Stuck setepinne - baufilmetoden. Tips ønskes!
|
Stuck setepinne - baufilmetoden. Tips ønskes!
16/06/2010 15:42
|
Oddi
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Tjolahopp! Etter å ha prøvd det aller meste av konvensjonelle metoder for å få løs min kjære setepinne har jeg funnet ut at jeg må gå til det drastiske skritt å bruke baufilmetoden (omtalt her: Baufilmetoden . Siden den guiden er fra 2005 har det sikkert blitt gjort flere ganger siden den tid, så det jeg lurer på er om noen kunne tenke seg å dele sine erfaringer. Nyttige tips og triks, om du vil.  Eventuelt: Om noen har gjort dette før, føler seg dreven i faget og har lyst på noen meter hyllevare i belønning (vel, noen centimeter hvertfall) så er det bare å rope ut. All hjelp mottas med stor takk. Sykkelen og jeg er i Trondheim ut uka og deretter går turen mot mer hjemmelige trakter på østlandet. Håper det finnes noen der ute som kan hjelpe meg! (PS: Jeg er under 30, så bruken av smilyen er berettiget)
Ta deg en bolle.
|
|
|
Re: Stuck setepinne - baufilmetoden. Tips ønskes!
[Re: Oddi]
17/06/2010 13:00
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Har du prøvd å helle på litt diesel? Det trenger bra inn og løser opp evt korosjonsdanelse til en hvis grad. Regner med det er snakk om alupinne i en stålramme her siden den sitter så godt som du beskriver
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
[Re: Fossi]
17/06/2010 14:06
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Tja.. Det var nokon som kom med eit (i mine øyre)godt forslag for lit sidan: Opne opp seteklemma, og ta deg ein tur som normalt.. Tanken er god, og eg kjem til å prøve det om eg kjem ut for tilsvarande problem..
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
[Re: NjalVM]
17/06/2010 15:48
|
Oddi
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Vel, det kunne gått an.. Men etter å ha levert den til et dugandes verksted, som frem til nå har fått løs for alle som har kommet innom, så er pinnen deformert og fæl og det går ikke an å feste et sete på den. Er litt for glad i å ha normal tarmfunksjon til at jeg drister meg ut på rufsetur uten sete. 
Ta deg en bolle.
|
|
|
18/06/2010 16:46
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Hva med en brotsj da? Så kan du frese ut pinnen eller i alle fall en del av den og håpe at resten kollapser når du banker litt på den
Bikeless no more
|
|
|
18/06/2010 17:06
|
Espen
More than words
|
More than words
Det er ikke så lett i praksis. En brotsj er dessuten laget for å ta noen tienedels mm.
Sette opp sykkelen i en fres, og frese ut kan gå, men det blir arbeid med oppspenning.
Jeg ville testet Biltemas fryse/kopperspray, og hvis ikke det går, er det baufil.
E
|
|
|
[Re: Espen]
18/06/2010 18:04
|
Oddi
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja, har vurdert brotsj selv. Men akkurat hva de er beregnet på å ta aner jeg ikke. Brotsjer er ikke akkurat mitt spesialfelt. Tips om det mottas også med takk forøvrig.
Menneh, det jeg egentlig lurer på er jo tips og triks når det kommer til baufiling. Noen her som har gjort det før, som vil overøse meg med kunnskap?
Ta deg en bolle.
|
|
|
18/06/2010 18:13
|
ulveroar
Ringrev
|
Ringrev
jeg har gjort det. Det tok lang tid, men rammen kom fra det helt uskadd. Pinnen satt så fast, at da jeg satte pinnen fast i skrustikke med sykkelen opp ned, klarte ikke jeg å dreie sykkelen på pinnen. Jeg måtte kløyve pinnen på langs på to steder. Om kutt en var kl 1800, synes jeg å huske at kutt to var ca 1820. den stakk ca 15 cm ned i rammen. Stikker den fryktelig langt nedi, kan det være et problem å sage effektivt/nå med et vanlig baufil-blad.
Kom i kontakt med din indre zen-munk og begynn å sage, oppmerksomt og tålmodig. Wax on wax off.
|
|
|
[Re: ulveroar]
18/06/2010 18:49
|
Oddi
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Vel, min sitter så fast at når gutta på sportsbua satt pinnen i en skrustikke og tok skikkelig i i ramma så endte de bare med en deformert setepinne. (forøvrig den eneste de har måtte gi opp å få opp) Så vi er nok litt i samme båt. Offisiell ferie fra søndagen av, så da skal jeg sette meg i det mest feng shui-ideelle rommet hjemme og gå igang med baufila. Hvis noen skulle ha noen flere tips om brotsjing i mellomtida så er det bare å skrike ut. 
Ta deg en bolle.
|
|
|
[Re: Espen]
18/06/2010 21:37
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ville testet Biltemas fryse/kommerspray, og hvis ikke det går, er det baufil.
