Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Mot syklister i Elverum

Mot syklister i Elverum #977470 01/07/2010 08:02
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja ja, nå er det i gang her i området og:

http://www.ostlendingen.no/nyheter/elverum/raser-mot-tagging-i-svartholtet-1.5425261

Er ikke greit å være syklist:)

CK ELVERUM

Re: Mot syklister i Elverum [Re: Otoen] #977472 01/07/2010 08:04
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Er ikke uenig med fyren. Det er jo dritstygt...

Dessuten sykler jeg ikke med pulsklokke, jeg tar meg gode pauser og tid til å se på marka når jeg ute, så kritikken er ikke mot meg :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Mot syklister i Elverum [Re: Otoen] #977473 01/07/2010 08:06
Espen Offline
More than words
More than words
Synes kanskje Burny Iversen har flere gode poenger her. Ikke virket han sinna heller.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Mot syklister i Elverum [Re: Otoen] #977480 01/07/2010 08:13
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er ikke greit å spraye skogen med selvlysende orange spray heller. Det så ærlig talt grisete ut og den gode Burny har noen poenger der.

LarsB

Re: Mot syklister i Elverum [Re: larsb] #977514 01/07/2010 08:39
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Definitivt et godt tagge-påfunn for å pushe terrengsyklister på korrekt merkede (og etterhvert dedikerte) stier.

It´s better to Burny out than to fady away!

Martin

Re: Mot syklister i Elverum [Re: M@rtin] #977533 01/07/2010 09:02
PM_G Offline
Entusiast
Entusiast
Enig med de over. Hvis merking er nødvendig, har jeg mer sansen for mal for oppmerking som innovativ fjellturisme har lagt ut: http://ekstranett.innovasjonnorge.no/templates/Page_Meta____56032.aspx

Pål Martin
Re: Mot syklister i Elverum [Re: PM_G] #977537 01/07/2010 09:07
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Er helt enig i at det var en smakløs farge og overdrevet stor den taggingen på bildet - skjønner godt det blir reagert på akkurat det.
Men merkin av løyper ved hjelp av tagging/maling har jo turistforeningen drevet med i årtider. I bymarka her i trondheim merker de løyper nesten ukentlig - da med å henge opp fargede bånd/lapper. Videre kan man jo ta med autostradaene som blir pløyd gjennom bymarka for å lage skitraseer på vinterstid.
Så når mr Burney poengterer at det er bare sykkelsporten som tar seg tilrette, må jeg si meg sterkt uenig i at det er noe som er unikt for sykkelsporten.

Når det er sagt vil jeg for ordens skyld få nevne at jeg er glad bruker av både skitrase og turløyper så jeg ønsker ikke å fjerne disse.

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Mot syklister i Elverum [Re: Elghode] #977587 01/07/2010 10:17
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Den sprayen som er brukt er en miljøvennlig spray, som allerede etter 2 mnd er halvert i styrke flere steder, og som trolig er helt borte til neste sommer... Plastbånd som blir brukt flere steder blir jo ikke borte i naturen, men er enig i at den oransje fargen er litt vell synlig... Men løypa er ikke kun laget for syklister, folk som triller vogn, jogger og går turer benytter seg jo og av de merkede løypene...

CK ELVERUM

Re: Mot syklister i Elverum [Re: Otoen] #977603 01/07/2010 10:37
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Det er vel bare en ting å gjøre Otoen, sende inn et leserinnlegg, eller ta kontakt med Østlendingen for å få en artikkel selv som svar. Greit nok at fargen ser for jævlig ut, men det var vel ikke poenget.. ICON_WINK

Som fyren nevner selv, andre merker også i skogen. Hva er forskjellen?
Når argumentet ditt er "Ingen har problemer med å finne fram her. Du har bare godt av å måtte stoppe opp litt og ikke bare brase gjennom skogen." høres det på meg ut som han egentlig ikke har noe gyldig argument. På engelsk har de et fint uttrykk som beskriver dette: "grasping at straws".

