|
SykkelVasan
|
SykkelVasan
15/06/2010 07:29
|
Terskel
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sakset dette fra Birkebeiner.no: "For å gi deltakerne en best mulig opplevelse har arrangøren i år utbedret traséen, ved å gruse en 1 200 meter lang strekning mellom Smågan og Långhedsvägen, der det i fjor bare var sti." Veit ikke om jeg skal le eller grine. Skal i hvert fall holde meg borte fra dette rittet.
Øyvind
|
|
|
Re: SykkelVasan
[Re: Terskel]
15/06/2010 08:55
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Ingen grunn til å verken le eller grine, dette rittet fikk overraskende bra omtale i fjor. Også mange hardbarkede terrengryttere var overrasket over hvor bra løypa var og over hvor mye terreng det var.
Dog er jo dette et arrangement som er beregnet på "massene" slik at er man avhengig av å kjøre teknisk på sti så bør man finne på noe annet ja.
Men om man gruser 1 km av 90 km er vel ikke akkurat noe å sutre for....
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
|
|
|
[Re: JanM]
15/06/2010 09:21
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg roper heller ikke hurra for den endringen isolert sett, men alt i alt ser det ut til at de går riktig vei. De har jo også lagt 7 km asfaltvei over på det som virker som grusutbedret vasalopptrase. Det er utelukkende velkomment, asfalten gikk fort unna og ble en slags innledning til den morsommere delen, men det føles unektelig litt feil.
At de reduserer mengden sugende bark opp mot Hökberg er heller ikke noen ulempe.
Det er selvsagt ikke noe ritt for de som vil ha tekniske utfordringer i retning Terrengsykkelrittet, men du verden så mye morsommere løype det ble enn hopen av ritt her hjemme...
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
15/06/2010 11:03
|
Krank1
Entusiast
|
Entusiast
Veit ikke om jeg skal le eller grine. Skal i hvert fall holde meg borte fra dette rittet. Begynn å grin du tøffen, så kan vi andre le.
|
|
|
[Re: Krank1]
15/06/2010 13:21
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Noen som har formening om tidsbruk på Vasan hvis man sykler
Birken 3.20 Grenserittet 2.55 Montebellorittet 1.58
?
|
|
|
[Re: Tjuvtrener]
15/06/2010 13:27
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Har veldig lyst til å sykle dette rittet i år, men er avhengig av logistikk tilbake til startområdet / bilen, da jeg mest sannsynlig ikke får "lurt" noen med meg.
Noen som har erfaringer hvordan dette fungerer på dette rittet ? Er det "enkelt" å finne et enkelt sted å bo, eller er jeg allerede for sent ute ?
|
|
|
15/06/2010 14:19
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
Noen som har formening om tidsbruk på Vasan hvis man sykler
Birken 3.20 Grenserittet 2.55 Montebellorittet 1.58
?
Under 3 timer om du har en god dag. Dog er det, som nevnt over, litt mindre asfalt, så er usikker på hva det innebærer i tid....
|
|
|
[Re: over the top]
15/06/2010 19:31
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Clotho: Arrangøren har satt opp busser begge veier så logistikken skal ikke være noe problem. Iflg rapportene fra i fjor gikk dette knirkefritt.
Ang bosted så har arrangæren et samarbeid med de samme overnattingsfirmaene som under vasaloppet, så det bør være greit å ordne. Det er tross alt bare en fjerdedel av deltagerne på dette sommerarrangementet sammenlignet med vinterskiløpet.
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
|
|
|
15/06/2010 20:47
|
TerjeAa
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Av det jeg kunne se av sammenlignbare resultater var Birken og CykelVasan nokså like tidsmessig, kanskje Vasan noen få min raskere. Begge hadde sugende føre i fjor.
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
15/06/2010 20:53
|
TerjeAa
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Neppe noe problem med overnatting hvis ikke deltakelsen øker vesentlig. Ifjor overnattet jeg i en leilighet ved Sälens högfjällshotell, og der var det meste ledig såvidt jeg kunne se.
|
|
|
[Re: TerjeAa]
15/06/2010 22:15
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: eUnaas]
16/06/2010 08:07
|
Hsk
Fersking
|
Fersking
Logistikk er ikke noe problem ifm Vasaloppsarrangement. Alt ligger til rette for deltakerne både ved start og mål. Eneste utfordringen er om f.eks deltagerantallet dobler seg, så er henting av startnr en flaskehals. Det var "bare" litt over 2 000 deltakere i fjor, sammenligner mena dette med skiløpene til Vasaloppet, så var Cykel Vasan bare blåbær for disse folka.
