Langdistansekne, sko og sittestilling....
|
Langdistansekne, sko og sittestilling....
16/07/2010 12:35
|
ohaga
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hei, vet at det er ikke finnes noen fasitsvar her, men prøver meg allikevel...
Jeg har litt problemer med langdistansekne, og har nå investert i et par Spezialized sko som forhåpentligvis gjør ting litt bedre. Men det er jo også andre elementer som spiller inn. Har dere noen tips til plassering av cleatsene? Bør disse plasseres slik at skoene (og da også knærne) holder seg mest mulig nærme hverandre, dvs plassert inn mot ramma? Er da da oppnår en "rettest" mulig vinkel på beina?
Og skal cleatsene plasseres rett på skoa, eller bør man ha en liten sving en av veiene?
Jeg skal også gå over sykkelen, og vurdere å sette sete litt nærmere styret. Selve høyden tror jeg er riktig, det føles bra iallefall, men mulig det vil bli litt mindre slitasje på kneet hvis jeg hadde senket det med 0,5 cm.
Takker for alle svar :-)
Redigert av Tittentei; 16/07/2010 12:54.
|
|
|
Re: Langdistansekne, sko og sittestilling....
[Re: ohaga]
16/07/2010 18:37
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har vonde knær, men har ingen offisiell diagnose, og det er sikkert ikke samme problem som det du har, men allikevel: Jeg ble overtalt til å prøve specialized sine BG-sko. kjøpte dem i slutten av juli i fjor, og allerede på første tur hadde jeg betydelig mindre vondt. Ett år senere er knærne mine bedre enn på mange år. For noen uker siden eksperimenterte jeg med å justere litt på cleaten på venstre fot, slik at tærne peker litt mer ut enn tidligere, og dette førte umiddelbart til ytterligere forbedring av venstre kne.
Poenget jeg vil fram til er at det trolig er forskjell fra rytter til rytter og også mellom føttene, hvilken stilling som er den beste for knærne. Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg har tro på at den stillingen føttene har når de henger i løse lufta er bortimot den mest nøytrale stillingen, og at en trolig skal prøve å etterligne denne fotstillingen på pedalene.
|
|
|
[Re: thamg]
16/07/2010 19:49
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har klosser med vandring (Look-pedaler) slik at føttene får finne sin naturlige posisjon. Jeg justerer klossene slik at de normalt ikke skal være i ytterposisjonen, men mest mulig midt på det mulige vandringsområdet.
|
|
|
[Re: Kruser]
17/07/2010 18:28
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Føttene mine har turn-out (dvs tærne mine peker utover), og fikk merkbart sjeldnere vondt i knærne etter at jeg justerte cleatsen slik at beina kunne finne sin naturlige posisjon (i tillegg til litt vandring).
|
|
|
[Re: simson]
19/07/2010 09:22
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Om du tenker sideveis bevegelse i knærne, altså utover og innover så skal du i hovedtrekk justere sete og cleats slik at knærne ikke 'faller' inn eller ut når du tråkker til med stor motstand. I tillegg bør du påse at cleatsene ikke havner for langt frem på foten da det kan gi uheldig belastning i muskulatur og sener. Ikke for langt bak med cleatsen heller. Balansepunkt er vel et stikkord som gjelder det meste fra hoftene og ned til fotbladet.
Såler/innlegg som løfter fotbladet innover/utover kan også være nødvendig for å fintune vinklene.
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
[Re: prøver]
19/07/2010 11:45
|
Kjell T. Ringen
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: Kjell T. Ringen]
19/07/2010 12:40
|
ohaga
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja, jeg har justert litt på cleatsene, for å hindre at jeg "drar" knærne innover når jeg sykler med høyere motstand.
Må prøve meg litt frem; tråden du refererer til er lest flere ganger :-)
|
|
|
20/07/2010 08:11
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er forøvrig av den oppfatning av at det er bedre at sete er for lavt enn for høyt. Når det gjelder sete fremover eller bakover finnes det vel en haug av meninger, men min personlige erfaring er at om jeg blir sittende slik at fremside kne kommer mye foran eller bak senter på pedalakslingen så får jeg trøbbel, mer enn 1 cm. Trøblet veldig med dette (+ mye styrketråkk) første sesongen med sykling, og fikk veldig vondt på fremsiden av kneet. Flyttet sete frem 1,5 cm under tilpassning av sykkelen hos Foss og aldri kjent smerter etter dette. Uttøying er også å anbefale 
|
|
|
25/07/2010 19:14
|
zen-rotor
Medlem
|
Medlem
Jeg har slitt masse med dette, og har gjort meg en del erfaringer.
Specialized BG sko gjorde mye for meg. I tillegg er det en klar sammenheng (for meg og min kropp) mellom setehøyde og smerter på utsiden av kneet (løperkne). Senker jeg setet litt lavere enn jeg strengt tatt burde, kan jeg sykle veldig mye lenger uten problemer.
Jeg har også flyttet setet litt lenger frem en det som er "normalt" og cleatsene litt lenger bakover.
