Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Spesiallaget utstyr til kvinner

Spesiallaget utstyr til kvinner #969270 17/06/2010 21:22
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Hvorfor finnes det spesiallaget utstyr til kvinner/damer? Blir faktisk litt irritert når jeg leser det. Er det så stor forskjell på kvinner og menn da? Er kvinner så mye mer skjøre enn menn at de trenger spesiallagde ting? Og hvorfor få dem til å føle seg som det? Nå snakker jeg ikke om klesplagg, her skjønner jeg at det produseres herremodeller og damemodeller, selv om dem aldri klarer å lage damebukser som passer til meg da, eller hansker, men samma det, nå snakker jeg om utstyr.

Sakset fra en soveposetekst: "Posen er laget for kvinner, og har mer isolasjon i partier der kvinner ønsker det, som fotenden, og en egen spesial utformet krage. Box konstruksjon sørger for høyere loft, bedre fasong og økt isolasjons verdi." Fryser kvinner lettere? Hvorfor kalle det en damepose bare fordi den isolerer bedre i fotenden. Og bedre fasong? Er da mange kvinner som ikke eier fasong, meg inkludert. Og hva med slalåmstøvler. Der finnes det jo damestøvler. Spesiallaget til kvinnenes føtter. Er dem så anderledes enn menn sine da? Mindre stort sett ja, men ikke alltid. Damestøvlene er ekstra isolert. Hvorfor ikke ekstraisolere alle da? Og det hjelper ikke meg når damestøvlene stopper på 41 i størrelsen, eller 40 da i vanlige størrelser.

Og ryggsekker blir ofte produsert i spesialutgaver til kvinner. Skjønner det at det muligens selger bedre å ha noen sekker i litt mer feminine farger, men når dem begynner å snakke om at de er spesiallaget til kvinnens rygg og anatomi så må jeg igjen tenke på de kvinnene, meg inkludert som ikke eier hofter og som ofte er lengre enn menn.

Synes ikke helt jeg passer inn under den "spesiallaget for kvinner"-kategorien. Skal jeg føle meg mindre kvinnelig for det?

Selvutnevnt sinke
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: tonesam] #969282 17/06/2010 21:36
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Tja..
Det er ulike årsaker, avhengig av produkt.

Proporsjonalt sett har kvinner og menn ulike forhold mellom bein og overkropp (kvinner har lengre bein). I tillegg har de (som regel) breiare hofter og derav ein an vinkel på hofter, noko som og årsaker større belasting på kne. (Det er visstnok årsaka til at kvinnelige hand- og fotballspelarar fem gonger oftare får problem med korsband enn mannlige hand- og fotballspelarar. -I fylje ein-eller-anna idrettsprofessor som fortalde og forklarte på NRK P2..) Dette påverkar måten sko er bygd opp på.. (Og som ein tommelfingerregel er kvinner lettare enn menn, og kan ha andre dempande eigenskapar..)

I tillegg har som regel kvinner ei smalare midje enn menn, og de har puppar. Menn har mindre omkrins kring bryst, men har ofte til gjengjeld mage. Derfor er jakker og sekkar formsydd på ulik måte. (Men for min del passar snittet på damejakker meg betre enn snittet å herrejakker, då eg er smalare rundt midja enn rundt brystkassen.. Eg tar det for det det er, og føler meg ikkje som ein mindreverdig mann av den grunn.. ICON_WINK Heldigvis [eller dessverre?] er det få damejakker som passar meg med mine 196cm..)

Og forresten.. Kvifor er det sånn at det _alltid_ er kalde jente/dame/kvinnerføtter som kjem snikande til varme mannelår etter sengetid? Eg trur de treng den ekstra sovepose-isolasjonen frå hoftene og ned, eg.. ICON_WINK

Redigert av NjalVM; 17/06/2010 21:41.

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: tonesam] #969284 17/06/2010 21:39
Espen Offline
More than words
More than words
Dette har nok bikka litt for langt over. Mange som ser/tror at her er det et nytt markedssegment.

Når det gjelder sykkel, er det jo flere gode eksempler på "womans bikes" som jeg synes virker fornuftige.

Seter tilpasset bredere bekken, lettere komponenter, smalere styrer, flere små rammestørrelser osv.

Synes ikke spesialtilpasning er tullete, men det må jo være et reelt behov.

