Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Prosjekt: Arbeidssykkel, tips trengs.

Prosjekt: Arbeidssykkel, tips trengs. #970781 20/06/2010 18:45
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Har hatt en ide om å bygge en robust hverdagssykkel som skal brukes til å fra jobb, handle mat på butikken og lengre turer for eksempel hyttetur på ringkollen.
Akkurat nå har jeg en DBS Edge 500 som brukes istedenfor bil så langt det lar seg gjøre. Men den er absolutt ikke optimal.

Noen av kravene jeg har til den nye sykkelen er:
- Tåle vinterbruk i osloområdet, dvs salt
- Skal ha navgir eller være singlespeed
- Skivebremser men kan godt bruke vaier istedenfor hydraulisk
- Skal kunne brukes på alt fra asfalt til smådårlige grusveier/jevne stier.
- Kunne ha mye nyttelast, enten tilhenger, last på sykkelen eller tursekk på ryggen.
- Lite vedlikehold
- Solid, har planer om å beholde denne sykkelen lenge.
- Pris er en hindring. Har ikke ubegrenset med penger å avse til dette prosjektet
-26vs29? Der frister det mest med 29.

Er rimelig kompetent til å skru sykkel, så et byggeprosjekt utover vinteren er ikke en umulighet
Er derimot rimelig usikker hvor jeg skal starte, hva jeg skal starte med osv.
Tips og råd trengs

Re: Prosjekt: Arbeidssykkel, tips trengs. [Re: ErrorLars] #970872 20/06/2010 20:51
gare Offline
More than words
More than words
Det billigste alternativet er vel å bygge om den du har med et kit eller to fra xtracycle.

Et av de dyre alternativene er å kjøpe ferdig fra Surly.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Prosjekt: Arbeidssykkel, tips trengs. [Re: gare] #970879 20/06/2010 21:01
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En Surly Long Haul Trucker bør være perfekt, og forsåvidt Cross-Check også. De er billige komplett fra Cyclecompnents, spesiellt hvis du klarer deg med singlespeed.

Re: Prosjekt: Arbeidssykkel, tips trengs. [Re: skubisan] #971005 21/06/2010 07:39
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den ultimate jobb- og dagligsykkel som erstatning for bil må vel være Transport fra Gary Fisher, med eller uten el-motor.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Prosjekt: Arbeidssykkel, tips trengs. [Re: simenf] #971018 21/06/2010 07:58
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Hvor mye last skal du ha med da? Jeg må innrømme at jeg sikler veldig på denne:

http://vassagocycles.com/fisty.html

Hull for bagasjebærer, horisontale dropouts og girøre så du kan velge mellom gir og singlespeed, skivebremsfester osv...

Jeg synes dette er et morsomt alternativ til de lange Surlyene. Helt sikkert vesentlig artigere å sykle rundt med til daglig. De har lagd en egen bagasjebærer for sykkelen som du skrur inn i v-bremsebossene som du uansett ikke skal bruke. Jeg hadde tatt en slik og kjøpt en henger til som kan brukes ved behov.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Prosjekt: Arbeidssykkel, tips trengs. [Re: OveR] #971323 21/06/2010 16:38
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Her kom det jaggu noen fine forslag.
Long haul syklene virker veldig fine å ha de gangene man skal dra på hyttetur eller sykkelferie eller gjøre storinnkjøp. Men føler at det kan bli litt overkill resten av året. Nesten som å kjøpe SUV som pendlebil i Oslo. Og med plass er det ofte sånn at når man når et visst punkt fyller man bare opp den ekstra plassen med skrap og ting man strengt tatt ikke trenger. Universal regel enten man snakker om tursekker, hus eller sykler.

Men tror jeg sikler omtrent like mye eller mer enn OveR på en Fisticuff.
Må bli noe sånn føler jeg.
Med litt kjapp googling ser det ut til at ingen norske butikker fører Vassago, så må bli byggeprosjekt, en bonus vil jeg si. Da kan jeg fordele kostnaden utover vinteren.

Re: Prosjekt: Arbeidssykkel, tips trengs. [Re: ErrorLars] #971337 21/06/2010 17:10
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Surly lagar jo praktiske og rimelege rammer, men dei to mest aktuelle modellane (Cross Check og Long Haul Trucker) har ikkje feste for skivebrems. Eg sikla også lenge på ein Vassago Fistycuff, men dei har ekstremt kort styrerøyr, og eg liker ikkje 132,5 mm breidde ved baknavet. Svaret for min del vart ein Surly LHT, men så hadde eg heller ikkje tenkt å byggja med skivebrems. Sykkelen eg drøymer om å ha når eg blir pensjonist, er likevel ein Co-Motion Pangea.

Re: Prosjekt: Arbeidssykkel, tips trengs. [Re: dagfink] #971355 21/06/2010 17:29
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Kona Ute er jo identisk alternativ til Long Haul og Transport frå Fisher. Eg kjøpte ein Ute på salg hjå Råsport i fjor haust, komplett til 4000. Det er komplett sykkel med mekaniske skivebremser, skjermar, sideveske, delvis Deore, FSA krank, 28" continentaldekk.

Den fungerer svært godt, plass til piggdekk, og tråkkar overraskande bra. Med 30 cm lengre akselavstand blir krankpartiet litt mjukt, men sykkelen er ikkje noko problem å manøvrera sjølv om det er trangt.

Og det blei mange lange blikk når denne "limmoen" sklei forbi desperate jobbsyklistar med gul jakke: Eg med konestyre, frakk og PC i sideveska.

KONA UTE

Til helga skal den servera 30 tørste mann på veg frå Trondheim-Oslo, med plass til 60 flasker bakpå bagasjebrettet.

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Prosjekt: Arbeidssykkel, tips trengs. [Re: thasle] #971996 22/06/2010 16:18
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Mulighet for skivebrems er et viktig moment. Er lei av V-brems
Og ramma skal være stål, det glemte jeg å nevne.
Hvordan er det med navgir, noen tips der?
Rohloff skal visstnok være bombesikkert, men koster jo minst en skjorte.

Re: Prosjekt: Arbeidssykkel, tips trengs. [Re: ErrorLars] #1026417 11/09/2010 10:05
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Liten oppdatering.
Etter mye grubling har nå jeg nå tatt en 90 graders sving og bestemt meg for at det blir selvbygg med en Big dummy ramme som basis.

Re: Prosjekt: Arbeidssykkel, tips trengs. [Re: ErrorLars] #1026424 11/09/2010 10:16
K
kirderf Offline
Avhengig
Avhengig
K
Det gleder jeg meg til å se...

Moderator  support