|
Bakbremsen subber i felgen når jeg tråkker hardt
|
Bakbremsen subber i felgen når jeg tråkker hardt
04/07/2010 20:54
|
Authon
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Når jeg står og tråkker småhardt så tar bakbremsa i felgen.Hadde ikke dette problemet før jeg byttet dekk.Vet jeg kan stille ut klossene litt,men ettersom de har stått slik før også så lurer jeg på hva dette skyldes..Når jeg tar tak i hjulet ved bremsene så kan jeg bevege hjulet noen mm fra side til side..er dette normalt?
|
|
|
Re: Bakbremsen subber i felgen når jeg tråkker hardt
[Re: Authon]
04/07/2010 23:42
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
Det er rimelig normalt. Det kommer også mye ann på hvordan felger du har. F.eks er Zipp sine hjul relativt myke. Dette kommer mye an på vekt, eikespenn osv.
Tror du må forklare mer hva du har av utstyr for at du skal få gode svar og råd.
Men skifte av dekk skal normalt ikke ha noen innvirkning på felgen...
|
|
|
[Re: eUnaas]
05/07/2010 07:29
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har Easton EC90 2009 med keramiske lagre. På navene er det mulig å stramme/slakke ved hjelp av fingrene, om man åpner opp en låsemutter først.
Denne har imidlertid en tendens til å løsne etter en del tids bruk, uansett hvor mye du strammer til. På 2010 modellen er dette forbedret.
Det er ikke sikkert du har samme hjul, men problemet høres likt ut.
|
|
|
[Re: torinb]
05/07/2010 07:51
|
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er usikker på om du beskriver slark eller hjulets manglende laterale stivhet?
Slark skal der ikke være. Hvor stivt et hjul er varierer, men kjørestil påvirker også dette. Noen klarer å lage 8 tall av alle hjul.
Legger du sykkelen mye over når du tråkker?
|
|
|
[Re: Fast gjest]
05/07/2010 08:13
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Noen klarer å lage 8 tall av alle hjul. Jeg har alltid trodd at om jeg en dag dro til og kjøpte et superbra (og -dyrt) hjulsett, så ville hjulene holde seg dønn sentrert mellom klossene uansett hva jeg gjorde. Men slik er det altså ikke?
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
[Re: Erlend L]
05/07/2010 08:21
|
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
selve tråkket i seg selv tilfører ikke store krefter i forhold til hva hjulet er dimensjonert til å tåle av vertikal belastning. Problemet er at en ofte tilfører laterale (sideveis) krefter. Det er hjulene ofte dimensjonert dårlig overfor. Fordi det sjelden er så veeldig viktig. En rullestol og en trehjulsykkel opplever større laterale krefter da de ikke kan 'legge' seg i svingen. Men som sagt. Noen hjul er sterkere her enn andre, og der er en sammenheng med vertikal styrke også På mine hjul har jeg hatt en fokus på det hvor, jeg også har satt opp et talleksempel for å illustrere dette. .
|
|
|
05/07/2010 12:49
|
Authon
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg er usikker på om du beskriver slark eller hjulets manglende laterale stivhet?
Slark skal der ikke være. Hvor stivt et hjul er varierer, men kjørestil påvirker også dette. Noen klarer å lage 8 tall av alle hjul.
Legger du sykkelen mye over når du tråkker? Det er ikke slark i selve hjulfeste eller noe nei,det er vel stivheten som er problemet..Men det som er att jeg ikke hadde subbing av klossene før.Mulig jeg kan stille ut bremsene litt da.. Det jeg mener at jeg kan bevege det er at viss sykkelen står vanlig på bakken,og jeg tar tak i toppen av hjulet,,så kan jeg bevege øverste del av hjulet noen mm fra side til side slik at de kommer borti klossene.. litt vanskelig å forklate..men regner med dette er normalt. Når jeg står å trør så vingler jeg ikke så mye nei,,er nok klossene som er for nærme..
|
|
|
05/07/2010 14:03
|
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Vel, som nevnt da. Hjulet skal ikke uten motstand la seg bevege sideveis, men det er problemfritt med hvilket som helst hjul å presse det inn til klossen
Bremsene justerer jeg gjerne slik at jeg ved maks brems er ca 1/2 - 1 cm avstand bremsehendel-styre. Ikke bare åpne den der 'løsne-vier-for-å-skifte-hjul-spaken' på bremsen for å opnå større klarning. Da modulerer bremsen helt anderledes. Mange mister også mye kraft
Hvis du da fremdeles har subb, så er nok hjulet for mykt for deg, eller, for det kan hende, så har rammen fått en skade
|
|
|
05/07/2010 15:26
|
Authon
OP
Fersking
|
OP
Fersking
ok..jeg får prøve å flytte klossene lenger ut...da blir det sikkert bra..Det er litt vanskelig å forklare dette,men trur egentlig hjulet skal være slik..Jeg vedder på at viss du tar tak i ditt eget hjul på toppen ved bremsene å prøver å presse felgen ut slik at den berører klossene så klarer du det.
|
|
|
05/07/2010 16:15
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Tar hjulet borti begge bremseklossene eller bare ene siden? Kanskje har hjulet ditt havnet noen brøkdels millimeter forskjellig i dropoutene etter at du byttet dekk. Noen hundredelers mm forskjell ved navet kan bety noen tideler ved felgen. I så fall er det bare å justere kaliperen noen brøkdels millimeter til ene siden.
Mine Zipp/FP60-hjul kan dyttes ganske enkelt til siden om jeg presser i felgen med fingrene, og jeg har også opplevd subbing ved stående klatring etter hjularbeid, men løsningen er enkel.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
05/07/2010 16:28
|
Authon
OP
Fersking
|
OP
Fersking
bra du skjønner hva jeg mener da,hehe...Hadde ikke dette problemet før jeg byttet dekk..så det er litt rart..Mener at hjulet er satt rett på også.,kan dobbelsjekke etterpå.
Den subber bare på ene siden viss jeg husker rett..
|
|
|
|
|