"Iversen frykter at den unike verdien av bymarka med dens sommerstier og vinterløyper og med sitt ikke-kommersielle, saktegående verden vil forsvinne hvis pulsmålerne skal få råde."
Betyr dette at han ønsker å forby joggere med pulsmålere også? Trimmende husmødre i rask gange med skistaver? Hva blir det neste? Det er jo selvsagt at brukerene av stiene tar hensyn til hverandre. Syklister og skiløpere har en naturlig høgere fart enn fotgjengere. Fordelen til skiløperen er at han aldri møtes av fotgjengeren p.g.a. føret. Dette betyr jo ikke nødvendigvis at ikke syklisten må holde seg unna veiene og stiene i skogen, så lenge brukerne viser hensyn til hverandre, og det holdes fornuftig fart ved passeringer.

Typisk gammel grinebiter detta her, men som sagt, det er viktig å ikke la uttalelsen hans stå som "siste ord". Mat Østlendingen med et skikkelig saklig svar. Det er mange som vil surve, men når det kommer til sakens kjerne, og de blir konfrontert med skikkelige argumenter, har de egentlig ikke så mye å stille opp med.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Mot syklister i Elverum [Re: Elgvenn2] #977614 01/07/2010 10:49
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Får se hva som skjer videre... Er ikke ute etter noen offentlig diskusjon rundt dette... Han har fått ut sin mening, og er det noe han ønsker får han stå for det selv... Tror det er lurt å bare se ann om dette blir noe mer ut av, og ta det som det kommer..Jeg er iallfall veldig enig med deg Elgvenn2:).

CK ELVERUM

Re: Mot syklister i Elverum [Re: Otoen] #977633 01/07/2010 11:16
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
At stier og veier merkes er i seg selv bare positivt, det gjør naturen tilgjengelig for flere. Denne merkingen var ikke bra. Svære oransje bokstaver er grelle, det kan ikke argumenteres vekk. Av hensyn til flertallet brukere bør merking være diskret, slik det stort sett gjøres.

Om noen må stoppe opp for å lese på skilt innimellom på ukjente veier er ikke et stort problem. Folk lærer sine vanlige veier etter hvert og kan løpe/sykle/gå/gå på ski i sitt foretrukne tempo deretter.

Jeg tror det er lurt å gi rett i at denne merkingen ikke er grei, for det er den ikke. Samtidig er det viktig å huske at marka skal være en bruksgjenstand, for flest mulig, og ikke en museumsgjenstand. Det *er* viktig at alle tar hensyn til hverandre som ferdes i skog og mark, enten det er tur eller trening. Og så videre.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Mot syklister i Elverum [Re: Otoen] #977636 01/07/2010 11:20
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Otoen
Den sprayen som er brukt er en miljøvennlig spray, som allerede etter 2 mnd er halvert i styrke flere steder, og som trolig er helt borte til neste sommer...

Og hvordan vet folk som ser det at det er en "snill" maling?
Jeg så bare stygg oransje spraying.

Det lure ville selvsagt vært å avtale dette med kommunen/grunneier og evt andre skogmerkere FØR man stikker ut og gjør noe som virker lurt der og da.

LarsB

Re: Mot syklister i Elverum [Re: Otoen] #977706 01/07/2010 12:56
K
kirderf Offline
Avhengig
Avhengig
K
Jeg starta litt på egenhånd i Elverum stitråden:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=977520#Post977520

Sitat:
"Dette oppslaget kommer ikke overraskende og jeg kan ikke annet enn å si meg litt enig i deler av kritikken. Jeg reagerte selv på både farge og størrelse på merkingen første gang jeg så den. Er det nødvendig at det står "OBS" malt med store oransje bokstaver på svaberget på tvers av stien rett foran ett 20 cm høyt dropp? Kunne det ha vært mulig å gjøre det på en litt mindre iøynefallende måte og samtidig tilfredsstilt kravene til merking? Kompisrunden er jo merket med rødt og det er en farge som nok ville ha vært lettere å akseptere for turfolket, både de til fots og på sykkel.

Jeg er redd dette vil gi vann på mølla til skrikekoret som har fått for seg at syklister er noe av det verste som finnes. Jeg venter bare på at den første "Nei til sykling i Svartholtet"-gruppa skal dukke opp på Facebook.

Mange av oss er jo medlemmer av Elverum og Omegn Turforening; kunne det vært en tanke å få de på banen i forhold til et samarbeid bla med enhetlig merking av sykkel og turstier og litt bedre tilrettelegging av enkelte stier for sykling. Ikke for å få egne sykkelstier, men for at folk skal få oppleve de gledene og mulighetene som ligger bortenfor asfalten og grusveiene.

