Noen som har erfaring med noen av sykkel-utleierne på Kreta/Chania?
Hadde opprinnelig tenkt å holde formen vedlike ved hjelp av løpeskoa, men etter noen "prøveturer" er jeg skeptisk. Beina er rett og slett ikke trent til løping og er helt ødelagt dagen(e) etter en tur.
Ser for meg en del styr med å ta med egen sykkel så tror jeg vil satse på å leie en ok mtb i to uker.
Erfaringer?
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Hei; Mellom Agia Marina og Platanias, ca. 15-20 km vest for Hania, ligger det en sykkelbutikk (Hellas Bikes) som jeg hadde mye glede av i 2005. Leide en Scott MTB i det øvre sjiktet for 14 dager. Nettadressen deres er http://www.hellasbike.net.
Det ligger også en utleieforretning i Agia Marina, men den anbefales ikke, da basert på 2005-erfaringene: En surpomp av en innehaver og sykler av dårligere kvalitet.
Ta med egne sko og pedaler (hvis du ikke bruker Shimano SPD). En pumpe til demperen kan også vær kjekt å ha.
Det ligger også en utleieforretning i Agia Marina, men den anbefales ikke, da basert på 2005-erfaringene: En surpomp av en innehaver og sykler av dårligere kvalitet.
Mine 2004-erfaringer: Hyggelig dame og helt greie Scott-sykler i mellomskiktet.
Kjempeerfaring med sjappa i Agia Marina i 2008. Var med på guidet tur med en tysker som guide. Artig og variert stisykling på Kreta. Leide da en Scott spark 20 i tipp topp stand. Ta med egen hjelm og sko, resten ordner sjappa.
Endte opp med å leie en finfin KTM fra HellasBike i Agia Marina. Topp service og sykkelen fungerte perfekt. Bestillingen ble gjort på nett og sykkelen var klar til avtalt tid - ferdig "satt opp".
Hoi Skal nedover i sommer. Noen som har værtmed/testa selv noen av de turene HB og OB arrangrerer. Er det mye asfalt eller er er det i det minste grus? Noen som har noen tips til turer med minimalt med asfalt.......klatring ingen hindring;)
Jeg har vært på tur med OB, se beskrivelse av turen nedenfor.
White Mountains An island cycling crossing with a special quality. This bicycle tour shows us the topography of Crete - the steeply sloping, barren South Coast and the gently sloping, green North Coast - pure downhill cycling fun. We will start the bicycle tour from the ASKIFOU HEIGHTS. As we will be swimming in the LIBYAN SEA, do not forget to bring your bathing costumes! Cycling distance: 38 km / incl. 34 km downhill.
Helt OK scottsykler så vidt jeg husker. Kjekke guider. Noe trykket stemning på hjemturen, da mekanikeren som to timer tidligere hadde delt ut sykler til oss, var død.
Joa, sett den og det var derfor jeg lurte på om det var asfalt el grus.....mulig bere meg som er dårlig i engelsk, men jeg finner ikke noen info om underlaget Også er jeg fremdeles interessert i tips om minimum grus turer, regner med at sti bare er å glemme.
Har inntrykk av at det for det meste er asfalt, med noen gruspartier gjennom appelsin-/olivenlunder det går i. Ring, eller mail HellasBike så tipper jeg de svarer godt. Selv møtte jeg på noen jæ.. sinte vaktbikjer i noen lunder og holdt meg til asfalten etter det :-o
De hevdet at de jobbet med å få fram gps spor til diverse turer når jeg var der i fjor - kanskje de er klare og det går an å få et inntrykk av turene i googlemaps?
Har hatt en uke på Kreta nå og leide sykkel av Hellas Bike. Den var bra og service var også bra. Syklet mange turer opp gjennom fjellet og langs sjøen. Masse fantastisk terreng å sykle i. Allt fra god asfalt til heller dårlig traktorvei/steinete, men over alt en fantastisk natur og utsikt. Har GPS spor fra Garmin connect om noen er interessert i tips
Noen som har vært med på guidet tur med Hellas Bike? Har sett litt på disse (http://www.hellasbike.net/specials.html) - ser spennende ut. Er ikke så gira på å sykle aleine oppover i fjellet, uten å være lokalkjent, og uten reisefølge.
Har hatt en uke på Kreta nå og leide sykkel av Hellas Bike. Den var bra og service var også bra. Syklet mange turer opp gjennom fjellet og langs sjøen. Masse fantastisk terreng å sykle i. Allt fra god asfalt til heller dårlig traktorvei/steinete, men over alt en fantastisk natur og utsikt. Har GPS spor fra Garmin connect om noen er interessert i tips
Drar nedover denne uka og håper det er sykler å få leid hos Hellas Bike. Har fått meg ny Garmin Edge 800 og er interesset i GPS-spor og gode turtips.
Leide en ktm Xc sykkel på søndag hos Hellas bike, hadde begrenset med store sykler. Du får en del gode turforslag hos dem. Bare kontant betaling?? Er det rart landet sliter med kapitalmangel når svart økonomi florere. Anbefaler turen opp ravinen fra xania til Theriso ca 559 moh 20 km fra kysten.
Jeg skal nedover i slutten av juli og tar gjerne også imot filer eller linker til Connect. Har riktignok bare en 310XT, men kan vel kanskje printe et kart eller noe..
Tar opp igjen denne. Er det noen som kan si litt om KTM landeveissyklene til HellasBike? Hva slags dekk som står på for eksempel. Jeg vurderer å stikke nedover og ha med egen sete/rammeveske og sykle en lengre tur med overnattinger. Men da bør ikke sykkelen være for spinkel. Det ideelle hadde vært en GT Grade eller no men neppe mulig å få tak i der.
Vi er to familier (voksne og 15 åringer) som ikke har noe spesielt sykkelerfaring, og skal feriere ei uke i Agia Marina området på Kreta (tror det heter Agii Apostoli).
Noen som vet om det finnes ett opplegg der vi blir transportert opp i fjellene og kan renne/sykle tilbake til utgangspunktet ?
Tror ikke det. Nedoversykling og stisykling generelt har de på vestisida øya. Hellasbike lånte meg xc sykkel, men de eneste stiene i området som går nedover er noen DH løyper inni parken i Chania, og en skogsvei som de kjører offroadbiler på.
Sykkelene de hadde hos Hellasbike var ikke brukanes til DH løypene. Dere kan evt høre med http://www.martinbike.com/en/index.php og ta en dag på den sida øya. Det ville jeg gjort. Han har mye fete sykler tilgjengelig også. Men jeg har ikke prøvd han altså.
Jeg mente den østlige vestsida. Østsida har singletrack og terregnsykling Det på vestsida er stort sett grus, skogsveier. Men med guide finner dere nok noe fint, og blir nok uansett en flott tur, men tror ikke dere treffer særlig sti.