|
Kragerø og Risør (Øysang) i sommer.
|
Kragerø og Risør (Øysang) i sommer.
27/06/2010 08:52
|
vellevoll
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg kommer til å tilbringe litt tid her i juli. Er det andre som ferierer og kunne tenke seg å sykle litt sammen med meg? Alt er aktuelt. Racer og terrengsykkel er med. Intervaller, konkurranser, stisykling og langkjøring. Grenlandsområdet kan også være aktuelt.
Stian
|
|
|
Re: Kragerø og Risør (Øysang) i sommer.
[Re: vellevoll]
27/06/2010 20:25
|
front biker
Besatt
|
Besatt
hei Stian, jeg har hytte på Vollen, Ormdal/Gjernes, ca 3 km øst for Øysang. Har med terrengsykkel, og får etterhvert noen ts-ere på besøk. Er på plass store deler av juli og begynnelsen av august (minus ei uke Offroad Finnmark, rundt 20. juli).
Har funnet noen brukbare stier innafor Hødnebø/Røysland. Og så har vi de to rundturene (langtur-trening) med en blanding av asfalt, grus og noe sti:
"Store runden": Øysang-Søndeled-østsiden av vassdraget-Eikeland-Sunde bru-Gamle Postvei-Tangen-Kjølebrønd-Hødnebø-Øysang. Ca 7 mil.
"Lille runden": Øysang-Hødnebø-Kjølebrønd-Stabbestad-Golfbanen-Gåsmyr-Levang-Øysang. Ca 3,5 mil?
Ellers er det en tråd på gang om stisykling Tvedestrand-Gjeving-Risør, samt Bamble-tråden. Men hadde vært kult med stisykling i nærområdet....
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
27/06/2010 21:39
|
hokken
Medlem
|
Medlem
Jeg ferierer på Tåtøy og starter turen min fra Stabbestad. En alternativ tur er Stabbestad-Øysang- Risør og så ferja tilbake til Øysang. Lille-runden din er også fin. Tror jeg målte den til ca 4 mil i fjor. Det finnes en del tips på garmin connect. Der er det lagt ut GPS-tracks, søk på Kragerø. Er i Kragerø fra ca 12 til 20. juli. BLir den del sykling da, jeg vil også gjerne hat tips på noe annet enn asfalt.
|
|
|
[Re: hokken]
28/06/2010 13:29
|
vellevoll
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Flotte greier. Jeg kommer til å befinne meg mest på Hodnebø og fant noen fine stier der i fjor. Sikkert noe av det samme som du fant front biker. Tar kontakt på pm for utveksling av nummer.
Stian
|
|
|
03/07/2010 21:05
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Foreslår stisykkel-utflukt tirsdag 6/7. Tidlig ettermiddag? Fleksibel mhp tid og sted. Vil gjerne bli invitert med på tur nedover mot Laget/Gjeving/Tvedestrand.
Holder til på Gjernes (Risør, mot grensen til Telemark/Kragerø). Dersom ingen kommer opp med bedre forslag, foreslår jeg stitur fra Øysang/Hødnebø (rv 351) i Risør. Er noen stier innover mot Sletthei som jeg har syklet for to-tre år siden. Tar en rekognosering i morgen ettermiddag, og rapporterer her.
Må da være noen lokal stisyklister som vil vise rundt, eller noen lokalkjente hytte-folk i området nå i ferietida??
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
04/07/2010 20:47
|
hokken
Medlem
|
Medlem
Kan du legge ut beskrivelser så jeg kan teste samme løyper senere i sommer?
|
|
|
[Re: hokken]
04/07/2010 21:47
|
front biker
Besatt
|
Besatt
testsyklet Røysland-Sletthei i dag. En del bra stier, noe gjengrodd og ikke alt for langt. Har ikke funnet sti videre fra Sletthei og nordover på Kragerøsiden, så det ble tur/retur Hødnebø.
Beskrivelse: fra Øysang (vei 351) sykler du mot Hødnebø, og følger veien helt til Røysland gård. Overse skilt "Sletthei", det er en grusvei mot toppen... På Røysland sykler du gjennom gårdstunene, og rett før grusveien går mot slutten, tar du inn på sti opp til venstre. Dette er en kjerrevei innover som brukes til ridning. Fint å sykle. Så holder du til høyre to ganger i stikryss. Innover er det mer gjengrodd kjerrevei/sti. Det meste er syklebart, unntatt et par myrhøl. Kjerrevei/sti er ca 2 km.
så kommer du til slutt ut på grusvei, samme som nevnt over. Ta til venstre og sykle til enden/snuplass. Her starter stien opp til Sletthei, ca 1 km. Fin singletrack med et par crux/stiger som du må løfte syklen over. Mot toppen flotte svaberg, og til slutt utsikt til Skagerak.... På vei ned droppet jeg første stiparti, og kjørte grusrace tilbake til Hødnebø.
GPS-spor kommer snart....
|
|
|
08/07/2010 22:00
|
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
Da går avgangen til Risør i morgen. Sykkelen blir med, og dermed har jeg 14 dager på Sild. Noen som har spor eller erfaringer fra det området?
mvh. Klaus A.
|
|
|
[Re: Klaus A.]