Hva gjelder løypa, så er den veldig lik Grenserittet, terrengpartier er begrenset, men mye regn i Vasaloppsleden med bark.... Ja, det er tungt nok :-)
Jeg kjører i år igjen
|
|
|
[Re: JanM]
16/06/2010 08:29
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Clotho: Arrangøren har satt opp busser begge veier så logistikken skal ikke være noe problem. Iflg rapportene fra i fjor gikk dette knirkefritt.
Ang bosted så har arrangæren et samarbeid med de samme overnattingsfirmaene som under vasaloppet, så det bør være greit å ordne. Det er tross alt bare en fjerdedel av deltagerne på dette sommerarrangementet sammenlignet med vinterskiløpet. Det er gull. Da ser det ut til at jeg sykler dette i år 
|
|
|
17/06/2010 08:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sakset dette fra Birkebeiner.no: "For å gi deltakerne en best mulig opplevelse har arrangøren i år utbedret traséen, ved å gruse en 1 200 meter lang strekning mellom Smågan og Långhedsvägen, der det i fjor bare var sti." Veit ikke om jeg skal le eller grine. Skal i hvert fall holde meg borte fra dette rittet. Var inne på vasaloppets hjemmeside før at se hur de marknadsførde rittet. Hade fått før mig at de marknadsførde rittet som et vanlig sykkel ritt (dvs, ikke direkt terreng) som alle kan vare med på. Såg desverre at jeg hade fel då de snakker om at det er et MTB ritt, jemførelser med norge og at de andre svenska ritten er før vanskliga. Leste også at de endrat løypan og det virker som de gruser det "meste" av løypan. Personligen er jeg en av dem som til hvis del blir provoserad av at lese "Mountainbikecykling (MTB) har blivit en folksport i Norge, ... Många hoppas nu att intresset ska öka även i Sverige." På grund av at jeg faktiskt ikke synes at sykling på grusveier er MTB sykling og hvis man må endra på sjelva formen av aktiviten før at få deltagare synes jeg det blir fel. Er klar øver at andre ser på saken på en annen måte. Tror en del av problemet ligger i at de bruker namnet på en gammel aktivitet på en ny (i Sverige) aktivitet. Men sjelvklart er det veien at gå hvis man bare bryr sig om antal deltagare. Långlopp i Sverige hade en topp før 10 år sen når det var 2500 deltagare på finnmarksturen (11 mil, 4 timmers vinnertid, 25 km sti). Nu virker det vare rundt 500 deltagare på ritten i långloppscupen. Synes også det er synd at en masse norrmen drar til sverige før at sykle et grussritt når antalet norske deltagare på de vanliga långloppen virker vare få.
|
|
|
[Re: fredriks]
17/06/2010 08:59
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Når det gjelder "diskusjonen" om grus eller sti så tenker jeg at dette heller bør være et "både og" enn et "enten eller". Personlig kommer jeg aldri til å bli god til å sykle teknisk på stier, men å suse avgårde på grus, traktorveier og kjerreveier passer meg utmerket. Når det er sagt hevder jeg heller ikke at jeg er en MTB-syklist eller en terrengrytter "Synes også det er synd at en masse norrmen drar til sverige før at sykle et grussritt når antalet norske deltagare på de vanliga långloppen virker vare få. [/quote] Hva tenker du på her? Synes deltagelsen på mange ritt i Norge som er sammenlignbare med Vasaen er relativt stor. Å forvente at deltagere som foretrekker grusritt helelr skal sykle tekniske stiritt i Norge tror jeg er urealistisk. Her henvender man seg rett og slett til ulike brukergrupper, som begge har livets rett  Jo fler som sykler, desto bedre, enten man kjører sti eller grus!
Redigert av JanM; 17/06/2010 08:59.
|
|
|
|
|