På Romerike er det en utrolig mengde småveier, og det er vel nesten bare fantasien som setter grenser for hvor man kan sykle. Med Kløfta som utgangspunkt er dette en velbrukt rute:
Ca 62 km:
Fra Kløfta mot Ask langs Gjerdrumsvegen - ved gamle meieriet kan man enten ta til venstre mot Ask og deretter følge Rv 120 mot Eltonåsen (+ 2-3km tror jeg), eller ta til høyre og følge veien mot Holter og ned mot nevnte Eltonåsen. Venstre i rundkjøringen. Følg Åsveien gjennom Åsgreina og helt tilbake til Rv 120. Rv 120 gjennom Maura og frem til du treffer på Rv 176 (Gardermovn). Ta til høyre, og følg rv 176 til du kommer til rundkjøringen etter Moreppen. Kjør rett frem i denne og forbi gamle terminalen på Gardermoen. Overraskende høyresving som leder ned på Rv 35. Har du ikke syklet her før er sjansen stor for at du havner på p-plassen

Følg Rv 35 til du kommer forbi flystripa. Ta til høyre i første rundkjøring inn på Gardermovegen (rett frem = motorvei klasse A). Følg Gardermovegen til første ordentlige veikryss, og ta til høyre mot Sand. Så er det bare å følge på, over E6 (bru

) ned en bakke inn mot Jessheim, gjennom en ganske skarp høyre sving, til høyre i rundkjøringen, og til høyre i første kryss (Dølivegen). Rett frem igjennom første rundkjøring. Andre rundkjøring til høyre, over E6 og bare følg veien tilbake til Kløfta.
Runden kan fint kjøres fra Jessheim også, men da starter man med slutten. Sykler til Kløfta, tar til høyre i rundkjøringen og følger Gjerdrumsvegen til du kommer ned til gamle meieriet.
Man kan selvfølgelig også sykle motsatt vei om vinden tilsier det

Denne ruten er stort sett flat, 360 høydemeter opp og ned ref Edge 500, men ganske så småkupert langs Åsveien spesielt. Jeg bruker drøyt 2t 10min i rolig tempo og hyggelig vær

Om noen vil ha flere forslag fra Øvre Romerike så har jeg sikkert 10-12 andre ruter fra Edgen tilgjengelig