Men hvorfor er bare lerk aktuelt hvis det er så vanskelig å få tak i til en vettig pris? Jeg mener at or / osp (?) har vært brukt som vedlikeholdsfrie tak i mange år her til lands. Og det skulle vel være betydelig enklere tilgjengelig ???
det øverste bildet er vel neppe fra sibir ? Og det ser forresten ut til å være langt å gå dit bort for å hente ut tømmeret.
Og det nederste ...hmm - hadde jeg hatt motorsaga så skulle det vært gjort på 2 minutter før jeg fikk madamen til å slepe tømmeret til nærmeste sagbruk
Men hvorfor er bare lerk aktuelt hvis det er så vanskelig å få tak i til en vettig pris? Jeg mener at or / osp (?) har vært brukt som vedlikeholdsfrie tak i mange år her til lands. Og det skulle vel være betydelig enklere tilgjengelig ???
Kommer vel an på om man ønsker bord eller spon på taket.
Disse treslagene har ganske forskjellige egenskaper. Du kan lage en flott putekasse av begge, men du bør kanskje ikke hoppe for mye på lokket om du lager den av osp:)
For de som er interessert i slikt, og har noen sekunder å avse: Osp tåler å stå ute og brukes utendørs i tak og kledning. Av noen brukes det også som lyse, silkematte himlinger inne (blir ikke grått inne). Dette til tross er det ansett for å være et mykt treslag som lett skades/tar merker av støt etc. Så vidt jeg husker er ospebord lite fleksible og brekker tidlig (heller enn å bøye seg). Det er lett å skjære med kniv og brukes derfor en del til treskjæring. Osp er også plaget av insekter som borer i veden.
Lerk har teknisk sett egenskaper som ligger nært opp mot furu, men har stor andel kjerneved som er råtebestandig og (mer enn andre treslag i Norge) er kjemisk lite attraktivt for innsekter. Lerk er avhengig av å stå tett for å få veksten til å fokuseres oppover. I kanten av lerkebestand får en gjerne store grener, brede årringer og skjeve trær, tenk tuntre som ekstrem eksempelet, og selv om disse er flotte blir det ikke rette bord av det. Fra tette bestand får en derimot prima plank.
Litt sære treslag er gjerne enklere å få tak i fra mindre spesialsager.
Espen, sett en planke ubehandlet, norsk eik utendørs i 30 år sammen med en planke sibirsk lerk, så ser du hvorfor.
Jeg satser i allefall på at verandagulvet mitt holder til jeg er blitt en gammel mann.
Norsk Lerk er det jo ikke noe som heter, likevel kalles disse som ble innført på 1800 tallet for Norsk Lerk. Den ble importert og plantet blant annet til bruk som sviller her i landet. Flere jeg kjenner har brukt dette til ytterkledning på hus og hytter. Men aberet er vel den sølvaktige utseendet den får etterhvert, det var ankepunktet når vi skulle kle huset vi en gang hadde.
Bytter du eika med kledning av malmfuru så vil den også stå svært lenge ubehandlet.
I min søken (google) etter putekasse som benk kom jeg over denne tråden og må selvfølgelig dele mitt resultat. Det later til at ferdigproduserte putekasser enten er vanntette eller solide nok til å brukes som benk. Så jeg tenkte at det beste var å snekre en enkel benk som putekassa kunne skyves under. Men på Klikk er det to interessante oppskrifter. Er det noe slikt du har tenkt deg?
Heisann! På Byggmakker Tiller i Trondheim har vi sibirsk lerk! Terrassebord: 28x120 kroner 31,90 ink mva. Prlm Terrassebord: 28x145 kroner 38,90 ink mva. prlm Bordene er av ypperste kvalitet og nærmest kvistfri.
Kom innom for en hyggelig prat eller handel. Med vennlig hilsen PK Byggmakker Tiller
Direkte reklame for kommersielle aktører er vel ikke tillatt på forumet. Hadde det vært det ville det fort blitt oversvømt av reklametråder. Forøvrig opplyste GeirK allerede den 17. juni om at nevnte butikk hadde nevnte treslag i sortimentet.
Når noen spør konkret etter Sibirsk lerk mener jeg det er greit at en forhandler opplyser om at dette er tilgjengelig. Akkurat som når noen etterspør Nobby Nic i 2,4 og en på Bab eller i en annen sykkelbutikk forteller at dette er på lager.
Om du sier det Øyvind så har jeg vel ikke noe jeg skulle sagt mot det. Men denne type innlegg har blitt slettet tidligere, så det er tydeligvis ikke noe man er veldig konsekvent på.
Heisann! På Byggmakker Tiller i Trondheim har vi sibirsk lerk! Terrassebord: 28x120 kroner 31,90 ink mva. Prlm Terrassebord: 28x145 kroner 38,90 ink mva. prlm Bordene er av ypperste kvalitet og nærmest kvistfri.
Kom innom for en hyggelig prat eller handel. Med vennlig hilsen PK Byggmakker Tiller
Takker. Jeg tar det som folkeopplysning mer enn reklame. Nå mangler jeg bare to hender uten 10 tommeltotter.....
Jeg tror ikke at det går an å si at akkurat denne typen innlegg har blitt slettet tidligere. Men hvis Peakay hadde laget en egen tråd med lerketilbudet så hadde det blitt slettet.
Peakay er i tillegg åpen om at han representerer butikken, noe som er bra.
Nettopp kledt den ene veggen min med sibirsk lerk. Fikk hjelp av snekkerkyndig til jobben, ellers hadde det blitt vanskeligere og dårligere resultat. Treet var så hardt at det ikke ble merker i treet når jeg bommet på spikern, noe jeg ofte gjorde. Nå gleder vi oss til den naturlige overgangen til grått.
Jeg har ikke finregnet på det, men jeg tror at prisen på sibirsk lerk ikke er å gal når man sammenligner med førstesortering gran eller furu + ett lag maling.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk