|
Kanskje vi kan overleve på veien likevel
|
Kanskje vi kan overleve på veien likevel
01/07/2010 08:27
|
PedroS
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Selv om det er mye støy rundt syklister på veien hver vår så er vi kanskje ikke så upopulære som noen skal ha det til likevel? http://www.aftenposten.no/bil/article3715595.eceDet er interessant å observere hvem som er mest irriterte på oss syklister. Det bekrefter vel bare mine antakelser.
PedroS
|
|
|
Re: Kanskje vi kan overleve på veien likevel
[Re: PedroS]
01/07/2010 09:09
|
Kyrre Kverulant
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det er interessant å observere hvem som er mest irriterte på oss syklister. Det bekrefter vel bare mine antakelser.
Nei, det som er interessant er at det selv om det er snakk om irritason i trafikken, klarer du å summere opp med at du har rett i dine antakelser. Typisk de som kommer fra venstresiden, alt skal det skåres politisk på! Jeg er ihuga syklist både på landevei og i terrenget. Ser nesten på hver tur syklister som oppfører seg som om de "eier" veien eller skogen, forstår godt at andre blir irritert. Jeg stemmer Fremskrittspartiet, har både en BMW og en Audi i garasjen og er mest irritert over selvgode syklister, bilister, fotgjengere og MC førere.
|
|
|
[Re: Kyrre Kverulant]
01/07/2010 09:43
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Når du er dum nok til å stemme FRP så stiller du deg rimelig laglig til for hugg da. Er enig i PedroS her. Inteligens, aggresjonsnivå og bitterhet er nært knytta opp mot å stemme på et ekstremistisk parti, At "snittet" av frp'ere hater mer enn andre er vel derfor ikke en bombe.
Trønder osv
|
|
|
01/07/2010 09:54
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Det er interessant å observere hvem som er mest irriterte på oss syklister. Det bekrefter vel bare mine antakelser.
Nei, det som er interessant er at det selv om det er snakk om irritason i trafikken, klarer du å summere opp med at du har rett i dine antakelser. Typisk de som kommer fra venstresiden, alt skal det skåres politisk på! Jeg er ihuga syklist både på landevei og i terrenget. Ser nesten på hver tur syklister som oppfører seg som om de "eier" veien eller skogen, forstår godt at andre blir irritert. Jeg stemmer Fremskrittspartiet, har både en BMW og en Audi i garasjen og er mest irritert over selvgode syklister, bilister, fotgjengere og MC førere. og hesteryttere, traktorer , og ikke minst kjerringer med barnevogn som alle tror de eier de j... veiene jeg betaler veiavgift for!!  hm, var det kanskje ikke ironisk ment?
|
|
|
01/07/2010 09:55
|
EgilS
More than words
|
More than words
Typisk de som kommer fra venstresiden, alt skal det skåres politisk på! Så du antar at de som ikke har mye til overs for FrP er på venstresiden i politikken alle sammen? Typisk FrP-er, alt skal dere nå prøve å score politisk på...
|
|
|
01/07/2010 09:59
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg stemmer Fremskrittspartiet,... ...har både en BMW og en Audi i garasjen... ... og er mest irritert over selvgode syklister, bilister, fotgjengere og MC førere. ...og hvor mange flere enn Pedro S fikk bekreftet sine antakelser nå? 
|
|
|
[Re: EgilS]
01/07/2010 11:05
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er enig med Kyrre. Største problemet med oss syklister, er at noen av oss tar seg altfor mye til rette i trafikken. Vi kjører på rødt lys og for fort over fotgjengeroverganger og fortau.
Vi må bestemme oss for når vi er kjørende og når vi er "gående". Når vi er kjørende, kjører vi i veien og følger trafikkreglene som kjørende. Velger vi å bruke fortau og gangstier, så må vi redusere farten og tilpasse oss.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: GardS]
01/07/2010 11:16
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Velkommen til forumet Kyrre, ser at du legger lista høyt allerede i ditt andre innlegg.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
01/07/2010 11:32
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
(...) og er mest irritert over selvgode syklister, bilister, fotgjengere og MC førere.
De eneste gjenværende i trafikken da er syklister med lav selvtillit, og selv den største grinebiter elsker jo denne gruppen mennesker.
|
|
|
[Re: simson]
01/07/2010 12:16
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Neida, ridene og andre hesteekvipasjer er helt ok for FRP-eren. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
01/07/2010 12:22
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke rart, slik FrPere rir sine prinsipper (badabom-psch). 
