Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppgradering - hva bør tas først?

Oppgradering - hva bør tas først? #988897 22/07/2010 20:48
T
t_petterson Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Har hatt en Marvil team 4 i et drøyt år ( tilsvarende 2010 MARVILIMOUNT BLANC) og er fornøyd med den. Kunne imidlertid å gjøre enkelte oppgraderinger, men er i tvil om hvor jeg bør begynne. Skal igjennom Grenserittet og Birken senere i år.

Er det for eksempel mye å tjene på å bytte hjulsett? og hvor mye bør man legge i disse for å oppnå forbedring?

Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: t_petterson] #988920 22/07/2010 21:11
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvilken dekk har du?
Tror du kan hente mer der. Og så spørs du om du skal ha bare til den bruken.
Uansett har du litt å tjene på rizer-styre med litt bredde. Dekk med litt større volum.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: polkaDOT] #988924 22/07/2010 21:17
T
t_petterson Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Bruker Maxxis CrossMark - synes disse ruller svært bra.

Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: t_petterson] #988926 22/07/2010 21:22
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og det gjør de. Og gir bra nok volum.
Da vil jeg kanskje bytte styret, hjulsett kan du tjene litt på, men da må du litt opp i pris før det blir lønnsomt.

Team Ibis / Probike

Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: polkaDOT] #988931 22/07/2010 21:45
T
t_petterson Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Takk for svar, men hvordan vil et styre hjelpe? styret jeg har nå er 58 cm bredt, vil et rizer styre være bredere og dermed gi bedre moment?

Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: polkaDOT] #988932 22/07/2010 21:57
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: polkaDOT
Hvilken dekk har du?
Uansett har du litt å tjene på rizer-styre med litt bredde. Dekk med litt større volum.

Jeg nominerer herved "rizer" til å legges til i autokorrekturen. "Riser"!

Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: t_petterson] #988935 22/07/2010 21:59
olechr Offline
More than words
More than words
Styre ser jeg ingen grunn til å bytte hvis du er fornøyd med det du har. Hjul/dekk og demper er ofte der man merker størst forskjell og henter mest vekt.

For min del kunne ikke jeg tenke meg å sykle Rizer (;-)) på grusritt. På stisykkelen har jeg det men ikke på konkurranse. Så det er nok smak og behag.

Redigert av olechr; 22/07/2010 21:59.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: olechr] #988952 22/07/2010 22:36
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hei hå.

Denne kan jeg relatere meg til. Har en Marvil Mont Blanc fra 08 (tror jeg det var). Jeg begynte så smått og oppgradere, og nå sitter jeg med en helt annen sykkel basert på samme ramme som jeg er storfornøyd med. Det er jo langt fra sikkert at det er noe som vil passe for ditt bruk, men jeg bruker den til både sti og alt annet, og har tenkt til å bruke den på Grenserittet i år som i fjor:-)

Sykkelen pr nå består av:

Marvil Mont Blanc ramme.
Rock Shox Reba Race Gaffel.
Avid Elixir CR Bremser
Mavic Crossmax ST Hjul
XT krank
XT bakskifter
Originale Deore triggere
Ritchey wcs Carbon styre flatt.
Ritchey PRO stem
Fizik Gobi Sete
Look Quartz Carbon pedaler.

Tror ikke jeg har glemt noe da. Om det er noe jeg skal dra fram som gjorde størst forskjell for meg så er det bremser, gaffel og hjul. Det sto på ikke spesielt bra v-bremser, så det ble som natt og dag. Jeg merket stor forskjell fra klonk-gaffel til deilig pscht gaffel. De originale hjulene byttet jeg mye fordi de hadde problemer med å holde formen med mine 100 kilo i godt driv.

Jeg har prøvd meg på et riserstyre på den, men det ble helt feil for meg. Men det er jo smak og behag da.

Håper jeg ikke bare har spydd ut mye unyttig her nå, dette er ihvertfall sånn Mont Blanc'en min er nå og jeg syns den fungerer supert til Grenserittet og hva jeg måtte kaste den ut i:-)

Arne

Arne
Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: Superted] #988963 23/07/2010 00:37
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
58cm styre er litt smalt hvis du er en voksen mann. Olechr har nok litt av elitesyklist-konservatismen som herjer. ICON_WINK Litt ekstra bredde; og du får bedre kontroll på styringen, med bredere grep åpner du også litt for brystkassen og pust skal i teorien bli bedre. Noe særlig oppsving på styret trengs nok ikke, kanskje 10-15mm ("low rise" på nynorsk). Litt løft på styret på en ritt/XC-orientert sykkel kan også være hyggelig for ryggen på lengre ritt, spesielt med sekk. Så kanskje gå opp opp til et 62cm styre kan være en idé.

