|
Vondt kne etter montering av klikkpedaler
|
Vondt kne etter montering av klikkpedaler
04/07/2010 10:59
|
knutrs
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har forsøkt å finne litt om dette på forumet, men finner stortsett bare tråder om ryggsmerter..
For noen uker siden kjøpte jeg og monterte klikkpedaler for første gang og etter noen korte prøverunder for å se hvordan skoa satt etc la jeg ut på en litt lengre tur på grus og sti. Underveis gikk alt helt knirkefritt, men en liten stund etter jeg kom hjem merket jeg at det ene kneet var ømt. Tenkte at det var pga en litt hard sykkeløkt og nye sko+pedaler. Ikke var det ømt dagen etter heller. Et par dager senere skjedde det samme, denne gangen mens jeg syklet. Fikk smerter i kneet og denne gangen var det bare å sykle pent hjem og ta det med ro uten at det ga seg med det første.
Lot det gå over en uke før jeg satt meg på sykklen igjen, i håp om at det ville gå over, men nok en gang måtte jeg tråkke pent og rolig hjem med vondt kne. Nå er kneet ømt nesten hele tiden og jeg mistenker betennelse. Skal selvsagt få det undersøkt av lege(har ingen planer om noen selvdiagnose+"behandling"), men lurer på om flere har hatt samme problem ved overgang til klikk? Har ikke fått stilt inn sko/pedaler eller sykkelen forøvrig nøyaktig, så kan jo ligge mye der. Vil si jeg ellers er relativt godt trent og har trent knebøy ukentlig i mange år og har aldri hatt kneproblemer overhode, så dette er utrolig frustrerende!
|
|
|
Re: Vondt kne etter montering av klikkpedaler
[Re: knutrs]
04/07/2010 11:23
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg mistenker at du har montert klossene i feil vinkel, så du får føttene i en annen vinkel enn det som er naturlig for deg. Det går ut over knærne. Kjenn etter med klikk og med vanlige sko, jeg gjetter du finner en liten forskjell i hvilken retning tærne peker.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
04/07/2010 11:30
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg opplevde det samme med Spd-pedaler. Gikk over til eggbeaters og da fikk foten en mere naturlig vinkel og kneproblemene forsvant.
|
|
|
[Re: tommygutt]
04/07/2010 13:29
|
knutrs
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har forsøkt å endre vinkelen på klossene iom jeg normalt har beinstilling som en gås  Men da har flere opplevd det samme, så da håper jeg det er justering av klosser som skal til når kneet blir helt bra igjen. Eggbeaters er det jeg har nå, så da får jeg prøve meg frem litt med vinkelen på beina. Takk for innspill!
|
|
|
04/07/2010 13:40
|
nitewlkr
Medlem
|
Medlem
Har samme problemet etter jeg byttet fra kobmi rene SPD pedaler. Men får det bare i ene foten enda klossene står likt på begge Merker det i høyre kne på baksiden (virker som det er en sene eller muskel i overgang lår/kne som krangler)
-06 Mongoose Teocali Super -12 Scott Speedster S30
|
|
|
04/07/2010 13:41
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Eller du kan ta deg en tur til dahlmans i halden og få justert både klosser og sykkel.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: nitewlkr]
04/07/2010 15:55
|
knutrs
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Men får det bare i ene foten enda klossene står likt på begge Merker det i høyre kne på baksiden (virker som det er en sene eller muskel i overgang lår/kne som krangler)
Merker det kun i det ene kneet jeg også, men på fremsiden rundt kneskålen. Kanskje jeg skal ta en tur til Halden, har ferie nå også så burde ikke være så vanskelig å få til. Skulle bruke ferien til oppladning til grenserittet, men det går fløyten om kneet ikke bedrer seg.
|
|
|
04/07/2010 18:59
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
I tillegg til det som alt er nevnt.... husk at med klikkpedaler så låser du foten en spessiell plass på pedalen, med andre ord kan du komme lenger forrover eller bakover med beinet enn du var tidligere. I tillegg kan det også være at sykkelskoen din bygger mer eller mindre enn tidligere brukt sko.
Du kan prøve å kopiere fotplasseringen fra platformpedalene dine. Sett krankarmen i en viss posisjon, og mål hvor loddlinja fra kneskåla mot oversiden av foten din er. Prøv å så justere kloss eller setback på sete så du havner i samme posisjon.
Kan som sagt hende du må opp eller ned med setet. Typisk bygger sykkelskoen mindre enn en vanlig sko med tradisjonell såle, så du kan kanskje også prøve å heve setet litt.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
05/07/2010 09:10
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Tipper du må litt ned med setet. Sko og pedaler bygger sannsynligvis litt mindre, så du strekker benet mer når det er i bunn av tråkket. Siden du skriver at det kun gjør vondt i det ene kneet (venstre?) kan det være at det ene beinet ditt er litt kortere enn det andre.
|
|
|
[Re: -Bjørn-]
05/07/2010 13:07
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Tipper du må litt ned med setet. Sko og pedaler bygger sannsynligvis litt mindre, så du strekker benet mer når det er i bunn av tråkket. Siden du skriver at det kun gjør vondt i det ene kneet (venstre?) kan det være at det ene beinet ditt er litt kortere enn det andre.
Jeg ville tippa på andre veien, det er da somregel tynnere såle i sykkelsko enn "vanlige" sko. Selve pedalen og klossen bygger vel ganske likt. Selve klossen forsvinner jo "inn" i pedalen.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
05/07/2010 13:17
|
2XU
Avhengig
|
Avhengig
Jeg var plaget med kneesmerter, kjøpte meg Speedplaypedaler og kjører med freefloat. Leste på noen nettsider at disse skulle være kjempe bra og siden har ihvertfall ikke jeg hatt kneesmerter.
Nå kjører jeg Speedplay på landeveisykkelen og tempoen..
|
|
|
[Re: 2XU]
05/07/2010 18:42
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Prøv også å justere klossen under skoen frem/tilbake. For egen del var dette løsningen da jeg hadde samme problem.
|
|
|
[Re: SturlaS]
05/07/2010 20:49
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Elgvenn2: Du har helt rett, jeg tenkte feil istad, satt på jobb og halvsov 
|
|
|
[Re: -Bjørn-]
07/07/2010 21:16
|
roffen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg fikk smerter i det ene kneet (baksiden) etter å ha justert setet litt for høyt. Forsvant når jeg fikk senket setet en skvett.
|
|
|
[Re: 2XU]
08/07/2010 05:18
|
2XU
Avhengig
|
Avhengig
Jeg var plaget med kneesmerter, kjøpte meg Speedplaypedaler og kjører med freefloat. Leste på noen nettsider at disse skulle være kjempe bra og siden har ihvertfall ikke jeg hatt kneesmerter.
Nå kjører jeg Speedplay på landeveisykkelen og tempoen.. jeg må nesten sitere meg selv, fruen var plaget med samme problem nå nettop. Hun vegret seg litt over prisen når jeg foreslo Speedplaypedalene til henne, men nå er hennes kneeproblmer også borte så verdt penga var det sier hun:P
|
|
|
[Re: kawa versys]
30/07/2010 07:16
|
Håkon SSL
Avhengig
|
Avhengig
Oppsøk hjelp. Ring nimi24 be om tilpassing av sykkel.
- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM - Trek Top Fuel 9.9 SSL Sponsor: Bilforumet AS www.bilforumet.no
|
|
|
[Re: Håkon SSL]
31/07/2010 23:23
|
knutrs
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Må igjen takke for alle innspill. Var hos naprapat for to uker siden nå, og kneproblemet var i all hovedsak grunnet overbelastning av musklaturen. Hun tippet det var pga overgangen til andre pedaler iom trykkpunktet på foten forskyves frem, dermed belastes også musklene i beinet annerledes. Litt omgjøring av styrketrening og tøying 2-3 ganger daglig har nesten gjort bukt med smertene. Litt ømt fortsatt, men stiller iallefall til start i strømstad til helga. Justerte setet litt tilbake også for å kompensere forskyvninga på pedalene og flyttet setepinnen ca 1 cm opp, det føltes iallefall mer riktig.
|
|
|
|
|