Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

NRK svikter oss!

NRK svikter oss! #977474 01/07/2010 08:08
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Fra 27.6 - 4.7 er det ekstremsportveko på Voss. Jeg så at NRK skulle ha sending og benket meg forran Tv`n med pils og pottis. To slurker senere ser jeg livsfarlig fangst på Discovery.

Hvordan kan det ha seg at NRK har reporter på plass, kamerateam på plass, hundrevis av gode muligheter til å lage actionfylt TVunderholdning og alikevel ikke klarer å tilby mer enn et kort kvarter med sending?
Jeg som trodde ekstremsport var litt i vinden i disse individuelle tider?

Er detta for noe tull a?

(ventilerer litt nå siden lisensregninga kom i går, og jeg fortsatt er sur fordi jeg måtte være med på å finansiere MGP)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: NRK svikter oss! [Re: Knirkekne] #977478 01/07/2010 08:11
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg reagerte også litt på dette ja, dette hadde jo vært et herlig alternativ til all foppallen frown

Per B.
Re: NRK svikter oss! [Re: perbl] #977482 01/07/2010 08:14
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
NRK overlever ikke på å servere nisje-programmer. NRK overlever på å gjøre nøyaktig det en stor, privat aktør ville gjort: kjøre safe, og levere det man tror man kan kapre de største delene av befolkningen på. Her gjør NRK en god jobb, for ellers hadde det aldri vært aksept for TV-lisensen. Den har vel altid vært heller "moralsk" tvilsom, omtrent som mafiaen selger beskyttelse. Argumenter om at NRK skal dekke nisjer, er kun vikarierende argumenter, men er effektivt for å ekspandere. NRK blir vel bare mer og mer som BBC i så måte.

Re: NRK svikter oss! [Re: perbl] #977485 01/07/2010 08:16
EgilS Offline
More than words
More than words
Med 25 minutter mener jeg kvarteret er ganske langt. ICON_WINK

Jeg synes at dette er over forventing i og med at det er snakk om sending mange dager fra sporter som er ganske "sære" (ikke ball eller ski).

Re: NRK svikter oss! [Re: EgilS] #977495 01/07/2010 08:24
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
NRK har 3 kanaler. Skulle tro de kunne dra til med en times sending i minst en av de iallefall.

Min tvseanse ble avbrutt av en noe treg dokumentar om et dampskip eller noe.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: NRK svikter oss! [Re: Knirkekne] #977502 01/07/2010 08:30
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Knirkekne

Min tvseanse ble avbrutt av en noe treg dokumentar om et dampskip eller noe.

Sikker på at dette ikke var innslaget om rafting under ekstremsportveko?

Martin

Re: NRK svikter oss! [Re: EgilS] #977506 01/07/2010 08:31
S
skråningmannen Offline
Medlem
Medlem
S
Programmet er noe kort, men 25min med Anne Rimmen's blide oppsyn synes jeg er er helt ok ICON_SMILE En time hadde vært bedre...

De formidler god stemning, men de vil vel aldri lage et giga-show om en nisje, for en nisje. Det er jo ikke butikk, uheldigvis.

Det eneste kjipe med repotasjene synes jeg er det lille de viser av terrengsykling. Så litt dårlig filming, i kjipe partier, av slitne ryttere får aktiviteten til å se litt kjedelig ut.

Life is a limited time offer, ride frequently.
Re: NRK svikter oss! [Re: Knirkekne] #977509 01/07/2010 08:34
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Knirkekne
Fra 27.6 - 4.7 er det ekstremsportveko på Voss. Jeg så at NRK skulle ha sending og benket meg forran Tv`n med pils og pottis. To slurker senere ser jeg livsfarlig fangst på Discovery.

Hvordan kan det ha seg at NRK har reporter på plass, kamerateam på plass, hundrevis av gode muligheter til å lage actionfylt TVunderholdning og alikevel ikke klarer å tilby mer enn et kort kvarter med sending?
Jeg som trodde ekstremsport var litt i vinden i disse individuelle tider?

Er detta for noe tull a?

(ventilerer litt nå siden lisensregninga kom i går, og jeg fortsatt er sur fordi jeg måtte være med på å finansiere MGP)

Er det ikke slik at det neste året så er det status que og repriser i statskanalen?
Etter at det svidde av alle penga på paljetter og glitter til Per Sundnes i begynelsen/midten av mai en gang da????

