Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Melkesyre lenge før man blir annpusten

Melkesyre lenge før man blir annpusten #984093 13/07/2010 11:00
PeterNincompoop Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Går mye på ski om vinteren og har generelt god kondis. Problemet er at beina mine stivner lenge før jeg blir særlig annpusten. Hva burde jeg trene for at beina skal tåle mer? Styrketrening? Bakkeintervall på høye gir?

Re: Melkesyre lenge før man blir annpusten [Re: PeterNincompoop] #984109 13/07/2010 11:24
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykle mer rett og slett. Prioritér å sitte i bakkene.

Re: Melkesyre lenge før man blir annpusten [Re: -Jan] #984123 13/07/2010 11:45
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Kansje er sykling uvant, eller kansje har du lavere terskel enn du tror? Ved sistnevnte så må du lære og lytte til beina når du skal intensitetsstyre, ikke pusten.

Redigert av Zoidberg; 13/07/2010 11:46.

Del stien, skru av Strava
Re: Melkesyre lenge før man blir annpusten [Re: Lillosti29] #984136 13/07/2010 12:02
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Utholdenhet kan i enkelthet faktoriseres ned til to faktorer: sentrale og lokale.

Du har sannsynligvis rikelig med sentrale egenskaper (hjertet pumper tilstrekkelig blod med oksygen), men hvis du er ny på sykkel vil de lokale forholdende i muskulaturen ikke være gode nok.

Sykkeltråkket avviker ganske mye fra et fraspark på ski, men ikke mer enn at noen hundre kilometer burde være tilstrekkelig for at de lokale forholdene i muskulaturen endres slik at du kan nyttegjøre deg blod (O2) fra hjertet. Alle langrennsløpere opplevere dette i overgangen til barmarkssesongen, hvor både løpesteg og sykkeltråkk er flaskehalser for ytelse, ikke o2-leveransen.

Så de to over har rett; sykling er nok "uvant" og du må sykle mer - rett og slett.

Re: Melkesyre lenge før man blir annpusten [Re: PeterNincompoop] #984250 13/07/2010 15:31
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: PeterNincompoop
Går mye på ski om vinteren og har generelt god kondis. Problemet er at beina mine stivner lenge før jeg blir særlig annpusten. Hva burde jeg trene for at beina skal tåle mer? Styrketrening? Bakkeintervall på høye gir?

Kutte ut å trene? Ta treningsfri? Høres veldig overtreningssymptomatisk ut, men det er jo umulig å si helt sikkert, med den sparsommelige infoen her. F.eks, er dette noe nytt, eller har du alltid følt det sånn? Jeg har null problem med å bli anpusten på ski, selv om jeg overhodet ikke eier styrke i overkroppen. Jeg har også vært så mye jojo med trening ila studietid, at jeg har god erfaring med å begynne på null, og anpusten var det jeg alltid ble først, ikke stiv.

Må altså se på treningstimer og utvikling over tid. Et hint er om du følger noen tabeller/retningslinjer for treningsprogresjon. NCF har gitt ut dette, og de er langt mer konservative enn hva hobbybobbies vanligvis tror... Ambisjonsnivået og regenerasjonsevnen matcher ikke helt, for å si det sånn.

Oppsummert: gjetter på: sykle mindre. Kan ikke si det uten god treningsdagbok. Dårlig treningsdagbok er typisk for folk som ikke kan trene, når det butter i mot.

Re: Melkesyre lenge før man blir annpusten [Re: Hvilepuls] #984544 14/07/2010 07:21
skans Offline
Fersking
Fersking
Har samme problemet sjøl, hver vår. Så ønsker sjøl noen tips på dette.

Vil ikke bruke hele våren og tidlig sommer på "tilvenning".
Hvordan er det å kjøre spinningøkter før sesongen setter inn? Er det veldig stor forskjell på muskelbruk på spinning og sykkelsykling?

Re: Melkesyre lenge før man blir annpusten [Re: skans] #984623 14/07/2010 09:00
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Kjør en hardøkt(sone 3) på sykkel i uka på vinteren. Spinning er helt greit hvis du husker å legge på litt motstand.
Å gå rett fra sone 4 intervaller på ski til sone 4 intervaller på sykkel uten tilvenning kan være litt vel tøft for beinmuskulaturen.
Noen takler det bra andre ikke, kan ha med muskeltypen å gjøre.
For de som ikke takler det er progresjonsstyring enda viktigere.

Re: Melkesyre lenge før man blir annpusten [Re: PeterNincompoop] #984633 14/07/2010 09:09
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Kanskje du bruker for tunge gir, og dermed har litt lav tråkkefrekvens? Det kan iallefall være forsøket verdt å prøve litt lettere gir.

Re: Melkesyre lenge før man blir annpusten [Re: JTE] #984639 14/07/2010 09:14
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Noen sverger til styrketråkk 1/uke under vinteren NETTOPP for å holde muskulære egenskaper vedlike.

Men det er nok mange veier som fører frem. Å sykle litt hele vinteren, eller å legge inn 1-2 økter på rulle/spinning per uke fra mars er kanskje en ide.

Eller treningssamling i påsken med lange rolige racerturer pleier å være en safe formoppskrift.

Re: Melkesyre lenge før man blir annpusten [Re: Kaffelars] #986035 17/07/2010 07:17
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Du må gjøre kroppen mere motstandsdyktig mot melkesyre.
Trening er et stikkord, men det finnes andre enklere måter å gjøre det på:

Re: Melkesyre lenge før man blir annpusten [Re: PeterNincompoop] #988652 22/07/2010 09:06
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: PeterNincompoop

Du trenger å trene opp aerob utholdenhet. Når du plutselig begynner å gi på, kan du yte en god del uten særlig oksygen i opptil 20-30 sekunder; etter dette er kroppen din nødt til å gå over til aerob energi. Vet akkurat hva du mener...

Han fyren her har en veldig god oversikt over de forskjellige måtene å bruke musklene på mtp ytelse over tid, og måter å trene på.
http://www.brianmac.co.uk/energy.htm

Men det enkleste er nok å bare sykle mye; kroppen blir god til det den gjør mye. Tenk kanskje litt ekstra over hvilken intensitet du kan øke til uten at du stivner før du er over bakken ICON_SMILE

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Melkesyre lenge før man blir annpusten [Re: Moonlit] #988665 22/07/2010 09:30
KeY Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Moonlit
Du trenger å trene opp aerob utholdenhet. Når du plutselig begynner å gi på, kan du yte en god del uten særlig oksygen i opptil 20-30 sekunder; etter dette er kroppen din nødt til å gå over til aerob energi.

Blander du litt?
Utholdenhet uten oksygen = anaerob

Dessuten er vel poenget å ikke være for mye over terksel, altså ikke bruke anaerob energifrigjøring?

Eller missforstår jeg hva du mente?

Re: Melkesyre lenge før man blir annpusten [Re: KeY] #989299 23/07/2010 20:55
PeterNincompoop Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for alle tips. Blitt mye bedre nå etter noen flere sykkelturer. Har også begynt å sykle på litt lettere gir og det hjelper det også. Nå tar nesten pusten igjen beina ICON_SMILE

Moderator  support