|
For dårlig grep med Crossmark 29 x2,1
|
For dårlig grep med Crossmark 29 x2,1
08/07/2010 19:40
|
KristianStr
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Når det ikke er knusktørt er det fordårlig grep på Maxxis Crossmark 29" x 2,1 for meg. Det værste jeg veit er å spinne i oppoverbakken, hverfall om jeg akkurat kunne klart meg opp bakken og sleppt å gå av, da den kanskje spinner bare en gang men akkurat den gangen det gjaldt og på det stedet den ikke skulle spinne, og man ikke hadde 100% balanse nok til å tråkke en gang til rundt, kanskje litt mer forsiktig, så man slapp å gå den bratte og kanskje våte bakken.
Vurderer nesten å bytte Bontrager Jones AcX (29x2,2) fordekket, som itillegg er tubless ready, bak. Men synes det blir altfor grovt, er jo heller ingen rullebane på det, er nesten for grov til å stå på i det hele tatt. Men hverfall fra vintersykkling er jo erfaringen at det groveste skal forran, men da er det jo somregel ikkeno problem å spinne litt i oppoverbakken på sykkelveien hjemmover.
Hvilket dekk kan egne seg som bakdekk, til trening og Drammens og Montebellorittet, i 29"? Det bør ha brukbare rulleegenskaper og kunne brukes på asfalt. Men eventuelt også som senhøst og tidlig vårdekk på vei. Og gjerne tubeless ready, siden felgen er en Stan's, men det ekkeno krav. Men hvis du veit dem selges i Drammen, Konnerud eller Krokstadælva er det genialt (har dessverre ikke sett dem har solgt specialized dekk der sist jeg sjekka hverfall, ellers ville det vært genialt).
|
|
|
Re: For dårlig grep med Crossmark 29 x2,1
[Re: KristianStr]
08/07/2010 20:38
|
Frode M
Veteran
|
Veteran
Jeg kjører nye Nobby Nici 2.25 og synes det sitter veldig godt. Men jeg ville tro at NN er mer typisk stidekk enn race. Jeg har bestilt Spec Captain og Purgatory, disse skal testes utover sensommeren.
Frode
|
|
|
08/07/2010 22:50
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Maxxis Ardent 29" er veldig mange happy med som raske stidekk med godt grep..
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
09/07/2010 07:05
|
Lurge
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg startet sesongen med nye Crossmark 29 foran og bak. Etter mange mil på rus og asfalt var bakdekket godt slitt før mai var over. Sleit med at bakdekket pakka seg mye i gjørme og vått terreng. Satte på nye Racing Ralph SS 29x2,25 bak og beholdt Crossmark foran for å ha grep over våte røtter, berg og steiner. Fikk med en gang bedre grep i våte og gjørmete partier, RR pakker seg ikke like lett i gjørme som Crossmark. Men sideveis grepet på røtter og steiner er ikke like bra. Lett å sette opp slangeløst med NoTubes felger. NB! Husk at RR SnakeSkin utgaven har mye sterkere sidevegger. Tettere er de også.
Audun - Hurumhei
|
|
|
[Re: Lurge]
09/07/2010 11:39
|
KristianStr
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Faktisk syntes jeg nettopp sidegrepet på Crossmark 29 var litt dårlig, eller ikke no spessielt bra, no jeg ikke opplever i 26" (hvertfall ikke like mye), men da er det også eXCeption series silkworm. Vet ikke hvor mye det har å si, men har brukt dem lenger, (faktisk har jeg kjørt med bakdekket der både sommer og vinter) men det virker ikke slitt. Punkterte med dem (26") når dem var helt nye (Drammensrittet) men ikke sikkert det hadde noesomhelst med dekket å gjøre.
Skulle tru 29er dekket som ikke er eXCeption series med Silkwork polyfiber shielding ble enda sakter slitt, men det ekke brukt mer enn 10-15 mil enda så det ekke godt å si.
|
|
|
09/07/2010 20:05
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Crossmark er ganske følsomme for riktig trykk. På min fulldemper 29er kjører jeg dem slangeløst helt ned i 16/18 pund på sti, og litt mer på ritt (veier 74kg). Før du gir dem opp bør du teste med lavt nok dekktrykk om du ikke har gjort dette allerede. For meg gjør dette en kjempeforskjell og gjør at jeg er veldig godt fornøyd med dem som allrounddekk.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
10/07/2010 08:50
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skrev litt feil; ligger vanligvis rundt 20 psi på sti. Poenget er å prøve seg litt frem med lavere trykk. Dekket har klare begrensninger i gjørme, men det kan jeg leve med. Kan også snus for å få bedre grep på løst og i gjørme, men det har jeg ikke prøvd enda.
|
|
|
[Re: simenf]
13/07/2010 20:46
|
KristianStr
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg har jo punktert med dem før, derfor er jeg litt redd for forlite trykk. Litt mer vrient å måle og teste trykket med prestaventil, men det er rundt 20 bar nå på 29 tommer,n hva det var på 26tommern er jekke sikker på. Men man bør vel ta høyde for gjørme på Drammensrittet? Men jeg har lurt litt på åffer det er den rulle retningen, men kom fram til at det vel var pga. bremseeffekt og rulleeffekt, så jeg rettet meg etter rulle retningen  . Men på bakdekket har jo ikke det like mye å si så det går jo ann å teste.
|
|
|
21/07/2010 10:55
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Drammensrittet er ikke SÅ grovt at ikke crossmark passer perfekt. Har selv brukt dette flere ganger både på trening og ritt og kommer til å bruke det på neste Drammensritt også.
Siden det er mest vekt på bakhjulet er det vel her effekten av å snu er størst med hensyn til rullemotstand, men det bør du bare prøve. Synes uansett ikke at dette bør være avgjørende for deg om du er ute etter mer grep.
|
|
|
|
|