Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sti/XC 29'er

Sti/XC 29'er #985923 16/07/2010 19:55
C
cinematic Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Har søkt og ikke funnet svar på min "situasjon"

Har kjørt en 29er HT siste 3 årene og er klar for en oppgradering. Har tidligere hatt mest fokus på grusturer og ritt, men sykler nå mer og mer sti... Er derfor på jakt etter en FS med "XC" gener, da det for tiden er ca 50/50 "kikkut-runder" og stiknoting. Er litt engstelig får at en fulldemper vil føles unødvendig tung og ueffektiv på marka turer med mine HT venner. Målet er dermed å finne det beste kompromiss:
Erfaring med eks tallboy, jet9, rockstar som xc våpen? hva med giant anthem 29, specialized? Vekt på slike bygg?

Redigert av cinematic; 16/07/2010 19:56.
Re: Sti/XC 29'er [Re: cinematic] #985951 16/07/2010 21:11
bjrgu Offline
Veteran
Veteran
Jeg sykler fortiden på en sykkel jeg bygget opp på en Epic Marathon 29er ramme. Den er ikke bygget med tanke på vekt, foreløpig. Vekta er i dag i underkant av 12,5kg med pedaler, flaskestell, computer ol. Dvs klar for tur. Tipper med de rette delene kan en få den ned mot 11kg.

Denne kontra en 29" HT er ikke store forskjellen føre en kommer ut i marka da er denne helt konge. Flyten og måten den takler terrenget på er helt suveren. Her er det bare å punsche på.

Holder fint følge på grus da låsefunksjone til braindemperen gjør at den føles som en HT å sykle på. Eneste minuset pr nå er vel i de værste bakken hvor en karnsje må jobbe litt mere, hvor sikkert ett superlett hjulsett og dekk hadde gjort susen. Har ett par testrunder, en grus og en mere sti, som jeg tenkte å få prøvd ut snart. Spennendes å se hvilke tider en greier med denne kontra en HT, både 26 og 29"

Redigert av bjrgu; 16/07/2010 21:12.

Rune G
Re: Sti/XC 29'er [Re: bjrgu] #988174 21/07/2010 10:48
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hei,

Jeg sykler en 2008 Gary Fisher HiFi med 100mm vandring i hver ende. Denne brukes både til maraton og (mest) sti. Vekten er 11,8 kg i XL med originale hjul satt opp slangeløst. Det er ikke særlig mye tyngre enn tilsvarende prisede småhjulinger. Følelsen er veldig bra, rimelig kontant, spesielt etter at jeg pushet demperen bak. Selv setter jeg pris på den ekstra fremkomligheten og komforten. Som testet i TS er ikke gode fulldempere tregere på grus en HTer.

Synes 100mm er nok til stisykling i kombinasjon med de store hjulene, men 120mm ville nok være enda bedre til mer sti-orientert sykling med ett og annet ritt. Tallboy kan jo bygges med 120mm gaffel og er en veldig mye rost sykkel som er fleksibel når det gjelder å bygges mot ritt eller sti.

Rockstar tror jeg få i Norge har erfaring med enda da den er ganske ny, det finnes ingen importør etter hva jeg vet og den er rimelig eksklusiv. Men den ser super ut. Sjekk omtaler på MTBRs forum. Jet9 er en rittsykkel, både i geometri og vandring, men kan selvsagt også brukes på sti. Morten ML gikk vel fra denne og til RIP9 for mer glede på sti. Noen har begge :-)
Anthem 29 ser spennende ut, men kommer nok tidligst neste år, kanskje senere.

Si fra om du er interessert i en tur på sti, så kan du få prøve min (om den passer).

Redigert av simenf; 21/07/2010 18:54. Rediger grunn: leif

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Sti/XC 29'er [Re: simenf] #988839 22/07/2010 18:33
C
cinematic Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
takker for svar!
nye stumpjumper og epic ser nydelige ut, noen ide om når 2011 modellene vil være klare. på nettet får en intrykk av at 2011 modeller kan kjøpes i statene fra høsten av...
Gary F/trek har mistet min stemme grunnet rammeprob alle snakker om.
Tallboy er nok fortsatt favoritten, hva vil et slik bygg veie?

Moderator  support