Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

dekkslitasje på Scott Scale karbonramme

dekkslitasje på Scott Scale karbonramme #966846 14/06/2010 20:13
bosch Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Dekket mitt har slitt på eit lite område heilt i front av kjedestaget på ramma mi. Området har ein diameter på ca 1 cm og det er slitt ca 0.5 mm djupt. Det er ikkje hol.
Kor alvorleg er dette? Kva kan/bør eg gjere?
Årsaken til slitasjen er sannsynlegvis kast i hjulet pga. eit forbanna dårlig XT nav som nok har gitt kast på hjulet

Re: dekkslitasje på Scott Scale karbonramme [Re: bosch] #966878 14/06/2010 20:48
wasrud Offline
Veteran
Veteran
karbonrammer kan lappes...finnes tråder på det her inne...

Kast i hjulet skyldes IKKE navet...samme hvor dårlig et nav er (xt nav er vel hverken forbanet eller drålig?), så er det dårlig bygging, svak felg eller bare for nye juling i forhold til styrken på hjulet som er syld i kastet.

...eller at det er brukt for store dekk i ei ramme som ikke har plass?

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: dekkslitasje på Scott Scale karbonramme [Re: wasrud] #966896 14/06/2010 21:07
bosch Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Veit det kan lappes men, det er litt kjipt å stå uten sykkel midt i sesongen. Lurer på kor stor svekkelse det egentlig gir, og om det er absolutt nødvendig å gjere det før eg sykler meir med den.

Vil ikkje at tråden skal vri inn på dette navet, MEN: Vanlig kast i hjulet skyldes nok som regel dårlig bygginga JA. Men her er det nok navet som er problemet. XT hadde ei produksjonsserie som vart levert fabrikkbygd med ZTR for eit par år sidan. Dette var reklamasjonssak og eg fekk nytt. Det nye må ha vore av samme produksjon, då det har samme feil. Navet løsner og gir ei side vandring på heile 1-1.5 cm.

Re: dekkslitasje på Scott Scale karbonramme [Re: bosch] #966916 14/06/2010 21:22
wasrud Offline
Veteran
Veteran
javel...så hjulet er kommet ut av posisjonen sin i dropouten? eller er blir det slark i lager/aksling? ikke kast altså...

ville tatt noen bilder av skaden og sendt til Ramo. De bør kunne svare deg på om ramma vil dø av bruk og må på sykehus for å kunne leve videre, eller om den er big boned nok til å tåle videre eventyr.

Redigert av wasrud; 14/06/2010 21:24.

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Moderator  support