Men det er jo også andre muligheter. Setepinne til KCNC Ti Pro Lite - en lettvekter (kommer litt an på vekten din). Eller kanskje en oppgradering til Dynasys drivverk (10-delt shimano XT eller SLX - nytt på markedet). Gode holker er aldri en dårlig idé, samt sete. Kanskje gå for ett lettvektssete med god komfort (flere er fornøyd med Selle Italia SLR XC Gel Flow). Gode bremser er alltid behagelig, spesielt hvis du kjører i flokk og en smarting foran deg bestemmer seg for å legge seg på bakken i fart. Her er det mye å velge imellom. Selv er jeg veldig imponert over Avid Elixir 5, som er en billigvariant, og vil tippe at Elixir R, som har bedre kaliper vil være et knallkjøp. Ellers er Formula R1 lettest og svindyrt, med gode bremseegenskaper (stort sett testvinner).

Men du må kanskje si hva du vurderer å legge i dette. Siden du nevner hjul, regner jeg med at det er noen tusen du tenker å legge i dette, og da ville jeg faktisk gått for skikkelige hjul. Sjekk ut Superstar Components, som har billige, maskinbygde (håndetterstrammede) hjul som kan lages etter ønske, og de har god deal på hjulsett med Sapim CX Ray, som er lettere enn de fleste og sterke nok til utfor - og stort sett svindyre (30+ per eike er ikke uvanlig). Hos superstar er det tillegg på £45 per hjul. De har lette nav med mange inngrepspunkter, og de har gitt godt inntrykk hos engelske tidsskrifter. Hvor lenge de vil vare sier ikke historien om. F.eks. tror jeg denne konfigurasjonen kan gi deg lette, fine hjul til GRUSomme ritt og rundbane.

Sorry for en stil heller enn innlegg, men kom i en modus ICON_SMILE

Lykke til med oppgradering - den nest morsomste delen ved sykkelhobbyen(-livsstilen) ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: Stein] #989059 23/07/2010 09:12
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein
Hvilken dekk har du?

fishwhack doublefinger Der fikk du Stein! ICON_SMILE

Team Ibis / Probike

Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: polkaDOT] #989062 23/07/2010 09:27
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Stein
Hvilken dekk har du?

fishwhack doublefinger Der fikk du Stein! ICON_SMILE

???

Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: polkaDOT] #989063 23/07/2010 09:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Rizer er det bare Ritchey som bruker om sine oppsvingte styrer. Stein har et poeng.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: sykkeloyvind] #989070 23/07/2010 09:46
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Oppsvingt styre er jo det nærmeste norske uttrykket jeg kan komme på, eller hva?!

Og det minner meg på å rose redaksjonen på virkelig å prøve å bruke norske betegnelser på komponenter og uttrykk i artiklene sine. Det høres gjerne litt kårni ut for oss som leser utenlandske blader, men vi bør da snakke norsk! ICON_SMILE

Nok snakk utenom emnet nå...

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: baronKanon] #989208 23/07/2010 17:36
T
t_petterson Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Takk igjen for mange gode innspill.

Det ante meg at det ikke fantes ett enkelt svar på mitt spørsmål ICON_SMILE
Har glemt å opplyse om at jeg kjøpte meg en Magura Menja gaffel som er helt super. Med ett ble det ikke noe trøbbel å sykle på stier..

Det spørres etter budsjett her, så jeg tenkter opp til 3000 får holde. Med litt knirking/tikking i bakhulet/navet i det siste, heller jeg nok mot å gjøre noe med dette.

Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: t_petterson] #990828 27/07/2010 08:51
eckongen Offline
Entusiast
Entusiast
Hei.
Var på oppgradering av hjul i sommer, søk bikeshop.no der har de bra tilbud på hjulsett og fast-bikes.no
Jeg vurderte shimano xt hjulsett til 3000,- og ritchey hjulsett 3200,-.
Jeg havnet på Mavic Crossmax ST, disse er jeg super fornøyd med. Ikke minst ser de råe ut.Disse er noe dyrere, jeg kjøpte 09 mod i underkant av 5 lapper på fastbikes. Men har en kompis som er ivrig på birken og andre løp, han har shimano xt som han liker svert godt. Stive, lette og en super pris for hjulsettet.
Jeg har selv en GT zaskar expert carbon 08 mod, ingen tvil om at jeg fikk en stivere/strammere sykkel, pluss at vekten gikk ned. Oppgradering av dekk så er jeg sugen på continental race king supersonic 2.2, disse er billige på xxl 2*dekk og 2*slange for 690,-. Dise har lagt bak seg seiere på birken og ellers gode test resultat. Lette er de også.

Hilsen Morten

Redigert av eckongen; 27/07/2010 08:52.

FINNES DET ANDRE MERKER ENN GT"tenke tenke" TROKKE DET GITT.
Re: Oppgradering - hva bør tas først? [Re: eckongen] #990841 27/07/2010 09:03
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Skal du ha billige, lette hjul, ville jeg sett på NoTubes Crest/ZTR på 1445 gram hos bikeshop. Billige, lette og gode nok komponenter.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support