Jeg skrev et lite sammendrag for klubben min, som jeg gjentar nedenfor.
For noen år siden forsøkte jeg meg på Trondheim - Oslo. Det endte på Dombås, våt, kald, utslitt og demotivert.
Kanskje ligger gleden i sjarmøretappen fra Lillehammer? Jeg reiste opp lørdag morgen med gutteklubben til min Onkel. Vi var påmeldt i samme startgruppe, og det var utrolig behagelig å få sitte på med dem opp. Hjem igjen skulle jeg komme meg for egen maskin.
En titt startlisten avslørte at det var et 25-manns felt fra Holmenkollen Cykleklubb (HCK) i startpuljen min (1256 - "tur 6-8 timer"). Snoking på hjemmesiden deres avslørte at dette nystartete laget hadde ambisjoner om en tid ned mot fem timer, noe som passet bra med egne ambisjoner.
Taktikken fra start var å legge seg i sekken bak dem, bli med rulla om jeg fikk lov, og sitt med helt til mål. Kort oppsummert var det akkurat det som skjedde.
Etter 20 min oppvarming gikk jeg til båsen, og det var lettvint å se hvem som kjørte for HCK. Som draktfarge hadde de valgt den ekstremt maskuline fargen
rosa. Jeg presser meg fram rett bak dem og vi triller ut fra start. De setter fort i gang en bra rulle, og vi er cirka ti som legger oss i sekken. Etter en snau time kommer kapteinen bak til oss for å spørre om noen har lyst til å hjelpe til. OSI-trøya forplikter - vi er da ikke noen wheelsuckers. Som den eneste fra sekken melder jeg meg. Jeg blir tatt godt imot og vi holder 44km/t fram til Hamar, noen minutter foran skjema til 5 timer.
Etter Hamar kjenner jeg kjøret og går ut av rulla for en liten stund. Trykker i meg to store gel i Stangebakkene, hvor HCK heldigvis kjører rolig og jeg får tilbake litt krefter. Idet vi organsierer oss på toppen hører jeg lyden av karbon som sprekker og ser at noen rosakledde går i bakken. En av dem blør ganske kraftig og fikk seg et solid kutt i leppa. "Noen" stopper for å ta seg av ham og vi setter igang rulla igjen.
Mot Minnesund går det unna, nesten hele HCK bidrar i rulla, og vi slipper også inn noen andre som tar en føring eller tre før de slipper. Vi suser over Minnesund og er plutselig på Eidsvoll - nå er det kjent terreng fra turen for en uke siden. Dessverre begynner mange i HCK å merke kjøret og vi er bare en syv-åtte som bidrar i rulla, like mange rosakledde ligger i sekken bak. Samtidig skjønner vi at dette kan gå på under fem timer, så det er bare å gi gass. HCK var klare på at målet var å få fem til mål. I bånn ved Skedsmokorset er vi cirka femten, og folk skrelles av. Når vi kommer inn på Østre Aker vei er vi rundt 10, men klokka går og vi vet ikke helt hvor langt opp i bakken målseilet er så vi gir jernet selvom noen detter av. Jeg har mer enn nok med å henge med, men motiverer meg selv med at jeg ikke skal bli slått av noen rosakledde pappagutter på de siste kilometerne.
I siste bakken er hver man for seg selv, åtte fra HCK henger med helt inn og en fra OSI. Offisiell sluttid ble 4:59:49, snittfart ble rett i overkant av 38 km/t.
Ting som fungerte bra:
- HCK som slapp inn andre i rulla såpass tidlig. De hadde ikke klart dette uten meg (og litt hjelp fra andre).
- Militærdisiplin på spising. Jeg brukte klokka og tvang i meg noe hvert 30. minutt. Totalt gikk det fem bars og fem gel.
- Motivere seg selv ved å gjenta: "Det er dette du synes er gøy", "Smerte er feighet som forlater kroppen" og "Vondt er godt".
- HCK kjørte rolig nok i bakkene slik at gruppa ikke ble sprengt og vi fikk raskt organisert oss på toppen.
Ting som fungerte dårlig:
- Krampe i høyre fotblad de siste fire timene. På tide å spandere på seg nye sko.
- Litt snaut med tre flasker drikke i varmen.
- Mye skumle situasjoner ved forbikjøring av store, urutinerte puljer. Vi tapte nok noen minutter på dette. Det er en grunn til at raske og store lag er seedet.