|
|
Er Foss sykler urimelige?
|
Er Foss sykler urimelige?
12/07/2010 10:57
|
Johan
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Min erfaring med Gary Fisher 29er:
2007 Gary Fisher Paragon 29er: Sprakk mellom overgang seterør/overrør etter 2,5 år. Fikk ikke ny ramme på garanti, måtte kjøpe ny komplett X-Caliber til 50% rabatt og selge unna delene jeg ikke hadde bruk for. Kudos til Raske Sykler som lot meg bytte inn det som ikke ble solgt til andre deler jeg trengte.
2009 Gary Fisher X-Caliber 29er: Sprakk mellom overgang seterør/overrør etter 2 måneder. Fikk Paragon 29er ramme på garanti, denne gang en størrelse større.
2009 Gary Fisher Paragon 29er: Sprakk mellom overgang seterør/overrør etter 3 måneders bruk. Ba om å få betale mellomlegget i pris for å få karbon Superfly på garanti i stedet. Mitt ønske ble ikke besvart av importøren, ny aluminiumsramme automatisk på vei som erstatning.
Jeg synes ikke dette holder. Her er historien litt mer utførlig, for den som måtte være interessert:
Jeg har vært fornøyd 29er rytter i 3 år nå. Fornøyd fordi jeg synes 29er funker så bra for meg, og fornøyd fordi jeg har klart meg med én sykkel og flere hjulsett. Mitt første 29er sprakk etter 2,5 år i overgangen mellom overrør og seterør. Dette er ikke ukjent for dere som har fulgt med på Fisher sine utallige brekkasjer, godt dokumentert på mtbr.com. Jeg troppet opp på Raske sykler og etter mye om og men fikk jeg tilbud om å kjøpe en komplett 2009 Fisher X-caliber. Hvorfor ikke bare ny ramme? Fisher hadde siden 2007 kommet opp med G2 geometrien med egne gafler fra Fox, og ”alle” mente det ville gi en dårlig kjøreopplevelse med vanlig gaffel på G2 ramme. Jeg synes det virket urimelig å måtte kjøpe komplett sykkel, men Foss sykler kunne ikke skaffe løs ramme så da var det bare å bite i det sure eplet og cashe ut over 7000. Jeg var ikke interessert i delene - disse ble solgt, og det jeg ikke fikk solgt tok Raske i innbytte mot andre deler. Pent gjort av Raske.
Glad og lykkelig over ny ramme med mine deler og hjul syklet jeg i 2 måneder før jeg oppdaget sprekk i 2009 ramma på samme sted som sist. Denne gangen fikk jeg ny ramme i september og nå ville Foss sykler at jeg skulle gå opp en størrelse fordi de vil ha mer overlapp mellom setepinne og seterør. Greit nok, en ny ramme dukket opp, denne gangen en fin hvit Paragon. Ny runde med å flytte over deler og flere turer på høsten før sykkelen ble satt i kjelleren for vinteren. Der stod den trygt og godt til etter påske. Vår, bar asfalt og etter hvert tørre stier, Nissancup og andre ritt var ting å se frem i mot. I juni ser jeg det: sprekk i ramma på samme sted som de to andre! Jeg drar opp til Raske 23. juni og Håkon ringer Foss sykler. Håkon forklarer hele greia for Foss, og på min oppfordring spør Håkon om det er mulig å oppgradere til Superfly (karbon) fordi min tiltro til alurammene ikke er spesielt god. Foss vil at det skal tas bilder og kopi av kvittering. Jeg gjør dette dagen etter og sender e-post til Foss sykler 24. juni med bilde av ramma og skannet kvittering for kjøpet av X-cal. I e-posten forklarer jeg også hele bakgrunnen, ber de se saken under ett og ber om å få et tilbud på oppgradering til Superfly, sitat: ”Jeg er ikke veldig overbevist om at en ny aluramme vil holde mer enn et år, med mindre det er en 2011 modell som sikkert ikke vil dukke opp i Norge før vinteren 10/11. Det jeg selvsagt ønsker meg er en Superfly-ramme og er inneforstått med at dette medfører en utgift for meg som sluttbruker, men ber dere (importør og butikk) vurdere hele saken under ett og legge til all mulig godvilje. Om dere kan presentere en pris for hva det vil koste for meg å oppgradere til Superfly er jeg svært takknemlig for det. Jeg satser på at dere også denne gangen er raske slik at jeg slipper minst mulig "nedetid" i høysesongen.