Isolering i støvler høres sært ut. Fryser ikke menn på beina eller?

Skulle gjerne sett flere slike tilpasninger på barnesykler.

Jeg herjer rundt på min 13 kg stisykkel med 95 kg på pedalene, mens dattera mi på 12 år og 40 kg har lett barnesykkel på 11kg.

Jeg har 7.3 kg mann pr kilo sykkel, mens Maya har 3.6.

Dobbelt så mye. Kjenner ikke mange voksne som må ta til takke med vanlig bruksykkel på 25-30 kg.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: tonesam] #969288 17/06/2010 21:43
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: trultemor

Synes ikke helt jeg passer inn under den "spesiallaget for kvinner"-kategorien. Skal jeg føle meg mindre kvinnelig for det?

Nei.

Finn det turutstyret som passer deg og din anatomi best,deretter er det bare å drite en lang marsj i hva andre mener.
Det gjelder ihvertfall viktige ting som sovepose,sekk,sko,etc.,der er det bare ens egne behov som teller.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: SimonS] #969292 17/06/2010 21:49
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
http://terrengsykkel.no/index.php?id=251

Det er forskjeller på den gjennomsnittlige mann og kvinne. At noe er laget for det enkelte kjønn betyr ikke at man ikke kan velge noe som passer eller man liker fordi det er laget for "feil" kjønn. ICON_SMILE

Redigert av FHanserud; 17/06/2010 21:51.
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: tonesam] #969298 17/06/2010 21:56
hennir Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Fryser kvinner lettere?

Jepp, av fysiologiske årsaker jeg ikke spesifikt husker i farta så har kvinner et dårligere blodomløp som fører spesielt til kalde føtter.

Og hva med slalåmstøvler. Der finnes det jo damestøvler. Spesiallaget til kvinnenes føtter. Er dem så anderledes enn menn sine da?

Mhm, største forskjellen er at damestøvler er kuttet litt lavere bak på leggen fordi utspringet til leggmuskelen er festet litt lavere sammenlignet med menn og vil da ligge klemt mot skaftet med standard "herrestøvler". I tillegg er damestøvler gjerne smalere bak ved hælen og bredere over lesten så de er ofte også formstøpt etter dette.

Og selv om dette muliggens ikke er case hos deg skal man ALDRI undervurdere hvor viktig det er for kvinner med et fint design på sportsutstyr.

Når jeg her skriver kvinner mener jeg da ikke at dette gjelder alle, da det er som ellers svære individuelle forskjeller mellom mennesker, så for å svare på spørsmålet:

HELL NO!

LTVL Captain
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: hennir] #969304 17/06/2010 22:09
O
oysteinrolf Offline
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
O
OMFG! Må da være grenser på hva man kan klage for!

Spesialbygget sykkel er da kun for å hjelpe kvinner.

Tro meg, kvinner trenger dette. Jobber som mekaniker, og er en del kvinnelige kunder som skal ha seter på størrelse med en sofa.

Og det med god grunn. And that's a need!

http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: tonesam] #969305 17/06/2010 22:12
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Hvorfor finnes det spesiallaget utstyr til kvinner/damer? Blir faktisk litt irritert når jeg leser det. Er det så stor forskjell på kvinner og menn da? Er kvinner så mye mer skjøre enn menn at de trenger spesiallagde ting? Og hvorfor få dem til å føle seg som det? Nå snakker jeg ikke om klesplagg, her skjønner jeg at det produseres herremodeller og damemodeller, selv om dem aldri klarer å lage damebukser som passer til meg da, eller hansker, men samma det, nå snakker jeg om utstyr.

Sakset fra en soveposetekst: "Posen er laget for kvinner, og har mer isolasjon i partier der kvinner ønsker det, som fotenden, og en egen spesial utformet krage. Box konstruksjon sørger for høyere loft, bedre fasong og økt isolasjons verdi." Fryser kvinner lettere? Hvorfor kalle det en damepose bare fordi den isolerer bedre i fotenden. Og bedre fasong? Er da mange kvinner som ikke eier fasong, meg inkludert. Og hva med slalåmstøvler. Der finnes det jo damestøvler. Spesiallaget til kvinnenes føtter. Er dem så anderledes enn menn sine da? Mindre stort sett ja, men ikke alltid. Damestøvlene er ekstra isolert. Hvorfor ikke ekstraisolere alle da? Og det hjelper ikke meg når damestøvlene stopper på 41 i størrelsen, eller 40 da i vanlige størrelser.