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
01/07/2010 12:42
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Nja, trodde de egentlig bare red kjepphester, jeg. Da blir de vel fotgjengere, blir de ikke? 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
03/07/2010 10:48
|
Maggie-Mag
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: Maggie-Mag]
03/07/2010 12:10
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Jeg stemmer FRP, sykler 400 mil i året, kjører VW Golf stasjonsvogn og irriterer meg mest over kø, og folk som legger seg feil i rundkjøringer..  Pluss de som ikke oppfatter at blinklyset fortsatt står på 4 km etter siste sving de har tatt.  (hørte jeg 65+++ år?)
|
|
|
[Re: Andrehua]
03/07/2010 17:03
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Pussig at de som irriterer dykk, ikkje nemner feks bilister som kjører for fort, eller på anna måte set seg sjølv og andre i livsfare. DET er grunn til å irritere seg over.
|
|
|
[Re: Arnebv]
03/07/2010 17:25
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg irriterer meg over folk som ikke blinker i rundkjøringer og som ikke skjønner at rødt lys ikke betyr "kjør over krysset så fort som mulig" i stedet for "stopp".
Jeg irriterer meg ikke over folk som prøver å ta livet av meg. Der er det betydelig sterkere følelser som settes i sving.
|
|
|
[Re: Arnebv]
03/07/2010 17:47
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Pussig at de som irriterer dykk, ikkje nemner feks bilister som kjører for fort Jeg irriterer meg over folk som kjører unødvenig sakte. Det være seg tyske bobiler eller gamle damer i en gammel Toyota.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
03/07/2010 18:34
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg irriterer meg over folk som kjører unødvenig sakte. Det være seg tyske bobiler eller gamle damer i en gammel Toyota. Jeg har begynt å nyte følelsen av ikke å bli irritert. Det er faktisk utrolig deilig å ligge bak en sakte ekvipasje og kjenne at man ikke lar seg hisse opp av at det går i 60 i 80-sonen. Faktisk er det slik at det eneste som gjør situasjonen irriterende er at det kommer folk bakfra som ikke tåler at det går litt sakte i noen kilometer og da har jo plutselig jeg problemplassen, nummer to i rekka, han som ikke "tør" å kjøre forbi og som dermed sperrer for alle bak og "tvinger" alle til å gjøre en dobbel forbikjøring.
|
|
|
[Re: Dan]
03/07/2010 18:43
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Megaenig med Dan.
Jeg har aldri hatt så god tid i bil som etter at jeg begynte å sykle mye. Har jeg tid til å sykle en langtur på fem-seks timer har jeg tid til å bruke fem minutter lengre tid til butikken... med mindre jeg nesten ikke rekker butikken fordi jeg glemte å handle før langturen (men jeg kjører ikke fort for det).
|
|
|
03/07/2010 19:06
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Jeg irriterer meg over folk som kjører unødvenig sakte. Det være seg tyske bobiler eller gamle damer i en gammel Toyota. Jeg har begynt å nyte følelsen av ikke å bli irritert. Det er faktisk utrolig deilig å ligge bak en sakte ekvipasje og kjenne at man ikke lar seg hisse opp av at det går i 60 i 80-sonen. Faktisk er det slik at det eneste som gjør situasjonen irriterende er at det kommer folk bakfra som ikke tåler at det går litt sakte i noen kilometer og da har jo plutselig jeg problemplassen, nummer to i rekka, han som ikke "tør" å kjøre forbi og som dermed sperrer for alle bak og "tvinger" alle til å gjøre en dobbel forbikjøring. Sant nok, men har man tid til å kjøre i 60 i 80-sonen så har man også tid til å svinge inn i en busslomme og slippe forbi de bak. Akkurat sånn som vi syklister gjør når vi lager kø bak oss 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
03/07/2010 19:17
|
Dan
More than words
|
More than words
Sant nok, men har man tid til å kjøre i 60 i 80-sonen så har man også tid til å svinge inn i en busslomme og slippe forbi de bak. Akkurat sånn som vi syklister gjør når vi lager kø bak oss  Joda, jeg hadde likt det bedre hvis de kjørte i 80 isteden for i 60, eller svingt til siden, men jeg gidder altså ikke å irritere meg hvis de ikke gjør det. En som tvinger meg til å ligge i 60 i 80-sonen utgjør en vesentlig mindre trussel for mitt liv og min helse enn den som kommer bakfra og blir frustrert over at jeg ligger i 80 i 80-sonen og som prøver å passere meg fortest mulig.
