Løypa er veldig variert, alt fra raske asfaltpartier til grus og knotete stipartier. Var noen som sammenligna traseen med en flatere Helgøya rundt, trur ikke det er så langt unna sannheten.
Vil absolutt anbefale rittet, etter gjennomkjøring i dag vil jeg påstå at traseen er enda bedre enn den som fikk terningkast 7 av Terje Holm i fjor. Ikke noe å lure på, still til start!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Løypa varierer med 8 - 10 partier som er sti/ teknisk. Det er bare 3/ 4 av den som er av teknisk karakter. Jeg tråkket gjennom løypa i dag og det er noen "rå" partier som gjør at en må holde fokus for å unngå stopp. Men i utgangspunktet kan hele løypa kjøres.
Men noen av partiene er av en slik karakter at hadde jeg hatt fulldemper hadde det vært førstevalget. Men en morsom løype med høy fart og som suger krefter.
Enig i sammenligningen med Helgøya, mye av samme bunn, men uten klatringene, og mer røtter her. Er mye sti i dette rittet, tenker det er herlig når det er tørt, og utfordrendes når det blir vått. Da blir det sleipt, men det er jo også moro eller hva ? Stiene er i utgangspunktet ikke teknisk, men mye flyt, men våte røtter vil endre det synet ganske mye, for som sagt; her er det mye røtter. Mye temposkifter, og retningsendringer. Vi sykla feil i den skogen nærmest Stange, og da var det med folk som kjente løypa, som svingte i alle retninger i skogen.
Fikk lyst til å bli med nå etter jeg har sykle gjennom (men har dukket opp et alternativ nå på søndag; Hafjell). Men blir helt klart bløtt og gjørmete på søndag.
Takk til Ottestad for morsom guiding (gikk fort til tider, sykla oss bort til tider, men hadde det veldig moro hele tiden).
Her er forøvrig websiden fra rittet i fjor, med løypeprofil og høydeprofil, samt resultatliste. Den observante leser kan se at løypeprofilen er veldig endret (til det bedre mener jeg), mens høydeprofilen er ført opp som lik.
Her er "riktigere" høydeprofil. Se bort i fra første og siste 2km, da det er høydeprofilen til og fra vikingskipet og hjem til meg..
Redigert av Elgvenn2; 28/07/201007:08.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Etter gjennomkjøringen i går er jeg fristet til å melde meg på, morsom trase med mye sti. Kan bli klinet om det blir for mye nedbør men dusje og vaske sykkel må man alikevel etter ritt Virker som pent.no er litt mer positiv for været over Ottestad til helgen en det yr for øyeblikket
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
Ja dette var knall:) Jeg er påmeldt og stiller selvsagt:)Det store og vanlige spm nå er hvilke dekk skal jeg satse på:). Dette tenkte jeg på hele tida mens vi sykla i går:)... Valget står mellom race king og mountain king (continental).
Forøvrig enig i det som blir skrevet over, så her er det bare å melde seg på.
Liker løypa bedre og bedre for hver gang jeg sykler den, og er litt irritert på meg sjøl for å ha lagt ferien slik at jeg ikke får blitt med. Jeg tror de mange stipartiene vil gjøre store utslag i favør av dem som har vært i skauen med sykkel før. Ikke en typisk løype for grustravere dette her.
Neida, det er bare 17 av 47km som er sti. Så da kan du "kose" deg med 30km asfalt og grus.
Hehe joa må jo væra litt terreng, skjønner det :)Greit å hoppe i det au, litt lettere med startnummer..... Da får vi prøve det på søndag, om det ikke blir for mye regn da... Greit med flere i fra Odalen der oppe, tell Hamar med slakt eller hæmmat som slakt...
I underkant av to timer, vil jeg tippe. Jeg har kjørt gjennom løypa uten å stresse og med litt pauser på litt under 2.30, så elitegutta kommer nok under 2 blank.
Joa, går det dårlig kan det hende det er et godt forslag hehe. Nei kanskje det heller er bedre å stikke til Sveariket for å se og høre Ulf Lundell i stedet...
er det svømmeknappen som gjelder i løypa nå?? Eller tørker det fort..
Synes det hadde tørka bra opp på tirsdag, litt glatt, men ikke noe krise. Ser jo ut som det blir opphold på Lørdag, hvis det holder seg under rittet på Søndag også, så blir det bra nok! Noen sleipe partier er det nok uansett.
Dekk, hmmmm... Mountain king vs race king.... Hmmmmm... Tenke tenke...
Har et likedans problem..hmmmm....en pose M vs en pose Smash......hmmmmm...tenke tenke....
Arne Ness (Sr) lurte på om det gjorde vondt å tenke..gjør det ? Hvis det ikke gjør det, betyr det at jeg ikke tenker..eller betyr det de dumme som føler smerte..eller er det de dumme som er de smarte. Anyway, tror jeg hiver meg med på søndag, for da er det garantert å føle smerte, spesielt hvis jeg glemmer å tenke i skogen. Håper bare jeg kommer meg ut av skogen tidsnok til å rekke jobb på mandad, slet med det på gjennomkjøringen.
Jeg syns de skal droppe merkingen i skogen... Finn selv raskeste vei ut:)... Da skal jeg slå deg Odd... Du finner sikkert en sti, som ender opp med ingen sti men tett kratt:)... Ja ja,, bra valg av deg Odd. Hafjell a liksom:).
Dekk, hmmmm... Mountain king vs race king.... Hmmmmm... Tenke tenke...
Mener at Mountain King skal være mindre punkteringssikre enn Race King, og kan være noe utsatt på steinene i Hobergskogen (2. terrengparti). Så jeg hadde satset på RK 2.2.
Er grovere knaster på mountain king, så syns det er rart... Men samtidig større avstand mellom knastene, slik at spisse steiner kan bore seg inn mellom, race king har tette knaster... Minuset med race king er at de pakker seg med en gang i gjørme, er glatt på bløte røtter og gjørmete underlag... Mountain king er bedre der. Samtidig er det jo endel grus og asfalt, men det er nok ikke her man evnt taper masse.. I stipartiene kan man fint tape endel på dårlig dekkvalg ved feks tryn og "treg" sykling..
Jeg hadde RacingR 2.25 foran og Crossmark2.1 bak under gjennomkjøringen på tirsdag. Crossmark satt bra bak, og det sklei nå ikke mye foran heller, men pakket seg noe i bløteste partiene. Spørsmålet for meg er hardtail eller fulldempa, og med hvilket dekkoppsett, RacingR eller Crossmark... Også litt usikker på om jeg skal velge sørlandchips eller pringles i kveld mens jeg leser siste Terrengsykkel magasinet..
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
Jeg hadde RacingR 2.25 foran og Crossmark2.1 bak under gjennomkjøringen på tirsdag. Crossmark satt bra bak, og det sklei nå ikke mye foran heller, men pakket seg noe i bløteste partiene. Spørsmålet for meg er hardtail eller fulldempa, og med hvilket dekkoppsett, RacingR eller Crossmark... Også litt usikker på om jeg skal velge sørlandchips eller pringles i kveld mens jeg leser siste Terrengsykkel magasinet..
Hva hvis du spiser terrengsykkelmagasinet mens du prøver å lese et eller annet ut av chipsen??