Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hva kan spises med høy puls?

Re: Hva kan spises med høy puls? [Re: eUnaas] #972213 22/06/2010 21:24
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Tja.. Kvifor ikkje.
Smakar uansett ikkje verre enn kakerlakk.. (Det er åtte år sidan.. Minna heng framleis i.. *grøsse* )

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Hva kan spises med høy puls? [Re: thasle] #972242 22/06/2010 22:06
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: thasle
Sitat: GardS

Dette er en oppskrift brukt med hell.
Eksempel 750 ml flaske
½ del ren eplejuice
½ del utblandet Ringer Drink
1 – 2 teskjeer ThermoJetics (te med hvit koffein. ikke vanndrivende)
2 måleskjeer karbodrikke
2 toppede spisekjeer med Herbalife Formula 1 shakemix

Denne er satt opp med Herbalife, men bruk gjerne tilsvarende fra andre produsenter

Ikkje for å vera negativ, men det der ser ut som noko du kunne blitt brent på bålet for i middelalderen ICON_GRIN .
Ikkje-vanndrivande koffein har eg vel til gode å høyra om, kva er kvit koffein? Reint koffein er jo eit kvitt pulver, men like fullt vanndrivande.

Det er mange som lagar rare blandingar av ulike ernæringsprodukt, til dømes blandar sportsdrikk og Ringer, eller blandar sportsdrikk drastisk sterkare eller svakare enn oppgitt. Produsentar som Maxim jobbar mykje med å laga blandingar som inneheld det optimale forholdet mellom karbohydrater og mineraler, slik at du kan ta opp mest mogleg væske og næring. Å blanda ulike produkt fører altså til at du får eit produkt som ikkje er optimalt osmotisk, og dermed er vanskelegare å ta opp i kroppen.

Dette er litt av det samme som å ta salttabletter. Kan nokon visa meg harde fakta på at det er smart for å ta opp væske, eller hindra krampe? Det tvilar eg sterkt på.

Eg anbefaler litt kaldt vatn i blodet.
Det enkle er ofte det beste.

Til Eunaas:

Sitat: Eunaas
Ekspressen spiser grøtblanding, ikke noe annet. Spennende prosjekt egentlig.

For å avkrefta det: Rye Ekspressen brukar IKKJE kun grøtblanding. Det ryktet kjem vel av at det har blitt eksperimentert med havresuppe. Nokon brukar ei smoothieblanding, andre heilt andre ting. Poenget med dette er at det er lettare å ta opp ting som er flytande, enn tørre boller og brødprodukter.

Ekspresslaget til Rye får også i seg pizza, chips, flaggermusvinger, sjokolademjølk, stort sett det meste av produkter frå Maxim, brød og sjokolade. Eg har fått i meg ganske mykje forskjellig på ritt med laget, det viktigaste er å hugsa på å få det i seg, i store nok mengder. Lett å bli matlei, så andre ting enn sportsdrikk og gel kan vera greit å variera med. Pulsklokka mi markerte ca 17000 brukte kalorier på ein av turane over Dovre, det er vel stort sett nok til å halda ein normal person gåande ei veke.

mvh
Magica Frå Tryll

Produsenter som Maxim, bryr seg filla om et optimalt forhold. De vil helst fylle lommene dine med gel og diverse barer.

Finn ut hva du trenger i løpet av en langt ritt og sørg for at det blir flytende

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Hva kan spises med høy puls? [Re: GardS] #972341 23/06/2010 07:24
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GardS

Produsenter som Maxim, bryr seg filla om et optimalt forhold. De vil helst fylle lommene dine med gel og diverse barer.

Finn ut hva du trenger i løpet av en langt ritt og sørg for at det blir flytende

Sorry, men å sei at Maxim bryr seg filla i kva produktene inneheld, og på same tid anbefala "veldokumenterte" produkter frå Herbalife og liknande aktørar blir litt rart.

Herbalife baserer seg jo på at folk utan bakgrunn innan ernæring skal anbefala og selga produkter til sine venner, som dei sjølv tenar pengar på. Her snakkar me folk som først og fremst vil fylla sine lommer ved å selga deg heilt ordinære (like ordinære som Maxim og alle andre) varer for overpris.

Eg har både spydd og fått krampe mange gonger under ritt. Ting eg kan fått i meg, eller ikkje fått i meg, kan kanskje ha påvirka littegrann. Likevel innser eg jo at det er fordi eg har sykla for fort over for lang tid som er problemet. Det går likevel fint å klara seg både med krampe og kvalme, det går over.

Millitær disiplin på inntak av mat og drikke er mitt beste råd, uavhengig kva du har på lommer og flasker. Så lenge du ikkje har hugsa på å få det i deg, kan det i alle fall ikkje vera til hjelp.

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Hva kan spises med høy puls? [Re: thasle] #972418 23/06/2010 08:44
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G

Sorry, men å sei at Maxim bryr seg filla i kva produktene inneheld, og på same tid anbefala "veldokumenterte" produkter frå Herbalife og liknande aktørar blir litt rart.

Herbalife baserer seg jo på at folk utan bakgrunn innan ernæring skal anbefala og selga produkter til sine venner, som dei sjølv tenar pengar på. Her snakkar me folk som først og fremst vil fylla sine lommer ved å selga deg heilt ordinære (like ordinære som Maxim og alle andre) varer for overpris.