Re: NRK svikter oss! [Re: ] #977513 01/07/2010 08:38
perbl Offline
More than words
More than words
Korriger meg hvis jeg husker feil, men jeg mener nå NRK tidligere har sendt ganske mye lengre segmenter fra ting som X-Games og andre Snowboard/Jibbe-konkurranser.

Jeg synser meg nå fram til at Veko med det store spekteret av visuelt spennende aktiviteter og nydelige Anne Rimmen burde kunne selge mye bedre enn de dølle kommentatorene jeg har hørt kommentere brett ICON_SMILE

NRK sender da mange nisjeprogrammer, og det er en av tingene som gjør at jeg gjerne betaler lisens.

Per B.
Re: NRK svikter oss! [Re: ] #977515 01/07/2010 08:39
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Nick
jeg ser det først og fremst som spektakulær idrett med stort underholdnings-
yes og utviklingspotensiale hvor NRK sendingene bidrar fint

Redigert av progres; 01/07/2010 08:40.
Re: NRK svikter oss! [Re: ] #977530 01/07/2010 08:56
perbl Offline
More than words
More than words
Nå roer vi litt ned, det er grenser for hvor nisjete jeg vil ha det ICON_SMILE

Per B.
Re: NRK svikter oss! [Re: perbl] #977536 01/07/2010 09:05
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det verste med sendingene fra Veko er at det er 90% døll rafting (sikkert morsomt for de som er med, men drit kjedelig å se på). Resten er krøsskløpping av alt det andre som skjer til tøff rockemusikk.

Re: NRK svikter oss! [Re: perbl] #977540 01/07/2010 09:10
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl
Korriger meg hvis jeg husker feil, men jeg mener nå NRK tidligere har sendt ganske mye lengre segmenter fra ting som X-Games og andre Snowboard/Jibbe-konkurranser.

Jeg synser meg nå fram til at Veko med det store spekteret av visuelt spennende aktiviteter og nydelige Anne Rimmen burde kunne selge mye bedre enn de dølle kommentatorene jeg har hørt kommentere brett ICON_SMILE

NRK sender da mange nisjeprogrammer, og det er en av tingene som gjør at jeg gjerne betaler lisens.

Endel "ekstrem"-sportsmateriale på nett-TV ja, klikke-ti-klikk!

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: NRK svikter oss! [Re: Øyvind V] #977551 01/07/2010 09:27
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Øyvind V
Det verste med sendingene fra Veko er at det er 90% døll rafting (sikkert morsomt for de som er med, men drit kjedelig å se på). Resten er krøsskløpping av alt det andre som skjer til tøff rockemusikk.

Nå begynner du jo å bli stor forlangendes her. De sender vell mest fra det som er hovedkonkurransen den aktuelle dagen? Blir jo som å si at alle sportsrevyene er døll pga det er 90% fopball og resten er vilkårlig krysskløpping fra andre sporter/sportsarrangementer ICON_WINK

En annen dag er det jo bare "døll" fritt fall i formasjon med fallskjerm. Er jo ikke akkurat spennende fjernsyn i lengden det heller da...

Re: NRK svikter oss! [Re: ] #977557 01/07/2010 09:37
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Nick
Jeg er litt usikker på hva du mener med "sære".

I Norge betyr vel "sære" som jeg skrev "(ikke ball eller ski)". ICON_SMILE

Re: NRK svikter oss! [Re: EgilS] #977565 01/07/2010 09:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu har ikke jeg sett i år men gjettar at det er et liknande oppleg som tidligare år. En sending 15-25 min varje dag i 4-5 dagar på rad synes jeg ikke er dårlig. De aktuella aktiviteterna er ju ikke spesiellt ofte i media så tror mange er glada at det vises noe alls.

Som perpedal skriver så er bruker varje sending mest handle om en aktivitet så allt kommer ikke handle om rafting.

Sen er det nog også så at det mest er deltagarna som skjøner vad aktiviten handler om som faktiskt synes at det er veldig morsomt at se en masse fra en aktivitet.