Ikke et pip fra Foss til verken Raske eller meg. Jeg ringer 5. juli for å høre hvordan det går, men da er datasystemet på Foss nede og ingen kan si noen ting. Han som håndterer reklamasjoner er reist på ferie og jeg sender samme e-post som sist til mannen som vikarierer for reklamasjonsansvarlig. Ikke et pip, og den 7. juli ringer jeg Raske for å høre om de vet noe. De har ikke hørt noen ting, men Tom på Raske sykler ringer sjefen på Foss. Sjefen sier han skal ringe meg på fredag den 9. juli. Jeg sender for sikkerhets skyld samme e-post til sjefen slik at han sitter med hele historien. Ikke et pip før jeg ringer på fredag ettermiddag og spør hvordan det går – igjen. Etter mye om og men får jeg igjen snakket med han som vikarier for reklamasjonsansvarlig, og han kunne bekrefte at det var funnet ny ramme i USA og at denne er sendt. En ny aluramme! Jeg spør om hva USA svarte på mitt spørsmål om å oppgradere, hvorpå vedkommende klarer å si: ”Jeg kjenner ikke til hele historien og bakgrunnen” Hæ!? Er det mulig? Jeg fyrer meg litt opp, og det ender med at han sender e-post til USA på fredag om mulighet for å oppgradere.
I dag ringer jeg for å høre hva de har kommet opp med. Svaret er nedslående; ”Ikke mulig, ramma er sendt fra USA, vet ikke når den kommer”. Er dette greit? Jeg vet jeg ikke har krav på karbonrammen, men var villig til å betale for dette. Jeg har sendt e-poster, tatt bilder, ringt og henvist. Foss sykler har ikke en eneste gang tatt kontakt med meg eller med Raske sykler.
For min del konkluderer jeg med: - Kommer ikke til å legge fingra i mellom når jeg forteller om denne saken - Kommer til å selge ramma jeg får og kjøpe alt annet enn det Foss sykler tar inn
Bare så det er sagt, Raske har stått på som bare det.
-johan
|
|
|
Re: Er Foss sykler urimelige?
[Re: Johan]
12/07/2010 11:06
|
Espen
More than words
|
More than words
Ikke gi deg før du er fornøyd med service og/eller produkt.
Ellers ville jeg selvsagt ikke orket mer GF, når det tross allt finnes mange andre fine rammer der ute.
Espen
|
|
|
[Re: Espen]
12/07/2010 11:20
|
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Ta en telefon til forbruker rådet!
|
|
|
12/07/2010 11:59
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det virker ikke som om dette er unikt for din sak. Jeg har kjørt reklamasjonsløpet flere ganger på mine Fishere og ting tar tid. Ting blir glemt, ting blir borte, eposter sendes igjen, dokumentasjon sendes på nytt, systemet er nede. Og man er nødt til å sitte på nakken til butikken og mase for å få noe til å skje. I tillegg har Sørensen to ganger mottatt pre-G2 rammer som erstatning for G2 rammer.
Det er trist det er på den måten, men jeg har vanskelig for å fatte at Foss ikke kan avgjøre reklamasjoner og har et lite lager av rammer i Norge. De er STORE på merkene fra trek etc. At de ikke holder samme standard som Gary Fisher i USA som kaster rammer etter folk, etter det jeg leser på MTBR, koster godvilje. Jeg må bytte ut X-cal selv. Men denne gangen har den ikke knekt. Jeg har tatt livet av kjedestaget med chainsuck. Men jeg kommer ikke til å handle Fisher på nytt. Dette til tross for at de kjører svært bra. Grunnen til dette er todelt. Dårlig holdbarhet og elendig garantihåndtering.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
12/07/2010 12:10
|
Johan
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hei Lars
Tenker samme som deg. Foss bør kunne ha myndighet til å avgjøre dette selv. Jeg kjøper nok heller ikke Fisher neste gang av akkurat samme grunner som deg. Det er med blandede følelser for neste års kolleksjon ser veldig bra ut, og jeg hadde den nye Superflyen i tankene. Det salget kommer nok Foss til å gå glipp av. Ser på mtbr at den nye Superfly 100 også sliter med sprekker. Like greit å kjøpe noe annet, men hva?
