Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skifte av rammelager i Canyon Nerve ES

Skifte av rammelager i Canyon Nerve ES #970945 20/06/2010 23:41
Lyn-Peder Offline OP
Toppturist
OP Offline
Toppturist
Canyohanna må duge en stund til, og trenger nye lager i hovedopphenget (Canyon Nerve ES -07, lager ved kranken). Lageret på høyresida kom ut uten mere dikkedarer, mens det på venstresida sitter som som ..en dverg i Snøhvit ellernosånt. Har prøvd å få faenskapet løs vha bl.a øks og skrutvinge - like resultatløst. Dynker nå lageret så godt det lar seg gjøre med WD40 og håper på bedre hell.

Har du noen trix som kan øke mine odds for å få skifta lager på begge sider, på lager?

...vil gjøre sine feil selv!
Fjørå Singletrack Camp
Re: Skifte av rammelager i Canyon Nerve ES [Re: Lyn-Peder] #983085 11/07/2010 10:55
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Jeg hadde det problemet med centerbolten på lageret til bilhjulet en gang. Fikk tips om å finne frem den største og styggeste slagborremaskinen jeg kunne finne og et stort bor. Heldigvis var gjengene jeg skulle skru ut links (altså gjenget feil vei). Du kan eventuelt kjøre borret inn fra andre siden. Så er det bare å finne en passende flate og begynne. Få borret til å feste seg litt og sett på slagfunksjonen til maks og klem til. WD40 eller anna tyntflytende fettfjerning er bra saker.

Re: Skifte av rammelager i Canyon Nerve ES [Re: nyzeta] #983607 12/07/2010 13:26
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Ville vært litt forsiktig med drill + gjengetapp-løsninga inntil videre.
Er det nålelager eller kulelager? (tror det er nålelager på min..)
Går det å demontere leppe/låsring og få tak på innsida lageret med et verktøy?
Prøvd med varme? (alu og stål har bittelitt forskjellige varmeegenskaper..)

Du har allerede prøvd øks ser jeg, men jeg iallefall klart å få løs lager i rammer som ikke har løsnet med gummihammer vha tålmodig bruk av stålhammer i ring rundt lageret.
Du får høyere impulsstøt (kraft/tidsenhet) når slagvåpenet og doret er av metall kontra elastisk gummi/plastikk. Min erfaring er at det ikke er å maksimere krafta (vha ekstraktor, pressverktøy, e.l.) som er løsninga (ødelegger bare ramme, lager eller verktøy...), men å få til "rappe" slag med hammer+dor på annakvar side. Det tar tid, men løsner som regel til slutt.
lykke til,
t

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!

Moderator  support