|
|
Dusjkabinett - hva velger man?
|
23/06/2010 11:27
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg registrerer at det er endel interiørfeinschmeckere her på forumet, så prøver meg med nok en ikke-sykkeltråd  I forbindelse med at jeg skal få fikset badet mitt i høst, har jeg planer om å putte inn et dusjkabinett for å minimere fukt på gulv osv. I den forbindelse har jeg registrert at det er et formidabelt utvalg der ute, til priser fra 2000 til 200000. Krav formmessig er at den ene veggen jeg skal sette det mot kun stikker ca 90cm ut i rommet, så det setter begrensninger for hvor stort det kan være. Tenkte jeg skulle høre om det er noen som har gode tips av dere her på forumet. Noen tanker jeg har gjort meg sjøl er et forholdsvis minimalistisk produkt med så få deler som mulig som gjør det lettere å holde rent. Det verste jeg ser er slike billigkabinetter som består av masse deler der man etter to måneder har haugevis av kroker det tyter kalk og såperester ut av. Andre ting som kan være kjekt er lettvint renhold og tilgang til sluket under, hvis det er mulig. I tillegg gjør det selvsagt ingenting om det ser bra ut, og er komfortabelt å dusje i.
Per B.
|
|
|
Re: Dusjkabinett - hva velger man?
[Re: perbl]
23/06/2010 12:18
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Kan anbefale Porsgrund Showerama 7-5. Enkelt å holde rent, og bunnen veier ca 50 kilo, så det står stødig og føles solid.
Sliter litt med kalk som sitter igjen overalt, men kan jeg ikke akkurat skyle på dusjkabinettet. Enkelt renhold av kabinettet, ingen "kriker" som det bygger seg opp gugge i. Litt smal dør kanskje. Kommer vel i alle størrelser mellom 70x70 og 90x90 tror jeg? Anbefaler største størrelse.
|
|
|
[Re: Storfe]
23/06/2010 12:24
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Skal snart pusse opp badet selv og har også sett litt på ulike dusjkabinetter. Men jeg vurderer også kun to dører (dusj i hørnet) slik at disse kan dyttes inn og gi mer plass på badet generelt. Jeg må uansett legge nytt gulv, så da går det jo ann å få inn litt skikkelig helling eller noe annet for å stoppe vannet 
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: BeefCake]
23/06/2010 12:42
|
Espen
More than words
|
More than words
Ja, kabinett er noe driit.
Beste løsningen er å bygge to vegger eller en vegg i et hjørne. Dusjforheng forran åpningen.
Forheng kan stappes i vaskemaskinen. Glass må vaskes, skrubbes og gnikkes to ganger i uka, hvis det ikke skal se udelikat ut.
E
|
|
|
[Re: Espen]
23/06/2010 12:47
|
Tomas
Kaffe?
|
Kaffe?
Som sagt over: Man velger å ikke ha dusjkabinett..
|
|
|
[Re: Tomas]
23/06/2010 12:51
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Uenig med to siste skribenter, av den enkle grunn at kabinett gir den beste sikringen mot fuktskader, noe som også er et poeng i OP.
|
|
|
[Re: Arne_And]
23/06/2010 13:11
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Selvsagt er det bedre uten kabinett, men når huset er av en viss alder og du gjør all oppussing selv, så klarer jeg å svelge et dusjkabinett mot at sikkerheten mot råte er uendelig mye større. Har sett min del råte i huset, og da bråsnudde jeg i diskusjonen om kabinett/ikke kabinett. Badet er for dyrt til at jeg vil gjøre det på nytt om 5 år.
Ellers kan svingbare dører med halvbue som henger rett på veggen anbefales hvis plass er et spørsmål, får mer plass og romfølelse med dørene mot veggen.
|
|
|
23/06/2010 13:13
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Ja, kabinett er noe driit.
Beste løsningen er å bygge to vegger eller en vegg i et hjørne. Dusjforheng forran åpningen.
Forheng kan stappes i vaskemaskinen. Glass må vaskes, skrubbes og gnikkes to ganger i uka, hvis det ikke skal se udelikat ut.