Re: NRK svikter oss! [Re: Hvilepuls] #978123 02/07/2010 05:31
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hvilepuls
NRK overlever ikke på å servere nisje-programmer. NRK overlever på å gjøre nøyaktig det en stor, privat aktør ville gjort: kjøre safe, og levere det man tror man kan kapre de største delene av befolkningen på. Her gjør NRK en god jobb, for ellers hadde det aldri vært aksept for TV-lisensen. Den har vel altid vært heller "moralsk" tvilsom, omtrent som mafiaen selger beskyttelse. Argumenter om at NRK skal dekke nisjer, er kun vikarierende argumenter, men er effektivt for å ekspandere. NRK blir vel bare mer og mer som BBC i så måte.

Apropos

Re: NRK svikter oss! [Re: Hvilepuls] #978126 02/07/2010 05:59
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Hvilepuls

Enklest å glede den store massen, men allikevel klarte NRK å lage filmen om togturen fra Bergen til Oslo. Den må vel sees på som noe man kan dytte inn i en eller annen nisje.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: NRK svikter oss! [Re: tmork] #978173 02/07/2010 07:08
H
HaakonL Offline
Tidligere hCon
Tidligere hCon
H
http://www.aftenposten.no/kul_und/article3717060.ece

...ikke NRK sin skyld, Voss har vel penger nok til å få mer plass i ruta.

Haakon
Re: NRK svikter oss! [Re: HaakonL] #978286 02/07/2010 09:10
S
snorre Offline
Entusiast
Entusiast
S
NRK har et ansvar som statskanal og allmen kringkaster. Til å være det synes jeg de har for liten bredde etter hvert. Slett ikke bare på de tingene jeg liker selv men generelt.
Lisensen er ikke noe det "er" aksept for. Den har vært siden nitten svart-hvit. Litt som den dårlige Jernbanen og veinettet vi har i Norge. Hadde det blitt innført en tillegsavgift til, på nye tv`er og at alle som har en tv måtte også kjøpt prgram pakke fra en av de komersielle kanalene for å få beholde tv`en hadde det nok blitt lite aksept.
Eksempel. Vi aksepterer "motorveiene" vi har i dag. Hvis noen hadde kommet med en nye ide i dag, at vi kunne lage noe nytt som heter veier og vi lar folk møte og passere hverandre med 3 meters avstand i 80 km/t hver vei. Vi maler opp en 8 mm malings stripe for å separere de som møter hverandre og ta vare på sikkerheten. Skikkelig god ide! Hadde nok blitt litt mindre aksept for at det samtidig ble innført en veiavgift for å betale for dette.

Sklei litt langt ut der ja...;-)

Lidenskaplig... Men ikke fanatisk

NOTS medlem

Hafjell
Re: NRK svikter oss! [Re: snorre] #978292 02/07/2010 09:17
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Noen som har regnet på hvor mye NRK har fått inn gjennom lisenser? Mener de sa det på radioen her for et par mnd siden, at det var et par milliarder totalt. For det beløpet må det da være mulig å filme litt ekstremsport? ICON_SMILE

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: NRK svikter oss! [Re: BeefCake] #978321 02/07/2010 09:57
Ynot Offline
Besatt
Besatt
http://www.aftenposten.no/kul_und/article3717060.ece

NRK tar betalt for å sende fra ekstremsportsveko.

Stadig flere idrettsarrangement går over fra å være preget av frivillighet til å bli aksjeselskap med mål om inntjening.

Ekstremsportsveko er ikke et idrettsarrangement men et kommersielt eventarrangement med mål om å trekke unge turister og publisitet til Voss.

Tenk grønt, kjør stål!
Re: NRK svikter oss! [Re: Ynot] #978334 02/07/2010 10:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Ynot

Ekstremsportsveko er ikke et idrettsarrangement men et kommersielt eventarrangement med mål om å trekke unge turister og publisitet til Voss.

Og? Det har vel aldrig varit et idrettsarrangement en normal mening men en festival der folk treffas og har det gøy. De flesta konkurranserna er ju også bare "useriøse" veko konkurranser (jemført med tex NC).

Sjelvklart vil de trekke unge folk til voss og klart er at voss får en masse publisitet men det er ju også en masse dugnadsarbete involvert. Jeg tror de fleste som jobber med veko gjør det før at de vil ha en morsom festival og jeg betvivlar at det er mange som får pengar før sitt arbete.

Sen koster det (før en deltagare) like mye som deltagelse i birken og før det får man vare med i diverse konkurranser, gå på konserter og vare med på andre saker. Så så veldig dyrt er det vel ikke heller om man jemfør med sykling.