Så får Burny Iversens filosofering om skogens tempo og urørte fred og ro stå for egen regning. Han er faktisk observert på ski i oppkjørte løyper. Når man ser hva som har blitt gjort med gravemaskiner i Svartholtet de siste årene for å tilfredsstille skifolkets krav til doble spor med skøytetraseer i midten så blir noen piler med neonoransje spraymaling for småtteri å regne.

Personlig så liker jeg å tro at jeg ikke er ekstremt selvopptatt selv om jeg nok faller inn under Iversens generaliserte oppfatning av hva en syklist er. (Når jeg tenker meg om har jeg nok sett han på sykkel og...) Jeg har nesten aldri hatt med meg pulsmåler på sykkeltur. (De få gangene jeg har gjort det har det vært for å forsikre meg om at jeg syklet sakte nok...) Jeg synes selv at jeg har stor forståelse og respekt for andre brukere av Svartholtet og oppsøker roen og naturen i Svartholtet både til fots, på ski og sykkel nesten daglig. Jeg er etter aller beste evne hensynsfull både mot fauna, flora og mennesker og hilser og smiler til alle jeg møter og har aldri fått en sur kommentar. Jeg stopper og slipper folk forbi og de som slipper meg forbi får behørig takk.

Elverum har ett umåtelig konfliktfritt friluftsliv og det må alle gjøre sitt for å ta vare på. Elverum har skog nok..."

Jeg har også sendt mail til Iversen og Møystad i Østlendingen og sagt at jeg blir provosert over beskrivelsen av meg som syklist.

Og rett skal være rett; Burny Iversen har ikke fremstått som en sur grinebiter de få gangene jeg har møtt ham. Trivelig fyr faktisk...

Redigert av kirderf; 01/07/2010 13:07.
Re: Mot syklister i Elverum [Re: kirderf] #977730 01/07/2010 13:21
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Enig i det du skriver Kirderf, og når det gjelder den merkingen er jeg veldig enig i at den fargen skriker veldig... Det fine med den er at den syns godt, den er miljøvennlig og blir borte etter relativt kort tid. Ser at løyper som er merket for 2 mnd siden er halvert i styrke alleredet..

Problemet er at det er tidligere forsøkt mer hensynsfulle metoder, bruk av eksisterende døde trær, banket disse i bakken for så å sette relativt pene trepiler både med og uten farge på disse. Folk river det desverre ned. Bånd er ikke pent i det hele tatt, og det blir ikke borte av seg selv... Derfor endte vi opp med spray. Grunnen til denne fargen var igrunn tilfeldig, men som du skriver har jo kompisrunden vært rødmerket i snart 20 år, og den fargen synes mindre.

Jeg nevnte det for hu dama i Østlendingen i går at det kan jo være en idè at diverse parter går sammen for en felles merkemal. Ser man i Stavåsen så er det en haug med forskjellig merking av diverse brukere. Hadde jo kanskje sett bedre ut hvis dette kunne vært likt.

Forresten var det masse jeg sa igår som ikke kom med i avisen selvsagt. Tok blant annet opp det med at folkehelsebyen Elverum må la alle kunne ta ibruk de fantastiske mulighetene Svartholtet, Grunsetmarka og Stavåsen har, uansett om det er med staver, med sykkel, med barnevog, med hund eller med sykkel.. (Og selvsagt om man bruker pulsklokke eller ei er jo en helt meningsløs kommentar fra Iversen:))
En annen ting som ikke kom frem er at de aller fleste syklister jeg kjenner senker farten i det man nærmer seg gående/joggende i marka, og vi hilser da som regel og blir som regel møtt med blide fjes.. Var nok endel andre ting som desverre ikke kom med oxo, men jeg forsøkte iallfall å være saklig og jeg mente at marka er til for alle:)

En ting jeg glemte å si er at disse løypene blir faktisk brukt av veldig mange, ikke bare syklister. Veit om mange skoleklasser som har hatt gymaktiviteter i disse løypene, både på beina og sykkelen... Dagens unge er nok ikke like interessert i å kjenne på det myke underlaget og skogens ro som Iversen er.. Men for all del, alle skal kune bruke marka til det dem ønsker:)

Det man må få til hvis denne saken blir større er jo å komme frem til en felles merkemal, enkelt og greit.. Den oransje sprayen synes litt vel mye, men den blir jo borte igjen etter "kort" tid, det er ikke all spray som blir det tror jeg:)

CK ELVERUM

Re: Mot syklister i Elverum [Re: kirderf] #977732 01/07/2010 13:26
LarsV10 Offline
Medlem
Medlem
Jeg er enig at denne type merking ikke er serlig diskre eller fin og skjønner at folk reagerer på den. Tagging er skjelden fint uansett hvor det er.....

