Trenger litt støtte for å velge hvor skattepengene skal bli av i år
Hjemme står en ti år gammel Merida Raiders, en gang kjøpt for mesteparten av konfirmasjonspengene. Hjula er ikke bare runde lenger, drivverket er fort vekk 7 år gammelt og demperen er tung og slapp, men kranklager og styrelager funker godt.
Planen som har formet seg i hodet mitt går ut på å bygge om denne til landveistraktor, i håp om å henge i dragsuget hos venner som foretrekker smale hjul og glatte legger...
Problemet mitt er kanskje økonomien i dette. Når sykkelen har fått ny stivgaffel, nye hjul, skivebrems fremme, drivverk med 48 tenner i storeklinga, stem, styre, sete og pinne begynner kronene å rulle.
Har noen begitt seg ut på samme sporet? Hva kostet det til slutt?
Jeg har slengt så mye med leppa om de tynne pingledekka, ledd hånlig når jeg hører om punktering pga grus i veibanen så det å kjøpe ræcer er i grunn ikke aktuelt, må ha sykkel som tåler fortauskanter!
Og ikke minst, stilpolitiet har vel ett og annet å si om en gammel Merida kledd i en litt for liten lycra landeveis outfit?
Tøff i trynet, sår i skrittet!
Re: Bruke masse penger på å lage noe halvbra eller...
[Re: Armand]
#98185708/07/201019:06
Slike oppussingsprosjekter bør bli budsjettbygg av et eller annet slag. Skal du ha en "skikkelig sykkel", ville jeg ikke nølt med å kjøpe noe nytt, evt. ett år gammelt brukt.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
[Re: Elgvenn2]
#98187008/07/201019:32
Har du håp om å henge på hjul med vennene dine så kjøper du en racer. Ingen skam å snurpe inn den leppa du har slengt med og innrømme at "pingledekka" kjører fortere enn noe annet du har prøvd.
Så kan du heller lage et budsjettbygg i tillegg.
ps, du MÅ ikke barbere leggene
pps punkteringer får du uansett
Rust? Fordi det rimer på dust.
[Re: DavidS]
#98204309/07/201005:57
Furious Fred, hørtes kostbart ut. Det er en ekte økonomiracer denne, så jeg kjører Biltema sine brede gatelisser. Triller lett som bare, jeg har ikke punktert med de (ennå) og koster knapt noen ting. Tror de er 26x2.10 og de har ikke knaster på kantene for å kunne svinge på grus. Mulig de ikke selger akkurat de dekka lenger ?
Redigert av Armand; 09/07/201006:49.
[Re: Armand]
#98207909/07/201007:06
De fleste Biltema-dekk jeg har vært borti har bare vært i nærheten av trygge når man kjører rett fram på tørr asfalt.
Ramler du borti et område med våt vei eller trenger å ta en skarp sving er sjansene store for at grepet forsvinner og du ender opp med å ikke henge på kompisene dine lenger.
Bruk heller en hundrelapp eller to ekstra og kjøp f.eks. Continental SportContact i stedet.
[Re: Vanilla Ninja]
#98222509/07/201010:18
Bruk heller en hundrelapp eller to ekstra og kjøp f.eks. Continental SportContact i stedet.
Dæven, der røyk et par hundrelapper til! Litt smalere, noe høyere trykk, sånt lukter det svidd av!
Lekte med tanken på å montere bukkehorn også, men får vel holde med oppned stem og et rakt rør. Ingen som sitter på en stiv gaffel med ører for skivebrems som vil kvitte seg med den da?
[Re: peroo]
#98305711/07/201008:28
Det er klart, men jeg foretrekker å punktere på grunn av et alvorlig tilfelle av snakebite, heller enn at feiebilen ikke var grundig nok ..
Punkterer gjør du uansett for du kommer sikkert til å sette Furious Fred på sykkelen...
Om du shopper litt i asiabutikkene på ebay bør det ikke bli for dyrt. Men husk frakt og tollgebyr, det kan lønne seg å samle litt i samme butikk.
Har i år snart slitt ut ett par furious fred på grus, asfalt og litt skau. Punkterte 1 gang og da var det 3 glassbiter som satt i dekket fra ballspill pøblene som slenger flaskenr fra seg nær stadion.
Om du har dårlig erfaring med FF så post gjerne hvorfor du har punktert, om ikke så er du passe idiot som slenger rundt med påstander på nettet...
For asfalt og grus, gruser FF de fleste dekk jeg har testet inkl. Race King Supersonic.
Redigert av zup; 11/07/201008:31.
[Re: zup]
#98306311/07/201008:48
[quote=Armand][quote=polarbike] pps punkteringer får du uansett
Har i år snart slitt ut ett par furious fred på grus, asfalt og litt skau. Punkterte 1 gang og da var det 3 glassbiter som satt i dekket fra ballspill pøblene som slenger flaskenr fra seg nær stadion.
Om du har dårlig erfaring med FF så post gjerne hvorfor du har punktert, om ikke så er du passe idiot som slenger rundt med påstander på nettet...
For asfalt og grus, gruser FF de fleste dekk jeg har testet inkl. Race King Supersonic.
Det jeg mente var at FF på asfalt ikke er mer punkteringssikkert enn et racerdekk. Jeg har selv kjørt tre ritt på FF i år med gode erfaringer. De ruller noe sinnsykt, men er ikke bedre enn racer på asfalt. Det eneste jeg misliker med FF er sidegrep på grus.
Og erfaringsmessig slites de fortere enn racerdekk, og når de blir slitt punkterer de lett.
Redigert av peroo; 11/07/201020:35. Rediger grunn: tellefeil
[Re: peroo]
#98332711/07/201020:58