|
Gåtur før frokost
|
Gåtur før frokost
21/06/2010 13:17
|
matmal
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg skal ned i vekt og har derfor begynt å gå en times tur før frokost. Vil dette ha positiv effekt på restitusjonen eller vil det at det skjer før inntak av mat gjøre at det ikke har/har lite positiv effekt? Vil det gi andre fordeler eller ulemper med tanke på sykkelformen?
|
|
|
Re: Gåtur før frokost
[Re: ]
21/06/2010 16:18
|
matmal
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hm, det var forskjell i antall kalorier ja. Gåtur før frokost er en mye brukt metode i styrkemiljøet og blandt bodybuildere. Så det fungerer nok. Det at det skjer før frokost vil vel gjøre at det tærer på fettreservene istedenfor å bare forbrenne maten dersom man tar turen etter frokost.
Men dette er altså det eneste tiltaket jeg vil bruke for å gå litt ned i vekt(+ sykkeltreningsen selvfølgelig. Jeg kommer ikke til å spise veldig mye mindre enn vanlig ellers. Får vel bare prøve det ut å kjenne etter om jeg merker noen forskjell:)
|
|
|
[Re: matmal]
22/06/2010 04:57
|
chrisf
Medlem
|
Medlem
Gåturen for bodybuildere blir brukt i deffe perioder. Mao snakker vi om folk med "enorm" muskelmasse og allerede svært lav fettprosent. De ønsker å tyne dette til maks, altså nå en fettprosent på 4-7, som er laaaangt utenfor normalen. (tror six-pack synes tydelig rundt 12). De trener ikke hard cardio for at kroppen ikke skal forbrenne muskler, men legger disse gåøktene på toppen av virkelig tøffe styrkeøkter for å ta ut "alt".
Vi som har litt annen balanse melom muskler/fett, bør nok ikke se for mye på disse gutta. For meg har lange sykkelturer og styrketrening (3-6 økter per uke) gjort underverker med magemål og kondis, men det er kun i de periodene jeg også er streng med kosthold at vekten har gått riktig vei.
|
|
|
[Re: chrisf]
22/06/2010 05:56
|
ElGordo
Ringrev
|
Ringrev
Gåturen for bodybuildere blir brukt i deffe perioder. Mao snakker vi om folk med "enorm" muskelmasse og allerede svært lav fettprosent. De ønsker å tyne dette til maks, altså nå en fettprosent på 4-7, som er laaaangt utenfor normalen. (tror six-pack synes tydelig rundt 12). De trener ikke hard cardio for at kroppen ikke skal forbrenne muskler, men legger disse gåøktene på toppen av virkelig tøffe styrkeøkter for å ta ut "alt".
Vi som har litt annen balanse melom muskler/fett, bør nok ikke se for mye på disse gutta. For meg har lange sykkelturer og styrketrening (3-6 økter per uke) gjort underverker med magemål og kondis, men det er kun i de periodene jeg også er streng med kosthold at vekten har gått riktig vei. Dette er feil. Gåtur på deff brukes for å kutte fettprosent og har ikke noe med styrke eller volum å gjøre for en kroppsybgger som vil i konkurranseform.
I told u so!
|
|
|
[Re: ElGordo]
22/06/2010 06:49
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om gåturen har effekt eller ikke kommer vel an på hvor god form du har fra før. Har du nettopp nbegynt å trene etter et laaangt opphold vil enhver aktivitet være bra. Er du i god form allerede vil det vel utgjøre mer om du tok en raskere treningstur på sykkel eller en joggetur?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
22/06/2010 07:44
|
Stige
Avhengig
|
Avhengig
Nå beveger jeg meg ut på ganske tynn is (og dypt vann), men prøver meg likevel. Korriger meg gjerne!
Om morgenen skiller kroppen ut mer av stresshormonet kortisol enn ellers. Kortisol fører bl.a. til økt nedbryting av fett i fettceller og nedbryting av glukogen til glukose. Dette gjør at vi faktisk kan fungere greit sjøl på helt tom mage. Dette vil nok til en viss grad virke slankende.
