Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

4 dager i Oppdal, hvordan utnytte maksimalt.

4 dager i Oppdal, hvordan utnytte maksimalt. #964583 11/06/2010 10:53
S
Syklist1 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Har jobbet altfor mye og trent altfor lite den siste tiden og med 14 dager til den store styrkeprøven ser jeg at jeg må få spisset formen litt. Har lånt meg en hytte i Vangslia og skal være der fra tirsdag til fredag neste uke.

Tar med meg racer og fulldemper og har en plan om å sykle mye når jeg endelig har kommet meg langt unna dame og jobb. Har lest litt her på forumet og har også kikket litt på sykkelspor men søker hjelp for å få gode turopplevelser.

Har tenkt å sykle inn til Snøhetta fra Kongsvoll eller Hjerkinn en dag og evt gå til toppen hvis det ikke er altfor mye snø.

Har også sett på den turen her: Oppdal - Folldal bare i motsatt retning med start på morgenen. Så kan jeg ta racern tilbake og hente bilen utpå kvelden.

Det å sykle opp bakkene ved Hovdene og ned utforløypa på Vangslia noen ganger utenom åpningstiden har jeg også tenkt å gjøre, har gått turen tidligere og det ser ikke værre ut enn at jeg med lite tekniske ferdigheter skal klare det.

Men jeg vil gjerne ha innspill på turer jeg kan vurdere, både med racer og stisykkel.

Er det lov å sykle løypa Sykkelenern bruker? Mener å ha hørt noe om sårbart område eller noe.

Redigert av Syklist1; 11/06/2010 10:58.

Re: 4 dager i Oppdal, hvordan utnytte maksimalt. [Re: Syklist1] #965857 13/06/2010 17:29
V
vor-voert Offline
Fersking
Fersking
V
Merk deg at hvis du har lyst til å sykle til Snøheim og gå på Snøhetta er det ferdselsrestriksjoner på Snøheimvegen
http://www.forsvarsbygg.no/newsread/news.asp?docid=10874

Ellers vil jeg anbefale å sykle skytefeltet rundt, Store Ringvei. Det er ca.45 km lang tur i høyfjellsterreng langs grusvei og er en knallfin tur.

Litt lenger.....
Re: 4 dager i Oppdal, hvordan utnytte maksimalt. [Re: vor-voert] #965864 13/06/2010 17:40
Loki Offline
Besatt
Besatt
Du kan sykle Oppdal-Tynset, (som var del av Trondheim-Oslo ruta) men snu på Kvikne og ta Innerdalen tilbake. Ingen ferdselsrestriksjoner her. Blir en tur du ikke glemmer med det første.

Annen tur (som jeg har lyst på sjøl) er og sykle opp Langvelldalen (fra Fagerhaug) til Orkelsjøen og følge stien ned igjen til Oppdal sentrum.

Tredje tur står beskrevet i siste Terrengsykkel (dersom jeg ikke husker feil): ta en eller annen buss til Ulsberg og sykle over Trollheimen tilbake til Oppdal.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: 4 dager i Oppdal, hvordan utnytte maksimalt. [Re: Loki] #965891 13/06/2010 18:24
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Når det gjelder Oppdal-Folldal kan du etter at du runder Fundin i Einunndalen sykle østover, over demninga på Fundin og ta første vei til venstre (etter noen km), du sykler da rett norover mot Orkla. Du er da inne på den gamle traseen til Fjellsykkelrittet/Savalen-Oppdal. Den går ned til Oppdal.

Alt. 2 er å fortsette lenger nedover Einunndalen og ta opp veien som går til Gløtlegeret, derfra går det traktorvei ned til Børsjøen. Derfra er det kort vei til Kvikneskogen og RV3.

Re: 4 dager i Oppdal, hvordan utnytte maksimalt. [Re: vor-voert] #965944 13/06/2010 19:30
S
Syklist1 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Sitat: vor-voert
Merk deg at hvis du har lyst til å sykle til Snøheim og gå på Snøhetta er det ferdselsrestriksjoner på Snøheimvegen
http://www.forsvarsbygg.no/newsread/news.asp?docid=10874

Ellers vil jeg anbefale å sykle skytefeltet rundt, Store Ringvei. Det er ca.45 km lang tur i høyfjellsterreng langs grusvei og er en knallfin tur.

Går det an å gå opp fra Reinheim? Er jo ikke så veldig mye bæring fra Kongsvoll og opp på fjellet evt.

Re: 4 dager i Oppdal, hvordan utnytte maksimalt. [Re: Syklist1] #970049 18/06/2010 22:01
V
vor-voert Offline
Fersking
Fersking
V
Går fint an å gå opp fra Kongsvoll, men det er noe lettere fra Grønbakken. Det ligger noen km sør for Kongsvoll og da er det fine stier innover.
Husk at det er nasjonalpark....

Litt lenger.....
Re: 4 dager i Oppdal, hvordan utnytte maksimalt. [Re: Syklist1] #1771722 14/04/2014 09:47
C
Carl S Bj Offline
Medlem
Medlem
C
Til orientering om sykling til Reinheim vil jeg minne om at sykling i nasjonalparken (utenom godkjente traseer) er forbudt og har vært det siden parken ble opprettet i 2002. Se verneforskriften § 3.5.3. http://lovdata.no/forskrift/2002-05-03-428/§3 "Sykling, organisert kjøring med hundespann og organisert bruk av hest er bare tillatt på veier, traséer eller i områder som er særskilt utpekt av forvaltningsmyndigheten gjennom forvaltningsplanen. ..."

I tillegg til i offentlige papirer, framgår det bl.a. av Uglands turkart for Dovrefjell 1:100' - her er også lovlige traseer vist. Forbudet blir skiltet før sommersesongen.

Da jeg hadde ansvar for forvaltningsplanen for verneområdene på Dovrefjell (rundt 2005) prøvde jeg å få innspill fra terrengsykkelmiljøene som eksisterte da på hva som var ønskede traseer. Men resultatet var nada...

Forvaltningsplanen skal revideres 2014-15.

---
Carl S. Bjurstedt
Nasjonalparkforvalter, Dovrefjell nasjonalparkstyre
Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalpark

Carl S. Bjurstedt
Fra 1.7. ikke lenger nasjonalparkforvalter
Dovrefjell-Sunndalsfjella

Moderator  support