Og ryggsekker blir ofte produsert i spesialutgaver til kvinner. Skjønner det at det muligens selger bedre å ha noen sekker i litt mer feminine farger, men når dem begynner å snakke om at de er spesiallaget til kvinnens rygg og anatomi så må jeg igjen tenke på de kvinnene, meg inkludert som ikke eier hofter og som ofte er lengre enn menn.

Kan svare på noen av tingene du spør om:

Alpint: Kvinner har leggmuskelen festet lavere ned enn menn, fordi kvinner kortere akilles. Støvlene er da gjerne lavere og videre i skaftet enn herrestøvler. kvinner i herrestøvler må normalt gå opp i størrelse og klemme til rundt leggen slik at de får dårlig blodomløp og foten sklir. I tillegg er det sånn at støvlene lages for markedet og de er gjerne mer komfort-orientert enn herrestøvler i tilsvarende prisklasse (Skal du ha med dama på ski er det en ting som gjelder - at hun ikke fryser på beina! Da er godt fora støvler som passer første pri!)
I tillegg er damer mer kælvbeinte og har en annen bekkenstilling enn menn som gjør at dameski gjerne har innsvingen lenger fram og bindingene montert lenger fram enn på herreski. Og så er de ofte mykere for å gjøre de mer lettkjørt og tilpassa lavere kroppsvekt. Er du kvinne og vil dra på...Da må du teste mye!

Sekker: Kvinner har stort sett lenger bein og kortere rygg enn menn med samme kroppslengde. I tillegg har dere gjerne breiere og annerledes hofter. Dette gjør at sekkene er kortere og med et hoftebelte som er skåret annerledes.

Sykkel: Samme forhold mellom overkropp/underkropp spiller inn. I tillegg har de mindre fingre og smalere skuldre. Syklene kan være tilpasset dette.

Kvinneprodukter lages og markedsføres for å selges til kvinner. Noen tilpasninger er gjort i forhold til anatomi, mye er gjort i forhold til design og sikkert like mye i forhold til markedsføring. Noen kvinner passer best med tradisjonelle produkter og noen passer best med kvinnespesifikke produkter. Ikke alle jenter liker rosa og lyseblått heller.

Selv har jeg ganske små føtter (40/41) og har hatt damesko (som jeg synes stort sett er mye finere enn tradisjonelle grå/svart-herrevarianter) og jeg har heller ikke så store hender. Dette gjør at jeg kjører med tynne holker (dametiplassa?) og når jeg hadde lagt igjen hanskene mine på taket i fjor var det damemodellen som passa best. Problem? Nei. De har et snev av lyseblått, men jeg er såpass trygg på meg selv at det går bra! ICON_SMILE

Konklusjon? Kjøp det som passer best, men finn ut hvilke forskjeller som skyldes markedsføring og hva som skyldes andre behov.

Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: NjalVM] #969311 17/06/2010 22:25
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: NjalVM

Proporsjonalt sett har kvinner og menn ulike forhold mellom bein og overkropp (kvinner har lengre bein).

Mistenker at det i stor grad er en myte. Mener iofs. at benlengde-undersøkelsen vi hadde her på forumet viste det samme:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=424906

Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: hennir] #969351 18/06/2010 05:43
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: hennir

Jepp, av fysiologiske årsaker jeg ikke spesifikt husker i farta så har kvinner et dårligere blodomløp som fører spesielt til kalde føtter.

Sitat: Mark Newton, professor i fysiologi
Kvinner holder bedre på varmen enn menn, og paradoksalt nok er det denne evnen som gjør at de fryser mer.

– Kvinner har et jevnere fettlag på kroppen. Fettlaget holder på varmen og gjør at kvinnekroppen kan frakte mer blod tilbake til de vitale organene, forteller Mark Newton, som jobber sammen med Tipton.

Mer blod til indre organer fører til mindre blod til hender og føtter, og det er grunnen til at kvinner fryser lettere.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: tonesam] #969391 18/06/2010 06:43
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hvorfor finnes det spesiallaget utstyr til kvinner/damer?

Hvorfor finnes det spesiallaget utstyr i det hele tatt?

Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: Øyvind V] #969471 18/06/2010 08:07
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Jeg har brede hofter og smale skuldre. Faktisk så smale skuldre at jeg burde hatt 38/40-styre på raceren og får vondt i skuldrene ganske kjapt om jeg kjører et bredt rizer-styre.

Burde jeg være misfornøyd med at jeg fikk utlevert en kropp med kvinnelige proporsjoner?

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: Øyvind V] #969476 18/06/2010 08:11
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har det litt på samme måte som deg, trultemor. Jeg passer heller ikke inn i damespesialutstyret. Det er nok derfor jeg ikke skjønner det. Eller får prøvd det ordentlig slik at jeg kan skjønne det.....
Jeg er altfor lang til klær, har for store føtter til sko, og generelt sett syns jeg at rosa er ... veldig rosa, så jeg må stort sett handle i herre/uspesifisert-avdelinger. Gleden var veldig stor da jeg endelig fant en sykkelbukse tilpasset damer som passet. Fantastisk følelse! ICON_SMILE

Man kommer alltids ned
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: NjalVM] #969481 18/06/2010 08:16
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Og forresten.. Kvifor er det sånn at det _alltid_ er kalde jente/dame/kvinnerføtter som kjem snikande til varme mannelår etter sengetid? Eg trur de treng den ekstra sovepose-isolasjonen frå hoftene og ned, eg.. ICON_WINK

For å stille et kritisk spørsmål relatert til ditt statistiske grunnlag for denne påstanden: Hvor mange menn har du hatt med deg oppi senga? ICON_LAUGH

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: DesmoSkier] #969498 18/06/2010 08:39
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: DesmoSkier

For å stille et kritisk spørsmål relatert til ditt statistiske grunnlag for denne påstanden: Hvor mange menn har du hatt med deg oppi senga? ICON_LAUGH

Pøh! Alle som har stått en del på ski eller eller vært på sykkelturer med kompiser vet at det alltid er minst en dobbeltseng i hytten som må deles. Har aldri opplevd kalde herreføtter snikende over til min side av sengen, heldigvis...

Det gjenstår å se om dette skyldes sosiale konvensjoner eller fysiologiske forskjeller.

Kjør hjernevaskdebatt!

Uansett, det med herre- og damespesifikke klær og utstyr er jo basert på et gjennomsnitt. Og et gjennomsnitt i markedet for den aktuelle varen. Da sier det seg selv at man kan bomme ganske bra om man er en ugjennomsnittlig norsk kvinne, særlig siden norske kvinner er ugjennomsnittlige i Europa/verden.

Ang. sykkelstørrelser synes jeg produsentene kan gå over til korte og lange størrelser i rammene i stedet for dame- og herremodeller. Det er en del mannfolk som gjerne kan tenke seg litt kortere overrør for en gitt størrelse uten å måtte få feminine dekaler av den grunn.

Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: tonesam] #969501 18/06/2010 08:45
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Se på det som en fordel. bare fordi det eksisterer en damemodell, så MÅ du jo ikke kjøpe den. Kjøp det produktet som passer best.
Fordelen med "dameserier", uansett om det er meningsløst eller ikke ( som det sikkert er for noen) så ender man opp med mer utvalg, som gir deg større
sjangs for å finne noe som passer DEG.

Og ja, eksplosjonen her skyldes vel att det er ett "nytt" markedssegment, og att man er redd for å tape fordi man ikke har dameprodukter.

Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: tonesam] #969561 18/06/2010 10:02
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
XXL selger jo mye utstyr som er spesiallaget til menn og. Det vil si, de merker mye av det de selger som enten dame, herre, eller unisex model. Blir det bedre da?

Jeg ser jo at det kan virke provoserende når butikker selger dameting som en ekstra ting i tillegg til de "normale" tingene. Men at sportsbutikker har fokus på at utstyret som selges er best mulig tilpasset, det være seg til damer eller menn, er for meg utelukkende positivt.

Edit: Slik som kropsidealet utvikler seg vil vel mange av oss syklister bare bli mer og mer unormale når det kommer til størrelser på klær og utstyr. Men det må da allikevel være greit at de som er så "heldige" å ha en normal kropp kan finne utstyr som er laget med akkurat dem i tankene.