Skilpøyper har jo vært merket i mange år, men det er gjort på en mere diskre måte.
Bruk litt tid og lag noen merker i tre og heng de opp. Slik som skiløypene er merket.
Er vell heller ikke nødvendig å merke bratte bakker, kante osv. skulle kansje si seg litt selv hvis mann sykler i skogen.

Re: Mot syklister i Elverum [Re: larsb] #977734 01/07/2010 13:27
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: larsb
Den sprayen som er brukt er en miljøvennlig spray, som allerede etter 2 mnd er halvert i styrke flere steder, og som trolig er helt borte til neste sommer...

Og hvordan vet folk som ser det at det er en "snill" maling?
Jeg så bare stygg oransje spraying.

Det lure ville selvsagt vært å avtale dette med kommunen/grunneier og evt andre skogmerkere FØR man stikker ut og gjør noe som virker lurt der og da.

LarsB

Enig der Larsb at denne fargen skriker for mye og ikke bør brukes... Derfor bør man komme til enighet om merking som får stå i fred, og som alle skal bruke:) Løypene er fine for alle som ikke er lommekjent i disse områdene, og det er en haug av stier så man kan lett rote seg bort her... Løypene blir jo brukt av veldig mange, uansett type aktivitet så løypene må kunne bli... Men merkingen bør bli avtalt og lik over hele linja:)

CK ELVERUM

Re: Mot syklister i Elverum [Re: LarsV10] #977737 01/07/2010 13:37
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: LarsV10
Jeg er enig at denne type merking ikke er serlig diskre eller fin og skjønner at folk reagerer på den. Tagging er skjelden fint uansett hvor det er.....

Skilpøyper har jo vært merket i mange år, men det er gjort på en mere diskre måte.
Bruk litt tid og lag noen merker i tre og heng de opp. Slik som skiløypene er merket.
Er vell heller ikke nødvendig å merke bratte bakker, kante osv. skulle kansje si seg litt selv hvis mann sykler i skogen.

Dette er forsøkt i flere år, og folk ødelegger det desverre.. Men er jo absolutt det som er det peneste. Når det gjelder merkingen av den løypa som det står skrevet om i Østlendingen så er dette er løype som grunneier har gitt en person tilatelse til å merke opp og "jobbe" med. Denne løypa er merket noe ekstra for de yngre brukerne som ønsker utfordringer i terrenget og som kan trenge litt teknikktrening samt veiledning. Når det kommer en fersk terrengsyklist på 12 år kan det være greit at løypa er godt merket, og feks en død stokk er merket opp med OBS like ved en bratt skrent. kanskje nettopp denne unge syklisten ikke tar sjansen ned denne skrenten... De andre løypene jeg kjenner til og som jeg ofte har benyttet til trening er ikke merket opp med slike obs merker..

CK ELVERUM

Re: Mot syklister i Elverum [Re: Otoen] #977754 01/07/2010 14:09
K
kirderf Offline
Avhengig
Avhengig
K
Kunne det kanskje vært en ide med en gjennomsykling av traseen før 12 åringer med konkurranseinstinkt på høyde med 50-åringer med merkaspirasjoner slippes løs ICON_SMILE

Denne saken ordner seg helt sikkert til både glede og nytte for alle parter. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig og vi er alle tjent med dialog fremfor konflikt. Jeg tror det enkleste hadde vært om noen tok et initiativ i forhold til Turforeningen og hører om de kunne tenke seg å være med på noe i forhold til dette. Vi i stisykkelmiljøet kunne sikkert med fordel ha stilt på dugnad både fordi det er bra med dugnader og fordi det kan gi oss en mulighet til å påvirke hva som blir gjort på dugnadene. Det kan f.eks være bygging og utbedring av bruer og drenering av myrhull m.m. Dette er ting som vil gavne både gående og syklende. Som medlem av Turforeningen synes jeg det har vært litt for stort fokus på tilrettelegging av skiløyper og dette har ved flere anledninger gått ut over godt etablerte stier. Tiden leger alle sår, men når favorittflystien har blitt endevendt med gravemaskin for å få til fine skiløyper har jeg ved ett par anledninger nesten begynt å grine. Men så setter jeg jo også pris på de utrolig fine skiløypene vi har hatt de siste vintrene og da....

Re: Mot syklister i Elverum [Re: kirderf] #977771 01/07/2010 15:00
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: kirderf
Kunne det kanskje vært en ide med en gjennomsykling av traseen før 12 åringer med konkurranseinstinkt på høyde med 50-åringer med merkaspirasjoner slippes løs ICON_SMILE

Denne saken ordner seg helt sikkert til både glede og nytte for alle parter. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig og vi er alle tjent med dialog fremfor konflikt. Jeg tror det enkleste hadde vært om noen tok et initiativ i forhold til Turforeningen og hører om de kunne tenke seg å være med på noe i forhold til dette. Vi i stisykkelmiljøet kunne sikkert med fordel ha stilt på dugnad både fordi det er bra med dugnader og fordi det kan gi oss en mulighet til å påvirke hva som blir gjort på dugnadene. Det kan f.eks være bygging og utbedring av bruer og drenering av myrhull m.m. Dette er ting som vil gavne både gående og syklende. Som medlem av Turforeningen synes jeg det har vært litt for stort fokus på tilrettelegging av skiløyper og dette har ved flere anledninger gått ut over godt etablerte stier. Tiden leger alle sår, men når favorittflystien har blitt endevendt med gravemaskin for å få til fine skiløyper har jeg ved ett par anledninger nesten begynt å grine. Men så setter jeg jo også pris på de utrolig fine skiløypene vi har hatt de siste vintrene og da....

Vi tar alltid gjennomkjøringer av løypene ja, før de slippes løs... men jammen sykler endel feil, til tross for meget god merking med oransj spray:)

Ellers er jeg jeg helt enig med deg, så vi får bare se om den saken blir noe mer ut av... Uansett syns jeg nok at man skal forsøke å få igang en dialog på hvordan løyper bør merkes. Dette tror jeg vil være lurt for alle parter.

CK ELVERUM

Re: Mot syklister i Elverum [Re: Otoen] #977777 01/07/2010 15:17
tron Offline
Besatt
Besatt
Kom igjen, karer. Ta litt selvkritikk, denne formen for merking er jo totalt uakseptabel. Ikke bare er det forferdelig stygt, men dere gir jo sporten vårt et dårlig rykte. Hvis mulig, synes jeg dere skal dra ut og vaske det vekk.

Men jeg lurer på hvorfor det er nødvendig å merke i det hele tatt. Arranger heller fellesturer og vis fram hvor stiene går. Merk på kart, bruk GPS. Det funker fint ellers i landet.

Re: Mot syklister i Elverum [Re: tron] #977806 01/07/2010 16:05
K
kirderf Offline
Avhengig
Avhengig
K
Nå er det vel flere som har tatt selvkritikk her...

Elverums stisykkelmiljø er veldig bra, men vi er ikke så mange. Fellesturer har vi flere av og vi er flittige brukere av dette forumetmed egen tråd for Elverum men det viser seg at det stort sett ender opp med å bli for de som allerede er innvidd. Vi har helt klart en jobb å gjøre i forhold til å gjøre fellesturene kjent for andre enn de allerede innvidde... En annen faktor å ta med i beregning her er at vi bor mitt i Birkenland og det finnes ikke en fulldemper eller ett ordentlig stidekk tilsalgs i noen av butikkene her. Terrengsykling for de aller fleste i området er 90% grussykling. Det kunne det jo også være morro å prøve å gjøre noe med.

Stinettverket vi har her i Elverum er så bra at det fortjener å bli merket, ikke bare for syklister men også for de andre brukerne. Jeg ser ikke noen grunn til at vi ikke kan være en foregangskommune på det området. Det er utarbeidet ett sykkelkart av Elverum kommune, men der er det bare merket opp grusturer... Det kunne jo vært spennende å få de med på å lage noe lignede for stiene, med merking av vanskelighetsgrad feks. hybrid/hardtail og fulldemper. Tenk deg den tråden, hvor vi skal diskutere gradering av de forskjellige stiene...

