Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

CTS Field Test - Chris Carmichael

CTS Field Test - Chris Carmichael #966325 14/06/2010 09:35
mintman Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Fikk i helgen boka The Time-Crunched Cyclist: Fit, Fast, and Powerful in 6 Hours a Week i posten. En del av dette opplegget er å gjøre en CTS Field Test. Er det noen som har kjennskap til denne testen? Blir ikke resultatet av en slik test det samme som makspulsen du klarer å få på sykkel? Jeg har selv klart 188 i maks på sykkel, mens på en laktattest på Löplabbet (tredemølle) var maks 196.

Er det noen andre erfaringer med dette opplegget?

Geir
Re: CTS Field Test - Chris Carmichael [Re: mintman] #966341 14/06/2010 09:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: mintman
Blir ikke resultatet av en slik test det samme som makspulsen du klarer å få på sykkel?

Pulsen man får ut av testen er ialle fall ikke makspulsen på sykkel då det er medelpulsen øver 8 min.

Vad testen egentligen måler vet jeg ikke men møjlig at den gir bra soner.

Testen var lit diskuert før et par uker sen. En sak jeg synes er veldig rart er 91% som ska brukes før endurance miles.

Re: CTS Field Test - Chris Carmichael [Re: fredriks] #966349 14/06/2010 10:05
mintman Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: fredriks

Pulsen man får ut av testen er ialle fall ikke makspulsen på sykkel då det er medelpulsen øver 8 min.

Ja det er riktig at det er en av tingene du måler, men i testskjemaet så skal du skrive inn makspulsen du får fra denne testen under Power Intervals og fordele sonene utfra dette (se side 4 på linken jeg sendte).

En sak jeg synes er veldig rart er 91% som ska brukes før endurance miles.

Jeg begynte å lese boka i går og det som står der er at det ikke gjør noe om pulsen kommer opp i 91 % av CTS Field Test, men at det er snittet som skal ligge mellom 50 og 91 %.

Geir
Re: CTS Field Test - Chris Carmichael [Re: mintman] #966353 14/06/2010 10:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: mintman

Ja det er riktig at det er en av tingene du måler, men i testskjemaet så skal du skrive inn makspulsen du får fra denne testen under Power Intervals og fordele sonene utfra dette (se side 4 på linken jeg sendte).

Jeg leser det som at det er medelpulsen man ska bruke fra testen når man beregner sonerna. Les bolded del på side 2.

Quote:

En sak jeg synes er veldig rart er 91% som ska brukes før endurance miles.

Jeg begynte å lese boka i går og det som står der er at det ikke gjør noe om pulsen kommer opp i 91 % av CTS Field Test, men at det er snittet som skal ligge mellom 50 og 91 %.

Problemet jeg har med den 91%:en er at det er:
Veldig høgt

Om man jemfør med effekten så er effekten før endurance miles lav men pulsen får vare høg.

Tempo har også et klart høgre effektinterval en EM men puls intervallet er under høgste nivåen på pulsen før EM.

Hur kan dette stemme?

Redigert av fredriks; 14/06/2010 10:16.
Re: CTS Field Test - Chris Carmichael [Re: fredriks] #966384 14/06/2010 10:53
mintman Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Du har helt rett med att det er gjennomsnittspuls du skal bruke.

Geir
Re: CTS Field Test - Chris Carmichael [Re: mintman] #966394 14/06/2010 10:59
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Opplegget er ganske tungt, med mange harde økter. Det er min erfaring. Men dersom man skal begrense antall timer så er det nok måten å gjøre det på. Vær opps på at det er kort holdbarhetstid på formtoppen som programmet legger opp til.

facebook.com/secondhandsessions

Re: CTS Field Test - Chris Carmichael [Re: hJürg1] #966409 14/06/2010 11:10
mintman Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: trekbikes
Opplegget er ganske tungt, med mange harde økter. Det er min erfaring. Men dersom man skal begrense antall timer så er det nok måten å gjøre det på. Vær opps på at det er kort holdbarhetstid på formtoppen som programmet legger opp til.

Har du tatt denne testen? Hvor høy gj.snittspuls klarte du å få til ifht. din makspuls?

Geir
Re: CTS Field Test - Chris Carmichael [Re: mintman] #966417 14/06/2010 11:16
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har en makspuls på ca 200(testet løpende på tredemølle ifbm O2 test), klarte vel ca 183, er ihvertfall det jeg har satt som terskelverdi og så vidt jeg forstår så er det nettopp terskelverdien som man liksom skal finne her.

facebook.com/secondhandsessions

Re: CTS Field Test - Chris Carmichael [Re: hJürg1] #966429 14/06/2010 11:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: trekbikes
så er det nettopp terskelverdien som man liksom skal finne her.

