Ny rulle, Bushido eller Fortius
|
Ny rulle, Bushido eller Fortius
30/06/2010 20:26
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Planlegger å kjøpe meg en ny rulle til vinteren og valget står først og fremst mellom to modeller, Tacx Bushido eller Fortius. I den forbindelse har jeg noen spørmål. Jeg ønsker å bruke rulla både til styrketråkk med lav tråkkfrekvens og intervalltrening med høyere frekvens. Jeg har lest at siden Bushido er strømløs egner den seg ikke til styrketråkk, da den ikke produserer nok watt/motstand på lave tråkkfrekvenser, men skal derimot være fin å trene med høy tråkkfrekvens, da man produserer nok strøm til at den kan holde en høy watt/motstand. Sånn sett høres det ut til at Fortius er et bedre valg, siden jeg regner med at den kan opprettholde watt/motstand både ved svært lave tråkkfrekvenser og høye. Stemmer dette? I tillegg så har jeg lest litt her inne om www.rulletour.no og jeg kan ikke set at dette er noe Bushido kan nyttegjøre seg av. På den andre siden er jo Bushido lettere å håndtere og ta med seg, da den ikke er avhengig av strøm for å fungere. Er det andre egenskaper dere kan trekke frem som positive og negative med disse to rullene, eller kanskje det finnes andre alternativer dere kan anbefale? Kan Tacx Magic være et alternativ? PS: Posten er tidligere postet under "Deler", men ble tipset om at det var større mulighet for respons her.
|
|
|
Re: Ny rulle, Bushido eller Fortius
[Re: Rune Vegard]
30/06/2010 20:33
|
123
Entusiast
|
Entusiast
Kjøp balanserulle, Sirius og powertap:)
|
|
|
30/06/2010 20:34
|
peroo
Ringrev
|
Ringrev
Min erfaring med fortius er at styrketråkk ikke fungerer så bra. Ved lav fart på bakhjulet er det lett at det glepper om du trår litt ujevnt.
Beste løsning for styrketråkk tror jeg er en ok spinningsykkel.
|
|
|
30/06/2010 20:38
|
Sykkel-Erik
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har erfaring med Fortius og Satori, og har siden i vinter kjørt Satori sammen med PowerTap wattmåler.
Rulla koster under 2.000 kroner og en PT koster cirka 10.000 kroner. Så får du samme wattmåler som du kan bruke både inne og ute (så du vet at verdiene du måler inne kan sammenliknes med det du måler ute), samt at rulla er lett å pakke bort og dra med rundt om det skulle være aktuelt.
Har ikke opplevd problemer med Satori mht høy kadens eller høy watt (uten at jeg er et wattmonster).
|
|
|
[Re: Sykkel-Erik]
30/06/2010 23:12
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjøpte en Fortius for et år siden. Kanskje et av mine dårligste kjøp noengang. Det er alt for kjedelig å spille i dataspill-mode eller de filemene. Jeg bruker rulla bare til å se video/serier likevel, og da er det bare tungvindt med en rulle hvor du må styre fra et dataprogram.
Til tross for at jeg har en Fortius kommer jeg til å kjøpe en billig-manuel rulle til vinteren og bruke den.
Men, jeg liker langt bedre å sykle på spinningsykkel. Ting føles mye mer solid ut der, og man kan ta i mer.
|
|
|
[Re: eUnaas]
01/07/2010 06:13
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Nå er jeg på ingen måte noe wattmonster selv heller, men jeg kunne uansett tenkt meg en god kvalitetsrulle som kan brukes til litt styrketråkk, samt intervalltrening. Jeg er enig i at en spinningsykkel føles mer solid og at man kan ta i mer, men så sant man holder seg på setet ser jeg ikke på det som et problem på en rulle heller. Jeg har heller ikke tilgang på en wattmåler på spinningsykkelen jeg har tilgjengelig og ønsker den ekstra kontrollen en wattmåler bidrar med. Jeg har forøvrig et hjul med Powertap.