Eg har både spydd og fått krampe mange gonger under ritt. Ting eg kan fått i meg, eller ikkje fått i meg, kan kanskje ha påvirka littegrann. Likevel innser eg jo at det er fordi eg har sykla for fort over for lang tid som er problemet. Det går likevel fint å klara seg både med krampe og kvalme, det går over.

Millitær disiplin på inntak av mat og drikke er mitt beste råd, uavhengig kva du har på lommer og flasker. Så lenge du ikkje har hugsa på å få det i deg, kan det i alle fall ikkje vera til hjelp.

Her er vi helt enige og det med Maxim kom litt feil ut. De bryr seg selvsagt om innholdet, men ikke i å lage et komplett prudukt. Det ville være dårlig butikk. Ikke så lett heller da det vil være mange forskjellige behov som skal dekkes.

Poenget var heller ikke om det var Herbalife eller andre, men tok med eks. på hva som har blitt brukt med hell. Og som i motsettning til mange av butikkvarene, har dokumentasjon

Testene og responsen rundt Ringer Drink er vel heller ikke så mye å diskutere. Proof is in the pudding

Prøv oppskriften du, så kan du uttale deg etterpå.

Redigert av GardS; 23/06/2010 08:48.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Hva kan spises med høy puls? [Re: stanleytislavold] #986634 18/07/2010 16:37
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: stanleytislavold
Bruker selv gel og barer på kortere ritt, men når klokka passerer tre timer må du ha mer enn sukker. Kakene under er brukt med hell på feks Styrkeprøven og Lysebotn - Bryne er lette å lage og kan spises uten hostekuler.

SYKKELKAKE
2 dl rapsolje
2 dl vann
7 dl fruktose
6 egg
4,5 dl sammalt hvete finmalt
4 ss kakao/bakekakao
3 ts vaniljesukker
2 ts salt/seltin
1 ts bakepulver
500 gr. mandler
Mengde rosiner etter ønske og smak

Mandlene finhakkes eller males i kjøkkenmaskin. Bland alle ingredienser. Dersom du ønsker kan du blande i bær, eller tørketfrukt for smakens skyld. Mango er bra.

Kakene stekes i vanlige muffinsformer, bruk 2 former pr. kake men ikke fyll formene mer enn ca. 2/3 for å unngå at massen flyter ut. Evt kan du bruke langpanne og så dele opp i passelige stykker.

175 grader, på ca. 25 min.
Oppskriften gir ca. 70 kaker, jeg har brukt aluminiumsfolie, det er rimelig enkelt å få av mens du sitter på sykkelen.

Fikk fruen til å lage disse sykkelkakene, og fikk testet de idag på en fire mils tur.
Spiste en mens jeg syklet for å møte han jeg skulle trene med, og en etter cirka tre mil.
Følte at jeg hadde bra med energi hele turen, og det var ikke noe problem å spise de.
Har slitt med at jeg noen ganger spyr når jeg spiser energibarer fra Maxim når jeg har høy puls, og energigel føler jeg bidrar til jojo-effekt på blodsukkeret.

Re: Hva kan spises med høy puls? [Re: -Bjørn-] #990634 26/07/2010 21:30
T
Tommii Offline
Fersking
Fersking
T
Har du prøvd dem på lengre turer eller ritt?

Re: Hva kan spises med høy puls? [Re: Tommii] #992090 29/07/2010 08:05
P
psychlogard Offline
Entusiast
Entusiast
P
Hobby, du får det overalt og går ned med høy puls. Jeg liker egentlig ikke hobby, men det er bare en fordel, så får de ligge i fred i skapet mellom langøktene.

Re: Hva kan spises med høy puls? [Re: psychlogard] #992097 29/07/2010 08:16
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Squeezy cola-bar!

It's teh shit!

Cola-baren er omtrent det einaste eg klarar ete når eg er tom eller har skikkelig høg puls. Dessutan klarar eg hente med "tilbake" med den baren når eg har gått tom, i motsetning til til dømes Maxim.

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Hva kan spises med høy puls? [Re: Tommii] #1003421 12/08/2010 14:14
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Hadde de med på GR, spiste 2 stykk, en halv ca hver andre mil og en halv før start.
Fungerte bra, litt tørre men de gikk ned med en munnfull vann. Supplerte i tilleg med en halv banan på hver matstasjon.

Re: Hva kan spises med høy puls? [Re: -Bjørn-] #1003519 12/08/2010 17:09
K
keeper Offline
Fersking
Fersking
K
Man bør kunne klare seg med vanlig maxim-barer, spiste vel 1,5 bar under Grenserittet, samt 1 banen - og det holdt til mål.

INGENTING er godt med høypuls

Re: Hva kan spises med høy puls? [Re: keeper] #1003520 12/08/2010 17:23
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Vestlandslefse er min nye favoritt.

Re: Hva kan spises med høy puls? [Re: eUnaas] #1003522 12/08/2010 17:26
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: eUnaas

(...) pizza, chips, flaggermusvinger, sjokolademjølk, stort sett det meste av produkter frå Maxim, (...)

Flaggermusvinger? hu? what?

Ein vaksen Ryemann kan gå bananas dersom han ikkje får i seg dosen sin med "Batmcnuggets" over fjellet til Oslo vil eg tru. Med vinger over dovre.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Hva kan spises med høy puls? [Re: Tor Arne] #1003523 12/08/2010 17:27
?
Ørjan Offline
Ringrev
Ringrev
?
+1 for Vestlandslefser og andre gode lefser i høy itensitet her og :-)

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support