Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Energiintak maratonritt.

Energiintak maratonritt. #977322 30/06/2010 21:09
S
Scheele93 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Jeg er 17 år, og sykler rundbaneritt på høytnivå, jeg skal snart sykle bukkerittet, som blir mitt første maratonritt. i den sammenheng lurer jeg på hva jeg bør spise? ser det er noen som planlegger å spise hobby, og alle andre varer med veldig rask energitilførsel, men min erfaring er at slike produkter skaper dype daler. og dette er derfor bare noe jeg spiser mot slutten av rittet, men hva skal jeg spise da?! har kanskje maxim noen barer som er litt tregere? eller bør jeg få det inn som væske?

Re: Energiintak maratonritt. [Re: Scheele93] #977711 01/07/2010 13:03
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Hva en spiser i løpet av et ritt, hva som funker, og hva en klarer å få ned er veldig individuelt, så dette tror jeg bare er noe du må eksperimentere med.

Personlig pleier jeg å kjøre 25g maxim gel tuber på lomma, spises mellom matstasjoner. På matstasjonene går en halv banan + et beger sportsdrikke eller vann. På ramma har jeg gjerne 2 flasker med drikke, og på ryggen camelback med drikke. Varierer drikkemengden ettersom hvor varmt det er spådd. Har et par barer på lomma i tilfelle jeg skulle gå helt tom og trenge noe mer en gel.

Redigert av Elgvenn2; 01/07/2010 13:03.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Energiintak maratonritt. [Re: Elgvenn2] #977748 01/07/2010 13:55
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg kjører sportsdrikk og barer. Jeg liker at det føles som jeg får noe i magen. Gel er mest kliss, og bare en tykk sportsdrikk synes jeg. Andre har god effekt. Tross det tar jeg en stor gelsak, heller i en halvflat liten blå drikkeflaske (jeg tror bl.a. løpere bruker slike) og blander ut med en passe mengde vann. Lettere å få i seg, ikke noe emballasje som skal åpnes og ikke kastes i naturen. (Hovdenes anbefalte det som løsning en gang i fjor, han er ikke dum...)

Uansett: Jeg ville vært forsiktig med å teste ekstremvarianter for første gang i ritt. Prøv noe som ligner på noe du har gjort før. Heavy bruk av gel funker for svært mange, noen får magetrøbbel. For eksempel.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Energiintak maratonritt. [Re: oyvin] #977766 01/07/2010 14:43
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg bruker gel av diverse utgaver og har ikke kjangs i havet til å spise barer. Da går pulsen som allerede er høy til himmels. Så dette varierer fra person til person.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Energiintak maratonritt. [Re: olechr] #977782 01/07/2010 15:31
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Har prøvd gel en del ganger og det har aldri gjort meg noen tjenester...
Mulig jeg har hatt overdrevne forventninger til effekten, men jeg får mer nedtur enn boost av gelinntak selv mot slutten av løp

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Energiintak maratonritt. [Re: olechr] #978636 02/07/2010 20:26
C
cfs Offline
Avhengig
Avhengig
C
Trodde du brukte kun Windose. Denne skulle vel ha noe av denne langvarige effekten.

Re: Energiintak maratonritt. [Re: cfs] #978645 02/07/2010 20:38
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Fatter ikke hvordan noen kan få i seg en bar på ritt. Seig, tykk og vanskelig å svelge med høy puls???
Gel funker på meg ihvertfall, kjenner jeg tendenser til f.eks krampe og tar en gel gir deg seg for en periode.
Gel er også viktig for å holde blodsukkeret jevnt underveis men da må jeg ta en i halvtimen. Og selvfølgelig sportsdrikk, gjerne med litt havsalt eller Ringer.

Moderator  support