Det som er det verste i denne saken er at Foss ikke leser hva jeg skriver eller hører hva jeg sier. Det hadde holdt med en kort e-post til svar, men ikke en dritt har de klart å lire fra seg. Jeg har sendt flere e-poster til Foss, ingen er besvart.
Redigert av Johan; 12/07/2010 12:14.
-johan
|
|
|
12/07/2010 12:23
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Hva var begrunnelsen for at du ikke fikk ny ramme første gangen? Dersom dette hadde vært en mangel som du kunne reklamert på ville du jo nå høyst sannsynlig hevet kjøpet med henvisning til forbrukerkjøpsloven § 30.
For øvrig så er jo jussen på området ganske grei i teorien: du forholder deg til raske, og hvem de velger å forholde seg til (foss eller gary i USA) er for deg klinkende likegyldig. Raske må ovefor deg etterleve sine forpliktslser etter forbrukerkjøpsloven, herunder "erstatningssykkel" hvis ting tar for lang tid. Grunnen til at jeg sier at dette er greit i teorien er jo at i praksis blir dette fort urimelig for Raske da de kan påføres kostnader som ikke dekkes av Foss, men nå er det jo engang sånn at de selv velger hvem de vil kjøpe sykler av og selv forhandler frem avtalevilkårene. Det er av den grunn laaangt mer rimelig at de skal ta "støyten" enn at du som forbruker skal sitte igjen med svarteper (svarteper=ikke sykkel i godværet i dette tilfellet).
|
|
|
[Re: kjasmas]
12/07/2010 12:39
|
Johan
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Første gang kunne ikke Foss skaffe ny ramme raskt nok. De visste ikke om de fikk tak pre G2 ramme, men historien til LarsB tyder jo på at det er nok av slike.
Om jeg hadde ventet lenge nok kunne jeg nok fått tilsvarende ramme som 2007, men det var ikke fristende i juni 2009.
Ja det er greit i teorien, men i praksis... Raske opplever dette hver gang noen skal rekalmere på en gammel ramme med f.eks felgbremsfester: Hvem skal ta kostnaden for at det må oppgraderes til skivebremser eller andre deler som passet på den gamle ramma, men som ikke passer på den nye ramma?
Det er ikke fristende å utøve mer press på Raske, de har strukket seg langt, både nå og i fjor. Det verste er at Foss ikke har tatt inn over seg saken og at de bare durer på uten å gi beskjed, spørre eller beklage at jeg har hatt 3 brudd på kort tid.
De sentrale personene på Foss og Raske er på ferie så det drøyer nok litt før jeg eventuelt får et annet svar enn det jeg alt har fått.
Og så det er sagt igjen; jeg er ikke ute etter gratis Superflyramme, jeg var villig til å betale for den, men det er tilsynelatende ett fett for Foss.
-johan
|
|
|
12/07/2010 13:06
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Nå kjenner jeg nok ikke til problemene med rammene godt nok, men er det slik at syklene ikke kan sykles på?
Jeg er helt enig at dette er vanskeligere i praksis enn det er i teorien sånn som du sier, men det jeg synes er relativt viktig å ha i bakhodet er hvem det er mest rimelig til å ta disse kostnadene/problemene. Nå er det jo sånn engang at både Raske og Foss tjener penger på sykler, de har muligheten til å forhandle frem avtaler seg i mellom og med andre parter. Du som forbruker har bare forbrukerkjøpsloven (og evt garantier som gir deg mer enn det som følger av lovens minimumskrav).
Den teoretiske løsningen er som følger hvis vi legger til grunn at det foreligger en mangel: 1. Du har en sykkel du har kjøpt som har en mangel (sykkel som en gjenstand hvor "alle" deler må fungere for at den skal fungere til bruksområdet). 2. Du henvender deg til Raske, Raske har da en forpliktelse etter norsk rett til å utbedre mangelen (utgangspunktet er at det må skje på en uke hvis du ikke skal ha krav på "lånesykkel"). Selger har da muligheten til å utbedre mangelen ved å gi deg ny ramme eller ny sykkel osv, men poenget er at de avhjelper mangelen, hvordan de løser det er ikke ditt problem. 3. Dersom ikke Raske utbedrer mangelen innen rimelig tid osv kan du heve kjøpet.
