Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilke lavpris 29er

Hvilke lavpris 29er #969606 18/06/2010 11:00
C
cosinus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Jeg er ute etter en 29er å har kikket på Gary Fisher Cobia eller en bros team slx Begge disse kan jeg få til under 10.000 kr. Jeg har igrunn lite peiling på dette med komponenter, men har notert meg at GF'n har mekaniske skivebremser mens bros har hydrauliske. Jeg veier 92 kg og lurer også på om demperen vil holde. Bros'n hadde i tilegg lockout på styre. Begge virket ok å sykle med. Kvalitet på felg og krank har jeg dessverre ikke kunnskaper til å vurdere. Jeg har og prøvd en merida men den likte jeg ikke av en eller annen grunn. Jeg har og prøvd en Gary Fisher x-cal og den likte jeg veldig godt. Fikk et inntrykk av at demperen var bedre på den, men den er over mitt budsjett. Så hvilke av de to overnevnte bør jeg gå for?

Redigert av cosinus; 18/06/2010 19:13. Rediger grunn: bros url fikset
Re: Hvilke lavpris 29er [Re: cosinus] #970132 19/06/2010 09:24
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Personlig tror jeg at jeg ville spart littebitt til... Begge vil nok gjøre jobben, men jeg ser i hvert fall ting som taler for begge to, og at det beste hadde vært om du kunne kombinert det beste fra begge... Jeg var helt sikkert ikke til stor hjelp nå..

Re: Hvilke lavpris 29er [Re: Raymond] #970174 19/06/2010 10:54
M
Memo Offline
Fersking
Fersking
M
Hei!

Du nevner en prisgrense på 10.000, og hvis dette er budsjettrammen har du et vidt spekter å velge mellom. De fleste syklene tåler din vekt godt, men du trenger kanskje ikke å ha den letteste innstillingen på demperen, unngå at den "går i bunn". Når det gjelder hydraulisk vs mekanisk skivebrems er det IKKE en regel som sier at alle hydrualiske skivebrems er bedre enn mekaniske. Faktisk er Avids BB5/BB7 langt bedre enn mange av de hydrauliske skivebremsene, også Juicy 3 og egentlig 5 og. Tektro, slik som står på den ene sykkelen du viser til, bros team slx, har jeg erfart lager bremser av ymse kvalitet.. Hva gjelder komponenter på de to syklene vil jeg si SLX er høyere rangert enn SRAM X5-gruppen, men dette er to forskjellige systemer, og det varierer hva man liker best. På SRAM-systemene benytter man blant annet tomlene til både opp/ned-giring, mens Shimano SLX er tradisjonen tro og bruker pekefinger/tommel. En Tora-gaffel er generelt som en gammal Volvo - funker i det lengste. Du sier du har prøv en Merida, men ikke likete denne særlig godt? De noe dyrere Merida-modellene (i 10.000-sjiktet) er generelt bra sykler, men jeg har også følt at "noe ikke stemmer" på en del av disse syklene. For min del har dette vært at avstanden sete/styre har vært for langt. Å sette på en litt kortere styrestem og et styre med rise ("bøy"), vendt noe inn mot deg har gjort underverker, og gjort til at Merida-syklene har vært de beste syklene jeg har hatt. Uansett, jeg kan verken anbefale den ene eller den andre sykelen til deg, men anbefaler deg sterkt å se litt på en del andre modeller, blant annet XXLs WHITE XC Pro eller WHITE XC Carbon som begge kostger 9990, ect Giant XTC2 (9999) på samme butikk. Eventuelt kan du dra til med 12 store og på en virkelig bra sykkel, Merida Birkebeiner SL

Re: Hvilke lavpris 29er [Re: Memo] #970465 19/06/2010 20:46
C
cosinus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Takker for tilbakemeldinger. Det er jammen ikke lett å bestemme seg.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå