Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger litt råd

Trenger litt råd #973473 24/06/2010 18:22
Jzbig Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har kommet opp i et lite dilemma når det gjelder høyre kne og hva jeg skal gjøre videre med sykkelsesongen,

Har vært plaget med smerte i høyre kne nå over lengre tid (6 måneder), og spesielt ved tunge tråkk, har nå vært hos fysioterapeut som var ganske klar i sin dom, ditt kne er overbelastet og det er kun 2 måneder med hvile og deretter gradvis rolig opptrening av lår/legg muskulatur som vil gi deg godt kne igjen….

Nå er det slik at jeg har ingen problemer med å sykle både 5-6 mil i terreng og 8-10 mil etter landeveien uten at smerten er slik at det går ut over min prestasjon, kjenner det selvfølgelig i kneet dagen derpå, men 2-3 dager hvile og jeg kjenner ikke noe smerter ved vanlige gange.

Det stor spørsmålet for meg nå er hvilke alternativ velger jeg??

1. 3-4 uker hvile, (dvs trening men ingen trening som gir smerter i kneet) og deretter ha en liten oppkjøring frem mot birken, og deretter starte på 2 måneder hvile og gradvis opptrening av beinstyrke frem mot nyttår og fra nyttår og utover starte rolig med kondisjon på ski og sykkel.
2. Starte på 2 måneder hvile og deretter starte gradvis opptrening av beinstyrke og deretter skigang og rolig sykling, så øke belastningen gradvis frem mot feb-mars 2011.

Greier ikke helt og slå meg til ro med råden fra fysioterapeuten da han ikke virket helt ”up to date” stilte han spørsmål om f.eks svak muskulatur på innsiden av lår kunne ha innvirkning på overbelastning av kne, samt f.eks for stram muskulatur eller andre plager f.eks låsinger i korsrygg, han aviste alt dette og sa at det var kun for mye trening som var grunnen til overbelastningen.

Han sa også : ”du bør finne deg en annen idrett, for det ser ut som du ikke tåler sykling”, greier ikke slå meg til ro med den slags kommentarer.

Mest sannsynlig så kommer overbelastningen av for mye styrketråk trening tidlig i år.

Trenger litt råd og event. Råd/erfaringer fra andre som har vært i samme situasjon, hva gjør jeg?????

Scott Spark Lefty
Scott Scale 30 WW
Scott Ransom LTD
Cube Agree GTC Race
Re: Trenger litt råd [Re: Jzbig] #973486 24/06/2010 18:42
S
sykkelthor44 Offline
Medlem
Medlem
S
Hei! Jeg hadde selv samme problemer for noen år siden, da jeg begynte å sykle. For min del hjalp det stort å flytte setet 5mm høyere og tøye bakside lår (3 min) hver dag. Stram bakside gir ømme knær!
Tøying bakside gjorde jeg med først 30 sek. slapp opp litt og gikk på en laaaaang men rolig tøyning på 2m, 30 sek direkte. Ingen probl. etter det, bortsett fra litt ømme knær i april...

Jeg satt også forholdsvis langt bak på sykkelen,teorien om lodd fra kneskål gjennom pedalaksel. Nå sitter jeg med innsiden av kneskål mot lodd gjennom pedalaksel(ca 1 cm lengre frem). Sitter så høyt at jeg akkurat klarer å legge fullt press på pedalen med hælen når jeg sitter.

Det er jo ikke ideellt å skifte sittestilling i sesongen men hvis du sliter er nå dette noe som hjalp en gammel vektløfter.
Lykke til!

Re: Trenger litt råd [Re: sykkelthor44] #973493 24/06/2010 18:49
S
sykkelthor44 Offline
Medlem
Medlem
S
.. Og få deg en god idrettsmassasje fremover!! Det gjør nok susen!! Axelssonsmassører finnes overalt for tiden og de er sinnsykt dyktige!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Re: Trenger litt råd [Re: sykkelthor44] #973512 24/06/2010 19:09
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
Sett setet 0,5-1 cm opp og se om det hjelper.

I told u so!
Re: Trenger litt råd [Re: ElGordo] #973543 24/06/2010 19:43
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har du prøvd trykkbølgebehandling? De fleste blir helt bra etter 2-3 behandlinger. Dyrt, vondt og effektivt.

Re: Trenger litt råd [Re: erling] #973796 25/06/2010 07:41
S
sailman Offline
Medlem
Medlem
S
Støtter siste taler! Men blir feil å si dyrt når det virker såpass effektivt (og det er det). 3xbehandling istedenfor 6mndr fysio er et greit regnestykke! Prøv en fysiot med idrettskompetanse, ikke en av disse rullator og museskulder behandlerene. Og når du har funnet en sånn fysiot, så gjør du som du får beskjed om, rare tøye-øvelser og "kjerring" trim i en kort periode er verdt innsatsen når det virker.