Henger meg på denne og tror kanskje jeg ville forsøkt med kulde/varme-behandling. Hva med å varme opp ytterrøret og siden spraye kuldespray nedi setepinnen? Kan hende dette gir nok bevegelse til at det løsner... Baufilprosjektet høres kjedelig ut :-p
|
|
|
18/06/2010 21:51
|
Lyn-Peder
Toppturist
|
Toppturist
Arm i været her og - endte med å sage to snitt, og tilslutt bare banke faenskapet ned i seterøret  . Sett igjen nok setepinne over seterøret til at du har nok gods til å få tak i pinnen for å trekke'n opp. Lykke til! 
|
|
|
[Re: Lyn-Peder]
19/06/2010 00:16
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Holder fortsatt en knapp på brotsjing. Mest fordi det høres sykt kult ut, men og litt fordi jeg aldri har sett en fres med innfestning til sykkel. Vil sikkert hjelpe på saginga om man har brotsjet litt først da det blir mindre å sage på. Pluss at man kan gå på byen og spør om damene vil bli med hjem og se på brotsjen din. Ang varme/kuldebehandling så blir vel ikke stålet i ramma varmt nok til at det utvider seg nevneverdig uten å ødelegge lakken. Ser for meg at man må til med propanflamme. Og et problem å få varmet den opp fort nok slik at ikke setepinnen blir for varm og. Men issprayideen kan funke. Ser for meg at dette blir baufiljobbing og den ultimate test på Oddis tolmodighet
Bikeless no more
|
|
|
19/06/2010 04:17
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Tenkte også på det m lakken, men man kan jo varme opp 'tregt' og la kuldesprayen stå for sjokkeffekten......kanskje.
|
|
|
[Re: ELO73]
19/06/2010 08:37
|
Oddi
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvordan var nå dette her igjen? Aluminuim leder varme bedre enn stål, men hvilken av dem utvider seg mest under varmeendringer?
Ta deg en bolle.
|
|
|
19/06/2010 09:37
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Husker/aner ikke, men så lenge det er en forskjell bør det kunne gjøre jobben. Hensikten er jo å få bevegelse slik at bindingene mellom alu og stål blir brutt. Nå må du jo bare teste dette.... Husk å telle ned i ekte Mythbuster-stil
|
|
|
[Re: ELO73]
19/06/2010 10:27
|
Oddi
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Vel, kan jo gi det et lite forsøk før jeg setter igang med filinga. Tror det blir mest effektivt hvis jeg varmer opp alt til sånn ganske varmt, for så å spraye massivt på pinnen og håpe at den trekker seg sammen før stålet skjønner hva som skjer og følger etter. Det er et halvt år siden jeg har hatt materialteknikk nå, så det meste av kunnskapen har forsvunnet ned i mangt et ølglass siden da.  Studenter nå til dags altså.. *grøss*
Ta deg en bolle.
|
|
|
19/06/2010 11:42
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan var nå dette her igjen? Aluminuim leder varme bedre enn stål, men hvilken av dem utvider seg mest under varmeendringer? * Alu utvider seg 2 X stål og krymper tilsvarende ved avkjøling. * Alu leder varme 4 X stål og blir derfor 4 X raskere avkjølt enn stål. * Det trengs 2 X så stor varmemengde (varmekap) for å varme opp ALU 1gr C i forhold til stål. Dette gir at det burde gå å varme opp stålrøret og kjøle ned alupinnen raskt. Kjøp deg en varmepistol http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Ovrig/Varmluftspistol-20-kW/ og kjølespray. Fest setepinnen eller bruk en kraftig rørtang til å vri pinnen like etter nedkjøling. Kapp setepinnen slik at du kommer til med kjølesprayen der pinnen sitter fast i seterøret. Varm opp seterøret jevnt og lenge for å sikre at alupinnen får (tilsvarende) samme temp som seterøret. Mål gjerne med et termometer at temp er jevn over alt. Selv om Alu utvider seg mer enn stål så kreves det jo 2 X mere varme for samme tempstigning. Varm så høyt som mulig / du tør! Men Jevnt!! Pøs på med MASSE kjølespray nedi pinnen og vrikk setepinnen sideveis like etter. Forhåpentligvis vil pinnen løsne! Lykke til
Soon Bikes 650B Paragraph 2a  Merida Scultura SL Team Ghost RT Lector WC
|
|
|
[Re: gunner_one]
19/06/2010 12:52
|
Oddi
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Kapp setepinnen slik at du kommer til med kjølesprayen der pinnen sitter fast i seterøret. Tror det sitter godt nedover hele lengden egentlig. Men planen er å kappe den noen cm over seterøret, sånn at jeg får kjølt ned pinnen fra innsida. Greit, jeg skal gi dette et forsøk før jeg går til storinnkjøp av baufiler.. Hvis vi er fler, vil det ha noe for seg å fortsette med varmepistolen på seterøret mens jeg sprayer setepinnen med frostsprayen?
Ta deg en bolle.
|
|
|
19/06/2010 14:43
|
Dan
More than words
|
More than words
Husk å ikke kappe for mye, siden det vil ødelegge for baufilsmetoden. Det er viktig å ha et godt grep med den beste tangen man har.
|
|
|
|
|