E Dusjforheng er jo udelikat før du får hengt det opp. Bare tanken på et bløtt kaldt dusjforheng som klistrer seg mot beina dine er nok til å brenne det.
|
|
|
[Re: Arne_And]
23/06/2010 13:13
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Det finnes også en del løsninger med glassvegger og lavtbyggende kar i bunnen dersom man kan leve med å dusje rett på veggen. Duscholux har et par fine sånne iallfall.
Ang glassvegger så ser de helt ok ut hvis man legger inn i rutinen å dra over med nal etter hver dusj. Forheng - ushj! Vått og ulekkert stoff/plast som kleber seg til kroppen? Takke meg til!
|
|
|
23/06/2010 13:28
|
Espen
More than words
|
More than words
Høres ikke ut som om du har sjekket markedet for dusjforheng på en stund. Lette, hvite forheng i mykt vannavstøtende stoff er delikat, praktisk og pent.
e
|
|
|
23/06/2010 13:56
|
skråningmannen
Medlem
|
Medlem
Høres ikke ut som om du har sjekket markedet for dusjforheng på en stund. Lette, hvite forheng i mykt vannavstøtende stoff er delikat, praktisk og pent.
e Jeg har heller ikke sjekket dette markedet på en stund. Men, har de kommet opp med en feature som forhinder følelsen av å bli omfavnet av en kald og klam gamling i nettoen, dersom man kommer borti forhenget? Interform har et par ryddige dusjløsninger.
Life is a limited time offer, ride frequently.
|
|
|
[Re: skråningmannen]
23/06/2010 16:08
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Dusjkar med dusjvegger skrudd på veggen. Evt. smøremembran og nye fliser på vegg i dusjhjørnet, samt silikon mellom vegg og kar.
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
[Re: Morten DMR]
23/06/2010 16:25
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Ah, ser det har kommet endel innspill her. Litt tilleggsinfo: Per i dag er gulvet forholdsvis flatt med litt helning, og det er dusjhjørne med innfellbare glassvegger. I høst skal jeg få byttet ut gulvet som beskrevet i en annen tråd, og jeg skal se om man får gjort noe med helningen hvis det er mulig. Men slik ståa er i dag vil jeg gjerne ha et kabinett, da det har en tendens til at vann blir værende på gulvet en god stund etter at jeg har dusja. Må si at jeg synes det går ganske greit å gnikke over glasset med en svamp et par ganger i måneden, så det jeg er ute etter er vel et kabinett som i størst mulig grad ser ut som et dusjhjørne mtp antall deler  Kar kombinert med dusjhjørne er kanskje heller ikke helt utelukket, den muligheten hadde jeg ikke tenkt på.
Per B.
|
|
|
23/06/2010 17:56
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Det forklarer mye. Du sliter med dårlig fall mot sluket. Skal du legge ny membran, kan du godt dusje på gulvet. Er sluket plassert riktig? (30 cm fra vegg till kant som minimum). Har ikke lest tråden du refererer til, men regner med at du skal hugge opp overstøpen, ny membran, ny støp, nye fliser? Kommer litt ann på hvordan badet er bygd, men riktig fall skal man vel få til.
|
|
|
23/06/2010 19:24
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
I korte ordelag dreier det seg om et bad med tilstandsgrad 0/1 der jeg få dager etter innflytting oppdaget bom i fliser i dusjsonen. I utgangspunktet skal et spesialistfirma ( www.vaatrom.com) fra Drammen som spesialiserer seg på lokale utbedringer kun ta av flisen, sjekke tilstand på ting og legge ny oppå. De har spesialisert seg på å fikse bad uten å hugge opp og skade membran, og i de tilfeller der de kan utbedre lokalt gir de like god garanti som ordinære håndtverkere på jobben der de eventuelt hadde bytta ut alt. Litt av grunnen til at jeg skal prøve dette først er at det er et forholdsvis nyoppussa bad (2005), og i følge takstmann som hadde vært borti dette firmaet tidligere var det gode sjanser for at de skulle kunne gjøre det på dette viset. Eierskifteforsikringen hadde også erfaring med dem, og ville i første omgang tilby meg utbetaling i henhold til tilbud for å utbedre lokalt. Jeg har selvsagt bedt eierskifteforsikringen om bekreftelse på at oppgjøret jeg fikk fra dem vil revurderes hvis det skulle vise seg at det ikke lar seg gjøre å utbedre på dette viset. I og med at jeg ikke skal hugge opp dypere ned i gulvet antar jeg det er begrenset hvor mye masse de kan legge på oppå støpen for å øke helningen, og i den forbindelse anser jeg dusjkabinett for å være en grei løsning.
