Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Mot syklister i Elverum

Re: Mot syklister i Elverum [Re: Tina] #979232 04/07/2010 13:09
C
Chewbacca Offline
Fersking
Fersking
C
Jeg regner med at det er Kompisrunden det er snakk om? I så fall er dette i den minst sjarmerende del av marka. Vi snakker ikke akkurat om uberørt skog.

Løypa ligger like ved boligfeltet der det er stier, løyper, veier og kraftledninger som går på kryss og tvers. Videre er det et større skianlegg (langrenn) der med lysløypeanlegg, klubbhus, skilter og mange merkede løyper på vei inn og ut av målområdet. Deler av løypa går også i noe som ser ut som et nedlagt sanduttak.

Taggingen gjort av syklistene er antageligvis det MINSTE inngrepet i denne delen av marka. (Men det betyr ikke at jeg nødvendigvis støtter hvordan merkingen har blitt endret siden forrige sesong).

Jeg har kjørt løypa noen ganger i fjor og hadde aldri funnet frem uten merking. Det er svært lett å ta feil, nettopp fordi det er så mange andre løyper og stier som går på kryss og tvers.

Vi snakker altså ikke om uberørt natur, men heller en skog med en rekke inngrep der syklistenes tagging bare er det siste som har kommet. Så blir det et spørsmål om langrennsfolkene og DNT skal ha monopol på å merke stier og foreta inngrep i området.

Redigert av Chewbacca; 04/07/2010 13:14.
Re: Mot syklister i Elverum [Re: Chewbacca] #979267 04/07/2010 14:23
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Chewbacca
Jeg regner med at det er Kompisrunden det er snakk om? I så fall er dette i den minst sjarmerende del av marka. Vi snakker ikke akkurat om uberørt skog.

(...)

Så vidt jeg skjønner på de andre innleggene her i tråden, er den omtalte løypa, og kompisrunden to forskjellige runder.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Mot syklister i Elverum [Re: Chewbacca] #979275 04/07/2010 14:35
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Chewbacca

Løypa ligger like ved boligfeltet der det er stier, løyper, veier og kraftledninger som går på kryss og tvers. Videre er det et større skianlegg (langrenn) der med lysløypeanlegg, klubbhus, skilter og mange merkede løyper på vei inn og ut av målområdet. Deler av løypa går også i noe som ser ut som et nedlagt sanduttak.

Taggingen gjort av syklistene er antageligvis det MINSTE inngrepet i denne delen av marka. (Men det betyr ikke at jeg nødvendigvis støtter hvordan merkingen har blitt endret siden forrige sesong).

Jeg har kjørt løypa noen ganger i fjor og hadde aldri funnet frem uten merking. Det er svært lett å ta feil, nettopp fordi det er så mange andre løyper og stier som går på kryss og tvers.

Vi snakker altså ikke om uberørt natur, men heller en skog med en rekke inngrep der syklistenes tagging bare er det siste som har kommet. Så blir det et spørsmål om langrennsfolkene og DNT skal ha monopol på å merke stier og foreta inngrep i området.

Enig i det du skriver, selv om det ikke er denne løypa det er snakk om:)... Men tar man en titt i hele elverum så tror jeg man finner mange mange mange runder som er merket opp av diverse grupper... Det er noen nye runder ute i år, og disse er desverre blitt merket med en farge som ikke er fin. Dette vil ikke gjenta seg fra oss i JH iallfall. Hva andre gjør kan ikke jeg snakke for, men tror nok denne saken faktisk vil føre noe godt med seg, nemlig en felles merkemal for Elverum.

Jeg har fortsatt den meningen om at oppmerkede runbaner som kan brukes av gående, joggende og syklister er meget bra for Elverum, som faktisk skal være en folkehelseby med stor fokus på fysisk aktivitet. Som du nevner så er blant annet Stavåsen noe av det mindre sjarmerende skogsområdet i Elverum. Skal man søke skogens ro går man ikke i slike områder hvor man treffer på en haug med andre folk. Dette skogsområdet er som du sier ett område med en haug med stier, og masse oppmerkede løyper (merket opp på diverse måter). Her kunne det vært fint med ett sttikart med diverse rundløyper, samt fine merkede runder, både for de som er kjent her, men og for de som sliter med å huske løypene.. Håper igrunn at dette roer seg i media nå, og at vi etterhvert utover høsten kan få igang NOTS her i Elverum for så å gå i en dialog med kommunen/grunneiere...

CK ELVERUM

Re: Mot syklister i Elverum [Re: Otoen] #979281 04/07/2010 15:02
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Noen som har CNC-fres kan lage skilt. Det er mange hobbymaskiner rundt omkring i landet. Jeg har en god maskin men har ikke tid til å ta på meg oppdrag, og det er vanskelig å skaffe fine trematerialer her i gokk.

Er det snakk om mange skilt?

Redigert av Tor Arne; 04/07/2010 15:06.
Re: Mot syklister i Elverum [Re: Tor Arne] #979303 04/07/2010 15:44
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Må kanskje først bli enige om hva slags merking, og hvordan.. Men godt forslag:)

CK ELVERUM

Re: Mot syklister i Elverum [Re: Tor Arne] #979318 04/07/2010 16:13
StigB Offline
Señor
Señor

Vil det si at du låner/leier ut fresen din?

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Mot syklister i Elverum [Re: StigB] #979323 04/07/2010 16:20
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg kjenner folk som liker å lage skilt på bestilling med maskinen sin så jeg skal sende de et tips om denne tråden så kanskje han vil gjøre det. Hvis det er snakk om tre-fire skilt kan jeg svinge maskinen i gang og frese de. Jeg har noen eikebiter som er ca 9x50 cm.

Redigert av Tor Arne; 04/07/2010 17:41.
Re: Mot syklister i Elverum [Re: Tor Arne] #979461 04/07/2010 19:59
StigB Offline
Señor
Señor

Den er grei, finner en løsning her lokalt ICON_SMILE

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå