Hei..etter og ha vært ganske aktiv syklist i 3mnd så har jeg pådratt meg smerter i nedre del av ryggen som gir utslag med ekstra smerte bak på høyre hofte..føles egentlig at det forverres når jeg har gitt på litt ekstra ved å stå i oppoverbakker...så jeg må i løpet av en 3mils tur stoppe opptil 3-4 ganger for og tøye litt..jeg konkurrerer litt med meg selv når det gjelder tid og sånn så det er frustrerende når jeg da må stoppe så mange ganger pga det..har riktig str på terrengsykkelen min..setet kan skyves på men ser ikke ut som det kan vippes litt ned..har kjøpt nytt styrestem..men føler vel egentlig at jeg ikke kommer høyt nok opp med styret..men har snakket med noen som har peil og de sier at styret ikke bør være høyere..men føler meg stiv i nakken og øvre del av ryggen etter en langtur..
Noen som vet råd?
Har ikke så mye greie på sykkelinnstilling og fysioterapi, men jeg vet i hvert fall hva som har hjulpet meg mot vondt i rygg og skuldre pga. sykling, nemlig forebygging med variert og god styrketrening for overkroppen gjennom vinteren, med fokus på kjernemuskulatur. Enkle mage- og ryggøvelser, og øvelser for skuldre og armer er gull verdt å ha i bånn når man starter sykkelsesongen. Sykling er dessverre en litt forholdsvis ensidig øvelse der det er stort sett beina som får kjørt seg mens ryggen, armene og skuldrene jobber statisk. Opplever også at jeg er mye tryggere på sykkelen og har bedre balanse og kontroll etter å ha begynt med slik basisstyrketrening.