Redigert av perbl; 23/06/2010 19:28.
Per B.
|
|
|
23/06/2010 19:34
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg var forøvrig innom på Bademiljø her i Trondheim i dag og så litt på tidligere nevnte Porsgrund 7-5. Det virket egentlig å være en ganske kurant løsning, og de hadde også en grei pris på det. Men jeg tror fortsatt jeg skal sjekke litt mer etter løsninger som gir meg enda færre profiler før jeg bestemmer meg.
Den jeg liker best så langt er Koralle-løsningen til Porsgrund, men den koster litt: http://www.comfort.no/default.aspx?menu=668#/prod:2309
Per B.
|
|
|
23/06/2010 19:53
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Ifö Solid ser veldig bra ut, aner ikke noe om kvaliteten forøvrig. Designet av Knud Holscher (mannen bak bl.a. d line dørhåndtak m.m.). Finnes både som kabinett og vegg-/dørløsning.
The quick brown fox jumps over the lazy dog.
|
|
|
[Re: Zwartander]
24/06/2010 14:28
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Vet du hvordan gulvet er støpt? om du har toppmembran eller foliemembran? Skulle vel gå ann å bedre fallet med rettemasse.
|
|
|
25/06/2010 16:57
|
11
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har hatt flere dusjkabinett og støtter anbefalingen av Porsgrunn Showerama.
Kalkavleiring på glasset blir nesten eleminert hvis du gidder å fjerne vanndråpene etter bruk - bruk gummisvaber.
|
|
|
25/06/2010 17:02
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Vet du hvordan gulvet er støpt? om du har toppmembran eller foliemembran? Skulle vel gå ann å bedre fallet med rettemasse. Her er det jeg begynner å bli litt usikker, da jeg er lite kompetent på muring og standarder. Jeg tror det er en foliemembran som allerede ligger under annen masse. Men utfra hva takstmann hadde informert om, virket det som at det var en kurant sak for dem å legge på litt masse.
Per B.
|
|
|
25/06/2010 22:25
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
hvis du tar opp slukrista, og det er et stykke ned til sluket, er det som regel folie. Denne membranen er skrudd fast med en klemmring rundt sluket, så man kan ofte se litt av membranen.
Da er sluket først montert i bjelkelag o.l. Deretter er det en støp med fall til sluket i samme høyde som sluket. Oppå denne ligger membranen. Oppå dette bør det ligge isolasjon og evt. varmekabler, og oppå der igjen har du en overstøp med flislim og flis(der du har dårlig fall).
Vannet vil til en viss grad trekke gjennom fuger, flis og overstøp, så det er veldig viktig å ha riktig fall på understøpen så ikke vann samler seg på feil steder i gulvet.
Har du en slik oppbygning er det ikke så vanskelig å rette fall på fliser siden man ikke bryter membran.
Toppmembran (smøremembran) er ofte lagt rett på understøp med flislim og fliser oppå.
|
|
|
25/06/2010 22:47
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Høres ut som det jeg har ja, da det bl.a var bemerket bruk av klemring, og en kan se litt turkis membran nede i sluket.
Per B.
|
|
|
25/06/2010 22:55
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
jepp. smøremembranen ser ofte ut som en litt kjip brungrønn maling, så da lar det seg nok rettes opp.
|
|
|
25/06/2010 22:57
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Da blir det å ta opp noen fliser, ha på avretningsmasse og nye fliser. Ikke store jobben.
|
|
|
26/06/2010 10:26
|
einaro
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Kjøp et Tema dusjkabinett, fås hos de aller fleste rørleggere med butikk. lett og sette opp ca 45min for en fagmann. 100% tett uten bruk av silicon, står fjellstøtt da det har som Showorame et tungt dusjkar og de pengen du sparer kan du bruke på 2 stk nye sti dekk til sykkelen!
|
|
|
[Re: einaro]
27/06/2010 02:52
|
Slimjim
Entusiast
|
Entusiast
Kan ikke uttale meg om holdbarhet på div dusjkabinetter men jeg ble anbefalt Showorame av rørlegger da vi skulle pusse opp den nye hytta vår. Det koster flesk men det er solide greier. Fordelen her er at hvis noe skulle gå i stykker så er det ikke vanskelig å få tak i reservedeler. Har du noe billig mikkmakk så er det vanskelig og få tak i deler.
