Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Runder i Akershus.

Runder i Akershus. #979700 05/07/2010 09:19
G
giant defy Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
G
Hei

Her kan du skrive ned rundene dine som går i Akershus, (evuntuelt er innom Akershus).
Skriv lengde og litt info.

Bor på Dikemark så jeg starter der. Følger Dikemark veien som etterhvert Hegedalsveien til Heggedal. Etter man kommer ned fra de krysser toglinjen sykler man kanskje 200 m og tar til høyre og tar til høyre igjen etter 100 meter opp de veldig bratte bakkene. På toppen tar man til høyre ned røyken veien, (ned disse bakkene er det ikke veldig bra asfalt og mange biler, men det er bare denne delen jeg ikke liker) Nederst i bakken tar man til høyre på Slemmestadsveien. Man sykler denne veien i kanskje 2-3 km og tar til venstre ned Hurumveien (man tar til venstre ved Steinerskolen hvis noen vet hvor det er).
Man følger denne veldig fine veien i kanskje 5 før man kommer til en rundkjøeing hvor man tar rett fram. MAn følger veien i kanskje 5 km til til man kommer til Sundbyveien som går mot Nærsnes. (Denne veien er det lite biler, bra asfalt, og man sykler en god del rett ved sidna fjorden) Denne veien følger man i km 15 kilometere til man kommer til slemmestadveien, her får man vel sykkle i forhold til hvor man bor. Men jeg tar til
venstre til jeg kommer til Bøveien. Jeg følger Bøveien til man kommer til Røykenveien og dermed tar jeg den samme veien som jeg tok ditt ilbake.

Turen for meg er rett under 5 mil. Denne turen er veldig grei som en trengstur hvis du ikke har lyst til å sykle altfor langt. Mange fine veier (med untak av røykenveien. Jeg ville anbefale denne runden.

Collis

Re: Runder i Akershus. [Re: giant defy] #979725 05/07/2010 09:57
T
TusnerPåTusner Offline
Fersking
Fersking
T
Selv sykler jeg Sørumsand-runden en del. Regner med at flere kjenner til denne. En fin runde på drøye 5 mil. Start fra Lillestrøm og sykle mot Fetsund. Over brua tar du til venstre og følger denne veien til Sørumsand. Kjør straka vegen gjennom Sørumsand, over demningen og videre mot Frogner før du svinger nedover mot Leirsund, evt. legger runden via Skedsmokorset. Tar i underkant av 2 timer i rolig tempo og er relativt lite traffikert, hvertfall fra Fetsund.

Re: Runder i Akershus. [Re: giant defy] #979891 05/07/2010 14:11
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Her er en runde jeg sykler ofte: Starter på Borgen i Asker, ned til sentrum og følger Røykenveien forbi Heggedal, videre til Sætre i Hurum. Høyre i rundkjøringen i Sætre mot Klokkarstua. Ved rundkjøring/bensinstasjon Klokkarstua tar jeg til høyre mot Drammen. Her følger en rask og flott etappe langs Drammensfjorden, inn på RV 23 mot Drammen. Tar til høyre ved Lahell mot Lierbakkene. Så opp nevnte bakker, over Liertoppen og tilbake til Borgen. Turen er for meg 70km med drøyt 1000 høydemeter. Det er enkelte områder med dårlig asfalt, men i hovedsak ok.

Re: Runder i Akershus. [Re: JTE] #982538 09/07/2010 21:00
sykkelmor Offline
Entusiast
Entusiast
Har en runde her oppe som går rundt Hurdalsjøen. Du kan velge 2 veier. Endten starte på østside eller vestsiden og sykle rundt. Dette er ei runde på ca 5,6 mil ( fra Råholt) med noe bakke. Fin tur som anbefales ICON_SMILE

Redigert av sykkelmor; 09/07/2010 21:01.

Ha det gøy, så kommer resultatene etter hvert

Re: Runder i Akershus. [Re: sykkelmor] #983454 12/07/2010 08:25
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Sørumsand- runden som det refereres til er genial for oss som er stasjonert på nedre/midtre romerike. Runden er en god basis, som lett kan utvides i mange retninger. F.eks via aurskog/findstabru eller via Årnes eller via kløfta/jessheim eller via skedsmokorset eller sågar via Ask i gjerdrum. Runden kan dermed romme alt fra 5 til ca 12 mil alt avhengig av dagsform og kjørelyst ICON_SMILE

Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Re: Runder i Akershus. [Re: JanM] #983522 12/07/2010 10:49
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
På Romerike er det en utrolig mengde småveier, og det er vel nesten bare fantasien som setter grenser for hvor man kan sykle. Med Kløfta som utgangspunkt er dette en velbrukt rute:

