Hei! Jeg er totalt nybegynner når det gjelder racer sykler. Men har vært så heldig at svigers har fått tak i denne til meg. Jeg ser jo selv at sykkelen har gått ut på dato og at ting bør gjøres. Det jeg lurer på er hvorvidt det blir like dyrt å oppgradere den som å kjøpe en helt ok begynner-racer sykkel? Noen som har peil? Hva kan dette koste? Evt. noen i Oslo/Akershus som ønsker å ta på seg jobben...hehe
Fredrik
Re: Hjelp, gammel racer trenger oppgradering.
[Re: Mr. Pha5e]
#96586013/06/201017:33
Tja, hvis penger ikke er et problem så er det jo bare å peise på med oppussing.
Hvis du skal lage en "moderne" racer med ti-delt girsystem kommer det til å koste deg noen kroner.
Du må ha: Nytt bakhjul, kassett, fram og bakgir, krank og bremse/girskiftere på styret. Pluss på med kabler, kjede, klikkpedaler og styretape. Mulig jeg har glemt noe også.
Hvor mye det koster kommer an på hvor flink du er til å finne supertilbud.
For å gjøre det enkelt kjøper du bare ny styretape og evt pedaler/sko. Evt noen bremseklosser og en skvett olje hvis sykkelen ellers er i brukbar stand. Spar penger og kjøp ny sykkel om en stund. Da har du litt erfaring og vet litt mer om hva du egentlig har lyst på. Kanskje blir du bitt av basillen og da er du glad for at du satte av noen penger til ny sykkel ;-)
Tja, kurant og kurant. Dette er en temmelig "low-end" DBS fra det glade 80-tall, ser det ut som. Mulig den har et temmelig råttent krankparti, tung utveksling og litt rar kjørefølelse.
Men den ser ikke så verst ut på bildene. Enten gjør du som de rutinerte herrer over sier - bytt styretape, dekk og pedaler, samt vurder nytt sete og prøv om det er noe for deg - eller du kjøper deg en ny(begynner)racer. Ikke tenk for mye på å oppgradere denne, det vil ikke lønne seg.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Tja, kurant og kurant. Dette er en temmelig "low-end" DBS fra det glade 80-tall, ser det ut som. Mulig den har et temmelig råttent krankparti, tung utveksling og litt rar kjørefølelse.
Men den ser ikke så verst ut på bildene. Enten gjør du som de rutinerte herrer over sier - bytt styretape, dekk og pedaler, samt vurder nytt sete og prøv om det er noe for deg - eller du kjøper deg en ny(begynner)racer. Ikke tenk for mye på å oppgradere denne, det vil ikke lønne seg.
Enig med ny styretape, dekk, pedaler og sete! We have a winner...bare trengte noen til å si det høyt!
Fredrik
Re: Hjelp, gammel racer trenger oppgradering.
[Re: Mr. Pha5e]
#96606813/06/201021:17
Tror ikke dette er særlig lowend. Ser ut som en Professionale med full Shimano 600. Kanskje lagd av Daccordi. "Fancy" 80-talls lakk, men antagelig en veldig bra ramme. Lær deg å like pariserdekk og ha det trivelig med sykkelen.Evt kjøp et Mavic Axium hjulsett til under 2000, en Ultegrakassett og nytt kjede og kjør med skifterne på ramma. Den har vel 126 mm bakgaffel, men du får fint inn et moderne 130 mm hjul ved å bøye ut litt.
Mulig det er en Professionale, men jeg er ikke overbevist. Ikke er jeg helt sikker på om kaldsetting til 130mm bak er det beste heller. Men bevares, det funker selvsagt.
Hvis det er en Professionale med Ultegra 600 er den verdt å ta vare på som den er og IKKE oppgradere uansett. Lakken er i så fall såpass spesiell at jeg vil tro den blir et samlerobjekt også med tiden.
Disclaimer - eg har pluss 30 på da eine auga og glasauge på da hitt, so eg kan ta mykje feil når eg kjikar på bileta.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Nei, neppe en (DBS) Winner, men mer sannsynlig en Professionale eller Internazionale.
Sitat: Hæ?
Ikke er jeg helt sikker på om kaldsetting til 130mm bak er det beste heller.
Hvis man ønsker å bruke et moderne bakhjul og ikke har behov for raske hjulskift, kan man fint presse inn hjulet i en stålramme som er 4 mm for smal, uten kaldsetting. Jeg er ikke sikker på om man må justere girøret.
Har ikke brukt den på 15 år, da hjula har uopprettelige kast i ale retninger. Har nettopp bestilt nye hjul, kassett (7-delt m/spacer) og kjede + klosser. Shimano rx100 utstyr som er like fint, selv tannhjula på kranken ser ok ut. Har tenkt å trille litt på landevegen igjen, men vil ikke legge tusenvis av kroner i dette i starten. Blir jeg (be-)tatt av landevegen igjen, har jeg en framifrå "carbonracer" som bysykkel. Noen som har tru på ramma utover dette?