|
|
|
03/07/2010 20:30
|
HeidiF
Entusiast
|
Entusiast
Å gjøre spørsmålet om folks irritasjon og aggresjon om til politikk, er nok fristende - men neppe spesielt "tungt" rent forskningsmessig. Ei heller er min stempling av hisigpropper/sykkelhatere,som "trygdemottakere" spesielt grundig analysert. Folk lar seg irritere av alt mulig...naboer, hunder, katter, unger, svigermødre, sjefer, kollegaer, fotgjengere, Audier...listen er lang. Folks irritasjon blir veldig tydelig i trafikken, hvor man er avhengig av samspill, og hvor konsekvensene blir store om man kjører "ego-prinsippet" i en hver trafikksituasjon. Jeg lar meg irritere jeg også - av idioter i trafikken, men prøver på gode dager å irettesette meg selv  Verden er tross alt full av tapere som gjør feil....:) Som helårssyklist i en by, synes jeg imidlertid det i de siste par år har blitt en enda lavere irritasjons-terskel blant mange bilister. Det bekymrer meg.
|
|
|
[Re: HeidiF]
04/07/2010 07:42
|
Frode M
Veteran
|
Veteran
Jeg synes nok at toleransen fra billistene er lavere i år enn tidligere. Men både syklister og bilister har svin på skogen.
I år øver jeg på å bli en bedre syklist ved å ikke kjøre på rødt. Fra å være en notorisk rødlyskjører, er jeg oppe i ca. 80% stopp på rødt.
"Alle" klager på "de andre". Men vi kan jo begynne med oss selv. Jeg tror det ville vært konstruktivt om vi alle kunne følge 3 enkle adferdstrekk:
1) Ikke kjøre på rødt. 2) Ikke veksle mellom å være "gående og kjørende". 3) Ikke vrenge ut på fotgjengerfelt som om man eier veien.
Frode
|
|
|
[Re: Frode M]
04/07/2010 09:38
|
nitewlkr
Medlem
|
Medlem
Jeg synes nok at toleransen fra billistene er lavere i år enn tidligere. Men både syklister og bilister har svin på skogen.
I år øver jeg på å bli en bedre syklist ved å ikke kjøre på rødt. Fra å være en notorisk rødlyskjører, er jeg oppe i ca. 80% stopp på rødt.
"Alle" klager på "de andre". Men vi kan jo begynne med oss selv. Jeg tror det ville vært konstruktivt om vi alle kunne følge 3 enkle adferdstrekk:
1) Ikke kjøre på rødt. 2) Ikke veksle mellom å være "gående og kjørende". 3) Ikke vrenge ut på fotgjengerfelt som om man eier veien.
Frode Tror du er inne på 3 vesentlig punkter der ja.
-06 Mongoose Teocali Super -12 Scott Speedster S30
|
|
|
[Re: Frode M]
04/07/2010 09:41
|
pinsky
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dan har et godt poeng. For en del år siden, var jeg en lett provosert bilist og dessverre er det mange dårlige og/eller egoistiske trafikanter - det være seg bilister, syklister eller gående. En dag gikk det opp for meg at: 1) Det går ikke an å skolere andre trafikanter med gestikulering og tuting. 2) Det er bare for dumt å la andre bestemme humøret ditt. Det er helt fantastisk å kunne sette seg bak rattet uten å bli frustrert og sint. Hvis noen tuter på meg, enten jeg sykler eller kjører bil, da vinker jeg og smiler tilbake. Vit at det å ikke gjengjelde/validere den andres sinne biter mye hardere enn at du selv blir sint  Ilya
Having no destination, I am never lost!
