Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Våge kjøpe Saab?

Våge kjøpe Saab? #983301 11/07/2010 20:23
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Titter & titter & titter etter bil. Fått litt sansen for saab 9-3 stv nyere enn 2006. Disse begynner å bli pene (for meg..) i pris nå, men hvor sikkert er forhandlernettet til Saab med alle disse eierskiftene? Det er vel ingen fare for at man plutselig står der uten en merkeforhandler? De er vel uansett forpliktet til å levere reservedeler i mange år fremover...

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Våge kjøpe Saab? [Re: RaymondJ] #983308 11/07/2010 20:29
alfen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kan ikke svare på det du egentlig spør om, dessverre. Likevel:
Jeg vurderte også Saab nettopp, fordi 9-5 stasjopnsvogn har et digert bagasjerom, og Saab er digg å kjøre, synes jeg. Det jeg var skeptisk til, var nettopp at det var menge av disse jeg hadde råd til. Hvorfor har de så stort prisfall sammenliknet med andre storbiler som A6 og V70? Jeg syntes det var mistenkelig. Svigers bekrefter at de er dyre å fikse på, (men de skal likevel ha en av de nye.)

9-3 har jeg bare prøvd en gang, men den var god å kjøre. Høydepunktet var nok likevel det fine håndtaket i bagasjerommet.

Redigert av alfen; 11/07/2010 20:30.

Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
Re: Våge kjøpe Saab? [Re: alfen] #983326 11/07/2010 20:56
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde ikke bekymret meg over deletilgangen.

1,8i motorene til SAAB er en opel ecotec motor (Har en slik selv og der sto det mer GM/Opel enn SAAB i delelisten på regningen sist den var på service). 1,9tid motorene er de samme som JTD motorene til Alfa Romeo, hvor mye eget SAAB har mekket til disse motorene vet jeg ikke.

Det er jo solgt såpass mye av disse bilene at det vil finnes deler til de selv om SAAB Spyker skulle slutte å eksistere. Du bor jo ett steinkast fra svenske grensen så tilgang til verksteder/forhandlere/deler burde jo ikke være noe problem.

Det er knall biler å kjøre og bagasjerommet er større enn fryktet og meget lett lastet. Kommer fra en NG900 som hadde ett svart hull av ett bagasjerom. Men har du mange små som skal være med med vogn så kan nok bagasjerommet fort bli lite. Men det gjelder nok alle stasjonsvogner av denne størrelsen.

Så jeg vil si løp og kjøp ICON_SMILE

Men nå er jeg en av menigheten da og inn doktrinert fra fødselen av. Har aldri stått noe annet enn SAAB på tomta heme og er på min fjerde nå.

Re: Våge kjøpe Saab? [Re: perpedal] #983331 11/07/2010 21:04
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Har vaklet lenge mellom Alfa 156 SW, Volvo V70 og Saab 9-3. Og BMW 5 eller 3 serie. Men må si at Saab 9-3 er den som gir mest Bang for the bucks følelse. Liker designet, linken til fly og at de har litt motor (bensin)Og fint interiør (i motsetning til 9-5, liker IKKE dashen). MÅ ikke ha kjempeplass, stort barn, men har en del plasskrevende sportsutstyr. Men så lenge det går an å felle ned seteryggen bak så burde det jo gå.

Re: Våge kjøpe Saab? [Re: RaymondJ] #983375 11/07/2010 21:57
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Eg har '04-modell 9-5 Vector, og er stort sett grisehappy! (Dyre deler og timeprisar på verkstad trekkjer ned..)

Den drikk mykje drivstoff (2.0L turbo, ~150gamp - 0,8 på langkøyring, ~1 på blanda, 1,2 på by), men er luuvli å køyre!

Eg hadde meg nett ein ferietur der eg køyrde 1 025 km, og det var gull! Bagasjeplass er aldri eit problem, og barnesyklar, akebrett, bikkjebur, baggar og anna plukk og pøh glir rett inn gapet bak -dog ikkje samtidig.. (Og med fancy, medfyljande jekkestropper kan ein sikre lasta skikkelig også..)