Fortsatt på det teoretiske "lette" plan, men det at de sentrale personer er på ferie har heller ingen betydning. Begge er bedrifter som har mulighet til å planlegge og etablere gode rutiner, du som forbruker kan ikke planlegge når ramma ryker.
|
|
|
[Re: kjasmas]
12/07/2010 13:36
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Foss får vel en ny identisk ramme fra produsenten eventuelt i en forsterket/nyere versjon. Sender man inn en sprukket aluramme, så er det vel en ny aluramme den erstattes med.
Det er vel ikke slik at man skal kunne sko seg på en reklamasjonssak og få en ramme av høyere nivå (selv ikke med mellomlegg). Om vi er litt kyniske så ser vi hvordan dette kan misbrukes.
Løsningen i dette tilfellet er å selge den nye rammen og kjøpe seg et annet merke. Om man ønsker en ramme som tåler mer kan det være en ide å vurdere titan. Jeg ville uansett valgt et annet merke, om jeg hadde fått ødelagt tre rammer av samme merke.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
12/07/2010 13:39
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En annen liten kommentar: dersom man ringer fler ganger på mindre enn en uke i begynnelsen av ferien og "sender en email" som er like lang som den av trådstarteren, så er det kanskje ikke rart at det "ikke kom et pip". Folk har nok andre ting å gjøre enn å lese skolestil.
Videre kan de nok prosedyren for reklamasjon. Dette er ikke den første sprukne rammen Foss har fått inn.
|
|
|
12/07/2010 13:54
|
Johan
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg tror ikke du har lest det jeg har skrevet - ble det for langt for deg? Jeg skal ikke sko meg, men ba om et tilbud. De kunne jo sagt det ville koste meg 10 000,- å oppgradere. Greit nok, men de sa ingenting - det er poenget.
Hehe - å ringe to ganger i løpet av en uke, siste gang fordi man selv ikke er blitt oppringt etter avtale så er det muligens masing i dine øyne. Jeg synes ikke det. I dag ringte jeg fordi jeg ble bedt om å ringe.
Hvilken tid på året passer det best for deg å komme med en reklamasjon? Når det er minst å gjøre fordi det ikke er sykkelmuligheter utenfor? Jeg kunne jo ventet til november så det hadde passet bedre for dem eller deg?
Nei, det var ikke norsk skolestil. Om du sliter med å lese så er det greit, men å lese en e-post på 20-30 linjer bør kan kunne forvente.
Redigert av Johan; 12/07/2010 13:58.
-johan
|
|
|
12/07/2010 13:59
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Ville nok heller bare akseptert at servicen i de norske sykkelbissnissen er som den er (-noen få hederlige unntak) og bestilt meg en sånn: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=45199,venta på at Foss ordner opp, og solgt unna den nye ramma når den kommer. (er det ikke ganske ironisk, vi har verdens sterkeste forbrukerrettigheter, men ofte svært dårlig service... I land med langt svakere forbrukerrettigheter (feks US) er tilbyderne mye mer opptatt av å ha et godt rykte og god service enn her..) t
|
|
|
[Re: Ynot]
12/07/2010 14:05
|
Johan
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Godt poeng. Jeg selger nok ramma med G2 gaffel når jeg får den. Det som er dumt at det blir mye styr tett opp til høstsesongen. Ironisk nok gjør vel ikke denne tråden sitt til at det blir _lettere_ å selge. Den du lenker til ligger på listen over neste mulige ramme.
-johan
|
|
|
12/07/2010 14:11
|
Johan
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Det er vel ikke slik at man skal kunne sko seg på en reklamasjonssak og få en ramme av høyere nivå (selv ikke med mellomlegg). Om vi er litt kyniske så ser vi hvordan dette kan misbrukes. Jeg ser ikke dette. Opplys meg. Om Foss hadde sagt det koster meg f.eks. 5000 hvor Foss hadde sittet med 1000 kr i fortjeneste - hvem hadde da skodd seg på det? De kunne også sagt "nei, det går ikke". De kunne sagt 10 000 og tatt mye fortjeneste. Når får de ingenting fordi jeg betaler ikke noe for ny ramme og ikke noe til dem ved fremtidige salg.