Mens jeg eksperimenterte med dette fant jeg etterhvert ut at jeg lagde meg en sittestilling hvor jeg fikk en mer ledig og avslappet stilling, særlig nedre delen av korsyggen/ bekkenet ble litt "friere".
Dette førte meg inn på sporet om å øke bevegeligheten i ryggen vha tøying, samt å styrke bukmuskulaturen. Dette er kanskje det viktigste tiltaket jeg har gjort i forbindelse med mine løperkne problemer. For stram muskulatur i ryggen og for slappe magemuskler rett og slett. Ikke helt uvanlig for kontorister tro jeg :-)
Nå er jeg såpass bra (etter et par år med problemer) at jeg driver å flytter setet gradvis oppover igjen.
Når problemene har vært på sitt værste har jeg hatt stor nytte at trykkbølebehandling.
Lykke til, håper du finner fort ut av det.
|
|
|
[Re: zen-rotor]
27/07/2010 06:03
|
skans
Fersking
|
Fersking
Sliter også med det samme, kneet fungerer veldig bra den første timen - halv annen timen. Så begynner det å gjøre vondt på yttersiden av kneet, støttebånd har hjulpet litt. Har også prøvd å justere setet ned, men får da problemer med korsrygg og strålinger nedover lårene (Dette kan skyldes mangel på styrketrening av rygg og mage).
Per i dag har jeg justert cleats midt under forfoten. Er det noen som har hatt samme problemet som kan gi meg en rettledning om hvilken vei jeg bør begynne å justere. Dumt å kaste bort treningsøkter på å justere inn sko i feil retning. Dette kan hvertfall gi en liten pekepinn.
|
|
|
[Re: skans]
27/07/2010 06:33
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Tør jeg anbefale 'alle' som sliter med knærne en tur innom en profesjonell aktør som tilpasser sykkelen? En svært rimelig forsikring mot ødelagte knær og mindre slitasje på andre deler på kroppen. Det koster ca 1500kr, og tatt i betraktning det enkelte bruker (meg selv inkludert) på sykkel, utstyr, etc så er det verdt det 
|
|
|
30/07/2010 10:33
|
zen-rotor
Medlem
|
Medlem
Tør jeg anbefale 'alle' som sliter med knærne en tur innom en profesjonell aktør som tilpasser sykkelen? Jeg har ingen erfaring med dette. Jeg er litt redd for at jeg hadde fått beskjed om at "du må sette setet ditt høyere opp og lenger bakover". Det hadde garantert gitt meg litt mer kraft i tråkket, men jeg ville sannsynligvis fått problemer med kneet hvis jeg satte setet og cleats i "normalposisjon". Hvor gode er de på å gjøre individuelle tilpasninger med tanke på skader etc? Og er det noen som er å anbefale fremfor andre når det gjelder akkurat dette?
|
|
|
[Re: zen-rotor]
30/07/2010 12:56
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har bare gjort dette 1x. Altså er jeg ingen erfaren bruker av av sykkeltilpassing, men jeg hadde tidvis veldig mye vondt i knærne i 2008/2009 som var mine første sesonger på sykkel. Sikkert mye gammelt rusk etter 8-9 år med alpint, og deretter en del telemarkskjøring. Knepper godt i knærne for å si det sånn.
Jeg gikk til Foss på Strømmen, men vet det finnes flere som er dyktige på dette.
|
|
|
04/08/2010 21:42
|
skogsarbeider
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei
Har slitt med dette i to sessonger, men er nå kvitt plagene. Her er noen tips som kanskje kan hjelpe deg også:
Sitte lavere og lenger frem en det som ville være "normalt", tøyeøvelser (gluteus maximus / medius), varier treningen, BG sko, kjør med lett belastning, tren jevnt på sykkel også på vinteren ( i alle fall ikke kjør på maks på våren), tøye tøye tøye, ta en rittfri sessong, tålmodighet!
Åge
|
|
|
[Re: skogsarbeider]
05/10/2010 20:24
|
Mugga
Nytt medlem
|
Nytt medlem
En venn av meg fikk symptomer på langdistansekne etter mye sykling med tunge tråkk. Etter prat med fysioterapeut startet han tøyeøvelser, reduserte belastningen og stilte litt på setet og ble kvitt problemet etter relativt kort tid. Selv har jeg erfaring med langdistansekne fra ja, nettopp, langdistanseløp. Skaden gjorde også sykling umulig. For meg var det såpass ille at jeg måtte redusere all aktivitet som gjør at kneet bøyer seg, inkl. vanlige gåturer. Ski, svømming, rulleski og tøyeøvelser i et halvt års tid gjorde underverker (tålmodighet varer lengst!). Tok så forsiktig opp løpinga og syklinga og har siden vært kvitt problemet 100%.
Min erfaring er at det er om å gjøre å få personlig råd fra noen som har peil, og ikke vær overivrig med å starte for tidlig på'n igjen med aktiviteter som fremprovoserer "vondten".
|
|
|
|
|