Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sittestilling med riserstyre

Sittestilling med riserstyre #974035 25/06/2010 12:53
Pluto Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har i år anskaffet en lett ritt FS, er stort sett kjempefornøyd med sykkelen.
Føler at den største overgangen er å gå fra flatt styre til riser, jeg har alltid hatt sadelen noen cm. høyere enn styret, men med riser synes jeg at jeg blir sittende litt oppreist. Litt sånn motorsykkelfølelse.
Er dette en vanesak, eller justerer dere ned stemmet ved overgang til riser?
Eller er det meningen at man skal sitte noe mer oppreist?
Er det en mulighet å snu stemmet?
Hva er vanlig?

Re: Sittestilling med riserstyre [Re: Pluto] #974051 25/06/2010 13:29
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ved stisykling er det vel stort sett ansett som en fordel og komme litt lenger opp, men selv på rittsykler tror jeg trenden har gått mot noe høyere styre enn for noen år tilbake.

Klart det er en vanesak, men til syvende og sist er det jo hvordan DU liker å sitte som avgjør hvor du bør ha styret ditt. Hvis du vil ha styret lavere, kan du selvsagt snu stemmet, fjerne spacere, kjøpe lavere styre, etc...

Men jeg hadde gitt det en sjanse først. ICON_SMILE

Re: Sittestilling med riserstyre [Re: Stein] #974057 25/06/2010 13:34
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg ville ikke på noen måte hatt styret over setet på en rittsykkel*. Riserstyrets oppgave er etter min mening primært å være bredere og mer justerbart enn de gammeldagse flate styrene.

Gjør det som er nødvendig, ta bort mellomringer, snu stemet.

*Men det skal sies at overgangen fra 15-20 cm høyere sete til 5-7 cm høyere sete er stor og positiv. Og det er ikke bare fordi jeg er blitt eldre.

LarsB

Re: Sittestilling med riserstyre [Re: ] #974144 25/06/2010 16:56
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: anonymous13
Skal jeg trampe fort og flatt flytter jeg bare rumpa lenger bak på setet, lener meg framover og kroker armene.

Alle kompromiss har sine ulemper. Problemet med fort og flatt, rumpa bak og fronten fram er at du får spiss vinkel i hofta. Over lange distansar kan det bli ukomfortabelt for hofteleddsbøyarane.

Men eg har same erfaring som du når det gjeld klatring og setehøgde. Litt bak og ned er betre i bakkar. Konsekvensen av dette, for min del, er at setet på terrengsykkelen er litt lågare enn på asfaltsykkelen. Til tursykling blir det kanskje noko midt imellom.

Høgt styre er ekkelt i terrenget, synest eg. Kan ikkje forstå korleis det skulle gi betre kontroll. Hadde oppsvingt styre på terrengsykkel ein periode, og spesielt bratte kneiker vart vanskelegare å koma opp. Men til flat, uteknisk og roleg tursykling kan det jo vera komfortabelt å ha litt høgare styre.

Re: Sittestilling med riserstyre [Re: dagfink] #974197 25/06/2010 19:05
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: dagfink

Høgt styre er ekkelt i terrenget, synest eg. Kan ikkje forstå korleis det skulle gi betre kontroll. Hadde oppsvingt styre på terrengsykkel ein periode, og spesielt bratte kneiker vart vanskelegare å koma opp. Men til flat, uteknisk og roleg tursykling kan det jo vera komfortabelt å ha litt høgare styre.

Da tror jeg (naturligvis, egentlig) det er veldig delte meninger om dette. Selvsagtsykler man med det man trives best med selv, men det er dumt å ikke gi nye "innovasjoner" en sjanse innimellom, for å teste i alle fall.

Re: Sittestilling med riserstyre [Re: Pluto] #974469 26/06/2010 13:06
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Pluto
Jeg har i år anskaffet en lett ritt FS, er stort sett kjempefornøyd med sykkelen.
Føler at den største overgangen er å gå fra flatt styre til riser, jeg har alltid hatt sadelen noen cm. høyere enn styret, men med riser synes jeg at jeg blir sittende litt oppreist. Litt sånn motorsykkelfølelse.
Er dette en vanesak, eller justerer dere ned stemmet ved overgang til riser?
Eller er det meningen at man skal sitte noe mer oppreist?
Er det en mulighet å snu stemmet?
Hva er vanlig?
En fordel med riserstyre er at du kan variere hvor oppreist du sitter ved å holde ytterst eller innerst på styret. Jeg prøvde riser på rittsykkelen for første gang i fjor og synes den litt mer oppreiste sittestillingen jeg fikk ved å holde ytterst på styret ga meg litt mer kontroll i tekniske utforkjøringer. På grusstrekninger med høy fart holdt jeg på midten av styret og kom dermed lavere og lengre frem. Sammenlignet med et rett styre med barends, som jeg hadde tidligere, føltes imidlertid den ærodynamiske sittestillingen med hendene midt på riserstyret noe mer oppreist, så jeg har nå fjernet en 10mm spacer under stemmet. Dette gjør at jeg i forhold til før fortsatt sitter noe mer oppreist når jeg holder ytterst på styret, mens jeg med hendene på midten av styret havner omtrent så lavt som da jeg holdt i barendsene før.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Sittestilling med riserstyre [Re: oivindg] #974509 26/06/2010 15:26
Pluto Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for gode svar, jeg har målt og småjustert litt i dag, og styret,nærmere bestemt håndtakene er ca. 4 cm. lavere enn midten av setet.
Midten av styret er da nesten på høyde med det jeg er vant til fra før.
Har bestemt meg for å gi dette en sjanse til.
Det virker som det er mange fordeler med et bredt riserstyre bare man blir vant til det.

Re: Sittestilling med riserstyre [Re: Pluto] #974589 26/06/2010 18:46
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Pluto
Det virker som det er mange fordeler med et bredt riserstyre bare man blir vant til det.
Det kan i alle fall være fordeler med riserstyre. Hva som er riktig bredde tror jeg er mer smak og behag. Personlig synes jeg at brede styrer til rittbruk er litt hypet. Jeg har testet brede styrer ved noen anledninger, men trives bedre med et litt smalere styre (60cm).

Øivind

Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Sittestilling med riserstyre [Re: oivindg] #974593 26/06/2010 18:53
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg har helt glemt åssen ritt føles, men til sosing i skauen, og til jobben, fungerer det glitrende med bare 70 centimeters styrer. ICON_WINK ....Og for en 6-8 år siden var det laaaavt og smalt styre, smale dekk og 3,5 bar som gjaldt for meg også. (Min) Verden har heldigvis gått fremover siden det. ICON_WINK (Gikk via riser på først 58, så 63 cm før jeg endte opp med 70 på alt.)

På 29" Haro-en min som vel endte opp hos Kjartandaddy, satte jeg et flatt 71 centimeters Salsa-styre med 11 graders sweep, som var suverent. Gir egentlig samme fordeler som riser, men bygger ikke så høyt. Kanskje OP burde se på det? (Og de kan selvsagt kappes litt ned.)

http://salsacycles.com/components/pro_moto_carbon_flat/
http://salsacycles.com/components/pro_moto_flat/

Redigert av Stein; 26/06/2010 19:01. Rediger grunn: Linker
Re: Sittestilling med riserstyre [Re: Stein] #974595 26/06/2010 18:56
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein
(Min) Verden har heldigvis gått fremover siden det. ICON_WINK
ICON_SMILE

Øivind

Moderator  support