Hva er "normal" puls på et så langt ritt som styrkeprøven?
Jeg syklet Trondheim - Oslo for første gang i år. Syklet sammen med et lag slik at hastigheten ble bestemt av laget. Sjekket pulsklokka etterpå og så at 81% var i sone 1 og 19% i sone 2. Var aldri i sone 3, 4 eller 5 (Soneinndeling etter olympiatoppen). Gjennomsnittspulsen var på 67% av makspuls. Det er ca 40 slag under AT-terskel. Er dette passe på et så langt ritt? Det er jo langt så jeg går ut fra at det ikke er mulig å ligge opp mot terskel.
Noen synspunkter / efaringer fra de som har syklet flere ganger?
Jeg har syklet to ganger, -07 og -08, rundt 16 timer begge ganger. Har/hadde makspuls på ca 200, men mot slutten av styrkeprøven var det knapt at jeg klarte å presse pulsen over 140 i bakkene. Så gjennomsnittspuls på T-O blir nok veldig misvisende.
Jeg syklet i fjor på 16,75 timer og jobbet i rulla fra start til mål. Var over sone 3 rett før Oppdal da jeg måtte kjøre inn laget etter pissepause. Ellers var det sone 1 bortsett fra noen korte oppholde i sone 2. Snittet på 120 (stoppet ikke klokka underveis) - har max på ca. 186.
Nå er jeg ikke noen ekspert på fysiologi, men jeg mener å ha hørt at mot slutten av lange påkjenninger som T-O er det ikke mulig å oppnå maxpuls.
Hvis jeg har skjønt dette rett, er det slik at "maxpulsen" (det du rent fysiologisk er i stand til å oppnå i øyeblikket) faller kontinuerlig fra start til mål og at pulsen (slag/minutt) din også faller jevnt.
Mest sannsynlig hadde de fleste sin høyest målte puls (slag/minutt) på turen i Heimdalsbakken eller i bakkene etter Soknedal.
Etter så lang og jevn belastning som styrkeprøven er så blir muskulaturen så nedbrutt at du rett og slett ikke klarer å presse den så hardt at du oppnår terskelpuls.
Kroppen går for det meste på fettforbrenning også etter 4-5 timer. Dette tror jeg også spiller en rolle mtp puls osv. Ikke helt sikker? kanskje noen andre er..
uansett. Jeg fullførte også min første DSS i år. Kom meg inn under 16timer som var målet
Etter så lang og jevn belastning som styrkeprøven er så blir muskulaturen så nedbrutt at du rett og slett ikke klarer å presse den så hardt at du oppnår terskelpuls.
Kroppen går for det meste på fettforbrenning også etter 4-5 timer. Dette tror jeg også spiller en rolle mtp puls osv. Ikke helt sikker? kanskje noen andre er..
uansett. Jeg fullførte også min første DSS i år. Kom meg inn under 16timer som var målet
Jeg er veldig langt fra kondis til slike ritt, men pulskurven minner veldig om det jeg har hatt på ritt på 4-6 timer der jeg ikke får i meg nok næring. Jeg har klart å få bort nedgangen på slutten av rittene ved å få i meg mer næring utover i rittet.
Er klar over at det er litt drøyt å sammenligne 5t og 15t, men er dere sikre på at det ikke er mulig å "spise seg ut av" pulsfallet?