Jeg løper til jobb et par ganger i uka. For å slippe å løpe på full mage, tar jeg frokosten når jeg kommer fram. For meg er dette bare en praktisk greie for å få plass til en løpetur som ikke "stjeler tid".
|
|
|
[Re: Stige]
22/06/2010 09:26
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Leste nylig hva staben av personlige trenere i Hollywood anbefaler sine evigslankende og kroppsfikserte kunder: Start morgenen med kun en kopp kaffe før første treningsøkt. Frokost inntas etter økten.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
22/06/2010 09:42
|
ElGordo
Ringrev
|
Ringrev
I told u so!
|
|
|
22/06/2010 19:04
|
chrisf
Medlem
|
Medlem
Dette er feil. Gåtur på deff brukes for å kutte fettprosent og har ikke noe med styrke eller volum å gjøre for en kroppsybgger som vil i konkurranseform. Det var egentlig det jeg prøvde å si, om enn noe klønete. Man blir neppe særlig sterk av en gåtur (unntak finnes) men det brenner unektelig kalorier/fett.
|
|
|
[Re: chrisf]
22/06/2010 21:28
|
Scarponi
Fersking
|
Fersking
En gåtur før frokost skal visstnok (Har ingen kilde for hånden) få i gang forbrenningen, slik at man forbrenner flere kalorier i løpet av hele dagen. Har aldri prøvd, da jeg alltid skikkelig sulten om morgenen. (Og dessuten ikke har behov for det)
|
|
|
[Re: Knirkekne]
22/06/2010 22:04
|
matmal
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Om gåturen har effekt eller ikke kommer vel an på hvor god form du har fra før. Har du nettopp nbegynt å trene etter et laaangt opphold vil enhver aktivitet være bra. Er du i god form allerede vil det vel utgjøre mer om du tok en raskere treningstur på sykkel eller en joggetur?
Gåturen har jeg satt opp for å gå ned i vekt, så det kommer bare i tillegg til mine 3-4 treningsøkter på sykkel. Det jeg lurte på var om det som bonus vil ha positiv effekt i forhold til syklingen. Som for eksempel at jeg vil restituere raskere eller gi meg bedre treningsgrunnlag. En gåtur i seg vil vel virke positivt på restitusjonen, men jeg tenker at det at det skjer på tom mage kanskje gjør at kroppen brytes mer ned eller kroppen ikke har nødvendige "byggestoffer" som kreves for effektiv restitusjon? Og Scarponi: Jeg er også av den typen som er skikkelig sulten om morgenen, men hartatt to slike morgenturer nå og så og si med en gang jeg begynner og gå forsvinner mer eller mindre sultfølelsen! Har hørt at det skyldes at kroppen skiller ut et eller annet stoff (som jeg ikke husker navnet på) når en forbrenner fett som gir en slags metthetsfølelse. Uansett; mange spennende svar. Takk for det!
Redigert av matmal; 22/06/2010 22:10.
|
|
|
[Re: matmal]
23/06/2010 04:46
|
Kjeserud
Avhengig
|
Avhengig
Når man våkner på morgen så er kroppens glykogenlager veldig lave, så når man gjør noe fysisk da vil kroppen veldig fort starte å brenne av fettet den har til overs. Grunnen til at man velger gåtur i stedet for løpetur eller sykkeltur før frokost er fordi de sistnevnte krever mer energi enn kroppen har til overs på den tiden av døgnet og vil da starte å bryte ned muskler sammen med fettet for å dekke energitapet. Det gjør det til en åpenbar vinner for kroppsbyggere, da de kan bli kvitt fett uten å miste muskler på en enkel måte. Det er lenge siden jeg har brukt denne metoden nå, men når jeg gjorde det fikk jeg veldig gode resultater av det. Skulle jeg komme meg tilbake til normal arbeidstid i nærmeste fremtid er mulig jeg starter opp denne metoden igjen. Det er også en flott måte å starte dagen på, og det gir et energikick jeg hadde nytte av resten av dagen. Hilsen Kjeserud, tidligere moderator på Norges største treningsforum.
Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
|
|
|
[Re: Kjeserud]
23/06/2010 10:01
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg foreslår å lese det grundige innlegget ElGordo refererer til lenger opp. Der er det godt med referanser til mer infomrasjon også.
|
|
|
[Re: Christian]
23/06/2010 12:19
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Jeg foreslår å lese det grundige innlegget ElGordo refererer til lenger opp. Der er det godt med referanser til mer infomrasjon også. Er også fult mulig lenke til andre som har stikk motsatt mening også og rapporter som som viser att morgencardio er det beste for fett tap. Velger man morgencardio holder det ikke rusle rundt og se på naturen, skal være kjapp gange og man skal bli småsliten av det.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: særp]
23/06/2010 12:49
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Det kan da umulig stemme. Ville jo tro at reglene for lav intensitet for å kunne dekke mest mulig av energibehovet ved hjelp av fettforbrenning gjalt her og? Da forutsatt at tilgjengelig tid ikke er en begrensende faktor.
|
|
|
[Re: tygster]
23/06/2010 13:01
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Alt er jo relativt,,,men pulsen bør jo ligge på 120-130 og under gange så blir det slitsomt selv om det er pen inntensitet.