Re: Mot syklister i Elverum [Re: tron] #977836 01/07/2010 17:24
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: tron
Kom igjen, karer. Ta litt selvkritikk, denne formen for merking er jo totalt uakseptabel. Ikke bare er det forferdelig stygt, men dere gir jo sporten vårt et dårlig rykte. Hvis mulig, synes jeg dere skal dra ut og vaske det vekk.

Men jeg lurer på hvorfor det er nødvendig å merke i det hele tatt. Arranger heller fellesturer og vis fram hvor stiene går. Merk på kart, bruk GPS. Det funker fint ellers i landet.

Som Kirderf sier så tar vi selvkritikk for valget av type merking, men nå skal det sies at dette gjelder en løype som er på forhånd avtalt med grunneier og som var ment til trening og evnt ritt fra de yngre og oppover til veteran:). Dette er det ikke jeg som står for, men en jeg kjenner... Jeg bare forsvarer det å merke opp løyper i Elverum, som da kan brukes til flere former for aktivitet. I Elverum er det flere løyper som er sprayet med diverse farger, som da er tenkt løperunder enn hva det finnes av sykkelløyper. Jeg mener at diverse løyper er tipp topp for de som liker å bruke marka, men jeg ønsker en felles norm for merking. Og det er det vi må få til.... Det å påstå at vi gir sporten ett dårlig rykte for en løype som er avtalt med grunneier er å dra den litt langt, vi forsøker iallfall å tilrettelegge for at andre kan benytte seg av denne flotte runden, alle har nemlig ikke gps i dag... Som nevnt tidligere er styrken på fargen allerede halvert på ca 2 mnd, så å vaske det vekk er ingen vits så lenge avtalen ligger der med grunneier.

Det å lage gps spor er noe vi forsøker, men er få som har gps her, så hvem kan ta ibruk det da? Kart er mer omfattende, men hvis noen har gløden så kan jeg vise mange fine runder i Elverum, noe Kirderf og sikkert kan:)

CK ELVERUM

Re: Mot syklister i Elverum [Re: kirderf] #977837 01/07/2010 17:25
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Stinettverket vi har her i Elverum er så bra at det fortjener å bli merket, ikke bare for syklister men også for de andre brukerne. Jeg ser ikke noen grunn til at vi ikke kan være en foregangskommune på det området. Det er utarbeidet ett sykkelkart av Elverum kommune, men der er det bare merket opp grusturer... Det kunne jo vært spennende å få de med på å lage noe lignede for stiene, med merking av vanskelighetsgrad feks. hybrid/hardtail og fulldemper. Tenk deg den tråden, hvor vi skal diskutere gradering av de forskjellige stiene...

Dette hadde virkelig vært noe....

CK ELVERUM

Re: Mot syklister i Elverum [Re: Otoen] #977882 01/07/2010 18:55
tron Offline
Besatt
Besatt

Det å påstå at vi gir sporten ett dårlig rykte for en løype som er avtalt med grunneier er å dra den litt langt, vi forsøker iallfall å tilrettelegge for at andre kan benytte seg av denne flotte runden, alle har nemlig ikke gps i dag...

Så sprayingen har ikke bidratt til negativ oppmerksomhet gjennom oppslag i Østlendingen, mener du? At hensikten var god, forstår jeg jo, men utfallet var jo uheldig, det er vi jo også enige om.
Alle har ikke GPS, ikke jeg heller, men alle kan få fatt på et kart. Elverum er til og med godt dekket med detaljerte orienteringskart. Svartholtet, som er omtalt i Østlendingen, er bare ett av mange kart som Elverum O-klubb har (ja, jeg er gammel orienteringsløper fra distriktet).

Stinettverket vi har her i Elverum er så bra at det fortjener å bli merket, ikke bare for syklister men også for de andre brukerne.

Stinettverket i Elverum er så bra at det ikke trenger noen merking, er nå min ærlige mening.

For meg høres det ut som dere gjerne vil være misjonærer for stisyklingen. Hvorfor er merking et viktig ledd i det? Jeg mener at merking er uheldig - den dagen det er like mange stisyklister i Elverum som det er grussyklister, er det kort vei til argumenter som sier at stisyklistene får holde seg på de stiene de har merket, og bare der.

