Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

White XC Pro eller Hard Rocx Cambrium

White XC Pro eller Hard Rocx Cambrium #984692 14/07/2010 10:26
G
Grusern Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
G
Debuterer på Birken i år, og tenkte å bruke max 10.000,- på nykjøp av sykkel. Sykler en del sti/grus/asfalt til vanlig, men ikke sti/terreng. Er 181 høy, og ca 85kg.

Så, spørsmålet - White eller Hard Rocx. Hard Rocx har etter hva jeg kan skjønne bedre ramme, mens White har bedre utstyr. Hard Rocx har en solid leverandør/butikk (Hank Sport i Trondheim) - mens White er XXL.

De koster omtrent det samme, og begge syklene virket OK når jeg testet dem. Hva ville dere valgt - både til mitt bruk, og med tanke på vedlikehold og slitasje?

Her er mer info om syklene: http://www.hardrocx.no/artikkel/les/114/10_Cambrium/
og
http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykler/xc-pro-terrengsykkel-10-1058814

Takk!

Re: White XC Pro eller Hard Rocx Cambrium [Re: Grusern] #984733 14/07/2010 11:41
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Jeg synes Hard Rocx er bedre utstyrt med unntak for demperen, som jeg ikke har noe kjennskap til.

Jeg ville lagt litt vekt på en ok butikk, ser du på XXL kan du også vurdere nettbutikker.

Re: White XC Pro eller Hard Rocx Cambrium [Re: peroo] #984739 14/07/2010 11:50
Nilsern Offline
Ringrev
Ringrev
Kjøp og les siste nr av Terrengsykkel. Sykler i 10.000kr klassen er testet.

Re: White XC Pro eller Hard Rocx Cambrium [Re: peroo] #984741 14/07/2010 11:52
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: peroo
Jeg syntes Hard Rocx er bedre utstyrt med unntak for demperen, som jeg ikke har noe kjennskap til.

Jeg ville sagt akkurat det motsatte av deg, bortsett fra at gaffelen i tillegg er bedre på White.

Som birkensykkel må jo den White modellen rett og slett være særdeles mye sykkel for pengene!

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: White XC Pro eller Hard Rocx Cambrium [Re: parob] #984759 14/07/2010 12:29
S
Skaubjønn Offline
Fersking
Fersking
S
Er ute etter akkurat det samme som deg!

Er den White-sykkelen å få tak i nå da? Var innom XXL i Oslo for 1,5 mnd siden, og da var de tomme over hele landet sa han.

Jeg har sett på den Hard Rocx-sykkelen jeg også. Kan få den for 8000,- hos forhandler nå. Vurderer den opp i mot en Giant XTC 2.

Re: White XC Pro eller Hard Rocx Cambrium [Re: Skaubjønn] #984783 14/07/2010 13:23
G
Grusern Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
G
XXL har White-sykkelen på sentrallager, men ikke i butikk (i Trondheim ihvertfall). Kan også bestilles på nett.

Når det gjelder testen i siste Terrengsykkel, så har jeg lest den. Men er usikker på om jeg vil bli mer happy med en stiv og bra ramme v.s. mye bra utstyr og bedre gaffel. Dessuten er vedlikehold også et poeng. Dersom en av syklene krever mye mer justering/vedlikehold - vil jeg nok få mindre glede av denne (ettersom jeg ikke er *så* fanatisk at jeg bruker veldig mye tid på sykkelmekking i løpet av uken).

Re: White XC Pro eller Hard Rocx Cambrium [Re: Grusern] #984923 14/07/2010 20:45
G
Grusern Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
G
Ok. What to do. Har vel overbevist meg selv om at White XC Pro er en bedre sykkel (men med middels god service hos XXL), mens Hard Rocx Cambrium er noe dårligere utstyrt - men med veldig god service hos forhandler.

Så - er god service verd å prioritere over bedre utstyr? Skulle egentlig mye heller gått for en Diamant Apex T4, men denne finnes ikke å få tak i lenger :/

Re: White XC Pro eller Hard Rocx Cambrium [Re: Grusern] #984967 14/07/2010 21:41
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis JEG var under middels interessert i (og hadde kunnskaper om) sykkelmekking ville JEG lagt stor vekt på service og kompetanse i butikken.

Personlig synes jeg mest om å kjøpe sykkel der kjernekomponentene (ramme, og muligens gaffel) er av best mulig kvalitet, ettersom alle andre komponenter lett kan byttes ut etter ønske, behov eller økonomi.

Jeg tror ikke det er noen vesentlig forskjell i vedlikeholdsbehov på utstyret på noen av disse syklene (eller andre sykler i samme prisleie). ALLE sykler må regelmessig vedlikeholdes og justeres. Forskjellen på xt og xtr har ingenting med vedlikeholdsbehov å gjøre - og i den grad det er forskjell vil jeg anta at den letteste komponenten nødvendigvis er den som tåler minst juling.

Re: White XC Pro eller Hard Rocx Cambrium [Re: thamg] #985032 15/07/2010 06:45
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Funksjonen fra SLX-nivå og opp oppfattes vel for mannen i gata som lik, forskjellen er bare at dyre komponenter koster mer å kjøpe nytt av når du ødelegger. Enig i thamg om at grunnkomponentene bør stå i fokus. Å oppgradere et bakgir koster deg noen hundrelapper, å oppgradere til en bedre ramme koster en del mer.

Trønder osv
Re: White XC Pro eller Hard Rocx Cambrium [Re: Grusern] #985038 15/07/2010 06:55
O
Ole M Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Grusern
Ok. What to do. Har vel overbevist meg selv om at White XC Pro er en bedre sykkel (men med middels god service hos XXL), mens Hard Rocx Cambrium er noe dårligere utstyrt - men med veldig god service hos forhandler.

Så - er god service verd å prioritere over bedre utstyr? Skulle egentlig mye heller gått for en Diamant Apex T4, men denne finnes ikke å få tak i lenger :/

Vet ikke hvliken xxl du er innom i Trondheim, men jeg har bare gode erfaringer med xxl Lade!
(Og jeg hverken jobber der eller kjenner noen som gjør det)

Re: White XC Pro eller Hard Rocx Cambrium [Re: Ole M] #985258 15/07/2010 14:39
P
ptb Offline
Fersking
Fersking
P
Samboeren min valgte Cambrium (damemodellen). Den syklen er helt grei - kanskje med unntak av gaffelen som er et bra hakk ned i forhold til Reba SL. Jeg har referanse i det, da jeg har Reba Team på min sykkel - og det er noe "helt annet".
En Reba SL får man hos Chainreaction for +/- ca. 2500,- inkl. frakt og mva. og det tar en time å bytte (lett jobb), så det kan jo være et alternativ.

Kvalitet og stivhet/flex i rammene til White er det delte meninger om - uten at noen vel har kommet opp med at de er noe dårligere enn andre i prisklassen.
OBS! Dekkene som sitter på White (Furious Fred) er ikke akkurat de mest punkteringssikre på markedet, og har ikke best grep på grus, men er raske.

Hva med å gå opp noe i pris - Cambrium SL - da får du i både "poseogsekk". Ny sykkel er vel ikke det du skal kjøpe vært år heller?

Re: White XC Pro eller Hard Rocx Cambrium [Re: ptb] #985302 15/07/2010 16:50
R
råger Offline
Entusiast
Entusiast
R
synes det er betenkelig at folk mener det er så stor forskjell på rammene til HR og white, begge er vell i utgangspunktet kinesis rammer lagd på samme fabrikk i taiwan? er de ikke det?

Moderator  support