Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nedgang i formen

Nedgang i formen #964903 11/06/2010 18:03
T
Tordi Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Hey.

Har trent ganske bra gjennom vinteren og vår. Kom i kjempebra form for ca en måned siden(varte i et par uker), følte meg superbra og kunne nesten kjøre så hardt jeg ville. Trente kanskje litt mye hardt, men mest i sone 3. Men så kuttet jeg noe ned på treningen og den gode formen forsvant raskt.

Så det jeg lurer på er om den beste måten på å finne formen igjen er å kjøre på med mye mengde eller er ikke det så mye vits såpass langt inn i sesong og bør det heller prioriteres mindre og hardere? Kanskje litt vanskelig å svare spesifikt på, men tar imot alle innspill:D

Re: Nedgang i formen [Re: Tordi] #965274 12/06/2010 14:50
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Er ikke uvanlig at formen svinger endel, men du har kanskje kjørt litt for hardt og dratt på deg en formtopp. Litt avhengig av grunnlaget og utgangspunktet ditt, så kan det være uheldig å forsøke å opprettholde formtoppen ved å pøse på med halvharde\harde og litt for lange økter.

Er forøvrig et klassisk fenomen at man får en formtopp tidlig på sommeren, etter en overivrig start på sesongen. Er jo så utrolig godt å komme seg ut på sykkelen etter en lang vinter.

Du skriver ikke hvordan du opplever tingenes tilstand, men generelt så tror jeg det klokt å korte ned både på intensitet og varighet en periode, for så å bygge opp igjen med lange rolige turer og harde intervaller.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Nedgang i formen [Re: CyberTrack] #965523 12/06/2010 20:24
T
Tordi Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Takk for svar!;)

Nei, kjenner bare at det ikke er samme spruten lengre, formen er helt OK, men ikke mer liksom. Er ikke helt i kjelleren så tror jeg skal klare å stable meg på bena, tenker jeg prøver meg på korte sone 1-turer fremover. 1 time+ ca?
Prøver også å spise litt mer nå, gått ned 3-4 kilo ca på 1-2 mnd så kan jo ha noe med energiunderskudd også..

Moderator  support