|
|
|
23/06/2010 13:07
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alle som har gått tom på langtur vet at pusletempo er mer enn nok for å gå ytterligere tom.
|
|
|
[Re: tygster]
23/06/2010 13:59
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det kan da umulig stemme. Ville jo tro at reglene for lav intensitet for å kunne dekke mest mulig av energibehovet ved hjelp av fettforbrenning gjalt her og? Da forutsatt at tilgjengelig tid ikke er en begrensende faktor. Økt fettforbrenning på lav intensitet er desverre også en myte... Ved lav intensitet utgjør fettforbrenning en større prosentandel av det totale energiuttaket, men den absolutte fettforbrennigen (altså hvor mange gram fett du bruker) er større ved høyere intensitet fordi det totale energiforbruket er mye høyere
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
23/06/2010 14:15
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Er ikke helt sikker på dette, men jeg trodde da at karbohydratlagrene ble fylt opp når man sov, og at det sånn sett ikke er noe argument for at man skal forbrenne fett om man trener før frokost.
Jeg har hvertfall selv jogget både 20 og 30 km før frokost iløpet av vinterhalvåret og jeg tror ikke det hadde gått om ikke karbohydratlagrene hadde vært fylt opp når man våknet.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
23/06/2010 14:25
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Om de er fulle eller ikke kommer mye ann på hvor mye carb man spiser på kvelden...Er bestandig folk som har forskjellig mening om dette. Er forskningsrapporter som viser begge delene så er det opp til den enkelte hva man velger gjøre.
|
|
|
24/06/2010 13:02
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Er også fult mulig lenke til andre som har stikk motsatt mening også og rapporter som som viser att morgencardio er det beste for fett tap. Ja, takk!
|
|
|
24/06/2010 14:18
|
Burre
Fersking
|
Fersking
Kanskje det er sånn: Å gå ned i fett og gå ned i vekt ( muskler og fett),kan betraktes som noe forskjellig. En bodybuilder vil gjerne ned i fett, men ikke i vekt. Kanskje heller opp, hvis det er mulig: mer muskelmasse.
Det virker vel naturlig å tenke seg at kroppen prioriterer å bygge opp sukkerlager i muskler,hvis det er mulig. Når musklene er i ro om natten ( !!!?) vil denne oppbyggingen skje? En bodybuilder vil vel spise et fornuftig måltid om kvelden for at dette skal skje. Når denne boddyn lister seg ut om morran før frokosten det vel for å håpe på en god fettforbrenning. En gåtur brenner ikke så mye av muskelsukkeret? På ettermiddagen vil det være godt trykk i muskler for en god økt.???
|
|
|
[Re: Burre]
24/06/2010 15:07
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Ja, gå ned i vekt og gå ned i fett er to veldig forskjellige ting! Sterk kaffe og reint protein (proteinpulver i vann, eller ren tunfisk) + gåtur eller ultra-rolig ergometersykkel før frokost er vanlig for kropsbyggere som skal "deffe", altså miste fett, og ikke muskler. Man skal ikke belaste muskulatur vesentllig, men bli varm i kroppen og få økt puls, noe som tilsier økt forbrenning. Musklene med raske/eksplosive/typeII muskelfibre skal ha maksimalt volume, noe som kan ødelegges ved å sykle melllomhardt eller jogge! Energilagrene (ATP -Kreatin etc) i muskulaturen (eksplosiv energi) skal også holdes maksimalt, for maks muskelvolume, og maks styrke under vekt-treningen.
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
24/06/2010 18:07
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Personlig er jeg aldri i god form på mine jobbturer om morgenen. Har kjørt en hardøkt om morgenen gjennom mine 10 år med jobbsykling og det endte med betennelse i kneet. Kroppen vil virkelig ikke, om dette skyldes lave karbolagre eller hormoner har jeg ikke peiling på. Jeg spiser alltid to brødskiver før jeg sykler på morgenen. Min mening om slanking og trening er så enkel at det hører ikke sammen, dvs at man spiser alt for lite. Trenger du å gå ned i vekt kan du enkelt justere det ved å være mere nøye i kosten (mindre snop, færre brødskiver, få som trenger 5 brødskiver til lunsj), ikke droppe frokost før trening ihvertfall. Personlig går jeg mest ned i perioder med mye hard intervalltrening, jo hardere jo mindre magefett. Den rolige kommer på toppen og bidrar sikkert den også. De bodybuilderne jeg kjenner som deffer spiser helt enkelt minst mulig karbo og mere mager kost som kylling, fisk, grønnsaker, men så skal ikke de puste med puls på 170 heller.
|
|
|
|
|