Går mye på ski om vinteren og har generelt god kondis. Problemet er at beina mine stivner lenge før jeg blir særlig annpusten. Hva burde jeg trene for at beina skal tåle mer? Styrketrening? Bakkeintervall på høye gir?
Kutte ut å trene? Ta treningsfri? Høres veldig overtreningssymptomatisk ut, men det er jo umulig å si helt sikkert, med den sparsommelige infoen her. F.eks, er dette noe nytt, eller har du alltid følt det sånn? Jeg har null problem med å bli anpusten på ski, selv om jeg overhodet ikke eier styrke i overkroppen. Jeg har også vært så mye jojo med trening ila studietid, at jeg har god erfaring med å begynne på null, og anpusten var det jeg alltid ble først, ikke stiv.
Må altså se på treningstimer og utvikling over tid. Et hint er om du følger noen tabeller/retningslinjer for treningsprogresjon. NCF har gitt ut dette, og de er langt mer konservative enn hva hobbybobbies vanligvis tror... Ambisjonsnivået og regenerasjonsevnen matcher ikke helt, for å si det sånn.
Oppsummert: gjetter på: sykle mindre. Kan ikke si det uten god treningsdagbok. Dårlig treningsdagbok er typisk for folk som ikke kan trene, når det butter i mot.