Re: NRK svikter oss! [Re: Ynot] #978339 02/07/2010 10:20
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den linken er postet to ganger tidligere i tråden. Følg med litt da.

Re: NRK svikter oss! [Re: -Jan] #978349 02/07/2010 10:31
Ynot Offline
Besatt
Besatt
En kamerat fra et lokalt idrettslag var tidl. "samarbeidspartner" med veko og arrangerte en av konkurransene innenfor en av grenene, for ei ukes hardt arbeid fikk han et festivalpass, klubben fikk ingenting. Veko gikk med overskudd de årene de var med. Nå har en kommersiell aktør innenfor samme aktivitetsgren tatt over den delen av arrangementet...

Det er en vesensforskjell mellom feks veko og Norway cup når det gjelder mengden kommersielle interessenter involvert og markedsføringsverdi for stedet.

Tenk grønt, kjør stål!
Re: NRK svikter oss! [Re: Ynot] #978376 02/07/2010 10:59
bullet Offline
Besatt
Besatt
Så et ritt arrangert av en klubb, basert på frivillighet, har ikke som mål å tjene spenn?

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: NRK svikter oss! [Re: bullet] #978385 02/07/2010 11:11
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Tjene scpenn til driften av klubben, sponsing av juniorsyklister, osv, ikke investorer, næringsrådet i kommunen, e.l. Dét er en vesensforskjell.

Men jo, jeg er enig, sykkelsporten får stadig mer preg av å være en kjøpe-sport, deltakere på store ritt kjøper en en opplevelse og har et kunde-selger-forhold til arrangørene, ikke som deltaker i et idrettsfellesskap..

disclaimer: du har lov til å være uenig og vi kan være enige om å være uenige

Tenk grønt, kjør stål!
Re: NRK svikter oss! [Re: Ynot] #978387 02/07/2010 11:12
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Såg føresten at veko eies av en non-profit organisation der de lokala klubbarna er medlemar http://www.ekstremsportveko.com/about

Sitat: Ynot
En kamerat fra et lokalt idrettslag var tidl. "samarbeidspartner" med veko og arrangerte en av konkurransene innenfor en av grenene, for ei ukes hardt arbeid fikk han et festivalpass, klubben fikk ingenting. Veko gikk med overskudd de årene de var med. Nå har en kommersiell aktør innenfor samme aktivitetsgren tatt over den delen av arrangementet...

Og? Vem tror du får pengarna? (jeg vet ikke).

Quote:

Det er en vesensforskjell mellom feks veko og Norway cup når det gjelder mengden kommersielle interessenter involvert og markedsføringsverdi for stedet.

Jeg vet inget om Norway cup men vad er problemet med at kommersiella ineressenter er involvert og at det gir markedsføringsverdi?

Veko er stort og når jeg har varit der har det også varit et morsomt og bra arrangemang.

Vad er det egentligen du vil? At folk fra hele verden ska samlas på en hemlig plass og ha en festival?

Jeg tror det trengs lokal oppbakning fra byen og kommerersielle interesser før at det ska gå at få til noe sånt som veko.

Vi snakker ikke heller om en sport som ballspill men aktiviter som kanskje får lika mye oppmerksamhet i vanlig media i hele norge på et år som det står om ballspill i adressa en dag.

Redigert av fredriks; 02/07/2010 11:12.
Re: NRK svikter oss! [Re: bullet] #978400 02/07/2010 11:25
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: bullet
Så et ritt arrangert av en klubb, basert på frivillighet, har ikke som mål å tjene spenn?

Langt i fra alle arrangører har inntjening som grunn til å arrangere ritt.

Re: NRK svikter oss! [Re: EgilS] #978411 02/07/2010 11:41
kjull Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS
Sitat: bullet

Langt i fra alle arrangører har inntjening som grunn til å arrangere ritt.

...og langt mindre mulighet til å betale NRK for å dekke det på TV?

NRK påstår det ligger en "redasjonell" vurdering i bunn, og at spørsmålet om finansiering kommer etterpå. Men det betyr jo unektelig at bare de som kan finansiere det får komme i betraktning. Og ergo er vi inne på grunnen til at vi før hadde sportsnyheter med bredde, mens vi nå har 4-4-2 og press i bakrommet?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support