Re: Mot syklister i Elverum [Re: tron] #977925 01/07/2010 20:01
F
force10 Offline
Entusiast
Entusiast
F
Jeg snakker kun for meg selv, men jeg kan si at hadde jeg sett slik merking i favoritterrenget mitt, ville jeg blitt skuffet. Mange bruker dette området til rekreasjon, jakt og fiske, og for å føle en nærhet til naturen.

Slik inngripen av mennesker gjør noe med den følelsen, og det er ikke rett av enkeltpersoner å frarøve dem den.

Re: Mot syklister i Elverum [Re: tron] #977931 01/07/2010 20:05
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hmmm, enig at fargene er grelle og at det kanskje har blitt noe overkill av merking i vår/sommer. Har selv sykla de fleste av løypene og syntes nok at merkingen i løypa på grundset ("anonyme" små skilt uten skrift) passer best. Kompisrunden ble merket for ca 12-13 år siden av meg og et par andre. De som har blitt merket i år er det jo JH som har gjort. Tiltaket med JH-cup er genialt, men tilbakemeldingen om merking tilsier at en får tenke seg om mht metode.

Tron: Leser du nøye hva feks Otoen sier så tar han selvkritikk, stusser over at du ikke får med deg det. Mulig du ønsker mer.

Dette har nok ikke noe med misjonær for stisykling å gjøre, men for å skape et miljø for terrengsykling som konkurranseidrett. Gjennom å lage flere korte runder, får en rundbane som brukes til trening og uformelle ritt. Mao god trening. Dette er sentrumsnære stier, superenkle (ikke teknisk i det hele tatt), rettet mot at ungdommer kan være med/ungdoms rekruttering, trening hvor jevngode kan presse hverandre.

De beste stiene i Elverum er utenom disse, og misjoneringen foregår på terrengsykling.no. Orienteringskart er for folk med personlighetsforstyrelser, pulsklokke likeså. Skal du sykle de beste stiene i Elverum får du ta med deg 1:50 000 kart da vi snakker store områder, eller bli med på noen av rundene vi tar initiativ utover sommeren/høsten ( sjekk utflukt og Elverum tråd på sti).

Bottomline: ideen var god, oransje er bad, og det har blitt litt for mye. B. Iversen er jo kjent som en skogsmann og en Elverums svar på Jack Fjellstad (var det han het han fotgrafen ?), så han har vel en kjærlighet for skogens ro og renhet. Opplever ikke han som bitter. Har aldri fått noen negative reaksjoner fra fotgjengere når jeg har sykla i Elverum, bare positive. Hilser så klart alltid, og stopper gjerne opp og gir en klem, hvis jeg ikke er mitt i et krux for tredje gang da, blir sur hvis jeg ikke klarer krux.

Og som kirderf sier; vi er ikke mange som driver med stisykling i Elverum, blir overrasket hver gang jeg møter noen jeg ikke kjenner iallefall.

Redigert av oddefa; 01/07/2010 20:08.
Re: Mot syklister i Elverum [Re: tron] #977944 01/07/2010 20:16
K
kirderf Offline
Avhengig
Avhengig
K
Tron: Jeg tror du misforstår meg litt og det har jeg sikkert gjort meg fortjent til. En sti er en sti og trenger ikke merking. Med merking så tenker jeg vel egentlig mer på skilting og en forbedring av den skiltingen Elverum Turforening allerede har gjort. Turforeningen har prioritert skilting og merking av skiløyper og det er ikke nødvendigvis gode stier på barmark. En enhetlig merking/skilting av stier, som både er tilpasset gående og syklende, kan jeg vanskelig se noe negativt med. I utgangspunktet er jo alle stier syklbare. Folk som ferdes mye i skogen finner fram på egen hånd, men det er mange skatter folk går forbi men de holder seg på trygge grusveier og i gravemaskinpreparerte skitraseer. Jeg har ikke ment at vi skal skilte eller merke egne sykkelstier, men kanskje vi kan gi noen råd om hvor egnet hver enkelt sti er til sykling. Skilting i litt større stikryss burde kunne gå an uten at det går ut over eventyret ved å ferdes i skogen. Faktum er at mange stier i Svartholtet holder på og gro igjen og vi er ikke nok syklister til å holde de åpne. Klarer vi å lure fotgjengerne inn på disse stiene sammen med noen flere syklister så mener jeg at alle vinner på det. Som sagt tidligere fungerer samspillet mellom de forskjellige brukergruppene i Elverum bra pr. idag og det er viktig å bygge videre på dette. Vi har mye plass og det er plass til mange ganger flere brukere enn det er idag. Jeg var ute på sykkel i tidligere i kveld på en flott sommerkveld og møtte 2 (to) personer på min vei. Ingen på sykkel.

