Var så dum å prøve en Turner Sultan på sti i går kveld og ble for å si det mildt overrasket over hvor jeg kom frem.
Lurer nå på om jeg skal konvertere fra 26 til 29 tommers hjul og melder spørsmålet seg: Hva skal jeg velge??
Turner Sultan er sikkert den beste rene stisykkelen av de to men vil en Tallboy med 20 mm mindre vandring bak oppleves veldig forskjellig i skogen? Og vil Tallboy i tilfelle oppleves kvikkere på grus?
Eller er jeg helt på jordet med tankene / prosjektet og kanskje heller lytte til lommebok og sjefen i huset og beholde det som er i kjelleren.
Ikke hør på sjefen. Hun er antakeligvis blid etter noen uker, mens du fortsetter å gruble i uker og måneder hvis du ikke kjøper.... Hva som blir riktig av Tallboy eller Sultan har jeg ikke peiling på.
Jeg har kjørt på Sultan siden påske. Beste sykkelen jeg noensinne har hatt, for hver tur er jeg imponert over hvor jeg kommer opp og hvor jeg tør sykle ned. Har satt den opp med en 20mm aksling foran, fin og stabil da.
Har tilogmed brukt den på Farrisrunden med et lett hjulsett og Schwalbe RR dekk. Prima allroundsykkel. Vurderte TB selv, men endte med Sultan etter en prøvetur.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Tallboy med Talas var i mine tanker også, bør vel bli en fin løsning. Den nye GF'en var også passe frekk, kanskje prøve en sånn. Noen som har på lager i Akershus?
Teste Sultan kan bli dyrt, jeg hadde besøk i fjor høst av en som hadde vært innom blant annet Niner. Når han leverte sultanen brant julelysa i aua. Like briljant som på sistemann som testet Sulta'en for noe dager siden. Akutt Sultan psykose heter det vist.
Jeg har siden i fjor våres trilla rundt på Sultan og den overrasker meg fremdeles. Responsiv, kjapp, stiv i bakramma, den klatrer like bra som den er trygg nedover.
Hva TB kan by på vet jeg ikke, men jeg tør påstå at om valget blir Sultan kommer trådstarter ikke til å angre. På grus, fordi det har blitt mye grus i en restitusjonsperiode nå. Langt bedre en Flux som jeg hadde tidligere. Det er en svært annvenlig ramme som kan kombineres med grov sti og krusing på grus. Det er rett og slett vanskelig å finne noe å sette fingern på, i tilfelle måtte det være kabelføringen, men nå gjør denne lite med egenskapene.
Åkkesom lykke til, det er bare å si i fra min Sultan lånes gjerne bort for testing, men en testtur blir fort dyr.
Tallboy med Talas var i mine tanker også, bør vel bli en fin løsning. Den nye GF'en var også passe frekk, kanskje prøve en sånn. Noen som har på lager i Akershus?
NEI. Nå må jeg se til å lese mer sykkelblader og tråle gjennom alle nettsider. Har jo tatt feil opptil flere ganger i det siste, samt stilt dumme spørsmål jeg burde visst! All work and no e-runkepelling makes Kristian a dull boy.
For her er folk faktisk enda mer stæsjfikserte enn baronen, og MYE dårligere i både form og teknikk! Som de tar igjen ved å sykle med full gearbox-type utforsykkel på hovedhandlegaten.
Slapp av folkens hauern er i de beste hender. Vi skal sykle sti på søndag så jeg skal ta godt vare på'n. Hver gang han begynner å prate om noe annet enn Turner så skal han få låne Sultan.
Vel, hva skal jeg sykle på da som er så jævelig bortskjemt, det finnes rett og slett ingen erstatning selv ikke for noen timer
Slapp av folkens hauern er i de beste hender. Vi skal sykle sti på søndag så jeg skal ta godt vare på'n. Hver gang han begynner å prate om noe annet enn Turner så skal han få låne Sultan.
Vel, hva skal jeg sykle på da som er så jævelig bortskjemt, det finnes rett og slett ingen erstatning selv ikke for noen timer
Tror ikke jeg tør å sette meg på den sykkelen igjen, blir bare fryktelig dyrt Konklusjonen på den diskusjonen jeg prøvde å dra igang er vel at Sultan er best som ren stisykkel mens Tallboy vil være en mer universell sykkel uten Sultans "spisskompetanse" på sti.
Med en godt bygd Tallboy med Talas gaffel har jeg antakelig en sykkel som kan brukes både til å sykkle ritt alla Birken samt å hamre rundt på ganske tekniske stier. Sultan ramma er vel i utgangspunktet drøyt tung til rittbruk.