-johan
|
|
|
12/07/2010 15:03
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slik jeg ser det har ikke kunden mye å klage over i denne episoden. Han ønsker seg en ny og bedre ramme. Det er ikke normalt å gi oppgradering til kunder som kommer med ødelagt vare, selv ikke mot mellomlegg. Det er heller ikke distributøren som tar kostnaden her, men produsenten, som sender en ny erstatningsramme.
Distributøren kunne i dette tilfellet også hevdet at det er noe ved brukeren eller bruken som ikke helt stemmer. Det er vel ikke normalt å knekke tre slike rammer, de siste to etter maks 3 måneders bruk (!)
|
|
|
12/07/2010 15:45
|
Johan
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Det er vel ikke slik at man skal kunne sko seg på en reklamasjonssak og få en ramme av høyere nivå (selv ikke med mellomlegg). Om vi er litt kyniske så ser vi hvordan dette kan misbrukes. Jeg ser ikke dette. Opplys meg. Om Foss hadde sagt det koster meg f.eks. 5000 hvor Foss hadde sittet med 1000 kr i fortjeneste - hvem hadde da skodd seg på det? De kunne også sagt "nei, det går ikke". De kunne sagt 10 000 og tatt mye fortjeneste. Når får de ingenting fordi jeg betaler ikke noe for ny ramme og ikke noe til dem ved fremtidige salg. Kan du svare meg på denne før vi går videre?
-johan
|
|
|
12/07/2010 16:31
|
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Blir skeptisk til å kjøpe GF nå. Det i utgangspunktet ikke bra når så mange har rammer som "knekker", og når de da skal bruke så lang tid til å ordne opp i tillegg...
|
|
|
12/07/2010 16:45
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Importøren har ikke kapasitet eller mulighet til å etablere kundeforhold med sluttbruker eller mulighet til å selge deg en ramme til verken høy eller lav pris slik du foreslår. Deres forretningsmodell er å selge til forhandlere. De har en avtale eller underforståtthet med sine forhandlerne om at de ikke skal selge til sluttkunder da dette ville gått på bekostning av forretningene til deres forhandlere. Om de gir eller selger deg en bedre ramme så ender du med å ikke kjøpe sykkel hos RS, da du allerede har fått deg en slik ramme som du ønsker deg fra importøren.
Det ryddige er å gi deg ny ramme av samme type som du har opplevd problemer med. Det er også dette som har skjedd, om jeg forstår riktig historien du har skrevet. Det har vel ikke heller tatt uforholdsmessig lang tid, fra 23. juni og så er ny ramme allerede godt på vei fra produsenten.
|
|
|
12/07/2010 17:12
|
Knutfl
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er også på min tredje ramme. De 2 første rammene knakk i overgangen mellom overrør og seterør. Setepinnen har nok innstikk. Den tredje rammen er også i ferd med å bli skrot. Denne gangen fordi den har begynt å bli veldig myk i krank området. Så myk at isis kranker er det eneste jeg kan bruke uten at de løsner av fleksen.
Selv om jeg liker kjørefølelsen til Paragonen, kommer jeg til å kjøpe noe annet neste gang. Vet bare ikke hva enda.
|
|
|
[Re: Ynot]
12/07/2010 17:26
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Ville nok heller bare akseptert at servicen i de norske sykkelbissnissen er som den er (-noen få hederlige unntak) og bestilt meg en sånn: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=45199,venta på at Foss ordner opp, og solgt unna den nye ramma når den kommer. (er det ikke ganske ironisk, vi har verdens sterkeste forbrukerrettigheter, men ofte svært dårlig service... I land med langt svakere forbrukerrettigheter (feks US) er tilbyderne mye mer opptatt av å ha et godt rykte og god service enn her..) t vel vel, Chain reaction som riktig nok ligger i England har erfaringsmessig også j... dårlige rutiner og service.
|
|
|
[Re: Knutfl]
12/07/2010 17:38
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg er også på min tredje ramme. De 2 første rammene knakk i overgangen mellom overrør og seterør. Setepinnen har nok innstikk. Den tredje rammen er også i ferd med å bli skrot. Denne gangen fordi den har begynt å bli veldig myk i krank området. Så myk at isis kranker er det eneste jeg kan bruke uten at de løsner av fleksen.