Re: Trenger litt råd [Re: sailman] #973814 25/06/2010 08:14
Jzbig Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for mye gode råd, får finne noe som har trykkbølgebehandling i nærhet, skal også se om jeg ikke greier å skaffe meg en time med en fysiot som selv er landeveissykelist på toppnivå i Norge

Scott Spark Lefty
Scott Scale 30 WW
Scott Ransom LTD
Cube Agree GTC Race
Re: Trenger litt råd [Re: Jzbig] #973926 25/06/2010 10:33
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde overbelastet kne og etter råd fra legen måtte kutte all sportslig aktivitet i 3 måneder. Kun korte gåturer og rolig svømming var alt jeg kunne gjøre i den perioden. Etter det var jeg som ny. Nesten... ICON_SMILE

Redigert av femte_gir; 25/06/2010 10:34.
Re: Trenger litt råd [Re: femte_gir] #974727 27/06/2010 08:23
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Har hatt trøbbel kneet selv, pga av overbelastning. Skikkelig uttøying og eksentriske styrkeøvelser gjorde susen.

Re: Trenger litt råd [Re: krok] #974749 27/06/2010 09:17
S
stanleytislavold Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hei! Har selv vært gjennom diverse legeundersøkelser, røntgen, MR og fysiobesøk med knærne. Tre leger (fastlege og to kompiser) anbefalte å ta det med ro. For meg er dette uaktuelt.

En kompis som er fysioterapeut anbefalte da eksentrisk trening med bakgrunn i at man nå har god erfaring med dette. Se bla http://www.legeforeningen.no/asset/46927/1/46927_1.pdf

Personlig mener jeg oppvarming og knevarmere har hjulpet meg en del. Mange syklister stiller i kort-kort så fort mai kommer, det kan være en medvirkende årsak.

Re: Trenger litt råd [Re: stanleytislavold] #976498 29/06/2010 21:07
Jzbig Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Litt tilbake melding på kne problemet, har de siste dagene syklet med 1 cm høyere sette, og tro meg smerten i kneet er mindre, og jeg kjenner ingen ting etter selve økten noe jeg gjorde tidligere..

Har også startet god gammeldags trim for eldre for legg lår og eksentrisk styrketrening for kneet

Redigert av Jzbig; 29/06/2010 21:08.

Scott Spark Lefty
Scott Scale 30 WW
Scott Ransom LTD
Cube Agree GTC Race
Re: Trenger litt råd [Re: Jzbig] #976542 29/06/2010 22:03
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Jzbig
... eksentrisk styrketrening for kneet

?

Martin

Re: Trenger litt råd [Re: Jzbig] #977451 01/07/2010 07:32
krok Offline
Avhengig
Avhengig

Har også startet god gammeldags trim for eldre for legg lår og eksentrisk styrketrening for kneet

Lag deg en liten skråplate som du kan stå på når du gjør disse øvelsene. Etterhvert kan du ta en ryggsekk med noen manualer eller flasker med vann for å øke belastningen og effekten. Jeg kjørte 15 x tre rep morgen og kveld og etter en stund veldig tung sekk.

Tøy godt ut foran og bak. Vanlig tøying foran på låret samt bak og rumpa. Her er det bare og google seg frem til alskens tøyeøvelser feks "gluteus stretches".

Jeg brukte også en massasjehammer som jeg masserte området mellom leggben og kneskål. Om det har noen effekt vet jeg ikke sikkert, men det øker uansett blodsirkulasjonen i området og kan ihvertfall ikke skade.

Uansett lykke til... det ordner seg garantert!

Re: Trenger litt råd [Re: M@rtin] #977459 01/07/2010 07:45
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: M@rtin
... eksentrisk styrketrening for kneet

?

Haha.

Regner med det er hamstring-curls det er snakk om, bare at leggen strekkes ut mot belastning. Var forskning for en liten tid tilbake som viste at når musklene holder igjen, og motsetter seg å bli strukket ut, så kan det hjelpe på kronisk smerte.

Re: Trenger litt råd [Re: sykkelthor44] #977464 01/07/2010 07:57
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkelthor44
Stram bakside gir ømme knær!

Tøyer aldri, har ikke vondt i knærne.

Strekker heller ikke kneet fullt ut.

Når du forandrer sitteposisjonen til å bli høyere, får du også MER strekk i kneet. Virker da rart at bevegeligheten skulle skape problemene.

Det man VET er at sener og muskler tilpasser seg ny og øket belastning med forskjellig hastighet.

Når du hever setehøyden, så får du en liten forandring i kraftetningen gjennom patella og den firehodede knestrekkeren. Da vil du kunne oppleve at litt av knesmertene forsvinner, avhengig av hvor store problemene er.

Det underliggende er ikke at du ikke er skapt for sykling, for alle kan sykle, i motsetning til løping. Det er jo derfor du ser så mange dundrer og tømmerhoggerlegger på sykkelsetet. Alle kan. (Med mindre vi snakker megastore prolapser, generaliserte epilepsianfall eller noe). Problemet til TS er vel at du har ØKET belastningen for raskt, og har en progresjon, eller regelmessighet på treningen som ikke er optimal. Også kalt: hjelp livet mitt går ut på dato og nå har jeg fått ny sykkel, så da kan jeg trene som lance - syndromet.

Reduser frekvensen på treninga.

Moderator  support