Og tro meg, så gode misjonærer at det blir flere stisyklister enn grussyklister i Elverum finnes ikke.

Redigert av kirderf; 01/07/2010 20:23.
Re: Mot syklister i Elverum [Re: ] #977955 01/07/2010 20:29
F
force10 Offline
Entusiast
Entusiast
F
Sitat: Nick

Orange maling, litt "OBS!" her og der, hvordan ødelegger det naturopplevelsen?

Det er klart at ved som står for felling (røde ringer) er lite å gjøre med, men prinsippet er at naturen skal stå så urørt som mulig. Jeg bruker selv marka til jakt, fiske og generell friluftsliv, og jeg liker ikke å snuble borti ting som ikke hører hjemme. Det gjør noe med totalopplevelsen synes jeg.. Mulig jeg er sær, men sånn er det no engang.

Re: Mot syklister i Elverum [Re: ] #977957 01/07/2010 20:29
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Er iallfall ett tema mange har meninger om, og som lett skaper dårligt stemning... En av grunnene til at jeg ikke gidder å gå til avisen for et motargument er at jeg ikke gidder å ha en offentlig diskusjon rundt dette. Jeg vil heller bruke tida på å sykle.. At Iversen har en mening om ditt og datt, må han få lov til. At han velger å gå ut slik som han gjør er og hans valg. Hadde jeg vært i hans sko og vært uenig i merkingen ville jeg heller gått ut og spurt om vi kunne fått til en dialog på hvordan gjøre dette best mulig for alle parter, ikke angrepet gruppen syklister.

Merking av løyper mener jeg er viktig her i Elverum for rekrutering til idrett generelt, enten i forhold til sykling eller løping... Og mener så absolutt at merkede runder er kommet for å bli, og det blir brukt av alle typer brukere.. Men hvordan disse skal bli merket opp er noe som bør tas opp til diskusjon. Jeg er, som nevnte mang en gang her enig i at den oransje fargen er overkill, men den er nå brukt og vil ikke bli brukt igjen, ikke av oss i JH iallfall. Løypene vi har hatt JH-Cup i har blitt meget godt tatt imot av syklister i Elverum, ikke bare de som er medlemm i JH. Har vel til tider vært med flere som ikke er medlemm der. Noen slik form for felles terrengsykkeltrening har aldri vært her i Elverum så lenge jeg har bodd her, dvs siden 2000. Så godt merkede, lett tekniske og korte rundbaneløyper hvor man legger feks 6 runder er topp for rekruteringen, uten tvil. Det som er synd er at vi har løyper som er merket på finere vis, dvs treskilt, uten spiker i trær etc, men dette blir ødelagt. Dermed har det blitt brukt mer drastiske metoder som spray. Det vi feks kan ta ibruk, og som man da vil bruke ca samme tid å henge opp er type røde/blå bånd(slik man bruker til hogst), disse brytes jo og ned i naturen etterhvert. Men er dette noe bedre? Det er klart at det er ikke så knall farger, så det kan hende er bedre. Men tror det kan være lurt å høre med FYSAK ansvarlig her i Elverum, samt en to tre viktige personligheter til:).

CK ELVERUM

Re: Mot syklister i Elverum [Re: kirderf] #977962 01/07/2010 20:33
tron Offline
Besatt
Besatt
Gutter, jeg får med meg at dere sier fargen var uheldig og at det ble "too much". Men likevel forsvares jo metoden flere steder, og kritikken blir forsøkt avfeid med at det er en maling som gradvis forsvinner. Dessuten ble jeg provosert av åpningsposten der syklistene framstilles som offer. Men la nå den siden av diskusjonen ligge.

Fokuser heller på å finne en akseptabel merkeform, dersom merking er nødvendig.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support