|
|
|
[Re: pinsky]
04/07/2010 09:58
|
Dan
More than words
|
More than words
Men jeg må dog moderere meg litt. Det finnes én ting som jeg fortsatt irriterer meg over og som får meg til å tute hvis jeg sitter i bilen og gestikulere oppgitt hvis jeg sitter på sykkelen, og det er brudd på vikeplikten. Hvis noen kjører ut foran meg uten å se seg for eller bare forventer at jeg skal bremse, så bremser jeg så lite som mulig og henger meg på hornet tre meter bak dem før jeg igjen øker avstanden og roer meg ned. Jeg kunne jo bare ha bremset litt tidligere og gitt dem god avstand, men akkurat når det gjelder vikeplikten så mener jeg alle forsøk til oppdragelse er bra, uansett om det gjelder å vekke de sløve eller vise de som tar seg tilrette at det ikke aksepteres. Plutselig en dag vil disse sløvingene kjøre ut foran meg med så liten margin at det smeller. Jeg tror problemet med dagens trafikk er at man driter i absolutte regler og bruker sin egen subjektive vurdering av hver situasjon. Det er selvfølgelig ikke noe galt i at folk vurderer situasjoner, siden det er et tegn på hjerneaktivitet. Men resultatet blir dessverre uforutsigbarhet, siden vi aldri vet hvilke subjektive vurderinger medtrafikantene gjør. Eksempler på slik relativisme i trafikken: -Bilister som unnlater å blinke fordi de har vurdert at det ikke er noen andre trafikanter i nærheten. Problemet er at i den samme vurderingen inngår at kun bilister er trafikanter og syklisten som kunne hatt glede av signalet må vente ekstra lenge. Absolutisme, dvs å følge loven og blinke hver gang uansett, hjelper mot disse situasjonene. -Bilister som kjører forbi til tross for møtende trafikk når veien er brei nok for tre biler. Vurderingen er at bare den møtende holder litt ut til kanten så går det bra. Funker fint helt til vedkommende møter en som ikke har samme syn på hvor god plass det er (eller en som akkurat stiller radioen). Absolutisme, dvs å følge loven og ikke å krysse midtstripen ved møte, hjelper mot disse situasjonene.
|
|
|
04/07/2010 10:53
|
EgilS
More than words
|
More than words
-Bilister som unnlater å blinke fordi de har vurdert at det ikke er noen andre trafikanter i nærheten. Problemet er at i den samme vurderingen inngår at kun bilister er trafikanter og syklisten som kunne hatt glede av signalet må vente ekstra lenge. Absolutisme, dvs å følge loven og blinke hver gang uansett, hjelper mot disse situasjonene. Det er nok også derfor enkelte bilister ikke finner det bryet verd å overholde vikeplikten overfor syklister.
|
|
|
04/07/2010 10:53
|
Krank1
Entusiast
|
Entusiast
Her inne er vi like kjapt ute med å "hogge hodet" av bilister som irriterer seg over syklister i veien som omvendt.
Jeg sykler mye langs veien selv, og det hender enkelte "idioter" tuter og hoyer rett og slett fordi de ikke kan trafikk reglene ordentlig. DET er irriterende det!
Allikevell kommer man ikke unna at det er ALT for mange syklister som ikke akkurat gjør sitt ytterste for å få trafikken til å gli ordentlig. Senest i går så jeg på min sykkeltur en gjeng på 10-15 syklister som syklet i flokk langs en landevei. Bilene bak måtte danne kø og vente 4-5 minutter med å kjøre forbi fordi syklistene lå både 2 og 3 i bredden for å skravle (sannsynligvis) I en slik situasjon ville det vell vært litt mer naurlig å ligge i en rekke istedet for å blokkere nesten hele filen spør du meg. Vet ikke hva reglene tilsier, men det gjelder å bruke fornuft her som de fleste andre steder. Ser mye slikt langs veien, og jeg skjønner godt at folk hisser seg litt opp over det. Det er så utrolig unødvendig!
Redigert av Krank1; 04/07/2010 10:55.
|
|
|
[Re: Krank1]
04/07/2010 11:44
|
Dan
More than words
|
More than words
I en slik situasjon ville det vell vært litt mer naurlig å ligge i en rekke istedet for å blokkere nesten hele filen spør du meg. Vet ikke hva reglene tilsier, men det gjelder å bruke fornuft her som de fleste andre steder. Fornuften sier at siden bilisten uansett må over i motgående kjørefelt, uansett om han skal passere én i bredden eller to i bredden, så er det mer effektivt at store grupper kjører to i bredden siden det gir en kortere syklistkolonne som dermed er lettere å kjøre forbi. Syklister i bredden blir ikke et problem for andre bilister enn de som har det for seg at de skal presse seg forbi syklister selv når det er motgående trafikk. Når det gjelder regler så sier de at det er lov å sykle to i bredden.
|
|
|
04/07/2010 12:09
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg har syklet sammen med en liten gjeng her av og til (Målelvkarusellen) og det er litt irriterende, for de gidder ikke kjøre innom bussholdeplasser om det havner andre trafikkanter bak, og jeg har til og med opplevd at enkelte sykler tre i bredden for å snakke. Om gruppen blir så stor som 10-15 mann så tror jeg det hadde vært best å dele den opp, for det blir vanskeligere å opptre smidig og koordinere gruppen når man er så mange.
|
|
|
|
|