Selv om jeg liker kjørefølelsen til Paragonen, kommer jeg til å kjøpe noe annet neste gang. Vet bare ikke hva enda. Er noe forbauset over at det skal være så store problemer med GR-rammer. GF har jo tidligere "alltid" lagd spennende og gode produkter, men dette er for dårlig. Rammer kan knekke, men det bør være unntaket og ikke regelen.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
12/07/2010 18:18
|
Johan
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Importøren har ikke kapasitet eller mulighet til å etablere kundeforhold med sluttbruker eller mulighet til å selge deg en ramme til verken høy eller lav pris slik du foreslår. Deres forretningsmodell er å selge til forhandlere. De har en avtale eller underforståtthet med sine forhandlerne om at de ikke skal selge til sluttkunder da dette ville gått på bekostning av forretningene til deres forhandlere. Om de gir eller selger deg en bedre ramme så ender du med å ikke kjøpe sykkel hos RS, da du allerede har fått deg en slik ramme som du ønsker deg fra importøren.
Det ryddige er å gi deg ny ramme av samme type som du har opplevd problemer med. Det er også dette som har skjedd, om jeg forstår riktig historien du har skrevet. Det har vel ikke heller tatt uforholdsmessig lang tid, fra 23. juni og så er ny ramme allerede godt på vei fra produsenten. Det har aldri vært snakk om å kjøpe rett fra Foss. Jeg har håndtert saken fordi jeg hadde kamera og mulighet til å skanne kvittering. Jeg kunne ringt RS som kunne ringt Foss og så ringte RS tilbake til meg, men i tråd med forståelse fra RS tok jeg det direkte. En oppgradering ville vært et rent salg fra Trek til Foss til Raske til meg. Tilogmed med mva som hadde kommet kongeriket til gode. Jeg synes ikke det har tatt lang tid, tvert om, (forutsatt at ramma kommer snart, men det kunne ikke Foss svare på) men Foss har i dette tilfellet ikke brydd seg om mitt ønske: gi meg en pris på en Superfly. Jeg har aldri sagt mellomlegg, men bedt om pris på en Superflyramme med brekkasjehistorien som grunnlag. For en del år siden fikk jeg ny Trek OCLV ramme på garanti. Da ba Foss meg komme rett til dem og jeg fikk beskjed om å si fra om deler ikke passet så skulle jeg få dette også. I fjor fikk jeg beskjed om å sende bruddbilder rett til Foss og følge opp med telefoner.
-johan
|
|
|
[Re: Knutfl]
12/07/2010 18:21
|
Johan
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Selv om jeg liker kjørefølelsen til Paragonen, kommer jeg til å kjøpe noe annet neste gang. Vet bare ikke hva enda. ironi/Hør med Maniac - sikkert noe med bruken eller brukeren. Kan ikke være mulig at det er noe med rammene vel?/ironi
-johan
|
|
|
[Re: tmork]
12/07/2010 18:23
|
Johan
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hei Terje
Prøve å google Fisher paragon + crack...
-johan
|
|
|
[Re: tmork]
12/07/2010 18:28
|
Espen
More than words
|
More than words
Det verste jeg opplever av dårlig kundeservice er når de JEG har et kundeforhold til, skylder på andre.
Om det er Foss, bestemora eller hvem som helst, det betyr ikke en dritt.
Raske skylder på Foss, Foss kunne skylde på GF-US, GF_US kunne skylde på produsenten i TW, produsenten i TW, kunne skylde på underleverandøren av rør og deler, underleverandøren av rør og deler, kunne skylle på produsenten av råaluminium, MEN DU, SOM ER KUNDEN, SOM SKAL BETALE HELE JÆVLA BALETTEN, blir sittende uten ramme, og få masse plunder og heft.
Det tar 3 dager å få FedEx til å sende en pakke fra US til Norge.
Hvis viljen virkelig var tilstede, hadde du sluppet å lage denne tråden.
E
|
|
|
12/07/2010 19:36
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Importøren har ikke kapasitet eller mulighet til å etablere kundeforhold med sluttbruker eller mulighet til å selge deg en ramme til verken høy eller lav pris slik du foreslår. Deres forretningsmodell er å selge til forhandlere. De har en avtale eller underforståtthet med sine forhandlerne om at de ikke skal selge til sluttkunder da dette ville gått på bekostning av forretningene til deres forhandlere.
