|
Brukket skrue - hva nå?
|
Brukket skrue - hva nå?
06/07/2010 08:19
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Dette handler om skivebremser, men siden det ikke er skivebremsspesifikt drister jeg meg til å starte en ny tråd.
Jeg har Hayes Stroker bremser. Mine første skivebremser så jeg er fersk på vedlikehold av dette. Bremseklossene holdes på plass av en magnet mot hvert sitt stempel, pluss en ganske tynn umbrakoskrue som går gjennom kalipperen og gjennom et lite "øre" øverst på klossene. Denne skruen har også en bitteliten og tilsynelatende overflødig splint ytterst.
Denne skruen satt godt fast, og den knakk tvert av når jeg skulle ha den ut sist. (Jada, jeg tok av splinten først ;-)
Fins det noen alternativer til å borre den ut?
Hvordan gjør jeg det - velger et borr som er tynnere enn skruen og håper på at jeg ikke ødelegger gjengene?
Hvis jeg ikke ødelegger gjengene - er det enkelt å skaffe ny skrue som passer?
Siden den bare skal sikre bremseklossene fra å falle ut er det vel fint lite poeng i å ha en skrue, det trengs bare en type bolt med splint eller låsemutter sånn at den ikke faller ut. Om jeg ødelegger gjengene - noen tips til hva jeg kan putte inn istedet?
Beklager dumme spørsmål, men jeg er takknemlig for alle gode råd!
|
|
|
Re: Brukket skrue - hva nå?
[Re: lph]
06/07/2010 08:52
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Stikker det nok ut til å få tak med en skikkelig tang? Kan du dremle et skruespor? Hvis nei, kan du bore et hull og skru/banke inn en grisepikk (søk her på forumet etter "grisepikk"). Noen kommer med gjenger, de skal skrus inn, noen kommer med skarpe spor i lengderetningen, de skal bankes inn.
|
|
|
06/07/2010 09:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når du har fått den ut, og ikke får tak i en ny skrue, kan du gjøre som meg. Jeg glemte å sette i låsesplinten på mine Hope Mini, noe som førte til at den skruen du snakker om, falt ut.
Jeg tok en M3-bolt, som var så rom at den var bare å tre inn i hullet. Så satte jeg på låsesplinten, som sitter godt fast takket være gjengene som hindrer den i å skli av. Denne provisoriske løsningen har nå overlevd et helt par bremseklosser, og ser ut til å fungere brillefint.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Arne_And]
06/07/2010 10:09
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
(søk her på forumet etter "grisepikk") Tør jeg gjøre dette på jobb, da :-o Jo visst, her dukket opp mange gode råd, bilder og greier, for ikke å snakke om mye artige ordspill. Dette skal jeg klare å finne. Og takk for tips om bolt, GeirK!
|
|
|
07/07/2010 08:08
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
En liten oppdatering, muligens til nytte for de som en gang får samme problem:
til tross for morosam innhandling av grisepikk på Biltema gikk det ikke helt så greit som planlagt. Skruen var temmelig liten så måtte bruke minste borret vi hadde, for å prøve å spare gjengene. Minste grisepikken gikk ikke inni, kanskje man kan få kjøpt mindre. Så jeg satset egentlig på å borre hele skiten i stykker. Endte opp med å måtte borre fra begge sider, pent hull i midten av skruen på den ene siden men gjenstridig skruerest som har grodd fast der inne, slarkehull uti godset på splintsiden, to brukne borr og måtte splitte kalipperen likevel for å få skiten ut. Det måtte endel sjokolade, te og snop på verandaen etterpå for å gjenopprette sinnets munterhet.
Men nå er bolten ut, passende dings å putte inni lar seg nok oppspore, og å lufte bremsene er ikke så mye jobb. Så hvis jeg nå får fikset det ene stempelet som er tregt - som utløste alt dette her - er nok alt vel, etter en mekkekveld til.
|
|
|
|
|