Skal kjøpe ny ræser og har noen tanker jeg vil lufte her.
Hvis jeg kjøper ny sykkel tror jeg at jeg havner på
Canyon Ultimate AL 9.0 , som koster 1600 euro, som tilsvarer 12500 nkr i dag (kurs 7.85). Minus euromoms+norsk moms+ porto vil vel det si 13500+.
Denne sykkelen får veldig mye skryt, b.la vant den en test i Kadens, der de andre syklene var karbonsykler og kostet ca 25 000 skr. Billigest og best var vel dommen. Vist nok syklet flere av Lotto-rytterne Paris- Roubaix på denne alu-rammen i år! Noe jeg syntes er rart for er ikke fordelen med karbon at den demper mer en alu som er stivt ?
Noen synspunkt på sykkel og komponenter ?
Så til "hovedspørsmålet". Har også sjekket ut en del brukte sykler som havner i denne priskatogorien og billigere. En del dyrere ALU sykler har karbon bak-triangel, mens (2008 i allefall og eldre) Cannondale sin system six ramme som vel er en veldig anerkjent ramme har carbon hoveddel og alu bak-triangel. Fordeler, bakdeler, hensikt etc ?
Til sist: skal ikke sykle ritt, men har lyst å sykle en del landevei i sommer, noen lengre turer etc. Har Carbon hardtail terrengsykkel så kjenner jo godt til det, men de av dere som sykler mye landevei, er det stor forskjell på carbon og alu rammer mht komfor, kraft etc ? Eller vil jeg knapt merke forskjell ?
Antar at disse problemstillingene finnes i andre tråder, så beklager på forhånd at jeg ikke har søkt i andre tråder. Har ikke tid i disse ballspill-vm dager hehe.