Tror ikke det er terskelverdien du finner. Det er i alle fall klart angående effekten. Medel effekt på 8 minuter maks er ikke et mål på treskeln. Såg noenstans at 90% av field test effekten er ca treskel (FTP:en).

Vad som hender med pulsen på grund av at det tar et tag før pulsen at bli høg er jeg usikker på men jeg tror ialle fall at 8 min maks gir en medelpuls som er klart høgre en treskel pulsen.

Re: CTS Field Test - Chris Carmichael [Re: fredriks] #966510 14/06/2010 12:26
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Jeg har ikke tatt CTS-testen selv, men kommer til å gjøre det til høsten før jeg starter opp med en runde av opplegget. Legg gjerne ut erfaringer når du komer så langt ICON_SMILE

Apropos!
Det står i boka at mange legger seg for høyt i snittpuls under endurance miles, og at 91% (ikke av makspuls altså) er en en grense du ikke skal over, men altså samtidig holde deg godt under brorparten av tiden. Det blir vel litt som logikken bak rolig langtur, den skal foregå i sone 1 (OT), men det er 'lov' å komme godt opp i sone 2 i oppoverbakkene. For eksemplets skyld kan man kanskje anta at CTS-pulsen blir 90-92% av maks. Da er nevnte verdi 81,9-83,7% av maks. Det synes jeg ikke er veldig høyt med tanke på bakgrunnen for treningsopplegget.

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: CTS Field Test - Chris Carmichael [Re: prøver] #966538 14/06/2010 13:00
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Har en kompis som følger dette opplegget, så jeg skal følge litt med ham og se hvordan det går. Må kanskje kjøpe den selv og se om dette er noe å satse på, siden jeg helt klart er i målgruppa. Ellers synes jeg den norske tittelen på boka blei ganske fin med google oversetter:

The Time-knasing Syklist: Monter, rask og kraft

Lykke til med trening og Time-knasing! ICON_WINK

Joar

Re: CTS Field Test - Chris Carmichael [Re: Joar71] #966751 14/06/2010 18:35
mintman Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Nå har jeg bare startet å lese boka så jeg skal se etterhvert om hva denne CTS Field testen måler. Greit å vite om det er terskelen den er ment å finne.

Geir
Re: CTS Field Test - Chris Carmichael [Re: mintman] #969164 17/06/2010 19:53
W
wilfredo Offline
Fersking
Fersking
W
I følge boka gir CTS Field Test et gjennomsnittlig watt-output som er ca 10% høyere enn det man ville fått som terskelwatt i en laktattest i en lab. Det sier vel også noe om hvordan gjennomsnittlig puls fra Field Test er ift. terskelpuls og makspuls, uten at Carmichael sier noe mer om det. Uansett skal jo PowerInterval gjennomføres over 100% av Field Test-pulsverdien. Jeg har ikke gjennomført Field Test selv, men har tatt utgangspunkt i tall for terskel fra test på NIMI.

Jeg har fulgt opplegget noen uker, men blandet litt fra Exp Competitor og Exp Century-programmene (litt usikker på hva som passer best for grusmaraton a la Birken) - synes det blir litt for lite "sone-4"-økter i Exp Century-programmet. Har typisk også kjørt med litt kortere pauser enn det programmene angir på øktene som er under terskel.

Treningsopplegget i boka er ikke banebrytende, men oppsummerer på en god måte mange av diskusjonene om intensiv trening her på forumet. Jeg trente etter de samme prinsippene før jeg leste boka, men Carmichael setter det i system. Det viktigste er kanskje at formtoppen varer i 3-5 uker og deretter må man ta en basisperiode og begynne på nytt (ny test også). Det er jo interessant for mange av oss som har en konkurranseperiode i mai-juni og en i august, med fokus på siste helgen i august.

Så til det viktigste – funker det? For tidlig å svare på, får se til helgen i Vestmarkrittet som er den 8. uken i programmet for min del – den uken som ifølge Carmichael skal gi den beste formen i programmet.

Re: CTS Field Test - Chris Carmichael [Re: wilfredo] #969994 18/06/2010 20:58
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Synes selv programmet er bra, har trent mye slik også før jeg leste boka og hatt brukbar fremgang.
Basisen er to harde sone 4 og en sone 3 (lav til midt) pluss en rolig tur på et par timer hver uke.

Re: CTS Field Test - Chris Carmichael [Re: Hekta-MTB] #970155 19/06/2010 10:15
mintman Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg er også veldig usikker på hvilket program jeg skal velge for typiske grusmaraton ritt på 60 - 90 km. Noen ideer?

Og for å svare på mitt eget spørsmål om målet med CTS Field Test er å finne terskel; nei.

Redigert av mintman; 19/06/2010 10:17.

Geir

Moderator  support