Hei,
Jeg sykler en 2008 Gary Fisher HiFi med 100mm vandring i hver ende. Denne brukes både til maraton og (mest) sti. Vekten er 11,8 kg i XL med originale hjul satt opp slangeløst. Det er ikke særlig mye tyngre enn tilsvarende prisede småhjulinger. Følelsen er veldig bra, rimelig kontant, spesielt etter at jeg pushet demperen bak. Selv setter jeg pris på den ekstra fremkomligheten og komforten. Som testet i TS er ikke gode fulldempere tregere på grus en HTer.
Synes 100mm er nok til stisykling i kombinasjon med de store hjulene, men 120mm ville nok være enda bedre til mer sti-orientert sykling med ett og annet ritt. Tallboy kan jo bygges med 120mm gaffel og er en veldig mye rost sykkel som er fleksibel når det gjelder å bygges mot ritt eller sti.
Rockstar tror jeg få i Norge har erfaring med enda da den er ganske ny, det finnes ingen importør etter hva jeg vet og den er rimelig eksklusiv. Men den ser super ut. Sjekk omtaler på MTBRs forum. Jet9 er en rittsykkel, både i geometri og vandring, men kan selvsagt også brukes på sti. Morten ML gikk vel fra denne og til RIP9 for mer glede på sti. Noen har begge :-)
Anthem 29 ser spennende ut, men kommer nok tidligst neste år, kanskje senere.
Si fra om du er interessert i en tur på sti, så kan du få prøve min (om den passer).
Redigert av simenf; 21/07/2010 18:54. Rediger grunn: leif