Generelt kan ein nemnde fordeler som at ein har motor nok til forbikøyringar, komfort for lange turar, vissheita om at ein sit i ein av verdas sikraste bilar, og ikkje minst at ein får respekt blant andre bilistar i trafikken nettopp fordi det er ein Saab.. ICON_WINK

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Våge kjøpe Saab? [Re: NjalVM] #983423 12/07/2010 06:44
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: NjalVM
Eg har '04-modell 9-5 Vector, og er stort sett grisehappy! (Dyre deler og timeprisar på verkstad trekkjer ned..)

Jeg synes ikke det er spesielt dyre timepriser, og sitter heller ikke med inntrykk av at det er dyre deler (nå snakker jeg også om 9-5). Nå har jeg riktignok aldri måttet bytte turbo eller lignende, men ordinære servicer og ordinære slitedeler synes jeg er helt OK i pris.

Sitat: NjalVM

Den drikk mykje drivstoff (2.0L turbo, ~150gamp - 0,8 på langkøyring, ~1 på blanda, 1,2 på by), men er luuvli å køyre!

Enig her. bortsett fra at jeg på langkjøring ligger på ca. 0,75 er de andre tallene akkurat slik jeg opplever det (jeg har også 2.0l turbo)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Våge kjøpe Saab? [Re: parob] #983441 12/07/2010 07:39
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Mulig det er eg som er bortskjemt (har gamal Polo; gjer mesteparten sjølv), men her i Bergensområdet er det (fritt etter hugsen) opp mot ~1 500,-/h inkl. mva. for Saab-service. Og i tillegg fakturerer dei med fire-tindars gaffel! Eg fekk bytt ein vacuumslange og følar, og vart fakturert for 3h(?) arbeid, mens det visstnok tar mellom 1/2 og 1h å gjere jobben..

Og prisane på deler er lett 2-3x av kva du finn hjå til dømes speedparts.no.. (Dog er eg usikker på om det er "originaldeler" eller kva det er..) Til dømes Krengningshammarstag.. 150,- hjå SP, 500,- hjå forhandlar..

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Våge kjøpe Saab? [Re: NjalVM] #983448 12/07/2010 08:07
Nanok Offline
Veteran
Veteran
Virker som Din Bil her i Trondheim er bedre enn forhandler i Bergen da. Veldig fornøyd med min 95-06 diesel.

Forhandler er vel uansett ikke problem for deg som bor så nært Sverige. Både deler og timepriser er betydelig billigere og mange mekanikere kan Saab.

BT

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Re: Våge kjøpe Saab? [Re: Nanok] #983734 12/07/2010 18:08
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Mekke gjør jeg selv, så den er grei. Er vel bare service for å få stempel i boka og Eu-kontroll som fører til verkstedbesøk fo min del. Ringte på en greit priset en idag, skjønner hvorfor ikke den er solgt enda! Makan til uinterresert bilselger! Kortversjon av samtalen:

-Heisann, Raymond Johansen som ringer her (presenterer meg ALLTID!)

-Hei ja

-Ser dere har en -06 Saab 9-3 STV til salgs

- Jada, stemmer det.

- Ja, lurte litt på den jeg da vet du.

- Ja?

- Ja den står klar for titt og prøvekjøring?

- Klar og klar, det er jo ikke bilen våres... (!)

- Neivel???

- Nei, vi selger inkasso og leasingbiler

- Riktig, ja det er jo greit, men vet du noe om bilen?

- Njeaaei (ubestemmelig svar)

- Kan du sjekke litt om den da?

- Nei DET kan vi ikke vet du. Vi kan jo ikke ringe til forrige eier. De er jo ikke så fornøyde hvis det er en inkassobil...

- Nei DET skjønner jeg, men dere må jo vite litt hvordan bilen er?? Jeg gidder jo ikke kjøre fra Halden til Lillestrøm for å se på en bil hvis den er full av bulker og riper, servicehefte ikke er fulgt og slikt!!! (her begynner jeg å få et irritert/oppgitt stemmeleie)

- Ja, nei.... Vent litt....