Dette stemmer kanskje i en perfekt verden, men i realiteten er det flere importører som selger direkte til sluttbrukere, med de følger dette får for forhandlerne. Nettopp derfor har enkelte importører mistet enkelte forhandlere som kunder.
|
|
|
12/07/2010 19:45
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Distributøren kunne i dette tilfellet også hevdet at det er noe ved brukeren eller bruken som ikke helt stemmer. Det er vel ikke normalt å knekke tre slike rammer, de siste to etter maks 3 måneders bruk (!) Jeg er også på min tredje ramme nå. Det er lite ved bruken av en terrengsykkelramme som kan påføre den sprekker i godset i overrøret på denne måten. Jeg oppdaget sprekkene etter 25 timers bruk. Bildet er etter 60-70 timer. Så det er ingen katastrofal "serious injury or death may result":  . Og ja jeg har mer enn nok av setepinne nedi der. Faktum er at jeg kjenner kun EN som har en 2008 Fisher, og bruker den i terrenget som ikke har tatt knekken på den. Dette skyldes selvsagt konstruksjonen som var ment å være en forbedring fra 2007 som knakk i den oppstikkende delen av seterøret. Jeg trodde 2009 var fikset, for jeg har ikke hørt om de samme brekkasjene på disse. I tillegg var min 2009 100 gram tyngre enn 2008. For mitt vedkommende er jeg ikke særlig fornærmet, jeg har blitt utstyrt med ny ramme flere ganger, og når hele årsproduksjonen må skrotes er det klart at det blir snaut med reserverammer. Det som er så fordømt ergelig er at det ikke finnes rom hos GF/Foss/Forhandler til å gjøre dette til noe positivt i stedet. Raske klare tilbakemeldinger og litt god service. "Du får en ny i uke 38, lån denne demomodellen så lenge og her er et par slangeløssett" Da hadde ikke Johan skrevet denne tråden, jeg hadde ikke hengt meg på og mast om min gamle garantisak og terrengsykkelforumets brukere ville ikke vært skeptiske til Fisher/Foss. Bare for å avklare noen punkter til slutt: 1)Jeg har fått ny ramme hver gang. 2)Jeg har ved egen innsats ødelagt den siste. Den har holdt i overrøret/seterøret. 3)Ingen "har krav" på oppgradering. Men jeg mener man har krav på et svar når man er i dialog med en profesjonell importør. ferie eller ikke. Hos oss logger vi pågående saker og kan lett finne ut hva vi driver med. 4)Fisher er nesten knallbra sykler. De er godt spekket, kjører svært bra og har grei pris og masse forhandlere. Dette ville oppveid kvalitetsproblemene og håndteringen av reklamasjoner hadde holdt mål. 5)Min neste rittsykel blir ikke en Gary Fisher LarsB
Redigert av larsb; 12/07/2010 19:50. Rediger grunn: ryddet litt
|
|
|
12/07/2010 20:02
|
Espen
More than words
|
More than words
Det er jo hvis kunden kommer tilbake, at en leverandør får mulighet til å vise at han er seriøs og tar kunden på alvor.
E
|
|
|
[Re: Espen]
12/07/2010 20:15
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Kunden tror nok ikke han kommer tilbake. Ikke fordi Foss er så kjempeurimelige, for det er de ikke. Det bare er en røregjeng.
Jeg står her med bunke med tusenlapper og vifter og jeg vil gjerne bli glad for at jeg har brukt dem, ikke misfornøyd. Det er i grunnen feilen med mye av bransjen.
Se på Diamant/Nakamura* og lær. Det kan være oppfordring til resten av de større importørene. De er på hugget helt ut i detaljistleddet. "Sånn skal det ikke være. Dette fikser vi" er mye bedre å høre enn "Send en mail med bilder så skal vi sjekke med fabrikken"
*og selvsagt de små. Dogstar, Dunkedalen og andre entusiastimportører. De spiller selvsagt i en annen liga, men likevel.
LarsB
|
|
|
12/07/2010 20:16
|
Johan
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Se på 2011 Paragon Lars. Der har de prøvd seg med ny fiks på overgang toprør/seterør og det kan se ut som setestagene er flyttet høyere opp på seterøret for å gi bedre støtte. Tipper de også har to splitter foran på hver side av seterøret.
Det er nesten synd at Fishersyklene kjører så bra, jeg har vært superfornøyd med mine.
-johan
|
|
|
|
|