Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp, what to do ?

Hjelp, what to do ? #964334 10/06/2010 23:04
F
fastfreddie Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Hei, har nå i lengre tid prøvd å få litt informasjon rundt dette med omskolering, men sliter med å få noe fornuftig ut av den svært lite motiverte fastlegen min. Velger derfor å prøve O store forum ICON_WINK

Jeg er en 24 år gammel mann som etter en skolelei periode på tidlig 2000 tall endte opp som bilmekaniker. Dette har jeg jobbet daglig med i 6 år nå, og trives jo forsåvidt med det, bortsett fra at jeg nesten daglig plages med hodepine frown Fastlegen min har i lengre tid ment at dette kommer av arvelig migrene eller arbeidsrelatert hodepine, så jeg valgte derfor etter oppfordring fra legen å prøve et annet yrke en periode. Det endte med at jeg i en 8mnd periode fra Juli-09 jobbet som budbilsjåfør. Dette så å si uten å bli belastet av den såkalte arvelige migrene en eneste dag,noe som resulterte i en hverdag med mye større trivsel! ICON_SMILE Men budbiljobben var jo bare et vikariat (heller ikke et fremtidig yrke for meg) så den vante hverdag med daglig inntak av smertestillende kom tilbake da jeg itredde mekanikerstillingen på april frown

Har i tillegg til dette totalt fraværende luktesans.. Denne har gradvis forsvunnet de siste 10 år, før den de siste 5 år har blitt helt fraværende. Dette har jeg ytrykkt min store bekymring over hos min fastlege,men han mente at det ikke var noe å gjøre med ; "hos enkelte ble det bare slik." Fikk etter et krasst brev fra bedriftens HMS ansvarlige om at dette burde tas på alvor med tanke på mine "migrene" plager, endelig time hos øre/nese/hals spesialist. Heller ikke han kunne gi meg noe eksakt svar,annet enn at jeg jaggu hadde dårlig luktesans,noe jeg visste utmerket godt fra før av. Var også på CT for å se om noe blokkerte for luktenerven,uten å finne noe å bekymre seg over.

Som sagt jobber jeg nå som mekaniker igjen,jeg sliter daglig med hodepine, og fastlegen er akkurat like enig som meg at dette må være arbeidsrelatert. ( Faktisk legen som har ment over lengre tid at det er arbeidsrelatert )
På tross av dette er eneste beskjed jeg får at jeg må følge med etter ny jobb. Dette er da faen meg lettere sagt enn gjort i disse dager, spesielt når jeg er nødt til å gå utenfor mitt utdannelsesområde.

Lurer derfor på om noen har noe tips om hva jeg kan gjøre? Har et inderlig lite håp om å få tatt ny utdannelse,men dette er noe jeg overhodet ikke har råd til med eget hus og alenepapparolle annenhver uke, uten å få dekt noe av dette.

Håper noen tar seg tid til å lese alt dette ICON_SMILE

Re: Hjelp, what to do ? [Re: fastfreddie] #964338 10/06/2010 23:17
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har tatt meg tid til å lese alt, men jeg har nok ikke veldig mye fornuftig å si.

Er det noen sjanse for at migrenen og luktesansen kan ha noe med inneklimaet på jobben din å gjøre? Får du eventuelt gjort noe med utlufting, friskluftanlegg og lignende?

Jeg vet fra min egen verkstedjobb at det er mye rart i lufta, og det er ikke alltid like fort gjort å lufte ut oljetåke og andre saker og ting i lufta. Dette fører til at jeg noen ganger har følt at jeg setter til livs mer enn jeg bør av stoffer som i utgangspunktet skal være ufarlige, men som jeg likevel ikke liker å ha i kroppen.

Jeg ville snakket med arbeidsgiver og gjort et forsøk enten med bedre utlufting eller hyppigere og lengre pauser med frisk luft og sett om dette gjorde tilstanden bedre.
Dette beror selvfølgelig litt på at jeg ikke har den minste peiling på stressrelatert hodepine, men også på at jeg vet hvor sterkt dårlig inneklima kan påvirke formen.

Når det gjelder etterutdanning har jeg dessverre ikke mye å komme med.

LJ

Re: Hjelp, what to do ? [Re: Vanilla Ninja] #964354 11/06/2010 02:07
skibum Offline
Besatt
Besatt
Hei

Hva med å ta en prat med NAV om dette, det er jo de som betaler omskolering for personer som blir syke av jobben de har? Jeg ville hørt hvilke muligheter som foreligger med tanke på å få støttet omskolering.

Jeg ville også testet fysioterapeut og/eller kiropraktor for å se på feilstillinger i ryggen som kanskje kan relateres til hodepinen. Kiropraktor er kanskje det jeg ville testet først, men sørg for å komme deg til en som flere har god erfaring med, det er mye rart der ute. Husk også at kiropraktor ikke ligger under folketrygden, så dette kan fort koste noen kroner om du trenger det.

Lykke til

Espen

NOTS!
Re: Hjelp, what to do ? [Re: skibum] #964361 11/06/2010 05:34
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Hei

Utifra hva du skriver virket dette helt klart som arbeidsrelaterte smerter.
Vanilla Ninja er helt klart inne på noe. Arbeidsmiljølovet sier helt sikkert noe om dette. Aner ikke hvor, men er kanskje andre som vet her inne (ville ihvertfall ikke forunder meg...)

Skal du få til en omskolering må disse tingene uansett være sett på og forsøkt endret.

Til din sak. Første du må gjøre er å få skriftlig dokumentasjon fra din fastlege om at han/hun anser dette som arbeidsrelaterte smerter. Deretter må han henvise deg videre til spesialist som du også må få en skriftlig dokumentasjon fra.

Deretter kan du kontakte ditt lokale NAV kontor for å få til en samtale med de. Pass på at du poengterer i kontakten hva du er ute etter. NAV har (min erfaring ihvertfall) personer som kun kan sitt spesialfelt (og knapt nok det)
Sett deg inn i lovverket og retningslinjene for tolkningen av disse. Det meste skal du finne på NAV sine hjemmesider nav.no

I samtale bør du henvise til lovverket. Vis at du har satt deg inn i hva som gjelder. NB! vær ydmyk i de første rundene, det vil du tjene på i lengden. Alt blir vanskeligere dersom du får NAV imot deg.

Regn med en lang prosess og mye diskusjoner. Ting tar veeldig lang tid.

Å hvorfor vet jeg så noe om dette. Min kone var utsatt for en trafikkulykke i ungdommen som har gjort at hun måtte omskoleres fra kokk i sin tid. Samtidigt har jeg en handikappet datter.

Jeg kan sikker gi deg noen råd underveis. Send en PM, så skal du få mobilnr mitt. Så kan du ringe hvis du lurer på noe, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)

Moderator  support