Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Advarsel: BBB-girvaiere = møkk

Advarsel: BBB-girvaiere = møkk #983715 12/07/2010 17:12
G
gilgamesj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Med hjelp av en fin vaierkutter har jeg akkurat vaierført med BBB til fram- og bakgir. I ettermiddag hadde jeg første tur, og midtveis mellom Grinda og Ullevålseter forsvinner all funk i bakgiret. Merkelige greier.

Etter å ha klødd meg i huet i en god stund (og nå på armer og bein etter ørten myggstikk anskaffet i mekkeposisjon) ser jeg at stålpinnene som sammen utgjør innsida av strømpen har skutt ut gjennom ei vaierhylse, og kaldkvelt girvaieren. Litt avbitertang, bøying og banning redda turen, men det blir å bytte til noe heeelt annet før jeg legger ut på neste tur.

Det var alt.

Re: Advarsel: BBB-girvaiere = møkk [Re: gilgamesj] #983898 12/07/2010 21:54
Mauern Offline
Entusiast
Entusiast
Ikke problemer med vaier eller strømper her.
Har kjørt BBB vaiere og strømper i alle år, null problem.

Sjekk at du har brukt riktig endehylser til strømpene og at strømpene er kuttet korrekt og at ståltrådene ligger i en gjevn sirkel. Har man bøyd på disse slik at en eller to står skjevt, kan dette være nok til at de presses gjennom hylsen.

Har brukt BBB strømper og vaiere på jobben og reparert flere tusen sykler de siste 5 årene. Hadde dette vært noe dritt, hadde jeg nok sluttet å bruke det for leeeeeenge siden.

Vaiere og strømper fra BBB er ikke noe dårligere enn andre normale strømper og vaiere. Men selvfølgelig, får sikkert bedre saker også, om man ønsker å betale mer.

Grip dagen, i morgen kan du ligge klistra rundt ei bjerk.....
Re: Advarsel: BBB-girvaiere = møkk [Re: Mauern] #983949 13/07/2010 06:25
G
gilgamesj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Siden jeg kjøpte dem i løsvekt kan det jo selvfølgelig hende at jeg fikk med feil endehylser. Disse var litt romslige, med chrome finish.

Re: Advarsel: BBB-girvaiere = møkk [Re: gilgamesj] #983972 13/07/2010 07:23
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Noen av disse vierhylsene ser ut til å være laget av forkrommet ost.

Hvis de ikke er forsterket med f.eks messingskive inni, kan de ikke
brukes med gir eller brems med lagsgående kordeller.
Idiotisk å i det hele tatt selge noe så bedritent.

'money talks', greit nok, men nårru skal bremse og bare trekker
strømpen gjennom hylsen skulle du ønske a selgeren fortalte at
disse bare var til pynt

Re: Advarsel: BBB-girvaiere = møkk [Re: gilgamesj] #983984 13/07/2010 07:43
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: gilgamesj
Siden jeg kjøpte dem i løsvekt kan det jo selvfølgelig hende at jeg fikk med feil endehylser. Disse var litt romslige, med chrome finish.

det kan fort ha vært bremseendehylser, men disse pleier å være en relativt tight pasning i ramma så man burde legge merke til att det ikke stemmer helt

Re: Advarsel: BBB-girvaiere = møkk [Re: henrikh] #984049 13/07/2010 09:46
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
BBB sine girendehylser er i hvert fall i svart plastikk. Alle i metall som jeg har brukt er til bremsewirestrømper.

Plasthylser til brems tror jeg forøvrig ikke at jeg har vært borti i det hele tatt.

Re: Advarsel: BBB-girvaiere = møkk [Re: Vanilla Ninja] #984067 13/07/2010 10:14
G
gilgamesj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Ok, jeg mistenker at selger har gitt meg bremsewirehylser til girwirestrømper. Stålpinnene i strømpen har skjært seg gjennom hylsa, og deformert den. En forsterkning med ei messingskive hadde antagelig løst problemet, men jeg lander nok på et rimelig Shimano-sett for å være sikker.

Da får jeg moderere meg litt, og si at man bør passe på at man får med riktige hylser når man kjøper BBB-vaiere i løsvekt. Plast = ok, krom = nei.

Redigert av gilgamesj; 13/07/2010 10:15.

Moderator  support