Skru sammen sykkel i utlandet og ta med hjem
|
Skru sammen sykkel i utlandet og ta med hjem
20/07/2010 21:56
|
hardimpct
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
I forbindelse med et halvt år i Tyskland i forbindelse med studier i Norge kunne det vært morro med tanke på det gigantiske delemarkedet her og skru sammen en ekte custom stisykkel. Jeg finner så mye upløyde merkenavn her som både ser spennende ut og knuser norske priser. Ikke at dette er overraskende.
Jeg ser for meg å kjøpe inn endel brukte deler fra Ebay og noen deler nytt. Alt her nede har 19% mva. fra forhandler, mens fra privatsalg på Ebay følger ikke Mva. med separat. Verdien i NOK blir på rundt kr 12-14000.
Da blir spørsmålet hvordan dette lovlig innføres til Norge uten kluss med myndighetene.
Kan noen gi en enkel beskrivelse hva det vil koste og hvordan jeg får betalt evt. mva. avgift, toll? Vil dette kanskje ikke bli lønnsomt allikevel?
- It`s just pure passion -
|
|
|
Re: Skru sammen sykkel i utlandet og ta med hjem
[Re: hardimpct]
20/07/2010 21:59
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvilke merkevarer er dette, og er egentlig prisene SÅ mye bedre enn f.eks. fra Cyclecomponents?
|
|
|
[Re: Stein]
20/07/2010 22:10
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Sykle over Svinesund? Skal du ha den med på fly eller båt blir det vel litt mere trøblete. Men henger du den bak på en Norskregistret bil, eller ja, rett og slett sykler over, vil det aldrig være noe spørsmål.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
[Re: RaymondJ]
20/07/2010 22:14
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Bygg sykkelen, bruk den litt, pakk den i en eske, ta med på flyet. No problem.
Formelt vet jeg ikke helt hva som gjelder. Men etisk: du har kjøpt og betalt den helt lovlig, herunder betalt moms og evt andre avgifter i Tyskland. Ikke noe skurkeri. Skru sykkel, ta med hjem, med god samvittighet!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
20/07/2010 22:16
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Du vet nok at egentlig skal det betales mva. på varer som importeres til Norge. 
|
|
|
20/07/2010 22:33
|
O.J.
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bor du nært grensen? Da kan du bare demontere sykkelen , og ta med deg deler for max 6000 kroner i slengen. (3000.- på dagstur..)Husk å ta vare på kviteringer. Dette er lovlig og TOLLFRITT! Tollfri netthandel Har du ingen kompiser rett over grensen , så legg resten i en oppbevaringsboks. O.J. edit: Eller i ditt tilfelle (gjetter på at du flyr hjem), ta med deg halvparten på flyet , send resten til nermeste postkontor over grensen.
Redigert av O.J.; 20/07/2010 22:40.
|
|
|
[Re: O.J.]
20/07/2010 22:43
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er nok laget regler ang. å lagre varer i utlandet for å ta med "kvoten" hver gang du har vært i utlandet også.
Klart det går bra å ta med en brukt sykkel hjem fra utlandet. Klart du hadde den med deg hjemmefra da du dro dit. Bare sørg for å sende kvitteringene hjem til Norge i et brev først, så du ikke har den i lomma, liksom.
|
|
|
20/07/2010 22:56
|
hardimpct
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takker for svar så langt. Hvis man sender sykkelen innenfor EU,eks. fra Tyskland til Sverige, slipper man da ekstra moms eller annen avgift?
Jeg forstår det slik at varer som innføres fra utland over kr 6000 må betales mva. for i Norge. Det betyr altså 12-14000 x 25 % mva. I så tilfelle, betales mva. på flyplassen eller personlig på nærmeste tollkontor i Norge, evt. meldes fra på forhånd?
Som en nevner her, er det legitimt å spasere gjennom tollen inn i Norge i den visshet om at sykkelen er kjøpt, betalt og brukt i Tyskland før innførsel?
|
|
|
20/07/2010 23:02
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Skal du gjøre det LOVLIG, betaler du mva. på tollkontoret der du ankommer landet med varen.
Nei, det er ikke legitimt, men helt gjennomførbart. Da må du late som du hadde med deg sykkelen da du reiste fra Norge.
Forøvrig må du betale mva. av hele varekostnaden. Ikke bare det av den som overstiger 6000 Kr.
Hvis du har vært, og eid sykkelen i, Tyskland lenge nok, kan du ta den med deg hjem tollfritt som flyttegods, men jeg vet ikke hvilke betingelser som gjelder her.
|
|
|
20/07/2010 23:46
|
morta
Avhengig
|
Avhengig
For å føre inn sykkeln som flyttegods må man ha bodd i utlandet i mer enn ett år. Trenger vel ikke å ha brukt sykkelen i ett år, men den bør neppe være ubrukt ved oppmøte på tollstasjon.. Anyways, det er nok liten risiko ved å rulle gjennom grønn sone på flyplassen med sykkelen i eske/sykkelkoffert, det er jo ikke uvanlig å fly rundt i verden med sykkel i bagasjen.
|
|
|
[Re: morta]
21/07/2010 01:02
|
hardimpct
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Men..det er uvanlig å reise med to sykler på grønnt tipper jeg. Har nemlig (ikke tull eller overtrøtt) en racer her, og den er kjøpt og betalt i Norge og skal også hjem. Da har jeg plutelig to store kolli på grønt. Da lukter det fort både gult og rødt når tollerne ser det tipper jeg. Jeg skal nok forvente å betale mva. slik jeg ser det nå. Alternativt finne på noe veldig lurt som ikke er så langt unna riktig side av loven, noen endel allerede her har skissert. Takker for svar. Nå gås det inn i tenkeboksen. Har lyst å skru min første sykkel sammen her nede..jeg mener, for en mulighet! Og for en mulighet til å måtte leve skikkelig på sparekniven i et halvt år for å ofre seg for selvbyggerprosjekt. Det er ikke tvil, jeg spiser makaroni i et halvt år, lett! 
|
|
|
21/07/2010 06:31
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Du kommer til å reise alene hjem, antar jeg...? Er nok litt fare for at noen kan sjekke innholdet om du har to sykler på en gang. Men kanskje noen besøker deg eller kan ta med raceren før den tid?
Ellers er jeg litt tvilende til at to _brukte_ og litt uvaskede sykler vil utløse noen svimlende momskrav,..
-har noen opplevd slikt krav med en ny'ish sykkel? Er mange på forumet som har tatt med sykkel fra utlandet, tipper jeg..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ingeplinge]
21/07/2010 07:41
|
Maybelline
Ringrev
|
Ringrev
Jeg hadde med meg sykkel da jeg flyttet tilbake hit fra Wales. Ble halvveis stoppet i tollen, forståelig nok da bade kameraten min og jeg bar på ca 60kg bagasje hver. Herunder hver vår sykkel. Tolleren spurte hvor vi hadde vært og hva vi hadde med oss. Vi svarte som sant var at vi var studenter på vei hjem, og at eskene innneholdt sykler. Fikk et hyggelig velkommen hjem, og ble sendt videre. 
Man kommer alltids ned
|
|
|
|
|