Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vondt i ryggen... og nakken

Vondt i ryggen... og nakken #986716 18/07/2010 19:38
Nina-J Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei..etter og ha vært ganske aktiv syklist i 3mnd så har jeg pådratt meg smerter i nedre del av ryggen som gir utslag med ekstra smerte bak på høyre hofte..føles egentlig at det forverres når jeg har gitt på litt ekstra ved å stå i oppoverbakker...så jeg må i løpet av en 3mils tur stoppe opptil 3-4 ganger for og tøye litt..jeg konkurrerer litt med meg selv når det gjelder tid og sånn så det er frustrerende når jeg da må stoppe så mange ganger pga det..har riktig str på terrengsykkelen min..setet kan skyves på men ser ikke ut som det kan vippes litt ned..har kjøpt nytt styrestem..men føler vel egentlig at jeg ikke kommer høyt nok opp med styret..men har snakket med noen som har peil og de sier at styret ikke bør være høyere..men føler meg stiv i nakken og øvre del av ryggen etter en langtur..
Noen som vet råd? ICON_SMILE

Re: Vondt i ryggen... og nakken [Re: Nina-J] #986830 19/07/2010 04:45
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det kan nok kansje hende du må få justert setet riktig,Riktig høyde,skal det kansje litt frem eller litt bakover.Snakk med noen som har litt greie på innstilling av sykkel.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Vondt i ryggen... og nakken [Re: særp] #986842 19/07/2010 06:37
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Setet kan helt sikkert vippes også om du tar i litt, men det skal stå omtrent vannrett.

Er ryggen din helt fin i andre situasjoner? Jeg hadde noe tilsvarende der jeg i tillegg var litt støl i korsryggen om morgenen. Etter en 3-4 turer til kiropraktor forsvant både morgenstølheten og sykkelproblemene helt (og har vært borte et år).

Re: Vondt i ryggen... og nakken [Re: peroo] #987000 19/07/2010 11:37
Nina-J Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Ringte ned til han jeg kjøpte sykkelen av i dag og han skal se om jeg har den riktig innstilt i morgen..og ja det går visst ann og vippe setet litt sa han:)
Har bestillt meg time hos naprapat i morgen også..så da får jeg forhåpentlig noen tips også..har vel kanskje en litt svak rygg merker det i enkelte sitasjoner..hadde det kanskje vært best og bruke kiropraktor tror dere?

Re: Vondt i ryggen... og nakken [Re: Nina-J] #987061 19/07/2010 13:36
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Sitat: kvinne41
Hei..etter og ha vært ganske aktiv syklist i 3mnd så har jeg pådratt meg smerter i nedre del av ryggen som gir utslag med ekstra smerte bak på høyre hofte..føles egentlig at det forverres når jeg har gitt på litt ekstra ved å stå i oppoverbakker...så jeg må i løpet av en 3mils tur stoppe opptil 3-4 ganger for og tøye litt..jeg konkurrerer litt med meg selv når det gjelder tid og sånn så det er frustrerende når jeg da må stoppe så mange ganger pga det..har riktig str på terrengsykkelen min..setet kan skyves på men ser ikke ut som det kan vippes litt ned..har kjøpt nytt styrestem..men føler vel egentlig at jeg ikke kommer høyt nok opp med styret..men har snakket med noen som har peil og de sier at styret ikke bør være høyere..men føler meg stiv i nakken og øvre del av ryggen etter en langtur..
Noen som vet råd? ICON_SMILE

Har ikke så mye greie på sykkelinnstilling og fysioterapi, men jeg vet i hvert fall hva som har hjulpet meg mot vondt i rygg og skuldre pga. sykling, nemlig forebygging med variert og god styrketrening for overkroppen gjennom vinteren, med fokus på kjernemuskulatur. Enkle mage- og ryggøvelser, og øvelser for skuldre og armer er gull verdt å ha i bånn når man starter sykkelsesongen. Sykling er dessverre en litt forholdsvis ensidig øvelse der det er stort sett beina som får kjørt seg mens ryggen, armene og skuldrene jobber statisk. Opplever også at jeg er mye tryggere på sykkelen og har bedre balanse og kontroll etter å ha begynt med slik basisstyrketrening.

Re: Vondt i ryggen... og nakken [Re: ØyNe] #987164 19/07/2010 17:26
kleinsykkel Offline
Entusiast
Entusiast
hei. synes " ØyNe " har gode poeng. basis trening kan anbefales varmt!! har har litt problemer selv med nedre rygg. en god kiropraktor av og til er ikke dumt. selv slapp jeg mye vond rygg etter det. MEN, god basistrening hjelper mer. du kan jo prøve ut flere muligheter på STEM. mulighetene med lengde og vinkel, kan jo bli så mangt. gikk selv opp 2 cm på lengde, og jammen merket jeg forskjell..høyde er jo også en mulighet. av og til er det ikke stort som skal til;)

The only thing better then a KLEIN, is two...

ritt:lillehammer-oslo, grenserittet, birken på mosjonisttid:)
Re: Vondt i ryggen... og nakken [Re: Nina-J] #987352 19/07/2010 21:47
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Angående smerter i hoften - det kan hende du har Piriformis syndrom eller Pseudosciatica. Naprapat er mye bedre enn kiropraktor for slike typer skader men dog en dyr en.

Årsaken kan være at man sitter mye, ikke tøyer ut før økten eller at man kjører litt for mye på tunge gir.

Moderator  support