|
|
|
01/07/2010 06:40
|
Sykkel-Erik
Entusiast
|
Entusiast
Jeg opplever i hvert fall ikke at Satori er mindre egnet til styrketråkk enn Fortius (men synes spinningsykler generelt passer bedre om pedalene skal mates stygt). Har du allerede PT så anbefaler jeg deg å prøve med en enkel rulle som Satori først, og synes du likevel at du skulle hatt noe mer fancy så har du ikke kastet bort altfor mye penger på den første rulla. Skulle du ha styggmye penger å bruke så anbefaler jeg sykkelen som blant annet Testlab'en på Høyskolen i Lillehammer bruker: http://lode.nl/en/products/excalibur_sport. Bedre innesykkel tror jeg ikke finnes. 
|
|
|
[Re: Sykkel-Erik]
01/07/2010 19:34
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Men er det mulig å kjøre skikkelige styrketråkk med ok motstand på Satori? Husker du hvilke watt og kadense du kjører henholdsvis normale styrketråkk på og terskeløkter?
|
|
|
01/07/2010 21:11
|
Sykkel-Erik
Entusiast
|
Entusiast
Terskeløktene mine var vel rundt 290-320 W ved 90-95 rpm, 5-6 minutter av gangen (da veide jeg cirka 70 kg).
Styrketråkk har jeg kjørt lite av, og har dessverre ikke noe brukbar statistikk på. Derimot har jeg kjørt korte (30 - 60 sek) sprinter med 150+ rpm og touchet 8-900 W i korte glimt.
Har kjørt tilsvarende økter på både Satori og Fortius, og opplevde ingen spesiell forskjell på de to.
|
|
|
[Re: floleur]
02/07/2010 05:56
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Insideride så interessant ut, men den ligner veldig på en modell jeg har sett hos Elite. Da burde det vel strengt tatt være mulig å skaffe denne uten å måtte benytte seg av Jetcarrier.com? Hvordan får man justert motstand mens man sykler på disse om det er mulig? Hvordan vil de da egne seg til både økter med lav rpm og høy rpm?
|
|
|
02/07/2010 07:10
|
floleur
Entusiast
|
Entusiast
Det stemmer at dette er samme patent, men prisen hos Elite er ikke helt god...faktisk ble det billigere å importere fra USA (med flyfrakt og mva)
Det er problematisk å justere motstand underveis (regulatoren sitter nede på selve rulla); du må i praksis velge på forhånd og justere resten av økta med girene - som jo fungerer utmerket.
Poenget er følelsen av å faktisk sykle; mye bedre enn standard balanseruller og du kan faktisk spurte stående...
Fortius ble altfor mye styr i forhold til utbytte; når motivasjonen til å sitte inne på rulle i utgangspunktet er skranten kan det ikke kreve en halvtime med forberedelser annenhver gang...
|
|
|
02/07/2010 07:30
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Jeg vet du ikke spør om forholdet balanserulle og isoped (="Trainer"), men flere har tatt dette opp i tråden, så her kommer mitt innspill. Jeg har hatt en vanlig Tacx balanserulle i flere år, men i høst dro jeg til og kjøpte meg Tacx Fortius. Jeg foretrekker Fortius av flere grunner: - Innstillingsmuligheter: Du kan lage økter, sammensatt slik du ønsker det, med intervaller på på feks konstant puls, konstant effekt, ønsket helling osv. Lag øktene en gang for alle, så bare henter du dem opp når du trenger dem. På balanserulla er alt manuelt hos meg.
- Måledata fås automatisk: Puls, hastighet, effekt osv plukkes opp av Tacx Training Centre. På balanserulla må jeg sørge for denslags sjøl. I tilleg kan data eksporteres inn i andre formater, feks for Polar ProTrainer 5 (som er min treningsdabok).