- Her fant jeg noe info....

Og så kommer det en lang regle med feil og mangler, både mekaniske og kosmetiske, servicehefte var ok hvertfall....

- Jeg takker oppgitt og sier jeg får tenke på det..

At det går ann! Og dette var en bilbutikk! Ikke rart de ikke får solgt bilene med den kundebehandlingen. Helt greit at det var leasing/inkassobiler, og helt greit at det var en del småfeil, men den kundebehandlingen gjorde at jeg mistet helt lysta på å handle bil. Du skal ikke føle at du forstyrrer selgeren når du ringer som potensiell kunde! Noen ganger har jeg lyst til å begynne som selger selv, bare for å vise hvordan GOD kundebehandling skal være.

Redigert av RaymondJ; 12/07/2010 18:10.

Re: Våge kjøpe Saab? [Re: RaymondJ] #984013 13/07/2010 08:37
gullet Offline
Entusiast
Entusiast
Hadde tidligere en -07 9-3 SportsCombi. Var stortsett fornøyd med bilen, men hadde en og annen feil på bilen. Bor i Oslo og forhandleren her klarte sjeldent å fikse feil(garanti eller ikke) på første forsøk. Stortsett pga mangel på deler lokalt. Dette kan jo ha bedret seg drastisk - forhandleren gikk etter det jeg forstår konk og ny er etablert. Ble etter hvert ganske lei, ingentig som irriterer mer enn bil på verksted.
Forøvrig var bilen bra å kjøre med mye utstyr. Stort ratt (buss følelse) med tilhørende ufølsom tilbakemelding i fra styring, samt treg automat trekker ned. Utstyr, utseende, SAAB særegenheter som Night Panel og plassering av nøkkel trekker opp. Ikke spesielt stort bagasjerom, men her er alt relativt...

Vidar

Re: Våge kjøpe Saab? [Re: gullet] #984031 13/07/2010 09:10
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: gullet
Hadde tidligere en -07 9-3 SportsCombi. Var stortsett fornøyd med bilen, men hadde en og annen feil på bilen. Bor i Oslo og forhandleren her klarte sjeldent å fikse feil(garanti eller ikke) på første forsøk. Stortsett pga mangel på deler lokalt. Dette kan jo ha bedret seg drastisk - forhandleren gikk etter det jeg forstår konk og ny er etablert. Ble etter hvert ganske lei, ingentig som irriterer mer enn bil på verksted.
Forøvrig var bilen bra å kjøre med mye utstyr. Stort ratt (buss følelse) med tilhørende ufølsom tilbakemelding i fra styring, samt treg automat trekker ned. Utstyr, utseende, SAAB særegenheter som Night Panel og plassering av nøkkel trekker opp. Ikke spesielt stort bagasjerom, men her er alt relativt...

Vidar

Kjører du gokart til vanlig?? Mulig dette er sånt smaken er som baken tilfelle.

Kjører rundt i en 07 9-3SC 1,8i til daglig nå og kom fra en 95 900turbo. Styringen er jo kjempefølsom i forhold. Ett nys og man har jo nesten bytta fil og tilbake igjen jo. De første ukene før jeg ble vant til den føltes den kjempe nervøs i forhold til turboen.

Bussratt det hadde man i saab 99 det (Nesten samme vinkelen også ICON_SMILE ) ICON_WINK Det var da man fortsatt fikk biler med familieservo det ICON_SMILE

Redigert av perpedal; 13/07/2010 09:12.
Re: Våge kjøpe Saab? [Re: perpedal] #984144 13/07/2010 12:11
gullet Offline
Entusiast
Entusiast
Nei dårlig med gocart, men å kalle SAAB 9-3s ratt små og påstå at de har veldig føsom styring er å dra det langt;-)
Men dette er jo svært subjektivt og dette var min oppfattelse... Men jeg liker sportslig oppsett på bilen min, så kanskje det var jeg som kjøpte feil bil???

Moderator  support