Har dette Showorame på hytta men har ikke fått testet det ennå så jeg håper rørlegger har rett.
Desingn messig så ser det utmerket ut og det virker solid. Montering tror jeg var på 1 til 1 1/2 time.
Jim
What good is a phone call ... if you're unable to speak
|
|
|
[Re: Slimjim]
27/08/2010 06:55
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Bringer opp denne tråden igjen, da jeg er i ferd med å fikse på badet nå, og er klar til å handle kabinett om ikke altfor lenge.
De av dere som har Showorama-kabinettet, hvor langt bygger det ut fra veggen? Må jeg regne med mye ekstra plass i forhold til slanger og koblinger til batteri, eller stikker f.eks et 90cm-kabinett kun 90cm ut fra veggen?
La merke til at basen stikker litt lengre bak enn selve glassveggen da jeg var innom rørlegger og titta litt i går, så jeg stusser på om jeg har plass til 90cm eller bør gå for 80cm, da jeg har en delevegg på badet mitt som stikker ca 91cm ut i rommet, og jeg er usikker på om det blir seende særlig fint ut med et kabinett som stikker en del lengre ut enn den. I følge selgeren jeg prata med i går burde det gå greit, men jeg har hørt andre igjen som har påstått at man må påregne litt plass for røropplegg og koblinger.
Per B.
|
|
|
14/07/2012 18:53
|
haaplost
Entusiast
|
Entusiast
Kan anbefale Porsgrund Showerama 7-5. Enkelt å holde rent, og bunnen veier ca 50 kilo, så det står stødig og føles solid.
Sliter litt med kalk som sitter igjen overalt, men kan jeg ikke akkurat skyle på dusjkabinettet. Enkelt renhold av kabinettet, ingen "kriker" som det bygger seg opp gugge i. Litt smal dør kanskje. Kommer vel i alle størrelser mellom 70x70 og 90x90 tror jeg? Anbefaler største størrelse. Hvordan får du effektivt og enkelt rengjort under det?
|
|
|
14/07/2012 20:03
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
akkurat gått gjennom det samme selv. og etter å ha stått i sikkert 100 forskjellige dusjkabinett falt valget på en draco med buet front i str 80x80 (man får de i alle str). grunnen til at jeg valgte dette, var at det var fornholdsvis lett og montere, samt at jeg i ettertid kan knipse av skyvedørene på 6 sekunder (begge altså, har faktisk tatt tiden), slik at rengjøring blir en lek. Kvaliteten virker solid og bra til og være et kabinett som koster 5 lapper. Verdt og se på 
|
|
|
15/07/2012 07:57
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Ta kabinett med tak! Must have! Så slipper du ikke dusjvarme ut (ikke kaldras av luft inn) og du holder fuktighet og damp inne. Da kan du tørke deg uten at det er xx% luftfuktighet på badet. Vil aldri bli dugg på speiI. I tillegg går det mange liter mindre vann ut i luften som damp, som så skal ut i bygningskonstruksjonen.
Vi har en med alt mulig. Radio, vifter, lys, massasje meg her og der og dyser til rygg. Steam og tropisk dusj i tak i tillegg til vanlig dusj. selv steamgeneraror gir ikke fuktighet i luften utenfor badet. Vi kjøpte vår for slikk og ingenting på smartclub, funket i 7år nå.
Mamma og pappa har en svensk ( vesterberg eller ifø) og den er optimal. Dusj, lys og radio, tak, romslig og veldig fin åpne/lukke dør. Lett renhold.
Renhold er forøvrig veldig lett. Bruker zalo på spray 1gg mnd, glassvegger osv holder seg alltid pene. Vi er 4 som dusjer der. 😨
"Kabinett" er ikke hva det en gang var..
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
|
|