08/07/2010 22:23
|
front biker
Besatt
|
Besatt
hei må reklamere for treningsrunder med de lokale sykkelklubbene (sommergjester er velkomne):
TOSK (Tvedestrand og omegn sykkelklubb) har trening på MTB hver onsdag kl 18. Hadde en knallfin runde på masse god-stier der i går kveld. Men de har ofte mer grus-trening...
Og Arendal Cycle Club (?; heter jaffal ACC): har hver torsdag gjennomsykling av løypa til Skagerrakrittet, et ritt som skal lanseres 2011. Var igjennom der i kveld, og oh-la-la: DETTE ER GODSAKER!! Masse flytstier, middels/enkelt teknisk, småkupert, superraske singeltracks!! Tror de sykler hver torsdag, kl. 1800, frammøte Myra (ligger litt nord for byen/E18, nordøst for Stoa).
Ellers: er i Risør noen dager til, og klar for stisykling. Kjenner noen stisnutter i Hødnebø-området, samt sti/vei Søndeled-Gjerstad som er fine. Kommer tilbake 24. juli, og blir fram til Grenserittet... Blir gjerne med på sti-utflukt.
|
|
|
09/07/2010 08:44
|
vellevoll
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det ser ut til at jeg ankommer senere enn planlagt. Er der først fra neste helg. Det med sykkelklubbene var et bra tips:)
Stian
|
|
|
26/07/2010 21:37
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Sånn. Da har Vellevoll aka Stian og Front biker aka Øyvind utforsket terrenget rundt Øysang. Bingo i 2 av 3 tilfeller! Utgangspunktet var "Risørkartet, kommune- og adressekart med dybedkurver og turstier". Bortsett fra dybdekurvene høres jo dette lovende ut. Kartsignaturen "Merket/tilrettelagt sti" holdt ikke hva den lovet (jeg var sjepisk ut fra tidligere erfaringer). Ser for meg at det på teknisk etat i kommunen sitter en velvillig friluftskonsulent som tegner ønskestier både her og der. Men folk i Risør går IKKE på tur. Om stiene finnes, er de som oftest gjengrodd. Og det med merking eksisterer overhode ikke. Så da lurer jeg på hva "tilrettelagt" betyr....!? Men kartet fikk oss ut i busjen da! Sporet vårt kan du se på: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=vhtyspavteutzgbyVi tok utgangspunkt i den nedlagte butikken på Øysang. Derfra syklet vi østover et par hundre meter, sti rett nord til Jegertunet (nedlagt hotell). I det hele tatt, dette er utkant og det meste er nedlagt.... Fra Jergertunet prøvde vi å finne en sti nord/nordøstover til Hødnebøveien. Vi fant en flott sti, noe grov pga hestetråkk og røtter, men mye bra singletrack og 99,9% sykelbar, som til slutt bragte oss gjennom skogen til en gård øst for Klingremyr. Derfra grusvei til rv (nå fylkesvei?) 351. Dette var forsøk 1. Så syklet vi ca 1 km på 351 og tok gamleveien nordover fra Limkjerr. Etter ca 1 km over gårdstun til Hannemyr(?), nordover over jordet og gjennom skauen tilbake til Jegertunet. Flott sti, litt småteknisk, singeltrack. Flott! Dette var forsøk 2. Så bestemte vi oss for å dra vestover. Fra Rønningen gård fant vi gamleveien vestover. Moroa varte ca 400 m. Så var det brått slutt i en hyttevegg med sint hund. Forsøk på å finne den avmerkede "tilrettelagte stien" videre vestover bør forbigås i taushet. Ikke var den merket. Ikke var den tilrettelagt. Og jeg ser av gps-sporet at vi rota oss langt inn på heia, ca 900 m unna der stien skulle gått.... Men altså: fine stier Øysang-Jegertunet-Klingremyr (nord for)-Granjordet-Limkjerr-Jegertunet. Vellevoll har mer på lager i området Hødnebø-Røysland-Sletthei, så vi kommer tilbake med detaljert beskrivelse seinere. Turen ga mersmak. Takk for fin tur Stian. Du er en habil stisyklist. Min FS er på verksted og var dypt savnet. Satan så stiv en HT er i knusktørt Sørlandsterreng.
|
|
|
27/07/2010 19:53
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Vellevoll og Front Bikers store stiutforsking i Øysangområdet, del 2: Vi syklet i området Hødnebø, Sletthei, Røysland. Her er det mye morsom sti. Noe er dårlig oppkjørte ATV-spor, noe er ridestier, noe er gamle, gjengrodde stier. Samt den oppgåtte stien fra snuplass til Sletthei. Fra Hødenbø tar runden rundt 1,5 timer. Flott utsikt fra Sletthei. http://www.gpsies.com/map.do?fileId=hmxvuolqmgjhfbdt
|
|
|
14/06/2011 19:51
|
vellevoll
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da nærmer det seg igjen. Vi må vel utforske litt mer? Sånn det ser ut nå så blir jeg i området 6-8 juli og fra 18-24 sånn ca.
Stian
|
|
|
|
|