|
Damesykkel
|
Damesykkel
21/07/2010 07:49
|
brabo40
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ikke at jeg har noe imot noen merkevarer, men i siste uken har jeg vært ute sammen med min kone for å kjøpe en ny terrengsykkel til henne. Hun måler 175 cm og nybeginner. Jeg kjører en Trek 8500, veldig fornøyd. Inn på butikken finner du snart ut hvem som har peiling på sykkel og hvem som ikke har det. Folk som bare skrur sadelen litt opp, som bare ser på inch-høyden og ikke skjønner geometrien i det hele tatt. Etter å ha prøvekjørt noen modeller (Diamant, Nakamura, mer hadde de ikke på G-Sport og Intersport) tok jeg henne inn på en lokal Trek forhandler, fordi jeg ønsket at hun skulle kjenne forskjellen. De har sammen med Gary Fischer, Specialized og en del andre merker skikkelig tilpasset damemodeller, altså med egen geometrie. Beskjeden jeg fikk var klar: Det blir en Trek! Veldig bra service fra han som har butikken, monterte en damesykkel som var fremdeles pakket inn for at hun kunne få en skikkelig prøvekjøring. Måtte velge mellom Trek Skye SL og Trek 6300 WSD. Jeg ville ha valgt den siste, fordi den var bedre utstyrt, bedre krank, bedre skiftere osv. Det er også en prisforskjell på 4.500,- men dette var ikke viktig for meg. (9.100,- eller 3.600,-). Men etter en runde med kona hjemme slo vi fast at det passet bedre med en nybeginnermodell i steden for at hun skulle tråkke på en modell for litt mer erfarne syklister. Det blir ikke stort mer enn asfalt, grus og noen brukbare skogsveier hun skal sykle på. Etterpå kan en jo kjøpe en mer avansert modell eller få til litt enkle oppgraderinger. Ramme blir det samme likevel, Alpha black aluminium.
Men bare for å si det.... At noen merker kaller noen modeller for damemodeller, kan virke som salgsjuks. Noen bruker akkurat samme ramme, størrelse, geometrie, bare fargen som skiller seg ut. Bare tull altså! For kvinner med litt lengre overkropp kan det fungere på herremodeller, men da må det ikke kalles for "damemodell".
Redigert av brabo40; 21/07/2010 10:27.
Everybody wants to ride on the Trek!
|
|
|
Re: Damesykkel
[Re: brabo40]
21/07/2010 08:08
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Dette er direkte feil. For å ta for eksempel forskjellene på 16" rammene mellom Diamant Apex T4 (testvinner i Terrengsykkels 10K test og damemodellen Apex T4 FSD): Overrør:560mm vs 533mm Styrerør 110mm vs 105mm BB Drop: 38mm vs 32mm Wheelbase: 1040.4 vs 1015.5mm
Tilsvarende på de andre damespesifikke rammene.
|
|
|
[Re: Espen W]
21/07/2010 08:43
|
brabo40
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har du geometrien på Zenith 50 FSD dame?
Det var på den jegge ikke kunne oppdage forskjell.
Hvis det er faktisk en forskjell på den, beklager jeg kommentaren jeg skrev. Men det er ikke lett å få geometrien på en Diamant sykkel på nett. Andre merker legger det ut på nett, slik at en kan forske mer på det. Her måtte jeg ta det praktisk i butikken og kunne ikke måle forskjell på den.
|
|
|
21/07/2010 08:45
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Påstander om juks til side:
Det er like store forskjell på to damekropper som det er på to herrekropper.
Norge har flere fjell enn Danmark, men jeg har ikke hørt noe krav om at alle nordmenn må sykle fulldempere mens dansker må sykle stive hybrider.
Spesifikk meg her og spesifikk meg der.
|
|
|
21/07/2010 08:47
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Zenith 50FSD har samme geometri som Apex T4 FSD nevnt over. Forskjellen er dobbeltbuttet vs trippelbuttet ramme.
|
|
|
21/07/2010 09:02
|
brabo40
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ok, da må jeg legge meg flat og svare at jeg ikke har fått nok opplysninger. Men selgeren bekreftet det samme som jeg sa. Og dermed konkluderte jeg at det var et faktum, siden jeg heller ikke kunne oppdage noen forskjeller.
Da skyldes det selgeren som ikke hadde nok peiling på den sykkelen, som ellers var veldig bra utstyrt, med noe Deore og XT. Tilbud på 6.000,- var meget bra for en Zenith 50.
Men da vises det hvor viktig det er med en bra selger tilstede. Fruen hadde uansett valgt en TREK. Jeg måtte be om å justere sadel og styret, noe som selgeren omsider gjorde, men han hadde ikke særlig lyst.
Litt synd at det ikke kan hentes inn geometrie på Diamant da. Det ville ha forebygget en slik kommentar?
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
21/07/2010 09:16
|
brabo40
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Dette er jeg enig i. Så det er ikke på det jeg reagerer. Men hvis fabrikanter kaller noe for tilpasset til noen, så må det være sant. Fra Diamant får jeg nå tilbakemelding at det faktisk er forskjell. Så de jukser ikke.
For min del hadde fruen valgt en Diamant/Nakamura eller noe helt annet, så lenge hun ville trives. At den er spekket med bra utstyr betydde ikke mye her. Det gjaldt sittestillingen som ble avgjørende. Og fruen følte umiddelbart at en Trek ga henne en mye bedre sittestilling. Det kan være kvinner som trives mye bedre på herremodeller, eller herrer på damemodeller. Noen liker å sitte oppreist, andre mer flat.
Alle skal velge det det passer dem best, så enkelt. Og dermed er det bra om det kommer flere sykler på markedet, tilpasset til damer. Ut ifra det jeg kan skjønne velger de fleste kvinner en tilpasset damemodell, fremfor en herremodell. Det tyder på at det er et behov?
|
|
|
31/08/2010 17:48
|
aip
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg så neste års trek modeller på birkebeineren i år og vurderer den nye Trek 6300 WSD (damemodell). Tror de sa att den kommer til å ligge på rundt 10 000 kr, kan det stemme? Er derimot litt utålmodig og har kikket litt på Everest Climber (herremodell) som er på salg nå til 8000 kr. Hva er det beste kjøpet? Jeg har relativt lange ben i forhold til rygg, bør jeg da satse på damemodell (jeg er 175 høy)?
Er helt fersk på området så setter stor pris på alle råd!!
|
|
|
[Re: aip]
01/09/2010 15:44
|
Sneglefart
Fersking
|
Fersking
Jeg så neste års trek modeller på birkebeineren i år og vurderer den nye Trek 6300 WSD (damemodell). Tror de sa att den kommer til å ligge på rundt 10 000 kr, kan det stemme? Er derimot litt utålmodig og har kikket litt på Everest Climber (herremodell) som er på salg nå til 8000 kr. Hva er det beste kjøpet? Jeg har relativt lange ben i forhold til rygg, bør jeg da satse på damemodell (jeg er 175 høy)?
Er helt fersk på området så setter stor pris på alle råd!! Jeg er også nybegynner på sykkel og valgte å kjøpte Trek 6300 WSD 2010 modellen og er veldig fornøyd. Veiledene pris er 9000,- jeg fikk 15 % rabatt på den, men så må han jo ha pedaler etc itilegg. Jeg anbefaler sykkelhansker da jeg fikk overraskende fort vondt i hendene. Lykke til !
|
|
|
|
|