Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan snu dårlig dagsform på rittdagen?

Hvordan snu dårlig dagsform på rittdagen? #971601 22/06/2010 06:35
N
NeDD Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
I en hard rittsesong så er det av og til at man våkner og kjenner at man ikke er klar for rittet som skal starte om X-antall timer. Har prøvd med kaffe, sjokolade og sportdrikk o.l, men om man har en litt tung dag, så får jeg ikke skikkelig gang i beina og energien før rittstart.

Noen som har noen metoder for å få opp energinivået og "gøttsen" på slike dager?

Re: Hvordan snu dårlig dagsform på rittdagen? [Re: NeDD] #971614 22/06/2010 06:56
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vanlig mat, god oppvarming og mental forberedelse. Stort mer kan man vel ikke gjøre.

Re: Hvordan snu dårlig dagsform på rittdagen? [Re: kjerts] #972004 22/06/2010 16:33
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Mentale forberedelser er alt nevnt, men jeg er overbevist om at svært mange undervurderer dette. Det er ikke sikkert det gjør at du sykler så inni granskauen mye fortere, men det kan definitivt gjøre at du unngår å tape masse tid!

Når det begynner å butte på i ritt og de negative tankene kommer, prøver jeg bevist å bare tenke positive tanker. De negative tankene prøver jeg å gjenta med motsatt "fortegn" da forsvinner de relativt raskt. Er det negative tanker med ordet "ikke" i så fjerner jeg rett og slett ordet "ikke" og gjentar tanken da med et positivt innhold.
Om det blir for jævlig prøver jeg rett og slett å GLISE!. Gir masse skryt til meg selv av at jeg gliser selv om det er litt tungt akkurat nå.

Å smile er rett og slett en fenomenal måte å lure hjernen på. Prøv selv og du vil se du blir lettere i humøret.

Om du før et ritt opplever at kroppen er tung og tankene tungsindig så prøv å smile! Om det ikke går så gliser du ikke lenge nok! Brekk av en liten kvistbit og hold den mellom tennene uten å komme borti med leppene. Du tvinges dermed til å smile. Etter noen minutter skal du se at tankene er mye lettere og da kommer kroppen etter også!!

Det er gjort psykologiske studier på grupper som skulle holde en blyant i munnen uten at leppene var borti. Kontrollgruppen skulle holde en blyant mellom tennene men med munnen lukket. Den første gruppen rapporterte om merkbar positiv bedring i sinnstilstanden etter kun få minutter. Kontrollgruppen hadde ikke registrerbar endringer. (Mener å huske det ble brukt både måleinstrumenter og spørreskjema).

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Hvordan snu dårlig dagsform på rittdagen? [Re: gunner_one] #972425 23/06/2010 08:52
N
NeDD Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Hehe! Takker for gode svar ICON_SMILE

Re: Hvordan snu dårlig dagsform på rittdagen? [Re: kjerts] #972715 23/06/2010 16:39
henrikg Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes varmekrem funker bra.
Den brennende følelsen og den kraftige lukta sparker i gang kroppen og hodet.

Re: Hvordan snu dårlig dagsform på rittdagen? [Re: henrikg] #972747 23/06/2010 17:33
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Å smile er definitivt en moralbooster som er å anbefale ICON_LAUGH

Re: Hvordan snu dårlig dagsform på rittdagen? [Re: FHanserud] #972749 23/06/2010 17:37
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: FHanserud
Å smile er definitivt en moralbooster som er å anbefale ICON_LAUGH

Skal ikke se bort i fra at det har innvirkning på konkurrenters moral, også.

Re: Hvordan snu dårlig dagsform på rittdagen? [Re: kjerts] #973340 24/06/2010 14:03
dorten75 Offline
Entusiast
Entusiast
Nå er kanskje jeg skrudd sammen litt rart, men jeg føler meg alltid elendig når jeg skal sykle harde turer eller ritt.

Det har blitt ett perfekt utgangspunkt for meg.
Det kan liksom ikke bli værre, så da blir alt tilnærmet positivt etter det. Er faktisk mer bekymret den dagen jeg føler meg lett og ledig.
Nå gjør iallfall de fleste av oss dette fordi det er gøy, så den følelsen at jeg etterhvert koser meg med å bli sliten, vet at jeg kommer meg opp alle tunge bakker og at jeg alltid kommer i mål. Det er jo der motivatoren ligger.

Hjernen er enkel å overvinne, vi er da enkle menn ICON_WINK

Funker også alltid bra med "God morgen Solståle" med bergensk dialekt når du ser deg selv i speilet, eller hilser på medsyklister. Du klarer ikke la være å smile iallfall... bare forsøk med litt glimt i øyet.

4 juni 2017 - Den nye landeveis klassikern på Sørlandet
https://www.facebook.com/sognegrandprix

19 august 2017 - Terrengsykkelrittet på Sørlandet.
https://www.facebook.com/HellersdalenClassic

Moderator  support