Ca 62 km:
Fra Kløfta mot Ask langs Gjerdrumsvegen - ved gamle meieriet kan man enten ta til venstre mot Ask og deretter følge Rv 120 mot Eltonåsen (+ 2-3km tror jeg), eller ta til høyre og følge veien mot Holter og ned mot nevnte Eltonåsen. Venstre i rundkjøringen. Følg Åsveien gjennom Åsgreina og helt tilbake til Rv 120. Rv 120 gjennom Maura og frem til du treffer på Rv 176 (Gardermovn). Ta til høyre, og følg rv 176 til du kommer til rundkjøringen etter Moreppen. Kjør rett frem i denne og forbi gamle terminalen på Gardermoen. Overraskende høyresving som leder ned på Rv 35. Har du ikke syklet her før er sjansen stor for at du havner på p-plassen ICON_SMILE Følg Rv 35 til du kommer forbi flystripa. Ta til høyre i første rundkjøring inn på Gardermovegen (rett frem = motorvei klasse A). Følg Gardermovegen til første ordentlige veikryss, og ta til høyre mot Sand. Så er det bare å følge på, over E6 (bru ICON_WINK ) ned en bakke inn mot Jessheim, gjennom en ganske skarp høyre sving, til høyre i rundkjøringen, og til høyre i første kryss (Dølivegen). Rett frem igjennom første rundkjøring. Andre rundkjøring til høyre, over E6 og bare følg veien tilbake til Kløfta.

Runden kan fint kjøres fra Jessheim også, men da starter man med slutten. Sykler til Kløfta, tar til høyre i rundkjøringen og følger Gjerdrumsvegen til du kommer ned til gamle meieriet.

Man kan selvfølgelig også sykle motsatt vei om vinden tilsier det ICON_TONGUE

Denne ruten er stort sett flat, 360 høydemeter opp og ned ref Edge 500, men ganske så småkupert langs Åsveien spesielt. Jeg bruker drøyt 2t 10min i rolig tempo og hyggelig vær ICON_SMILE

Om noen vil ha flere forslag fra Øvre Romerike så har jeg sikkert 10-12 andre ruter fra Edgen tilgjengelig ICON_SMILE

Redigert av prøver; 12/07/2010 10:56.

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Runder i Akershus. [Re: prøver] #991573 28/07/2010 09:37
anerz Offline
Veteran
Veteran
Er det tillatt å sykle RV35 Lunner-Gardermoen, eller det noe form for motorvei hvor sykling er forbudt? Tenkte at det kunne vært en fin runde fra Kløfta via Grua og Nittedal/Gjelleråsen.

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Runder i Akershus. [Re: anerz] #991655 28/07/2010 10:45
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Du kan muligens sykle veien som går opp fra Maura - Oppdalslinna heter den når du kommer lenger opp. Nå har ikke jeg syklet der selv så jeg er ikke sikker på hvordan dekket der, men mener bestemt at noen av gutta syklet oppover der i fjor.

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Runder i Akershus. [Re: anerz] #991865 28/07/2010 18:14
sykkelmor Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: anerz
Er det tillatt å sykle RV35 Lunner-Gardermoen, eller det noe form for motorvei hvor sykling er forbudt? Tenkte at det kunne vært en fin runde fra Kløfta via Grua og Nittedal/Gjelleråsen.

Du kan jo ta Gamle Hadelandsvei ICON_SMILE Det blir litt flere svinger og en del mer bakke.. hvis jeg husker riktig.. Men der tror jeg du får sykle relativt i fred for biler.
Med tanke på rv35 så har jeg syklet fra Nannestad til Maura. Tror ikk jeg ville ha hivd meg på mot Lunner nei.. Bilene kjører innmari fort der.

Ha det gøy, så kommer resultatene etter hvert

Re: Runder i Akershus. [Re: sykkelmor] #991873 28/07/2010 18:27
T
Thomasen Offline
Entusiast
Entusiast
T
Det største problemet er vel en tunnel på RV35, som er flere kilometer lang.

Redigert av Thomasen; 28/07/2010 18:29.
Re: Runder i Akershus. [Re: Thomasen] #991894 28/07/2010 19:09
anerz Offline
Veteran
Veteran
Da holder vi oss borte fra rv35 på den strekka og eventuellt prøver gamle veien om jeg får lyst på langtur en dag ICON_SMILE

Redigert av anerz; 28/07/2010 19:09.

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Moderator  support