Redigert av tygster; 18/06/2010 10:05.
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: henrikh] #969569 18/06/2010 10:08
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Det som er irriterende er når forskjellen kun begrenser seg til design (hibiskusblomster, anyone?), eller at det er kun mindreverdig utstyr som markedsføres for kvinner. Men jeg blir kjempeglad når noen har tenkt at det faktisk er en del fysiologiske forskjeller kjønnene imellom slik at jeg har en mulighet til å få kjøpt utstyr som passer meg enda bedre. Jeg er jo ikke bundet til å kjøpe det om det ikke faktisk passer bedre (sko, f.eks. kjøper jeg oftest herremodell), og jeg har mengder av både kvinnespesifikk og unisex utstyr. Når det gjelder sykler kunne det kanskje like gjerne vært skille mellom sykler laget for korte/lange personer, men i gjennomsnitt er forskjellene større mellom kjønnene, tror jeg. Og så vinner de nok noen kunder på å endre design i tillegg.

At noen ikke passer til stereotypene vil jo alltid skje, men faktum er at utvalget er langt større nå enn før.

Men at jentesykler (til 4-6 åringer) skal være rosa og markedsføres som "trygge, stødige, med kurv til alt man vil frakte", mens den identiske guttesykkelen skal være blå og markedsføres som "kun det råeste til den tøffeste gutten i gata" - DET er teit.

Redigert av lph; 18/06/2010 10:09.
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: lph] #969584 18/06/2010 10:27
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev

Man kommer alltids ned
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: Maybelline] #969587 18/06/2010 10:35
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Kanskje det er "Kari Traa-patent", med holrom bak til hestehale..?

Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: NjalVM] #969592 18/06/2010 10:42
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
AH! Det er det nok. Silly me ICON_WINK

Man kommer alltids ned
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: Maybelline] #969593 18/06/2010 10:43
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Ikkje ta det for gitt at det er det.. Eg berre e-synsar.. ICON_SMILE

Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: NjalVM] #969595 18/06/2010 10:45
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Den er sannsynligvis mindre. Når jeg nylig var på jakt etter ny hjelm til poden var det få hjelmer tilgjengelig i ulike størrelser i vanlig sportsbutikk - typisk 1 barnehjelm, 1 juniorhjelm, og en del "onesize" voksenhjelmer. Om hodet ditt er i minste laget av "onesize"-bredden, som mange damer, får du hjelmen skrudd ned til å passe men den blir ganske svær og rar.

Ikke at egne damehjelmer hjelper gutta som har mindre hode enn gjennomsnittet, men.

Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: NjalVM] #969610 18/06/2010 11:11
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Nå skal det sies at teksten jeg skrev er skrevet med en viss sarkasme og satt litt på spissen, men allikevel er det et tema jeg har tenkt litt på. Jeg skjønner mye av det dere skriver, men i mange tilfeller kunne dem nok like greit ha laget lang/kort-modell eller vid/bred-modell, eller liten/medium/stor, osv. Hva med de guttene som har vokst ut av bareavdelingen men ikke inn i herreavdelingen, og må ta til takke med "dameting" noen år. Er ikke sikkert det er så populært.

Jeg er også ganske så trygg på meg selv, og det spiller faktisk ingen rolle hvilken "modell" jeg ender opp med selv om det stort sett ikke er ting laget spesielt til damer. Men jeg vet jeg er lengre enn det kvinnelige gjennomsnitt og i tillegg er formet som en planke så det er jo ikke så rart. Og det er jo flott at det finnes mye å velge imellom, både i størrelser, utforming og design og farger.

Sitat: Maybelline
Jeg har det litt på samme måte som deg, trultemor. Jeg passer heller ikke inn i damespesialutstyret. Det er nok derfor jeg ikke skjønner det. Eller får prøvd det ordentlig slik at jeg kan skjønne det.....
Jeg er altfor lang til klær, har for store føtter til sko, og generelt sett syns jeg at rosa er ... veldig rosa, så jeg må stort sett handle i herre/uspesifisert-avdelinger. Gleden var veldig stor da jeg endelig fant en sykkelbukse tilpasset damer som passet. Fantastisk følelse!

Der ser du, jeg vet det er flere av oss ICON_SMILE Jeg har en, 1, sykkelbukse som er ren kvinnemodell og denne er jeg så glad i. Paddingen er jo bredere og kanskje tykkere(?) på damemodelene.

