Anbefalt treningsmengde
|
Anbefalt treningsmengde
13/07/2010 19:04
|
Haakon123
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Synes "de med peiling" sier at ryttere i lavere alder skal trene så lite. F.eks i "Best på sykkel(Skrevet i samarbeid med bl.a Hushovd, Atle Pedersen etc)" så er anbefalt grunntreningsprogram for juniorer 40 timer i måneden, og da enda mindre for folk i 15-16 årsklassen. Jeg har fulgt de programmene og ikke trent mer enn hva ekspertene sier er lurt.
Jeg er altså 16 år og suger mildt sagt på sykkel. Har som sagt trent regelmessig 35-40 timer i måneden det siste året(hele vinteren også), noe som jeg tolker må være omtrent maks i forhold til hva som skal være ideelt for ryttere i min årsklasse. Har inntrykk av at konkurrentene mine trener evig mye mer og hardere enn meg, da jeg er milevis unna selv de dårligste i klubben min. Har tenkt å kjøre 60 timer i måneden hele høsten og frem til neste sesong for å se hva som skjer, for gidder ikke å trene "perfekt, ideelt og med rett intensiteter blabla" lenger og likevel suge sånn.
Hilsen desperat
Redigert av Haakon123; 13/07/2010 19:06.
|
|
|
Re: Anbefalt treningsmengde
[Re: Haakon123]
13/07/2010 19:34
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Ville tro at unge har mest å hente på å trene på riktig intensitet og kjøre et riktig kosthold og ikke det vanlige "ungdomskostholdet" hvor fiskepinner er det nærmeste man kommer "restitusjons-mat". Mange kan vel også ha en uferdig utviklet muskulær styrke. Hvor mange timer man trener er nok ikke det viktigste. 10 timer i uka burde være mer enn nok, om de kjøres med riktig intensitet. Med det hinter jeg (med et tenkt ekstremt eksempel)om at en som kjører 3 hardøkter på 1 time i uka (totalt 3 timer i uka) og spiser godt og riktig, vil sykle fra en som sykler 10-15 timer rolig i uka, og kjører findus og grandiosa-kosthold.
Redigert av Øystein Rustad; 13/07/2010 19:40.
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
13/07/2010 19:39
|
Haakon123
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar. Har lagt utrolig mye arbeid i å finne ut hva som vil være et perfekt opplegg for meg, og som sagt fulgt det 100%. Lurer på om jeg bare er dømt til ikke å bli syklist etter over ett år med kun motgang...
|
|
|
13/07/2010 19:44
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Kan du gi et eksempel på en treningsuke ? Også gjerne oppgi hva du typisk spiser i løpet av en normal dag. Gjerne høyde/vekt, så kan jeg se om jeg har noe å tipse deg om.. Jeg kan bare bruke egne erfaringer som referanse, det kan jo som du sier være genetiske forskjeller som gjør at noen er bedre egnet enn andre til ulike ting.. det må du nesten erfare selv..
Redigert av Øystein Rustad; 13/07/2010 19:45.
|
|
|
13/07/2010 19:57
|
Haakon123
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Er spinkel, svak, lang og lett. Mener jeg har et sunt kosthold, drikker aldri brus og det som verre er etc. En vanlig uke det siste året har inneholdt en rolig langtur på 3-4 timer, en økt med lengre intervaller på terskel/kortere intervaller på maks, samt en god del basistrening og litt restitusjonskjøring. Føler hele tiden at jeg har masse å gå på, men har holdt igjen. Får leve i håpet om at muskulaturen min plutselig skal utvikle seg noe voldsomt og at jeg vips er i norgestoppen.
|
|
|
13/07/2010 20:16
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Følte alltid selv at jeg var svak og tynn da jeg var yngre. Begynte ikke å legge på meg muskler før jeg begynte å spise riktig og nok, kombinert med mere eksplosiv trening. Vekter og spurt-drag i motbakker på sykkel. Jeg hadde stor fremgang i mine yngre dager med 2 dager i uka (Tirsdag og Torsdag) hvor jeg kjørte 2 drag på maks i 10-15 minutter i kupert terreng. (hadde ikke pulsmåler på den tiden) Kjørte spes. hardt pådrag i mot-bakkene. Og en 2-3 timers "langtur" med noe intern konkuranse med de andre i motbakker og evt. prøde å kjøre fra hverandre etc.. Kjørte også 1 økt med styrke på bena. Tilsammen 5-6 timer i uka. Tok noe protein/karbo/gainers tilskudd da jeg ikke greide å spise nok. I en oppbygningsfase til du er over 20 år, så bør du spise så du sakte øker noe i vekt. Havregryn, grovbrød, fisk, kjøtt, melk, egg, grønnsaker. Om du ikke legger på deg litt, kan du kjøre en "gainers fuel" (protein/karbohydrat-shake) som blandes i melk. Evt. lage din egen "shake", med Melk, rå egg og Nesquick etc, som du kan ta etter hver trening.
Synes ikke du skal være redd for å ta ut det du er god for (føler for) et par ganger i uka. Etter endt trening kan du feks. kjøre ett-beins knebøy. Løft deg opp på ett bein på ei trapp eller en stol. Gjør dette til du ikke greier fler. Bytt til det andre benet. Kjør tre sett av dette. Økt ferdig..spis godt med en gang. spis før du legger deg også. Lykke til.
Husk dette er bare mine erfaringer og det er ikke sikkert dette passer til deg. Konsulter kostholdseksperter eller idrettsleger om du er usikker på noe..
Redigert av Øystein Rustad; 13/07/2010 20:18.
|
|
|
14/07/2010 11:17
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Bjørn Dæhlie vant ikke OL, og var langtfra NM-seier når han var 16... De som er best når de er 16 er som regel bare tidlig utviklet, du må minst ha et 5 års perspektiv på treninga di om du har lyst til å bli god til å sykle.
Fokuser på det du er dårlig på (beinstyrke? motbakker?) og prøv ellers å være generelt allsidig og putte inn masse grunntrening off-season for å unngå skader og overtrening. Les deg opp om kosthold på olympiatoppen.no, og spis rett etter trening hver gang(banan + brødskiver e.l.) , og under trening over halvannen - to timer. t
|
|
|
14/07/2010 11:32
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Er spinkel, svak, lang og lett. Høres ut som en Andy Schleck  Og svaket forveksles ofte med O2 opptak.
|
|
|
14/07/2010 11:44
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Synes "de med peiling" sier at ryttere i lavere alder skal trene så lite. F.eks i "Best på sykkel(Skrevet i samarbeid med bl.a Hushovd, Atle Pedersen etc)" så er anbefalt grunntreningsprogram for juniorer 40 timer i måneden, og da enda mindre for folk i 15-16 årsklassen. Jeg har fulgt de programmene og ikke trent mer enn hva ekspertene sier er lurt.
Jeg er altså 16 år og suger mildt sagt på sykkel. Har som sagt trent regelmessig 35-40 timer i måneden det siste året(hele vinteren også), noe som jeg tolker må være omtrent maks i forhold til hva som skal være ideelt for ryttere i min årsklasse. Har inntrykk av at konkurrentene mine trener evig mye mer og hardere enn meg, da jeg er milevis unna selv de dårligste i klubben min. Har tenkt å kjøre 60 timer i måneden hele høsten og frem til neste sesong for å se hva som skjer, for gidder ikke å trene "perfekt, ideelt og med rett intensiteter blabla" lenger og likevel suge sånn.
Hilsen desperat Sorry, du kommer nok fortsatt til å suge sånn. De som ikke suger, har syklet noen år. Anbefalt progresjon rett ut av langtidsminne: 150 timer/året 250 timer/året 350 timer/året 450 timer/året 550 timer/året 650 timer/året 750 timer/året 850 timer/året 950 timer/året ca 1000 timer/året (og ca 30 000 km på setet) Med denne konservative progresjonen, er du nødt til å nå målet ditt om å få maks ut av kroppen, og du unngår alle overtreningsfeller. Det eneste som kan gå galt, er at du kunne blitt bedre noe raskere. Hvordan det er med langtidstrening dersom du kun trener intervaller opp mot en intensitet tilsvarende maksimalt oksygenopptak, det aner jeg ikke. Det perfekte og ideelle er å føre en treningsdagbok som også inneholder snittpuls, hvor det kommer klart fram hvordan progresjonen av treningstimer er. Dersom du har trent 480 timer i året, men har begynt rett fra null, så har jeg ikke vanskeligheter med å forstå at du suger. Kroppen blir bedre når den bygger seg opp, og om kroppen din ikke er trent nok til å bygge seg opp etter så mye trening, så vil du fortsatt suge. PS: Tror nok konkurrentene din ligger nærmere 650-750 timer. Mener å ha hørt at Nordhaug lå på ca 50 timer i mnd da han kjørte 15-16.
|
|
|
14/07/2010 11:46
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Hvor mange timer man trener er nok ikke det viktigste. Selv om alle på NCF trenerkurs, og foredragsholdere fra idrettshøyskolen osv sier at antall timer nok er det viktigste... forutsatt at du har riktig progresjon
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
14/07/2010 12:07
|
olechr
More than words
|
More than words
Ikke noe grunn til å stresse. Har du noen i klubben din som kan hjelpe deg?? Holder man på så kommer det etterhvert. Jo mindre talent jo lengre tid tar det.
Å bli god/skikkelig god på sykkel tar mange mange år. (dessverre). Det går i rykk og napp. Det teller egentlig ikke så mye før du blir senior uansett. Så kos deg med syklingen. Driver du med terreng så kjør mye i terrenget. Trene opp teknikken når du er ung vil du få mye igjen for.
Ikke tenk så mye på hvor mange timer man trener/skal trene. Det eneste det gjør er at det blir fokuset.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
14/07/2010 12:21
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I aldersbestemte klasser er det gjerne stor forskjell på hvor tidlig eller sent man er utviklet. Jeg regner med det er aldersbestemte beist som har mer hår på brystet enn meg på 27.
Hold fokus på egen fremgang, og se frem til at forskjellene jevner seg ut.
|
|
|
|
|