- Jeg kan sykle kjente løyper. Jeg har feks satt Aarbakkerittet på lista mi over løp jeg skal ta, nettopp fordi jeg har syklet opp Lysebotn et par ganger her hjemme i kjelleren. Turen til Nordkapp-platået er også veldig fin.
- Jeg kan delta i Rulletour. Jeg oppdaget dette litt for seint, men har ambisjoner om å forsøke meg i høst. Ekstra motivasjon for vintertrening.
- Jeg har en PC foran meg. Her kan jeg se på film, surfe på nettet (jada, det går fint ved lange økter i sone 1), eller bare følge med på økta mi etterhvert som den skrider fram.
Det jeg ikke får er godfølelsen ved å mestre en balanserulle (som absolutt tok litt tid for meg), denne følelsen er nok enda bedre på denne Insideride-rulla som jo vugger fram og tilbake etter syklistens bevegelser.
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
[Re: Erlend L]
02/08/2010 12:49
|
JKleiva
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Sitat fra Erlend L Jeg kan sykle kjente løyper. Jeg har feks satt Aarbakkerittet på lista mi over løp jeg skal ta, nettopp fordi jeg har syklet opp Lysebotn et par ganger her hjemme i kjelleren. Turen til Nordkapp-platået er også veldig fin.
Har en tacx fortius multiplayer som jeg kjøpte i februar. Den funker fint på de virtuelle turene som er med i programmet. Men har prøvd å få til de turene du nevner "Norkapp; Lysebotn etc." Men programmet vil ikke godta disse. Hva gjør jeg galt??
|
|
|
[Re: JKleiva]
02/08/2010 18:11
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Har en tacx fortius multiplayer som jeg kjøpte i februar. Den funker fint på de virtuelle turene som er med i programmet. Men har prøvd å få til de turene du nevner "Norkapp; Lysebotn etc." Men programmet vil ikke godta disse. Hva gjør jeg galt?? Hva gjør du? Hvilke program bruker du? Og hvilke versjoner av disse programmene har du installert? Hvilken Windows-versjon bruker du? Jeg er på ferie og har ikke direkte tilgang til utstyret her jeg er nå, men du kan jo fortelle oss hva du har gjort først. - Erlend PS: Bruk Quote-knappen neste gang du skal sitere.
|
|
|
[Re: Erlend L]
03/08/2010 11:58
|
JKleiva
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei
Har Tacx Trainer software 2.0.4.0 eller 5. Kjører Vista operativsystem.
Har lastet ned filmene og prøvd å laste dem opp i programmet uten hell. Er en stund siden jeg prøvde så husker ikke helt hva det heter i menyen. Har også opprettet noen mapper og plassert forskjellige filer der etter oppskrift annet sted på forumet.
Men ser at det er en tidligere utgave av programmet der det er greit å få dette til. (Tacx Trainer software version 1).
Er det mulig å skaffe/kopiere/kjøpe denne utgeven av programmet.
JohnK
|
|
|
[Re: JKleiva]
03/08/2010 13:36
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Det er riktig, du trenger TTS1 for å kjøre Rulletour, dvs de RLVene som er lagt ut der (Nordkapp osv). Jeg kjøpte min rulle i fjor høst og fikk med TTS1 og har derfor ikke hatt problemer med dette. Nå kan det jo hende at Rulletour vil støttet TTS2 når touren forhåpentlig starter opp igjen til høsten (oktober?) - det vet jeg ingenting om. Ellers kan du jo sjekke denne tråden om dette emnet. Jeg vet ikke om tilgang til TTS1 på nettet - det kan være at det finnes hos Tacx eller i en passende piratbukt? Evt kan jeg pakke sammen en kopi og legge den ut et sted, men ikke akkurat nå - er som sagt på ferie. Du kan evt sjekke med nortello, ref tråden jeg lenket til.
|
|
|
|
|