Selvutnevnt sinke
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: tonesam] #969647 18/06/2010 12:00
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Hva med de guttene som har vokst ut av bareavdelingen men ikke inn i herreavdelingen, og må ta til takke med "dameting" noen år. Er ikke sikkert det er så populært.

Jeg skjønner hva du sier, men da er det jo et lite tankekors at fram til for ikke så lenge siden var det slik at alle vi kvinner måtte ta til takke med "herreting", i beste fall nedskalert litt. Nå er det fortsatt slik at for en jente å være "guttete" er ansett som mindre flaut enn for en gutt å være "jentete"... men det burde jo ikke være sånn?

Ideelt sett burde alle finne noe som passet, både i fasong og design. Både korte gutter, lange jenter, jenter som ikke liker rosa, gutter som liker rosa... Men produsentene må vel tilpasse produktutvalget til de største gruppene i markedet. Jeg tipper det betyr at junior herrer egentlig har det dårligste utvalget.

Jeg pleide å ergre meg grønn over utstyr som var helt meningsløst "tilpasset" kvinner, som f.eks. en rosa sykkelpumpe... Men hey - hvis du elsker rosa og syns det er dødsmorsomt å ha en uberfeminin sykkelpumpe - go for it. Vi andre er ikke bundet til å kjøpe det. Det fins jo uendelig mye annet unyttig sykkelstæsj og dill som folk finner glede i å kjøpe.

Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: lph] #969661 18/06/2010 12:12
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: lph

Jeg pleide å ergre meg grønn over utstyr som var helt meningsløst "tilpasset" kvinner, som f.eks. en rosa sykkelpumpe... Men hey - hvis du elsker rosa og syns det er dødsmorsomt å ha en uberfeminin sykkelpumpe - go for it.

Jeg måtte bare ICON_WINK

Man kommer alltids ned
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: Maybelline] #969710 18/06/2010 13:27
olganga Offline
Ivrig
Ivrig
Dette er ikke noe nytt fenomen, men er en del av sykkelhistorien. Og det er ikke bare sykkelbransjen.

Vedlegg trixiechicks.jpgkittygun.jpg
Redigert av olganga; 18/06/2010 13:34.

Ole

"Utrolig kastearm på disse veganerne"
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: olganga] #969734 18/06/2010 14:19
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jeg har aldri tenkt over dette...jeg kjøper det som passer, men av prinsipp aldri damemodell-sykler ICON_SMILE
Siden trådstarter nå fikk meg til å tenke - kan det være så enkelt som at utstyrsprodusenter forsøker å motivere kvinner til å komme seg opp av sofaen og ut i en eller annen aktivitet?

"La oss innse" at alt for mange kvinner har en tendens til å sitte hjemme og lese (om slanking og sånt....)

Uansett - de fleste kvinner er litt annerledes bygget enn menn, og kan ha nytte av damemodeller.
Så har man de kvinner som faller litt utenfor "malen", undertegnede er en av dem, xs -s...uten hofter. Altså bygget som en tenåringsgutt, og glad jeg finner noe som passer ICON_SMILE

Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: HeidiF] #969927 18/06/2010 20:02
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
Ja, kanskje det er motivasjon som ligger bak?? Eller nei, vent... det er nok fortjeneste tror jeg. Det betyr jo ikke nødvendigvis at det er en dårlig ting. Kanskje flere damer kommer seg ut og opp nettopp fordi det fins rosa ting de kan velge i?
[inntar tullemodus] I så fall ser jeg en kjempesjanse til å tjene grovt på diverse nye produkter. Jeg ser for meg i første omgang dametelt, damefiskestang, dameårer (fins sikkert allerede?), damegressklipper og dameskateboard. [forlater tullemodus]
.

Man kommer alltids ned
Re: Spesiallaget utstyr til kvinner [Re: HeidiF] #970029 18/06/2010 21:35
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: HeidiF
"La oss innse" at alt for mange kvinner har en tendens til å sitte hjemme og lese (om slanking og sånt....)

Jeg tror faktisk ikke dette stemmer :-) Mener vitterlig jeg har lest at i de fleste aldersgruppene er kvinner minst like flinke som menn til å trene og ta vare på helsa si. De driver nok mindre med hard trening og konkurranseidrett, og er kanskje sånn sett mindre synlige, men trene gjør de.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support